Rebel

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
ray
Aantal fretten: 1

Re: Rebel

Bericht door ray »

De grafiek (hij begint in januari 2014 en dan is hij nu 40 gram zwaarder dan toen)

Afbeelding

tabel

Afbeelding

Hoe kijken jullie hiernaar?
Marjan

Bericht door Marjan »

Best een aardige piek in dec/jan maar als je dat kunt verklaren door bijvoorbeeld regelmatig waltham in die tijd is het weer niet zo gek. Verder lijkt Rebel wel gewoon een fret te zijn die redelijk stabiel blijft qua gewicht, of het nu winter of zomer is, en dat is op zich niet echt vreemd. Wij hebben ook wel fretten gehad die aardig hetzelfde gewicht hielden in de loop van het jaar. Maar of daar sprake van is, zou je dan kunnen vergelijken met zijn gewicht over de voorgaande jaren, wanneer je daar nog een tabel van hebt.
yvonne

Bericht door yvonne »

Fijn dat je toch naar Hanneke kan. Hopelijk met een auto.
En financieel, tja...ik heb ook altijd een spaarpotje achter de hand. Na Presley's overlijden is er een flink gat in geslagen maar ik vul het altijd zo snel mogelijk weer aan.
ray

Bericht door ray »

Eind november ben ik bij Hanneke geweest, dus die piek wijt ik aan de waltham. Heb de tabel van 2013 erbij gepakt en die is ook stabiel. Hanneke vond hem toen mager en zei dat in haar mail ook, maar als ik het zo terug kijk valt het mee? :?:

Gewicht Rebel in 2013

Afbeelding
Marjan

Bericht door Marjan »

Nou, als Hanneke een fret mager vindt dan is dat ook echt wel zo. Over het algemeen vindt zij fretten vaak eerder te zwaar. Zo te zien zit hij op gemiddeld zo'n 850 gram en op zich vind ik dat voor een mannetje ook wel erg licht. Nu heeft dat ook met de grootte en de bouw te maken natuurlijk maar volgens mij is Rebel niet echt een klein ventje toch?
Dus dan zou je verwachten dat hij toch wel ruim 1 kilo mag wegen.
Birgit
Aantal fretten: 0

Bericht door Birgit »

Het gewicht zelf zegt niet zoveel, het gaat om het gewichtsverlies (of -toename). Daarbij is de conditie ook heel belangrijk. Fretten met een enorme milt kunnen gerust 100 gram aankomen, maar dat je nog steeds (of juist) de ribben goed kunt voelen. Die dieren zijn dan eigenlijk te mager, maar dat zie je niet aan het gewicht.

Belangrijker dan het gewichtsverloop (wat natuurlijk wel wat zegt) is de conditiescore. Voor veel dieren is er zo'n chart, maar voor fretten helaas niet. Je scoort eigenlijk aan de hand van wat je voelt bij je dier. De ideale score bij de meeste dieren is ruim 2 of 3, afhankelijk ook of een dier bijvoorbeeld drachtig is of in de groei. Omdat een fret een roofdier is, kun je het beste vergelijken met andere roofdieren. Hieronder twee afbeeldingen van hond en kat:
Afbeelding

Afbeelding
ray

Bericht door ray »

Zijn ribben kan ik bijvoorbeeld wel voelen, maar kan ze niet tellen zeg maar.
Gisteren toch beetje eigenwijs geweest en een klein beetje sucralfaat gegeven (had nog een restje) en merkte wel verschil.
Hij at meer en smakken werd iets minder.
Maar dat kan ook toeval zijn denk ik.
Birgit
Aantal fretten: 0

Bericht door Birgit »

Ribben moeten ook te voelen zijn bij fretten. Al vind ik dat je het vaak ook voelt aan de ruggengraat bij fretten.

En het is het totaalbeeld van hoe je fret normaal is. De ene fret is een peer, de ander echt een slungel. Een tijdje geleden kreeg ik een (hele oude) fret in handen die er op zich heel goed uitzag, maar die buik klopte niet. Het was altijd een mooi, lang model frettenmeisje geweest en de buik was nu veel te dik (voor die fret). Ze zat verder wel mooi in de vacht, maar dat beestje was veel zwaarder dan normaal. Zij is een paar dagen erna ook overleden en had een behoorlijk vergrote milt.

Jij kent je fret het beste en weet ook hoe hij normaal gesproken is. De ene fret is slanker dan de ander.

Sucrulfaat kan toch verder geen kwaad om te geven?
ray

Bericht door ray »

Zelf vind ik Rebel helemaal niet mager, maar Hanneke vond van wel.

Nee sucralfaat kan naar mijn weten geen kwaad. Zelf denk ik dat hij dit nog nodig heeft, maar Hanneke wil hem zien.
Mayke

Bericht door Mayke »

*gaat meteen voelen naar de ribben van Goliath*

Ik vind dat Rebel al een lange tijd keurig op ongeveer hetzelfde gewicht blijft hoor. :D
Maar een keer een controle is altijd wel verstandig denk ik, dan weet je ook of je sucralfaat zou mogen blijven geven voor een tijdje.... succes ! :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Sucralfaat kan inderdaad geen kwaad maar het is min of meer wel een vorm van symptoombestrijding dus ik zou hem zeker eerst nog even een keer na laten kijken.
Esther

Bericht door Esther »

Hanneke zei gisteren tegen me dat een maagbeschermer geven kan geen kwaad tenzij je je fret rauw voer geeft.
Want dat breekt het maagzuur af ,dat er weer voor zorgt dat de bacteriën uit rauw vlees afgebroken worden.
In dat geval kun je beter geen maagbeschermer geven.
Maar aangezien de meeste fretjes die maagbeschermer krijgen maag/darmpatiëntjes zijn, krijgen ze over het algemeen geen rauw vlees.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik denk dat je in de war bent met een maagzuurremmer zoals omeprazole.
Sucralfaat legt alleen een beschermend laagje aan op de maagwand maar doe verder niets met het maagzuur.
Esther

Bericht door Esther »

Klopt helemaal Marjan! :oops:
Ik had het met Hanneke over Omaprezole en dat heeft toch weer een andere werking dan Sucralfaat!
Marjan

Bericht door Marjan »

:clown:
ray

Bericht door ray »

Met een beetje geluk (afhankelijk of een fretje het goed genoeg doet om mee naar huis te gaan) gaan we maandag naar Hanneke. Zal een klein stukje met OV moeten, maar ben allang bij dat dit mogelijk is!
Marjan

Bericht door Marjan »

Mooi geregeld Raymond! :)
ray

Bericht door ray »

Ja maar ik heb wel gezegd dat het andere fretje voor gaat. Niks is nog zeker zeg maar. Maandag hoor ik meer.
Kick

Bericht door Kick »

Ik hoop dat het gaat lukken :D
Karen

Bericht door Karen »

Ik hoop het ook
Gesloten