Bibi's dagboek

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
ray
Aantal fretten: 1

Re: Bibi's dagboek

Bericht door ray »

Fijn dat Bibi weer thuis is! :juich:
Hopelijk gaan alle medicijnen helpen en is ze snel weer de oude.
Amaris
Aantal fretten: 0

Bericht door Amaris »

Ik kreeg van Hanneke juist sucralfaat voor haar nierfalen. Om de fosfor te binden omdat ze niet op nierdieet kan omdat fretten dat niet eten. Ze heeft ook nog omeprazole, 3 korrels in de ochtend.

Ze heeft net wat waltham water op, maar ze wilde echt niet meer. Dus ik probeer rond 3 uur weer, dan krijgt ze weer eten, kijken of ik daar wat meer vocht mee naar binnen krijg.
Het is ook nog beetje bijkomen van alles natuurlijk, maar ik hoop wel dat ze wat meer gaat drinken binnenkort want anders hebben we toch echt een probleem.
Marjan

Bericht door Marjan »

Maar op dit moment zijn haar nieren behoorlijk verslechtert dus ik zou er toch voor de zekerheid even een mail aan wijden of sucralfaat in haar geval nog wel verstandig is.

Dit kom ik tegen in de bijsluiter (voor humaan gebruik):
U mag Sucralfaat Sandoz suspensie niet gebruiken wanneer de werking van uw nieren ernstig gestoord is.
En dit vind ik in een bijsluiter voor dieren geneeskunde:
Sucralfaat wordt vanwege twee eigenschappen toegepast.
Ten eerste vormt het een beschermend laagje op de maagwand, waardoor de maagwand wordt beschermd tegen de inwerking van maagzuur.
Ten tweede bindt het fosfaten die in de voeding zitten (fosfaatbinder). Bij nierfunctiestoornissen is het uitscheiden van fosfaten een probleem: een fosfaatbinder zorgt ervoor dat fosfaten niet worden opgenomen en dus ook niet via de nier hoeven te worden uitgescheiden.

Geadviseerd wordt om de sucralfaat tijdens het eten toe te dienen (om de fosfaten uit de voeding optimaal te binden).
Dus het is een beetje tegenstrijdig maar misschien is het afhankelijk van de mate van nierfalen.
Wat wel weer een meevaller is dat je, wanneer het voor de binding van fosfaten wordt gebruikt, je de sucralfaat gelijktijdig met het eten mag toedienen.
Amaris

Bericht door Amaris »

Ik blijf het zeggen; heerlijk, die rotzooi wat de medische wereld heet!
De een zegt dit, de ander zegt dat... wat moet een mens dan nog! :?:
Ze krijgt nu sowieso veeeeel minder suralfaat dan eerst, ze kreeg eerst 1ml per keer en nu nog maar 0.35. Alleen nu dus juist voor het eten en niet meer tijdens het eten.
Pff... allemaal zo verwarrend.

Belde net al de frettenkliniek, maar die is dicht. Ik vergeet het steeds op dinsdag. Ik zal dan wel vragen of Hanneke wellicht contact wil opnemen met Nico want ik weet het ook niet meer nu :???: Mogen zij het samen lekker gaan uitvechten :clown:
Mariël

Bericht door Mariël »

Heb je het nierdieet wel geprobeerd bij Bibi? Wie weet is ze zo'n maffe fret die het wel eet? :?:
Daarnaast kan het uitmaken hoe je het geeft.. Liva eet Z/D-blikvoer.. Als ik het gewoon zo uit het blikje geef vreet ze het niet, maar als ik het met water tot een papje prak en een beetje opwarm, vind ze het heerlijk!
Amaris

Bericht door Amaris »

Hm, ik kan wel kijken of ik een blikje ergens kan scoren.
De co-assistent had het geprobeerd maar toen wilde ze het niet. Maar daar zaten ze veel aan haar te frutten, dan zou ik ook denken; bekijk het maar.
Marjan

Bericht door Marjan »

Het is het proberen waard, ze is daar ook niet in haar hum geweest natuurlijk dus wie weet laat ze je verbaast staan.
Amaris

Bericht door Amaris »

Ik heb wat Royal Canin Renal van mijn moeder gehad. De kat staat hierop dus kan een beetje proberen zonder zelf meteen weer in de buidel te moeten tasten. Aangezien ze met een aardige rekening komt al :roll:
Maar! Na de voedering van vandaag, hebben we net even (terwijl ze mijn moeders tas aan het inspecteren was) even haar huidplooicheck gedaan voor de uitdroging en tot grote verrassing trok haar huid nu vrij snel weer strak! Vanochtend was het trager en dacht ik echt; oh nee...
Maar nu was het snel weer glad en dus minder uitgedroogd :D Ze is wel erg moe, maar na een week in de kliniek kan ik dat niet gek vinden. Het is allemaal niet niks geweest.
Marjan

