Bibi's dagboek

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Marjan

Re: Bibi's dagboek

Bericht door Marjan »

Hahaha, fantastisch zoals je haar adoptiedag beschrijft. :lach:
En ik hoop maar dat je van rijst houdt. :brush:
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Haha, Biebers is een me er eentje :mrgreen:
Amaris
Aantal fretten: 0

Bericht door Amaris »

Ik zit steeds al buiten zelf in de zandbak te spelen, dan moet ik ook nog zelf in de rijstbak spelen? Gezellig hoor :roll:
Gelukkig ben ik een gigantische rijst-fan dus als Bibi dat niet is; ik wel!

Vanochtend beetje rare ochtend gehad. Uiteraard sloeg het noodlot toe; nagel brak. Je kent die dagen wel... dat alles gewoon mis lijkt te gaan.
Bibi vond het maar niks. Ze wilde met mij spelen maar ik kon niet spelen want moest die nagel fixen en klaar maken voor werk. Hierdoor was ze wat verdrietig denk ik want ze ging al snel haar kooi in en ging me zitten bekijken vanuit haar huisje hoe ik aan de tafel mijn nagel zat te lijmen. Ze vond het maar niks, dat ons ochtendlijke speelkwartier afgelast was. Alleen spelen kwam niet in haar op, want het is gewoon standaard; ochtend is samen spelen.
Ik vraag me echt af... kunnen fretten autistisch zijn? :clown:

Als ik in haar structuur roer gaat het helemaal mis. Spullen ergens anders zetten; Bibi van haar à propos. Ander eten; Bibi gaat echt niet eten. Andere volgorde van dingen doen; Bibi gaat me aan zitten kijken alsof ik gek geworden ben want zo hoort het niet!
Het doet me echt autistiform aan gewoon! :brush:
Mette

Bericht door Mette »

Whaha. Niet alles valt in de smaak :brush: . Verwend fretje.
Kick

Bericht door Kick »

Ik herken het wel hoor maar ik denk dat het goed is voor haar om toch af en toe even wat verandering aan te brengen in zaken. Ze zal het niet direct een bedreiging of zo vinden maar het houdt haar wel scherp.

Ook hier gaat het wel eens anders als wat ze gewend zijn. En daar wennen ze best snel aan ;)
Amaris

Bericht door Amaris »

Ja, ik verander gewoon nog steeds naar eigen zinnen. Maar Bibi is het er nooit mee eens. En het duurt ook echt een paar dagen voor ze gewend is aan de nieuwe locatie van haar buis of snippertent. En nu dus weer die rijstbak. Nieuw dus wordt heeeeel langzaam weer wennen. Niks van de nieuwsgierige frettigheid waar je met vier poten tegelijk in springt! Bibi kijkt de fret uit de boom :clown:

Bibi verwend, hoe kom je erbij, Mette?! 8-)
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik herken dit gedrag zeker. Wij hebben ooit een fretje gehad die al in paniek raakte wanneer haar kooi een halve meter werd opgeschoven. Maar zij had waarschijnlijk ooit een hersenbeschadiging opgelopen door zuurstofgebrek doordat zij stikte in een grindje wat per ongeluk tussen haar brokjes terecht was gekomen. :???:
Bibi's achtergrond is natuurlijk ook niet bekend dus wie weet wat ze heeft meegemaakt waardoor ze dit soort gedrag vertoont. Toch altijd wel sneu vind ik hoor.
Amaris

Bericht door Amaris »

Het is zeker sneu en ik maak het dan ook niet te bont met de gigantische veranderingen omdat ze het er zo moeilijk mee heeft. Maar soms moet ze toch echt een schone hangmat en soms moet toch echt haar buis verplaatst worden. Het is niet anders.
Kan moeilijk alles steevast neerzetten omdat zij moeite heeft met veranderingen. Maar ik heb bijvoorbeeld wel haar eten altijd op vaste plekken nu. Ik merk dat dit wel helpt om haar meer te laten eten. Veilige, vaste plek voor alle papjes en brijen.
Ze is trouwens ook heel erg bezig met territorium altijd. Visite geweest; meteen een poepje of plasje bij de deur. Past ook wel bij het hele spectrum als je het hele plaatje bekijkt.

Vond het wel opvallen dat de kerstspullen snel geaccepteerd werden. Maar misschien was dat wel omdat ze erbij was toen ik bezig was met opzetten.
Al is ze er ook altijd als de kippen bij als ik haar hok doe. Maar dat heeft weer als extra factor dat het haar plek is die dan weer anders ruikt natuurlijk. Dat is moeilijker verkroppen dan een kerstboom.
Veel geduld hebben, komt het wel weer goed.

