Lily is voor het eerst loops.

Voor alle overige zaken zoals opvoeding, zindelijk of niet, speeltijd, is mijn fret gelukkig, de band tussen mens en fret, castratie of implantaat, euthanasie
Plaats reactie
Claire84

Lily is voor het eerst loops.

Bericht door Claire84 »

Hoi iedereen,

Lily is 4 dgn geleden voor het eerst loops geworden.
Ik twijfel heel erg of ik haar moet laten stereliseren of een implantaat moet laten plaatsen...

Want de frettenkliniek Eindhoven raad een implantaat aan, maar van ervaringsdeskundige hoor ik ook weer veel tegens als: implantaat werkt niet, of niet voldoende... En dat er toch regelmatig moertjes zijn met bijnier problematiek die een implantaat hebben.

Wat is jullie ervaring en advies?

Klopt het dat wanneer je moertje loops is dat ze veel minder zindelijk is in haar verblijf?
Ze poept ineens in haar kooi op plaatsen waar geen bak staat.
Casper (geholpen man) gedraagt zich plots niet meer als een makke sul, maar is heel erg speels, en bravoure in gedrag...

Ik weet dat ik Lily binnen nu en twee weken moet laten helpen, vandaar dat ik graag van andere fretten eigenaren advies wil.

Groetjes Claire
yvonne
Aantal fretten: 1

Re: Lily is voor het eerst loops.

Bericht door yvonne »

Mijn Bibi heeft al haar tweede implantaat en dat bevalt prima.
Ik heb geen ervaring met castratie door operatie.

Ik heb echter wel begrepen dat je een moertje beter geen implantaat kan geven als zij loops is, maar dat je dit het beste kan doen in de maand januari in het eerste levensjaar van je fretje. Het kan wel als ze loops is, maar de kans op schijnzwangerschap is dan wel groter. Daar zijn dan wel weer medicijnen voor maar je moet haar dan dus goed in de gaten houden.
Het is ook niet gezegd dat fretten met een implantaat geen bijnierproblemen meer krijgen, maar je verkleint de kans er volgens mij wel door.
Claire84

Bericht door Claire84 »

En schijnzwanger.... Wat moet ik mij daar bij een fret van voorstellen?
Van konijnen weer ik dat ze een nest gaan maken, maar wat voor een inpacked heeft het bij een moertje?
Marjan

Bericht door Marjan »

Een loops vrouwtje is inderdaad vaak heel onzindelijk, geldt voor bronzige mannetjes trouwens ook.

Tja, ik heb geen ervaring met implantaten maar ik weet van een aantal mensen dat het niet goed is bevallen bij met name vrouwtjes. Er zijn o.a. gedrangsveranderingen geconstateerd en inderdaad schijnzwangerschappen.
Dat laatste is heel naar vooral voor de fret zelf. Ze worden erg bezitterig, gaan lopen slepen met alles en iedereen. Dus ook met jou en je huisgenoten. Hierbij kunnen ze aardig hun tandjes gaan gebruiken en ze worden er geen gefrustreerd en gestrest van, erg zielig om te zien.

Zelf zou ik nooit een implantaat laten zetten bij een fret, zeker niet bij een vrouwtje. Maar dat is een heel persoonlijke mening en gevoel.
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Mila heeft ook een implantaat (haar tweede) en het bevalt prima. Tegen mij had Hanneke aangegeven om dit in november te doen bij haar in haar eerste levensjaar, omdat de minste problemen gaf bij moertjes.

Als ze al loops is, dat weet ik niet. Je zou contact op moeten nemen met de frettenkliniek of het dan verstandig is een implantaat te zetten.

Het implantaat bevalt me prima. Bij mij is het ook een gevoelskwestie om voor een implantaat te kiezen. Ik wilde Mila heel houden en met een sterilisatie was dat voor mijn gevoel niet, want dan moest er in haar lijfje gesneden worden. Tevens moest ze dan ook nog antibiotica en ik wilde haar zo lang mogelijk antibiotica vrij houden.
Karen

Bericht door Karen »

Een implantaat voorkomt geen bijnier tumoren, wel de verschijnselen ervan. Er zijn inmiddels al meerdere fretten (ram en moer) gezien met implantaten en tumoren. Ze zijn er alleen niet ziek van.

Mijn ervaring met implantaten is op zich prima. Alleen niet als ze gezet worden als het dier al in bronst/loops is. Dan werken ze gewoon niet goed. Een moertje wordt dan vaak schijnzwanger en een ram blijft wat bronst gedrag houden.
Een schijnzwanger moertje gedraagt zich net alsof ze echt zwanger is. Ze kan zelfs een paar druppels melk produceren en echte weeën hebben. Dat is bijzonder triest om te zien en zwaar voor het moertje. Ze zijn dan echt erg nerveus en van hun padje af.....en ja veel moertjes worden onzindelijk tijdens hun loopsheid en ze kunnen ook wat meer claim- en nerveus gedrag laten zien.

