zindelijk maken

Voor alle overige zaken zoals opvoeding, zindelijk of niet, speeltijd, is mijn fret gelukkig, de band tussen mens en fret, castratie of implantaat, euthanasie
Plaats reactie
amyendolly

zindelijk maken

Bericht door amyendolly »

hallo
ik ben hier nieuw met weinig frettenervaring
ik ben de eigenaar van amy en dolly,drie en twee jaar oud
supertoffe beestjes
1 probleem, ze poepen niet altijd op of in de poepbak
er staan er twee in met kattenzand en die twee speelvogenls doen niet liever of achter de poepbek te poepen
zelfs als hun kooi netjes is opgeruimd en verschoont
doen ze niets liever dan de boel te herinrichten
en als ze loslopen gaan ze af en toe op de kattenbak maar ook gewoon in een hoekje poepen
bestaat er niet zo iets als lokstof ofzo voor in de bak?
iemand raad of tips?
alvast bedankt groetjes
Kick
Aantal fretten: 1

Re: zindelijk maken

Bericht door Kick »

Hoi en welkom op ons forum :D

Over je vraag; het is altijd lastig als fretten niet zindelijk zijn. Wat je zou kunnen doen is een drolletje die ze naast de bak hebben gedaan in de bak leggen. En dan is het de kunst om alert te zijn als ze daarna weer los zijn en ze willen weer naast de bak gaan zitten. Je moet ze dan meteen oppakken en in de bak zetten met hun neus naar die drol. Dat zullen ze ongetwijfeld meteen ruiken en met een beetje mazzel zullen ze hun behoefte dan ook meteen op de bak doen.

Wat je ook kunt doen is andere bakvulling proberen. Dat is niet altijd even makkelijk maar soms kun je ergens een proefzakje scoren of misschien eens wat 'lenen' van familie, vrienden of buren die katten hebben. Wij zelf gebruiken Breeder Celect en dat is gemaakt van papierrestanten.

Ik denk dat je het meeste wint door goed op te letten als ze los zijn. Op een gegeven moment ga je hun gedrag herkennen en zie je wanneer ze ergens hun behoefte willen doen. Dat zie je als ze wat achteruit gaan schuifelen met hun staartje een tikkie omhoog. Veel ook op dezelfde plekken! Zo snel mogelijk oppakken en ze op de bak zetten, vaak soms een paar keer achter elkaar!

En het kan zijn dat niets helpt. Dan hoop ik dat je een harde vloer hebt die je makkelijk kunt reinigen. Hier hangt een Torkrolhouder met van die rollen papier (is even een uitgave maar op de lange duur goedkoper dan keukenrol) en we gebruiken een swiffer met schoonmaakmiddel.

Wellicht hebben anderen hier ook nog tips voor je ;) Succes!
Amaris
Aantal fretten: 0

Bericht door Amaris »

Wat bij Bibi werkte was opletten waar ze het liefste haar 'wilde drollen' neerlegde. Ik kwam erachter dat het veelal 2 vaste plekken waren. Hier de bakken neergezet en toen was ze ineens een stuk zindelijker!
Af en toe heb ik nog wel een wilde plas en drol, maar das vaak bij de deuren, dus ik denk meer een territorium dingetje dan werkelijke onzindelijkheid.
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar het verplaatsen van de bakken was hier een succes :clown:
Karen

Bericht door Karen »

Het zou inderdaad kunnen dat ze de bakvulling niet fijn vinden...te fijn, te stoffig of de geur staat niet aan. Over het algemeen vinden fretten houtkorrels of papierkorrels het prettigst.

In de kooi zou je de bakken vast kunnen zetten. Gaatje boren en een tie-rapje.
Buiten de kooi kun je er voor kiezen om puppy pads op de grond te plakken(behangerstape laat geen resten achter) voorlopig.
...en dan is het inderdaad een kwestie van heel goed opletten en vooral een lange adem :mrgreen: Telkens als jij je fret aanstalte ziet maken om iets te gaan produceren, oppakken en op de bak zetten. Je kunt tijdens de leerperiode ook zorgen dat er altijd een drolletje en een plasluchtje achterblijft bij het schoonmaken van de bak.
Kijk inderdaad of de bakken ook op plekken staan, waar de fretten ze willen hebben. Meestal zal dat in hoeken en vlak bij deuren zijn; hun territorium grenzen.

Het kan best lukken door goed opletten, om ze zindelijk te krijgen. Bij fretten die het nooit als pup geleerd hebben, kan het zijn dat je ze nooit helemaal zindelijk krijgt maar verbetering moet kunnen.
amyendolly

ik zal het eens proberen met ander bakvulsel
in ieder geval bedankt voor de tip
Kick

Bericht door Kick »

Uit je gebruikersnaam maak ik op dat je twee fretten hebt. Hoe oud zijn ze en heb je ze apart of samen?
Mayke

Bericht door Mayke »

Zelf heb ik ervaren dat het ook een kwestie van herhalen is, steeds maar weer opletten of je fretje gaat laten zien of hij weer moet, en dan meteen oppakken en in de bak zetten. Maar sommige fretten leren het nooit, of gaan wel richting de bak en doen het er dan nog net even lekker voor..... :roll:
Maar de aanhouder wint meestal wel, het is bij die kleine fretjes gewoon goed opletten en vooral ook opvoeden.

En wat hierboven staat over de bakvulling daar sluit ik me helemaal bij aan.
Ik heb ook wel eens gemerkt dat sommige fretten het juist niet fijn vinden als je erg veel korrels in de bak doet, misschien voelt het vervelend tussen de poten of zo ? Mijn Goliath hier wil altijd maar een dun laagje, anders gaat hij er niet in of gooit alles eruit. Dus ook dat is even uitproberen.