Ook een zielig verhaal van jullie fret met de hersenbeschadiging :???: Dat kleine dingen zulke grote gevolgen kunnen hebben.
Marjan

Bericht door Marjan »

Nee, soms kom je niet onder veranderingen uit. Maar het is al goed dat je weet wat haar zwakke plekken zijn en daar ook zoveel mogelijk rekening mee houdt, meer kun je ook niet doen. :)
Helen
Aantal fretten: 2
Contacteer:

Bericht door Helen »

ja of ze maakt je voor gek uit....

Lees het alweer, het is een muts met diva attitude :lol:
Amaris

Bericht door Amaris »

De grootste muts van Nederland, mijn Biebers :roll:

Mag ik even een groot applaus voor mijn mutsje; ze heeft onder het genot van wat boter op een schoteltje haar nagels laten knippen! Weliswaar hard bibberend maar de voorpootjes hebben weer een mooie manicure gehad :juich:
En ik heb nog al mijn vingers, ook niet onbelangrijk.

Daarbij heeft Bibi ook het nut van een rijstbak ontdekt. Helaas voor mij... want de rijst ligt nu overal, en uiteraard ook op het kleed. Ik dacht dat ze niet zo erg los zou gaan erin, want dat doet ze met niets. Maar een wilde wardance en epische graafactie later lag er meer rijst op de grond dan in de bak volgens mij. Binnenkort dus naar de Action voor een dichte bak waar een mooi gat in komt. Moet alleen nog kijken hoe ik dit gat maak. Heb geen materiaal daarvoor. Heb alleen een figuurzaag en ijzerzaagje hehe.

Ze eet ook erg goed en ik hoop dan ook dat ik volgende week kan melden dat ze iets meer spekkies heeft dan ze had. Nog geen zicht op dikke fluffy vacht maar mevrouw vindt het dan ook onnodig om buiten te kijken. Ze mag best! Elke dag staat de deur open! Maar dan snuffelt ze een keertje, rent 2 keer door een buis en zoeft weer de warme woonkamer in.
Tja, zoals we al hadden geconcludeert... muts met diva attitude. Het is echt waar :oops:
ray

Bericht door ray »

:juich: :juich: :juich: :juich: :juich: :juich: Go Bibi!
Kick

Bericht door Kick »

Haha, top hoor van jullie saampjes :juich:
Marjan

Bericht door Marjan »

Hahaha, het is ook nooit goed! Maakt ze lekker gebruik van de rijstbak, zeur je weer over een paar korreltjes. :brush:
Wel handig dat je een manier hebt gevonden haar nageltjes te knippen want dat is wel een klusje wat gewoon regelmatig gedaan moet worden. Super!
Karen

Bericht door Karen »

Heerlijk om te lezen hoe jij met haar omgaat! Daar word ik zo blij van :juich:

Je kunt ook van die bakken krijgen met een deksel in twee delen. Misschien een idee? Dan kun je een deel dicht laten en wordt de rommel al minder :D
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Bij sommige fretten is niks heilig. Die krijgen het voor elkaar hoe dan ook chaos te
creëren :lol:
Bibi lijkt me nu echt zo'n muts die gewoon die kleppen omhoog duwt en dan als
een bezetene gaat graven muwahahahaha! :twisted:
Amaris

Bericht door Amaris »

Ik hoop het niet zeg, Helen! :shock:
Had al gezocht naar bakken met deksel in 2 stukken inderdaad, Karen. Dat is super handig hiervoor! Maar helaas waren de bakken kapot dus moet even weekje wachten op nieuw lading.

Een beetje rijst, Marjan?! Er lag meer rijst op de grond dan sneeuw op de Himalaya! 8-)
Hopelijk lukt het om de schotel met boter erin te houden voor het knippen, al vrees ik dat ik gewoon geluk moet hebben.

Maandag gaan we weer voor controle Semintra. Ze is niet echt aangekomen volgens mij, maar ze doet het wel goed. Beetje misselijk soms, dus dat is jammer. Wellicht dat ze daarvoor wat kan krijgen. Ze heeft nu enkel 3 korrels Omeprazole.
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Hopen mag altijd he :lol:
Marjan

Bericht door Marjan »

Amaris schreef:Een beetje rijst, Marjan?! Er lag meer rijst op de grond dan sneeuw op de Himalaya! 8-)
:lach: Overdrijven is ook een vak. :lol:

Ik ben benieuwd wat er uit de controle komt maandag, misschien is het inderdaad wel het proberen waard om iets tegen de misselijkheid te gaan geven.
ray

Bericht door ray »

:lach:

Alvast succes voor Maandag.
Gesloten