Mila (deel twee)

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Marjan

Re: Mila (deel twee)

Bericht door Marjan »

Ik mag ook echt hopen dat het een keer ophoudt met die oren, het is om moedeloos van te worden inderdaad. :|
Amaris
Aantal fretten: 0

Bericht door Amaris »

Ik denk dat je dit hebt bij alle dieren. Fretten hebben de oren, katers de blaasgruis, onze hond had ook om de week bijna wel oormijt. Het is gewoon drama van die gevoeligheden bij dieren.

Maar zolang ze haar muis eet heeft ze er gelukkig niet gruwelijk veel last van, en mooi nieuws dat de rest wel allemaal goed is!
Mette
Aantal fretten: 1

Bericht door Mette »

Wat precies zag ze aan de oren dan? Dat kan ik er nog niet helemaal uit halen. Het klinkt niet heel ernstig (voorzover de graad kan zijn qua oren... want fretten blijven fretten, maar Hanneke plukt ook wel ieder detail eruit).

En wat was er met de anaalklieren? Ook nog niet eerder meegemaakt dat een fret daar last van had daadwerkelijk, voorzover ik me kan herinneren.
Minka

Bericht door Minka »

Wat betreft oren grote prooi zoals grote ratten, gerbils en hamsters gaan er niet meer in. Ik zag traan ogen en ze is moeilijk in haar nekvel te pakken. Nu heeft ze alleen nog maar kleine prooi zoals muizen en kleine ratten en kuikens. Dit lijstje gaf mij al aan dat er iets was, maar toen Hanneke vroeg aan me hoe ze ging zei ik gewoon goed. :fluit: Helaas kwam Hanneke tot dezelfde conclusie.

Wat betreft anaalklieren. Na het poepen een meter kontje rijden en bij één anaalklier had ik een verdikking gezien en dat in combi met kontje rijden is voor mij al een teken. Daar heeft ze nu Synolux voor.

Verders bij palperen van de buik gaf ze geen enkele kik, dus dat zit wel goed.

Ik baal hier wel als een stekker van, omdat ik vooral als ze behandeld moet worden voor de oren heel erg bang ben voor haar maag.
Marjan

Bericht door Marjan »

En spoelen overweeg je niet?
Minka

Bericht door Minka »

O ja wel als ze met de behandeling moet starten dan gelijk spoelen, maar dan nog moet ze aan de antibiotica.
Marjan

Bericht door Marjan »

Maar dan toch niet aan de Marbocyl denk ik?
Minka

Bericht door Minka »

Daar had ze het wel over of ik heb het verkeerd begrepen, dat kan ook natuurlijk.
Marjan

Bericht door Marjan »

Kan zijn dat je het goed begrepen hebt hoor, ik heb het met haar niet over het na traject gehad. :)
Minka

Bericht door Minka »

Als ik denk het is tijd voor de oorspoeling, dan bel ik wel eerst op voor alle info,
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik ben bang dat dat moment ook wel gaat aanbreken, die oorproblemen blijven gewoon sluimeren. Gelukkig is zij nog jong genoeg om de eventuele risico's van een spoeling en de bijbehorende narcose te beperken.
Amaris

Bericht door Amaris »

Ik heb synulox (??? schrijf ik het goed?) nu na Bibi's spoeling. Half in de ochtend, kwart in de avond. Maar dit is vrij hoge dosis voor haar formaat wat ik begreep, Hanneke wilde wat meer geven just in case.
Weet niet of dit standaard behandeling is met synulox of dat ze soms ook marbocyl geeft.
(misschien heb je er wat aan, zo niet; just ignore me :brush: )

Alsof oren niet genoeg ellende is,ook nog eens maagproblemen met medicatie. Fretten zijn toch lastig als ze iets mankeren helaas. Hopelijk blijft Mila gewoon haar kleinere prooi goed eten.
Kick

Bericht door Kick »

Hoe zwaar is Bibi? Afhankelijk van het gewicht is half/ochtend kwart/avond is redelijk gebruikelijk voor een gemiddelde fret.

