Ruw vacht

Voor alle vragen m.b.t. de gezondheid van de fret zoals bijv. vaccinaties, jaarlijkse controle, oormijtbestrijding, vlooien en teken
Plaats reactie
elysefret

Ruw vacht

Bericht door elysefret »

Hallo allemaal!

Ik heb een fretje van 3 jaar oud en ik ben haar een beetje aan het vergelijken met andere fretten. Als ik kijk naar andere fretten vind ik haar vacht niet heel mooi aansluiten op elkaar.

Eevee is tot eind 2e jaar flink verwaarloosd geweest en ze was echt op sterven na dood, haar bloedwaardes klopten van geen kant en hier heb ik dan ook medicijnen voor gekregen. Ze is behandeld tegen oormijt en die gehele poespas.
Ze moet eigenlijk nog naar de dierenarts, hier moet ik nog even een afspraak maken.

Nu vroeg ik me af of er nog een 'simpele' andere oorzaak kan zijn dat haar vacht niet fijn aansluit, en misschien zijn er nog handige oplossingen voor?
Of is dit gewoon haar vachtstructuur?
Afbeelding
Dit is Eevee.
Karen

Re: Ruw vacht

Bericht door Karen »

Hoi hoi,

Een ruwe en plukkerige vacht kan meerdere oorzaken hebben. Als eerste vraag: wat voer je?
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Dit staat op onze wiki:
Tekenen van een ongezonde fret

Er zijn veel signalen die een fretje kan afgeven als het niet lekker in zijn vel zit of iets mankeert. Hieronder alleen een lijstje met enkele algemene tekenen. Meer ziekte gerelateerde tekenen vind je in het desbetreffende medische deel.
- matte en vieze ogen. In de ogen zie je de gemoedstoestand van je dier. Als hij zich niet lekker voelt zie je dat aan de blik in de ogen
- slechte vacht (dof, dun, kale plekken)
- echt droge neus
- wit tandvlees en slijmvliezen
- afwijkende ontlasting
- uitvloeiing uit neus, oor, oog of anus
- zachte, broze of gescheurde nagels
- huidirritaties of uitslag
- vreemd gedrag
- plotseling gewichtsverlies
- koorts
- niet eten of drinken
- overdreven veel slapen
Zoals je ziet is dus een slechte vacht een mogelijk teken dat je fret nog niet helemaal gezond is. Misschien herken je meer tekenen in het lijstje. Zo ja dan is een bezoek aan een kundige dierenarts nodig.
Mette

Bericht door Mette »

Allereerst welkom!

Een slechte vacht is een direct signaal dat je fret niet alle voedingswaardes krijgt die ze nodig heeft. Hoofdreden is meestal de voeding, maar het kan dus ook zijn dat haar maagproblemen er indirect nog steeds voor zorgen dat ze niet genoeg voedingswaarde tot zich kan nemen.

Een groot verschil zit tussen zomer en winter; de zomervacht is veel ruwer.
Een groot verschil zit ook tussen brokvoeding en rauwvoeding. Brokvoeding geeft een veel ruwere vacht.

Rauwvoeding is echter geen optie om naar over te stappen als haar maagproblemen te ernstig van aard zijn (de maag kan dan geen rauwe bacteriën meer verwerken, en het zal haar veel buikpijn geven als je dit toch doet). Bovendien heeft het geen zin over te stappen wanneer ze al 3 jaar brokvoeding krijgt. Ze is hier dan aan gewend.

Echter kun je wel een zo goed mogelijke brok voeren natuurlijk, zodat haar vacht een stuk beter wordt. Daarnaast de maagproblemen zo goed mogelijk verhelpen maar dat spreekt voor zich.

De vraag blijft nog even: wat voer je daadwerkelijk? ;)
Birgit
Aantal fretten: 0

Bericht door Birgit »

Is ze toevallig aan het verharen?
Mayke

Bericht door Mayke »

Daar dacht ik ook aan Birgit, de rui perioden van fretten is dit voorjaar heel 'rommelig' verlopen, er waren fretjes heel vroeg maar ook heel laat met de rui bezig.

Als je ook maar even twijfelt zou ik je fretje even na laten kijken bij de Frettenkliniek. Er zijn meer redenen die ten grondslag liggen aan het krijgen van een slechte vacht, een controle is zeker een eerste optie.
Er zijn ook verschillende soorten olieën die de vacht ten goede komen, maar ik zou eerst dingen uit willen sluiten als ik jou was door een bezoekje te brengen aan een ervaren frettendierenarts.
Birgit

Bericht door Birgit »

Sjeng was twee weken geleden ook aan het verhalen, vandaar dat ik er aan dacht. Net als vorig jaar verjaart hij gewoon een derde keer van zomerjas naar nieuwe zomerjas :-)
elysefret

Bericht door elysefret »

Hoi allemaal! Bedankt voor de reacties!

Eevee is nog niet aan het verharen, wat ik al raar vond. Verder die lijst met ziektesymptomen merk ik totaal niet aan haar.

Ze krijgt hier totally ferret adult. Ik probeer haar ook muis te voeren, maar da wil ze echt niet eten. Af en toe krijgt ze ook wat waltham. Ik geef haar inderdaad al geen kuiken vanwege de bacteriën.
Birgit

Bericht door Birgit »

Als ze zo verwaarloosd is geweest, kan ze natuurlijk ook wat onder de leden hebben nog. Het zou ook de voeding kunnen zijn. De ene fret doet het geweldig op TF, de ander heeft er minder goede ontlasting en een ruwere vacht door. Heb je weleens andere voeding geprobeerd? En geef je ook weleens wat olie als extraatje?
Mette

Bericht door Mette »

Muis niet meer proberen dan. Vanwege de bacteriën dan ook even niet doen tot je zeker weet wat er speelt. Verder maakt de combinatie brokvoeding en zomervacht dat ze nu wat ruwer is. Plus haar uiterlijk is ook al die van een verzilverende mitt, dus dat geeft een wat andere indruk.

Als je het zeker zou willen weten zou ik haar toch een keer wat beter laten onderzoeken bij De Frettenkliniek. Dan kan zij ook een goed voedingsadvies geven op basis van wat ze evt. onder de leden zou hebben. Ik denk toch (het andere afgeschreven intussen) dat je dat even na zou kunnen gaan.
Plaats reactie