Bibi's dagboek

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Amaris
Aantal fretten: 0

Re: Bibi's dagboek

Bericht door Amaris »

Opsplitsen is wel een idee inderdaad... Ik ga gewoon eerst even rigoureus sparen (Want fret-proof maken is duur!) en dan kijken wat ik wel en niet kan doen. Heb al wat opties van hoge plantenbakken bekeken en die zijn vrij prijzig dus even kijken of dat haalbaar is.

Verder... Bibi is loops! 26 maart gaat ze met de fretten van de Stichting mee naar de Frettenkliniek voor operatie. Aangezien Britt van de Stichting ook moet kan ik met Chaimel mee :D Scheelt weer uren daar alleen zitten.
Ik zie er best beetje tegenop. Ik weet dat het maar een kleine ingreep is, maar narcoses hebben wij met onze huisdieren slechte ervaringen mee dus er blijft altijd wat angst zitten daar. Maar goed, Biebers is een jonge meid en gaat vast goedkomen! Weet iemand hier toevallig hoe het zit met de hechtingen hiervan? Onze hond werd inwendig gehecht en de vorige kreeg een kap. Maar een fret met een kap.... lijkt me niet echt handig haha! :lach:

Nog wat random foto's:
Bibi en mijn nieuwe schoenenrek (Was van mijn ouders dus ruikt naar dikke kater :P)
Afbeelding

Potgrond waar water bij moest... vroeg natuurlijk om inspectie.
Afbeelding
Afbeelding
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Mooie Bibi! Ze ziet er goed uit hoor :D

En de hechting is heel mooi hoor. Onderhuids maar dat kun je wel overlaten aan Hanneke ;) Je krijgt er een heerlijk buikkie voor terug waar je heerlijke klapzoenen op kunt geven :D
Karen

Bericht door Karen »

Succes alvast met de sterilisatie. Gaat helemaal goed komen bij Hanneke hoor. Geen kapje oid nodig en mooi klein sneetje.
Minka

Bericht door Minka »

Leuke foto's. Sterilisatie is altijd spannend, maar dat komt goed.
Marjan

Bericht door Marjan »

Je gaat naar de juiste kliniek voor zo'n ingreep dus geen zorgen hoor. :)
En fretten kijken eigenlijk nooit om naar een wond dus die hebben geen kap of iets nodig. Dat zou ook niet lang blijven zitten ben ik bang. :mrgreen: Leuke foto's!

Oh, en een grote plantenbak kun je het beste gewoon zelf maken. Dan vallen de kosten best mee en kun je die ook geheel naar eigen idee en smaak in elkaar zetten. Hebben wij ook gedaan in onze frettentuin:

Afbeelding
Kick

Bericht door Kick »

Toen was-ie nog mooi :clown:
Minka

Bericht door Minka »

Zit daar nou wortel doek in en is dat van hout? Ik zit ook weleens voor Mila iets anders te bedenken, maar ik heb nog geen idee.
Kick

Bericht door Kick »

Ik heb het inderdaad van rabbatdelen gemaakt. Samen met wat vierkanten balkjes en een onderplaat. Er zit ook van dat worteldoek in. Ik was geloof ik in een halve dag klaar. De meeste tijd was het schilderwerk :mrgreen:
Mayke

Bericht door Mayke »

Succes met de sterilisatie, ik sluit me aan bij de vorige sprekers, bij Hanneke is je fret in goede handen ! :D
Amaris

Bericht door Amaris »

Oh, dus net als bij onze hond een onderhuidse hechting, gelukkig! Bedankt voor de info weer :D

En die bak ziet er erg mooi uit! Wellicht een idee om zoiets te maken inderdaad... Bedankt voor de foto, zal het bij mijn ouders voorleggen want die hebben meer verstand van dingen in elkaar zetten dan ik :oops: Met foto is het altijd makkelijker uit te leggen.

En Bibi ziet er zeker goed uit! Met haar wintervacht nog steeds intact. Mevrouw is gehecht aan haar winterjas denk ik :brush: Ruien? Ben je gek! Moet ik de volgende winter weer een nieuwe jas kweken!
Amaris

Bericht door Amaris »

Ik kom weer even lastig vallen... Had Chaimel al gebeld maar die is werken denk ik.
Bibi gedraagt zich heel vreemd op het moment, en ik wil graag weten of dit te maken heeft met haar loopsheid of omdat ze net wat opgegeten heeft wat niet had gemoeten?

Ze heeft zojuist het friemelballetje van haar speelkleed afgetrokken en die helemaal gesloopt. Dat binnen de tijd dat ik even in de keuken was... ze keek er normaal nooit naar om! Ik vrees dat ze hier wat van heeft opgegeten. Het is een soort fleece pluisspul en plastic sprietjes.
Dit zou er dan in de normale weg weer uit moeten komen neem ik aan? Kan ik anders wat kattenlax geven morgen voor de zekerheid?

Ze ligt nu dus in haar snippertent, helemaal opgekruld. Nou weet ik dat katten dit soort gedrag ook vertonen als ze loops zijn, soort nesteldrang... Maar dit is zo wereldvreemd voor Bibi dat ik toch even navraag of dit met de loopsheid te maken kan hebben of het feit dat ze wellicht net dat fleece heeft op zitten vreten.
Het is misschien ook wel even voor de context een goede vorm om te melden dat ze net bij alle deuren heeft zitten plassen en overal geur aan het afzetten is door met haar lichaam over alles heen te schuren.
Het lijkt me een kwestie van loopsheid-gekte dat ze nu in haar snippertent ligt, maar ik ben een paniekerige muts dus ik vraag toch voor de zekerheid na hier.
Minka

Bericht door Minka »

Denk je dat ze fleece heeft opgegeten? Mis je wat stukjes? Anders laxeren vaseline of katalax. Kijken of ze nog wel blijft poepen en niet verstopt zit.