Bericht door Marjan »

Nee dat is zeker niet gek, ze zal daar toch minder geslapen hebben dan thuis en het is stressvol in een vreemde omgeving met allemaal vervelende handelingen.
Maar super goed nieuws dat ze haar vocht op peil weet te houden! :D
Kick

Bericht door Kick »

Kijk, dat is even goed om te horen :D
Amaris

Bericht door Amaris »

Beste mensen... Bibi's huid trok vanochtend net zo snel strak als gisteravond! :juich:
Ik heb ook een kort filmpje die ik even zal uploaden. Het is een kort stukje en ver weg omdat mevrouw uiteraard precies op dat moment dacht, ik ga stukje rennen!
Maar al met al gaat het naar omstandigheden niet eens redelijk, maar best aardig :D
Misselijkheid is niet meer dan normaal (ze is nou eenmaal een maagpatientje, ze was altijd beetje smakkerig met eten), ze eet goed, speelt 's nachts in haar snippertent want de snippers lagen er weer naast vanochtend, en drinkt ook veel uit zichzelf.
Ik weet dat ze ziek is en dat het wellicht niet optimaal frettig is haar gedrag met wat meer slapen enzo, maar ik ben niet ontevreden.
Ze jeukt alleen vrij erg, maar ze is ook best goed in de rui. Dus voor nu moet ik de rui even afwachten. Als het daarna niet afneemt mag ik bellen voor overleg wat we eventueel aan de jeuk kunnen doen.
Amaris

Bericht door Amaris »

Dit is dus gemaakt 2 dagen nadat ze naar huis mocht.
Marjan

Bericht door Marjan »

Nou, er zit genoeg leven in die dame hoor. :lol:
Amaris

Bericht door Amaris »

Ja toch? :mrgreen: Het zijn maar korte momenten maar ze was nooit van het lange spelen natuurlijk dus dat is niets abnormaals. Ik moet zeggen dat ik weer wat beter kan ademhalen nu. Het was echt even te spannend voor mijn arme hart.
Karen

Bericht door Karen »

Hahaha...het is dat we beter weten, maar op dit filmpje ziet ze er echt niet ziek uit :mrgreen:
Super dat ze uit zichzelf genoeg drinkt!

Go Bibi :juich: :ferret:
Kick

Bericht door Kick »

Lekker stuiteren :juich: Heerlijk dat ze toch best goed gaat hoor :D
Amaris

Bericht door Amaris »

Uit zichzelf drinkt ze helaas niet genoeg, dus ik moet haar voor nu elke zoveel uur wakker maken en wat aanbieden. Fretten zijn luie donders! Ze slapen zo UREN weg achter elkaar met enkel even een poepje tussendoor. Dat kan zij nu niet hebben dus ik heb een heel schema gemaakt. Elke 3 a 4 uur wakker en dan eten of (waltham)water. Dit is van half 8 tot 10 uur dan de gang van zaken.
Dat betekent voor mij dat ik minder kan slapen in de nacht dan ik normaal deed dus wel pittig. Maar goed, dan tussendoor maar een dutje doen, moet kunnen!
Maar wellicht dat ze, wanneer het allemaal wat beter op peil is, met langere tussenpozen kan. Het is even aankijken.
Als ik echter heel eerlijk ben... kan het me echt geen ruk schelen :brush: Ik heb mijn meiske nog thuis en als dat dan een dagtaak betekend qua zorg; het zij zo. Ik heb de mogelijkheid ervoor dus ik vind het wel best.
Elke mok en wardance die ze nog doet nu is een godsgeschenk!
Marjan

Bericht door Marjan »

Maar hoe kan het eigenlijk dat ze niet genoeg vocht vasthoudt dan? Want ze kreeg toch altijd al brokkenbrij? Onze fretten die aan de brij of de waltham zaten dronken daar nooit nog extra bij dus ergens snap ik het niet. :| Hebben ze daar een verklaring voor gegeven in Utrecht?
Amaris

Bericht door Amaris »

Het hoge ureum ofzo? Ik weet het ook niet... Toen ik ernaar vroeg wisten ze niet echt een duidelijk antwoord te geven. Of ik begreep het gewoon niet, kan ook haha! Ze moet nu stabiliseren, dat weet ik wel, en daarom moet ze veel drinken. Wellicht dat het dadelijk beter wordt.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik denk dan eerder dat ze er geen verklaring voor hebben. Als ik erop google dan kom ik alleen nierbeschadiging tegen na uitdroging dus niet andersom. Dus het is een beetje van wat was er eerder, de kip of het ei. :???:
Maar spoelen bij slecht functionerende nieren is altijd goed natuurlijk dus ik zou zeggen, ga ervoor! :)
Gesloten