Liva, deel 2

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Mariël
Aantal fretten: 1

Re: Liva, deel 2

Bericht door Mariël »

Marjan schreef:Oh ja, daar heb ik eigenlijk nog helemaal niet bij stil gestaan. Wij hebben natuurlijk hier ook veel overvliegende vogels. :???:
Ja, ik vind het maar eng.. :???:
Marjan

Bericht door Marjan »

Haha, ze ziet er echt niet uit. :lol:
Birgit
Aantal fretten: 0

Bericht door Birgit »

De grootste risicovogels zijn eenden, ganzen, meeuwen en kippen. De vogels dus die je niet op het balkon hebt eigenlijk :-). Over mussen en andere kleine tuinvogels zou ik me niet zo'n zorgen maken.

In het geval van Marjan kun je misschien voor de zekerheid een zeil over de zandbak leggen, al is het risico heel klein. Vooral kippen worden er ziek van en ik denk dat de kans groter is dat ze de griep krijgen van jullie dan van wilde vogels, dat is de afgelopen jaren ook niet gebeurd :-). In een pluimveehouderij heb je duizenden kippen met lage weerstand bij elkaar in een kleine ruimte, dat is toch heel wat anders dan een fret. Maar ze blijven gevoelig, dus een zeiltje kan geen kwaad (omdat er bij Marjan veel watervogels en meeuwen? zitten).
Minka

Bericht door Minka »

Ik heb ook een zeil nu over de ren van Mila, omdat de buurman op zijn schuurtje naast de ren van Mila altijd vogels voert waaronder van die joekels van meeuwen. Die zijn volgens mij verdwaald maar goed ze zitten er wel en cirkelen vrolijk boven de ren van Mila.
Mariël

Bericht door Mariël »

Marjan schreef:Haha, ze ziet er echt niet uit. :lol:
Haha nee he? :mrgreen:
En dan komt dat zandmonster uit de zandbak en begint als een malloot door de woonkamer te dansen, ondertussen een spoor van tuinaarde door de hele woonkamer achterlatend! :lol:
Birgit schreef:De grootste risicovogels zijn eenden, ganzen, meeuwen en kippen. De vogels dus die je niet op het balkon hebt eigenlijk :-). Over mussen en andere kleine tuinvogels zou ik me niet zo'n zorgen maken.
Meeuwen zitten hier ook veel, maar niet óp het balkon nee.. En duiven? Kunnen die kwaad? :?: Die zitten hier wel regelmatig..
Esther

Bericht door Esther »

Zo blijf je bezig met poetsen
Karen

Bericht door Karen »

Hahaha...heerlijk viespeukje :mrgreen:
Birgit

Bericht door Birgit »

Risicosoorten zijn de soorten wilde vogels waarvan het vermoeden bestaat dat ze een rol kunnen spelen bij de verspreiding van HPAI. Op grond van de huidige kennis lijken vooral Anatidae (zwanen, ganzen, eenden), reigers en meeuwen gevoelig.
HPAI = hoogpathogene vogelgriep
Het risico dat duiven worden geïnfecteerd met AI virussen is klein, maar het is niet uitgesloten. Er hebben zich wel gevallen van AI bij (wilde) duiven in onder andere Turkije, Roemenië en Zuidoost-Azië voorgedaan. De gevoeligheid van de duif kan ook per AI-virus variant anders zijn.
Er zijn geen duiven met dit type vogelgriep aangetroffen.

Ik denk persoonlijk dat de kans dat jij griep overbrengt op je fret groter is dan dat een duif het doet. Jij knuffelt de hele dag met haar en duiven (neem ik aan) van niet ;-). Dit type wordt met name overgebracht door direct contact. Via de poep kan, maar de kans dat een besmette duif uitgerekend bij jou op het balkon schijt, Liva erin gaat staan en ziek wordt, is echt wel veel kleiner dan de kans dat jij buiten een griepvirusje meeneemt en die overdraagt. En dan nog hoeft ze niet ziek te worden.
Mariël

Bericht door Mariël »

Duidelijk! :D
Mette

Bericht door Mette »

Mariël ik vind de liefde die je voor Liva hebt aanstekelijk :hart:. Dat wou ik toch even gezegd hebben.

Ik mis dat, sinds ik niet meer 1 fretje heb zoals vroeger. Voor een individu voel ik het wel af en toe hoor, maar dan nog heb je er altijd meerdere dus ik moet de liefde spreiden ;). Ik vind het echter heerlijk om zo te lezen overal! Heb ook geregeld pups alleen geplaatst waar ik het zo bij zie maar jij bent ook zo'n heerlijk voorbeeld :brush:
Mariël

Bericht door Mariël »

:oops:
Esther

Bericht door Esther »

Dat is nog eens een mooi compliment! ;)
Mariël

Bericht door Mariël »

Pff.. het is hier stil... :(
Liva is er vanmorgen een half uur uit geweest en heeft de rest van de dag alleen maar liggen maffen..
Is toch niks aan zo? 8-)
Marjan

Bericht door Marjan »

Nee inderdaad, fretten zijn saaaaaaaiiiii in de winter. :clown:
ray

Bericht door ray »

Nee is niks aan zo in de winter :roll: 8-)
Chaimel

Bericht door Chaimel »

Met 11 fretten hier vind ik dat helemaal niet zo erg, je mag hier wel komen kroelen hoor :)
Mariël

Bericht door Mariël »

Nou met die kleine is echt geen lol meer te beleven..

Een half uurtje s 'ochtends en een half uurtje 's avonds, de rest van de dag is ze nergens te bekennen en als ze los is is ze ook niet vooruit te branden en heeft geen zin om te spelen... :(
Ook loopt ze continu met een kerstboomstaart.. (Ik heb al gedreigd om er lichtjes en kerstballen in te doen... :mrgreen: )

Wel hangt ze als ze los is de hele tijd in mijn broekspijp voor aandacht, maar als ik aandacht geef is het weer niet goed.. :roll:

*zucht*
8-)
Kick

Bericht door Kick »

Haar ontlasting en eetgedrag is wel goed?
Mariël

Bericht door Mariël »

Ontlasting is keurig en ze vreet me de oren van mijn kop.. :mrgreen:

Wel kucht en pruttelt ze een beetje en ze smakt, dus ik hou haar in de gaten.. ;)

Ze is nu overigens al bijna een uur aan het spelen, mokken en dansen.. :juich: Ze is niet zo energiek als normaal, maar wel lekker vrolijk.. :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Misschien is ze ook wel een beetje verkouden, daar is het ook echt weer voor.
Gesloten