Als het geen verstopping is, dan kan het gedrag ook hormoon gedrag zijn, maar ik zou haar wel eventjes goed in de gaten houden qua gedrag..
Amaris

Bericht door Amaris »

Ik weet niet of ik iets mis, het balletje was echt onherkenbaar geworden. Ze heeft het echt met grof geweld van het speelkleed getrokken denk ik dus het was compleet aan gort. Ze was net wat aan het hoesten maar dat was al snel over. Toen ging ze in die tent liggen! Maar ze loopt nu al weer rond en schuurt haar bips overal overheen dus denk dat ze even uit haar doen is door de hormonen. Ze is vandaag de hele dag al bezig met plassen overal en haar lichaam schuren over elk oppervlak dat ze maar kan vinden. Als ik haar aai gaat ze ook helemaal liggen rollen. Volgens mij heeft ze echt even een loopsheid-dag vandaag.

Zal in ieder geval opletten met de ontlasting, mijn ouders hebben katalax in huis dus rijd ik daar morgenochtend wel heen als haar ontlasting afwijkt.
Ze lijkt nu weer ok... Ben ook gewoon een paniekerig mens als het op de beesten aankomt :roll:

Heb wel snel een foto kunnen maken toen ze in haar tent lag:
Afbeelding

Ze is zojuist weer haar doos ingekropen waar ze altijd slaapt, nadat ze eerst het hele kleed afgebakend had met geur. Is maar goed dat ze volgende week naar Hanneke gaat geloof ik.
Kick

Bericht door Kick »

Heb je al wat ontlasting gezien? En zo te lezen ben je niks te vroeg inderdaad met de sterilisatie.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik vermoed dat het puur met haar loopsheid te maken heeft want wanneer ze iets zou hebben opgegeten en het zou voor een verstopping zorgen dan gebeurt dat niet gelijk nadat ze iets binnen heeft gekregen.
Het slopen en stuktrekken van dingen en zo gaan liggen tussen de snippers lijkt mij meer voorkomen uit nesteldrang.

Maar ik zou inderdaad even goed in de gaten houden nu dat er wel ontlasting blijft komen en dat ze niet misselijk lijkt. Voor de zekerheid zou ik haar zeker even wat kat-a-lax geven een paar dagen.
Mariël

Bericht door Mariël »

Dat balletje bestaat vooral uit losse stukjes volgens mij en geen grote lappen.. Dus ik denk dat de kans op verstopping niet zo heel groot is..
Ik zou haar even goed in de gaten houden en kijken of ze blijft poepen en eten en drinken. Als ze daar mee stopt of sloom word, snel een dierenarts inschakelen.

Ik begrijp je paniek heel goed! Zo ben ik ook.. 8-) Liva had vorige week ook een stuk fleece opgegeten.. :???:
Karen

Bericht door Karen »

Het gedrag wat je beschrijft past helemaal bij een loops fretje. Sterilisatie komt dus niets te vroeg. Soms zijn ze exht helemaal van hun padje af en compleet anders dan anders.

Wat betreft het mogelijk eten van fleece zijn de tips al gegeven :D
Amaris

Bericht door Amaris »

@ Mariel: Had het gelezen bij Liva inderdaad! Ze moeten zulke dingen gewoon niet doen, dan sterft het baasje duizend doden :???:

Haar sterilisatie komt echt als geroepen. Ze was eerst helemaal niet aangedaan maar de laatste dagen ken ik mijn Biebers niet meer terug. Dat van het padje af merk ik enorm nu.
Ze heeft gepoept, beetje pruttig maar ze had vlak voor het balletje-incident Waltham gekregen en dan heeft ze meestal beetje pruttig ontlasting. Hier zaten een paar groene sliertjes in dus ik vermoed dat het er op de normale weg gelukkig uit gaat komen, als ze nog meer heeft zitten.
Zal in ieder geval katalax gaan halen bij mijn ouders vanavond en doen wat je zegt, Marjan! Zekere voor het onzekere.

Ze ligt nu nog in haar kooi want de loodgieter is bezig met de afvoer. Dat is totaaaaal niet haar ding, zoveel herrie en mensen in huis. Dus heb haar in de kooi gelaten waar ze erg blij mee is geloof ik. Ze is gelukkig rustig.
Er liggen kruimels in haar kooi dus ze heeft gegeten, nu wachten op de volgende ontlasting.

Bedankt voor de reacties weer, ben zo ontzettend blij met de hulp hier altijd :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Daar zijn we voor hoor. :)
Maar nu je weet dat ze echt spul heeft binnen gekregen, zou ik zeker gaan laxeren. Gekke meid.
Amaris

Bericht door Amaris »

Ja, dat weet ik ook wel. Ben er ook altijd enorm dankbaar voor!

Dan kom ik weer met een vraag... hoeveel kat-a-lax mogen fretten? Een kat krijgt 1.5 cm per keer, maar voor Biebers van 700 gram is dat errug veel.
Ik las 0.5 tot 1 cm, klopt dat ongeveer?
Gesloten