Als een moertje dus al loops is zou ik voor een operatie kiezen.
Claire84

Bericht door Claire84 »

Hoi,

Dankjewel Karen en Minka!!!
Ik ben heel erg blij met jullie advies en kennis.
Ik had ook al de fokster van Casper en Lily om advies gevraagd en zei vertelde hetzelfde.

Ik ga omdat Lily nu loops is voor de operatie, want ik wil niet dat lily de stress gaat ervaren van schijnzwanger zijn.

Claimen wat je zegt Karin, klopt helemaal :-) ze is altijd wel een aandacht vragertje maar nu eist ze mij letterlijk op.
Zodra ze los mogen wanneer ik thuis kom ging ze voorheen lekker haar gang in huis en zo af en toe klimt ze dan via m'n been naar boven, ik trek altijd m'n huispak aan en de heeft een buidel aan de voorkant dus daar zit ze graag..., maar nu heeft ze totaal geen belangstelling meer om het huis door te gaan en klimt gelijk m'n benen in. Als ik haar even neerzet om bijv naar toilet te gaan dan moet ik bijna een sprintje nemen voordat ze al weer aan me hangt :-)))) nu vind ik dat totaal niet erg, geniet er juist van. Als ik nu moet werken dan maak ik me gewoon een beetje druk omdat ik dan tot 16:30 weg ben en haar geen aandacht te kunnen geven... Ik werk maar 24 uur dus geen ramp, maar toch.

Voelen moertjes zich nou echt eenzaam als ze loops zijn? Hebben ze buikpijn of iets?

Heb zojuist de frettenkliniek Eindhoven gebeld en maandag a.s wordt ze geholpen.
Gekukkig snel aan de beurt.

Liefs Claire
Claire84

Bericht door Claire84 »

Ik geef Lily nu wel extra voeding en prooi met veel spiervlees ect....
Want ze schijnende extra energie nodig te hebben nu
Karen

Bericht door Karen »

Ze verbruiken inderdaad aardig wat energie met het loops zijn. Zorg er alleen voor dat ze niet te dik gaat worden, daar heeft ze met de operatie dan weer last van...

En nee ze hebben geen buikpijn of last van eenzaamheid als ze loops zijn. Hun geest is alleen maar bezig met het zoeken van een partner om voor nageslacht te zorgen. Veel fretten zien ons als hun 'maatje' dus gaan ze bij ons claimen.
Fijn dat ze maandag al geholpen kan worden. Loops zijn en niet gedekt worden brengt veel onrust in het koppie en haar lijf.
yvonne

Bericht door yvonne »

Fijn dat je al zo snel terecht kan bij de fretten kliniek. Succes met je meisje!
Claire84

Bericht door Claire84 »

Heel erg bedankt!!!

Nog 1 klein vraagje...
Het is nu maart... Het klopt toch dat fretten nu wat afvallen in gewicht en dat ze in de rui raken?
Ik zie het aan Casper dat hij dunner is dan een paar weken geleden...
Karen

Bericht door Karen »

Ja dat klopt :D
Blijf wel even opletten of hij niet te veel gaat afvallen. Zijn loopse vriendinnetje kan voor extra stress zorgen. Gelukkig is dat al bijna voorbij.
Mette

Bericht door Mette »

Goede keuze en goed advies van de fokker! Sluit ik me bij aan. Is alles goed gegaan?

Doorgaans zit er tussen winter en zomergewicht 30% verschil. In de eerste winter zijn ze zelfs op het zwaarst van hun leven normaliter.
Claire84

Bericht door Claire84 »

Hoi iedereen,

Nou inmiddels is Lily gesteriliseerd en zo goed al helemaal opgeknapt.
Ik stond ervan te kijken hoe snel ze weer de oude was na de operatie omdat het toch best een ingreep is.

Ik heb voor ik op de IC als verpleegkundige werkte op gynaecologie gewerkt en dan zijn wij mensen vergeleken dieren echt geen bikkels :-)))

Nou hopen dat Lily haar zindelijkheid weer terug komt zoals het was. Ben nu elke dag met Dettol aan het soppen en heb de bekleding van haar FN al even weg gelaten, want ik waste mijn eigen de blubber haha.

Bedankt voor al jullie advies betreft operatie of chip.
Ben blij dat ik voor de operatie gegaan ben aangezien ze schijnzwanger geworden zou zijn als ik de chip gekozen had.

Gr Claire
Kick

Bericht door Kick »

Klinkt goed :D En het is inderdaad hoe sterk dieren dan zijn. Moet je voorstellen dat wij zo'n snee in onze buik zouden hebben. Nou, dan loop je na twee dagen echt niet te hupsen hoor... :mrgreen:
Mette

Bericht door Mette »

Fijn! Sterkte met het herstel nog :ferret:
Karen

Bericht door Karen »

Mooi dat ze goed herstelt....dat met de zindelijkheid komt ook wel weer goed.
Plaats reactie