Hoi hoi...
Vraagje, heeft de staart een functie en zoja, welke dan?
De staart van Brutus is gisteren namelijk geamputeerd, vandaar mijn vraag...
Reden was een tumor op zijn staart. :/
Weet nog niet wat hij er zelf van vind, we kwamen thuis, hij is als een gek door het huis gaan rennen, tegen me op gaan staan iedere keer, heb hem zijn medicijnen en eten gegeven en daarna is hij in coma gevallen...geen tijd gehad dus om er eens ff over te babbelen met hem, dat komt straks wel...
Heeft de staart een funcie?
Re: Heeft de staart een funcie?
Een staart heeft altijd een functie.
Het maakt deel uit van de nonverbale lichaamstaal. Een staart vertelt een ander (mens of dier) een verhaal; de gesteldheid van je dier op dat moment. Een dikke plofstaart, een strakke staart, een kwispelstaart, een omhoog gestoken staart (allemaal tekenen van opwinding, angst of nervositeit) of een relaxte slappe staart.
Ook kan de staart een rol spelen bij het evenwicht als ze springen en gek doen.
Bij marterachtigen die buiten leven wordt de staart ook nog gebruikt om warmte te bieden.
Al met al denk ik niet dat Brutus er veel hinder van zal ondervinden.
Het maakt deel uit van de nonverbale lichaamstaal. Een staart vertelt een ander (mens of dier) een verhaal; de gesteldheid van je dier op dat moment. Een dikke plofstaart, een strakke staart, een kwispelstaart, een omhoog gestoken staart (allemaal tekenen van opwinding, angst of nervositeit) of een relaxte slappe staart.
Ook kan de staart een rol spelen bij het evenwicht als ze springen en gek doen.
Bij marterachtigen die buiten leven wordt de staart ook nog gebruikt om warmte te bieden.
Al met al denk ik niet dat Brutus er veel hinder van zal ondervinden.
Och, wat een koddig kontje zo
Bij bijvoorbeeld een kat is een staart erg belangrijk om het evenwicht te houden bij het springen en om in balans te blijven bij het lopen over smalle randjes. Maar daar zal een fret weinig last van hebben want die zijn met staart ook niet al te handig hierin.
Dus ik denk ook dat hij er weinig last van zal gaan krijgen. Mooi gedaan trouwens die amputatie.
Dus ik denk ook dat hij er weinig last van zal gaan krijgen. Mooi gedaan trouwens die amputatie.
- Suzy
- Aantal fretten: 0
- Contacteer:
Hahaha...is dat errug dan...vergeet idd helemaal die plumeau die ze bij tijd en wijle hebben...komt denk ik omdat Brutus alles wel zo'n beetje kent hier en daarom weinig zijn plumeau tevoorschijn tovert...
Denk dat ik ook meer aan het evenwicht dacht.
Hoewel ik afgelopen week nog buiten liep met hem en er wel degelijk een plumeau kwam...begin toch wel heel veel dingen te vergeten...
Stom zeg...
Maar het gaat helemaal goed en ik neem eerlijk gezegd ook zomaar aan dat, wanneer er weer haartjes op zitten, hij gewoon weer een plumeau(tje) ken toveren, al zal ik daar dan niet meer mee onder de kast kennen stoffen...
Heeft Hanneke idd netjes gedaan...ze ken wel wat hè? Hahaha
Bedankt Karen...
Denk dat ik ook meer aan het evenwicht dacht.
Hoewel ik afgelopen week nog buiten liep met hem en er wel degelijk een plumeau kwam...begin toch wel heel veel dingen te vergeten...
Stom zeg...
Maar het gaat helemaal goed en ik neem eerlijk gezegd ook zomaar aan dat, wanneer er weer haartjes op zitten, hij gewoon weer een plumeau(tje) ken toveren, al zal ik daar dan niet meer mee onder de kast kennen stoffen...
Heeft Hanneke idd netjes gedaan...ze ken wel wat hè? Hahaha
Bedankt Karen...
Heeft ze zeker mooi gedaan en wanneer er weer haartjes op het stompje zitten valt het niet eens meer echt op denk ik.
Een kleine plofstaart zegt net zo veel als een lange Als ik kijk hoe vaak Bibi van dingen afvalt en omvalt enzo, denk ik dat een evenwichtsstoornis chronisch is bij elke fret, dus met of zonder staart; weinig verschil. Hij gaat het vast super doen verder!
Ik ken wel iemand die een fretje had zonder staartje, maar die groeide er ook mee op. "Tails" heette hij ook . Maar die heeft er echt nooit last van gehad, ondanks dat de staart echt wel een functie heeft... Ze denkt ook niet dat een fret waarbij hij geamputeerd heeft er last van zou krijgen (absoluut niet zelfs). Kortom, zeker niet druk om maken!