Poepen ze ook in de kooi naast de bak dan kun je ook oude handdoeken of fleecedekens onderop leggen en daar de poepbak op, sommigen willen die dan toch schoon houden en gaan dan wel in de bak poepen. Maar garantie heb je nooit.... :roll:

Heb je je fretten samen zitten of hebben ze een aparte kooi om te slapen? Als ze apart zitten is dat wel zo makkelijk want dan weet je precies wie de boosdoener is die ernaast poept, en je kan de ontlasting per fret beter in de gaten houden.
Het is ook minder stress gevoelig voor de fretjes als ze na het spelen apart kunnen gaan slapen, hou ook goed in de gaten dat het ook echt spelen blijft en dat er niet een te dominant wordt ! Maar je leest er genoeg over hier op het forum......

Heel veel succes ! :D
amyendolly

hallo
ja die sloebers
heb nu een week ander vulling in bakken gedaan en ze poepen er nu helemaal niet meer in,heb er nochtans een drolletje ingelegd,ze zitten allebei in een kooi met twee slaapvertrekken maar meestal slapen ze samen in de slaapzak.
ik zou eigenlijk een groter kooi willen, maar financieel kan ik mij dat niet veroorloven en handig ben ik evenmin om zelf iets ineen te steken,lol. tis zo.
dus bij deze als iemand iets staan heeft tegen kleine prijs laat mij maar weten.

wil nog even kwijt dat mijn vorige fret mij 17OO euro aan dierenartskosten heeft gekost en uiteindelijk heb ik haar moeten laten inslapen.nu vraag ik mij af wat ik moet doen als er ene van mij diertjes ziek word, want ik kom maar net rond met mijn inkomen,iemand ook in deze situatie?
Marjan

Bericht door Marjan »

Om te beginnen zou ik je fretten in ieder geval een eigen kooi geven, dat gaat je alvast heel veel dierenartskosten schelen in de toekomst want fretten zijn solitaire dieren. ;)
Ik denk ook dat het onzindelijk zijn in de kooi daarmee te maken heeft. Ze laten je waarschijnlijk hun ongenoegen zien door overal maar te poepen.

En verder is het verstandig om een spaarpotje te creëren voor je fretten waaruit je de duurdere behandelingen door een dierenarts uit kan betalen, dat hebben wij hier ook voor onze twee meiden. :)
amyendolly

ok ik zal er mijn werk van maken om een kooi bij aan te schaffen
want ze zijn mij beiden dierbaar
en sparen, tja vel kleintjes maken een groot he,ik zal dat doen nog niet aan gedacht
bedankt voor je reactie
Kick

Bericht door Kick »

Ik had al een vermoeden dat je twee fretten had en inderdaad is uit elkaar halen het beste. Door ze een eigen kooi te geven zullen ze uiteindelijk minder stress ervaren met alle positieve gevolgen. Het zou zo maar kunnen dat ze zindelijk worden en waarschijnlijk zal op de lange duur de rekening bij de dierenarts meevallen.

Maar fretten zijn fretten en zelfs wij staan nog wel eens verbaasd over hoe zaken kunnen lopen. Sparen is in elk geval een goede start!

Mag ik vragen waar je woont? En ga je naar een dierenarts die ervaring heeft met fretten?
Amaris
Aantal fretten: 0

Bericht door Amaris »

Ik spaar ook voor Bibi iedere maand een vast bedrag. Heb ook een laag inkomen en op die manier heb ik haar opname kunnen betalen die ze laatst gehad heeft.
Maar kosten van 1700 euro zal er altijd in hakken, helaas. Maar met een spaarpotje apart kun je allicht de helft al opvangen ;)
Karen

Bericht door Karen »

Het belangrijkste is al gezegd...
Ik wil er nog wel aan toevoegen dat het apart houden van je fretjes, je veel dierenartskosten zullen gaan schelen. Wacht daar niet te lang mee. Met name maagschade kan al vroeg optreden en dan zit je er voor de rest van zijn leven aan hogere kosten vast.

Mocht je niet direct een andere kooi kunnen vinden, kun je een van hen wellicht in een aparte kamer plaatsen of een tijdelijke verblijfruimte creëren door middel van 4 dunne multiplex/underlayment platen; gaatjes boren en met tie-raps aan elkaar vastmaken....een grondzeil er onder en je hebt een tijdelijk verblijf, waar je dier ook niet uit kan.
Kick

Bericht door Kick »

Er is een FN te koop. Info bij Mette ;)
Mette

Bericht door Mette »

Jupjup, en hij mag best iets goedkoper weg voor de juiste koper hoor :brush:
amyendolly

hoi kick
ben effe weggeweest
ik woon in Gent en
ga bij dierenarts thas inge in Zwijnaarde
zij heeft kennis van fretten

bedankt voor jullie reacties
Marjan

Bericht door Marjan »

Hoe gaat het inmiddels met je twee meiden?

En mocht je ooit naar een andere dierenarts met frettenervaring op zoek moeten, Wendy van den Steen in Erpe-Mere is ook erg goed met fretten en heeft ze ook zelf: http://www.dierenartsvandensteen.be/" onclick="window.open(this.href);return false; :D
Kick

Bericht door Kick »

Ok, dat is een eindje bij Giessen vandaan. Daar zit namelijk dé autoriteit op frettengebied, Hanneke Roest. Zie ook http://www.frettenkliniek" onclick="window.open(this.href);return false; .nl ;)

/edit; Wendy is ook top! :D
Plaats reactie