Zorgen om voeren van rauw vlees

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
Marjan

Re: Zorgen om voeren van rauw vlees

Bericht door Marjan »

Maar heb je daar al met haar over gecommuniceerd dan? Het heeft denk ik weinig nut om je ongenoegen alleen hier te uiten.
Mette
Aantal fretten: 1

Bericht door Mette »

Ja dat heb ik. Niet over het nest advies aangezien het 1,5 week geleden was (dus dat hoort ze nog wel zodra ik haar weer zie, al moet ik eerst een beetje afkoelen op dat gebied want ik kan me er nog steeds kwaad over maken zelfs na 1,5 week), maar wel over haar brok + prooi ideale voedingsadvies aan mensen. Wat ik zei volgens mij heb ik haar specifiek gevraagd wat dan nu haar voedingsadvies was aangezien het vele commentaar op KVV en prooi. En niet besproken hier, maar ook dat ik de brokkenpap maar niets vind voor de meeste fretten heb ik besproken.

Ik zal er ook wel over ophouden want het staat er duidelijk genoeg intussen, maar het was meer bedoeld als reactie op Birgit nog dat het dus niet alleen onhandig verwoord kan zijn volgens mij...
Chaimel

Bericht door Chaimel »

Wat ik persoonlijk merk op het gebied van KVV is dat de kwaliteit in 2008 aanzienlijk beter was als nu in 2015. Toen ik in 2008 een wordt carnibest deed ontdooien dan was het prachtig roze vlees, nu merk ik dat het vaak een wat grauwere kleur heeft en dat het ook veel sneller bederft in de koelkast. Ik ben er persoonlijk van overtuigt dat de kwaliteit erg achteruit gegaan is.

Verder denk ik dat het voeren van prooi alleen maar goed is voor je fretten. Maar zieke fretten zullen ook van Prooi de kans lopen zieker te worden. Lijkt mij logisch. En dan heb je tegenwoordig een beetje het kip en ei verhaal.

Wordt de fret ziek door het vlees? of is de fret ziek en is daarom zieker geworden door het vlees?
Mayke

Bericht door Mayke »

Het blijft een moeilijk verhaal over welke voeding voor de fret, sterker nog een verhaal met voor ieder een heel persoonlijk gevoel erbij.
Misschien moeten we af van het idee dat fretten de 10 jaar nog halen, worden ze gewoon niet ouder meer dan 5-6 jaar, wat we ze ook voeren, een enkele fret uitgezonderd. Want met 5-6 jaar beginnen toch al vaak de gezondheidsproblemen, helaas zelfs soms nog vroeger.
Wat je ook voert, vers of brok, het kent tegenwoordig allemaal zijn voor - en nadelen.

Voor zieke en oudere fretten is in mijn ogen vleesvoeding niet langer meer een optie, ze zijn helaas niet meer in staat om de bacteriën de kop in te drukken die mogelijk in het vlees of prooi aanwezig zijn. Het maakt ze meteen nog zieker, de weerstand tegen bacteriën is bij oude of zieke dieren veel minder of helemaal niet meer aanwezig.
Maar als we geen prooi of vlees meer voeren aan onze jonge fretten weerhouden we ze ervan om de nodige immuniteit op te bouwen, om een gezonde weerstand tegen eventuele bacteriën op te bouwen.
Fretten die vroeger in de natuur leefden waren daar wel goed tegen bestand, die kregen allerlei bacteriën binnen, die aten alles wat ze konden vinden, ook aangevreten dieren. Onze fretten worden nu heel beschermd opgevoed, alles is verandert.

Goed blijven kijken naar je eigen fret is denk ik het belangrijkste, en je aanpassen aan wat voor jou fret het beste uitpakt en wat voor jezelf het fijnste aanvoelt wat hij kan hebben.
En in het geval van zieke en oudere dieren het advies van een frettendierenarts in acht nemen, daar is het overzicht en de ervaring aanwezig door de aantallen fretten die er komen met problemen wat voeding betreft, zij hebben het overzicht over het aantal fretten met maag en darmproblemen en wat welke voeding daarmee doet. Dan is het logisch dat je geen prooi of vlees meer geeft aan je zieke of oudere fret want hun immuniteit is gewoon niet meer genoeg om de bacteriën aan te kunnen, mochten deze in het voer aanwezig zijn, en helaas weet je dat nooit van te voren.
Voor jonge en gezonde dieren kan vlees en prooi nog prima, maar dat is mijn mening, maar houdt je fret in de gaten voor bepaalde reacties.
Birgit
Aantal fretten: 0

Bericht door Birgit »

Ik heb eigenlijk nooit het idee gehad dat fretten tien jaar worden. Ze kunnen het worden, maar mensen kunnen ook 100 worden. Dat betekent niet dat als je 80 bent als mens of 8 als fret, dat je dan niet oud bent. In praktijk zie je dat bij fretten rond hun 5e of 6e jaar klachten beginnen, dus dan zou het raar zijn als ze gemiddeld 10 jaar worden. Dan zouden ze hun halve leven klachten hebben.

Er is ook een verschil in maximaal 8 tot 10 jaar en gemiddeld 8 tot 10 jaar, dat wordt ook door elkaar gebruikt :-). Ik denk dat een fret gemiddeld 6 tot 8 wordt en maximaal 8 tot 10. Met aan alle kanten uitzonderingen.

Dat even ingaande op de alinea van Mayke. Wat het vlees betreft ben ik het eens met Chaimel dat de kwaliteit ook achteruit lijkt gegaan te zijn.
Mette
Aantal fretten: 1

Bericht door Mette »

Fretten die 10 worden krijgen over het algemeen ook pas op een jaar of 8 wat klachten ;). Doorgaans leven ze zo'n 2 jaar met enige door, met of zonder medische hulp.

Dat gemiddeld 8-10 verhaal ben ik ook altijd aan het bijstellen. Ik heb eigenlijk nooit begrepen waar het nu vandaan kwam. Ik zeg het wel altijd netjes, maar zeg er dan achteraan "maar een fret vanaf 6 jaar wordt wel echt als een oudere fret beschouwd. De meesten overlijden op zo'n 7 tot 8 jaar."

Qua kwaliteit van het vlees: ik blijf erbij dat ik dit probleem bij Carnibest vind liggen. Ik heb hier geen last van met Kiezebrink mixen of zelfs Tinlo of HaaksBarf mixen, maar Kiezebrink vind ik altijd een stuk verser ogen en ruiken en gaat erg lang mee. Mede door de grootte van de worsten, die het ook nog eens goedkoper maakt ook. Voordeel op voordeel.
Verder haal ik nooit kip + rund mixen, maar gewoon 1 diersoort per mix. Ik merk al jaren dat vrijwel iedere fabrikant dit niet lekker op orde krijgt en het sneller bederft in de koelkast dan '1 dier mixen'. Ook iets dat wel een bijzondere conclusie is, dus dan kan ik hem net zo goed even delen.
Plaats reactie