En volgens mij schrijf je het goed ;)
Mette

Bericht door Mette »

Haha ja zo test ik Hanneke ook altijd uit. Ik zeg het ook geregeld niet en dan voelt ze het toch. Mocht ze het dan niet voelen zeg ik het tijdens doorvoelen wel..., maar het is wel erg leuk om dat af en toe te testen. Als ik dat dan zeg is ze ook zichtbaar trots dat ze het er zelf al uit haalde :D.

Hmm, ik ga dat even goed onthouden van traan ogen en nekvel pakken. Ik vind het heel jong voor haar om nu al problemen daarmee te hebben. Zal even extra alert erop zijn bij de anderen.

Er was dit voorjaar ook nog Sasha (in 2010 geboren) die een chronisch middenoorprobleem heeft; maar die heeft nooit oormijt gehad in zijn gehele leven.... Het was zowel voor Hanneke als de eigenaar als mij natuurlijk een raadsel hoe hij daar dan aan is gekomen... Dat is toch apart? Het staat dus ook volledig los van oormijt soms blijkt.
Minka

Bericht door Minka »

Ik wist het onderbewust allemaal wel, maar ik wilde het bewust nog niet weten eigenlijk haar oren. Maar als ze 2 dagen helemaal niets eet en haar gerbil ligt te verpieteren is voor mij wel een sterke aanwijzing. Dat ze jong is vind ik ook met middenoor, maar Billie was nog jonger toen hij dit kreeg en hij kreeg het in een extreme vorm.

Ik moet het allemaal van mij afschudden en kijken wat Mila aangeeft.

Mila weegt 720 gram en krijgt voor haar anaalklieren ook synolux 1/2 's-morgen en een kwart 's-avonds. Hanneke zei wel misschien doet dat wel wat voor haar oortjes, wat ik nu zie is dat ze ongelofelijk veel jeuk heeft, maar niet aan haar oren.
Amaris

Bericht door Amaris »

Bibi is 690 gram. Op haar hoogst. Pas woog ze 680. Misschien dat ze enkel na oorspoeling minder geeft, dat ze daarom zei dat ze de dosis wat hoger hield?

Wat je zegt is het beste inderdaad, gewoon kijken wat Mila aangeeft. Denk ook dat leeftijd weinig uitmaakt, sommigen zijn er gewoon vatbaarder voor wellicht? Samen met de rare weersomstandigheden tegenwoordig, Hanneke zei dat ze meer fretten merkt met die problemen met de rare zomers van tegenwoordig.

Het maakt ook niet echt uit wat de oorzaak is, dat ze er last van heeft is het probleem! En jeuk is ook een probleem, niets zo irritant als jeuk.
yvonne

Bericht door yvonne »

Agossie ook al weer die oortjes :(
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik geloof ook niet dat oormijt per definitie de enige reden is van middenoorproblemen, heb dat al vaker gezien hier bij onze fretten. Ik blijf eerder in de richting van bacteriën of een virus denken alleen is dat heel moeilijk aan te tonen want er zitten van nature heel veel bacteriën in oorsmeer. Tja, en wat zijn de goede en welke zou je liever niet zien? :?: Wij hebben dat wel eens laten onderzoeken maar daar is niets uit gekomen helaas.
Karen

Bericht door Karen »

Ik denk ook dat een virus of bacterie de hoofd oorzaker is van de oorontstekingen. En vooral iets wat hier in Nederland speelt.
Ik heb vrij veel buitenlandse contacten, sommige echt hele grote frettenhouders die ik persoonlijk goed ken. Die hebben nestgenoten zitten van fretten die hier oorproblemen hebben en daar dus helemaal niet. En nee, dat heeft niet te maken met dat ze het niet zien.....ze hebben gewoon geen verschijnselen! Een heel enkele keer zie je eens een acute moo.

Wat een tegenvaller Minka :(
Ik hoop alleen dat Mila niet erg gevoelig blijkt voor ab en er gewoon goed doorheen wandelt...
ray

Bericht door ray »

Wat een tegenvaller Minka! Die anaalklieren zullen wel goed komen, maar die oren. :???:
Meer als haar goed in de gaten houden nu, kan je niet.

Hopelijk gaat het allemaal meevallen bij Mila! :D
Gesloten