Brokjes Orijen

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
Plaats reactie
Pippa2015
Aantal fretten: 2

Brokjes Orijen

Bericht door Pippa2015 »

Hey allemaal,

Toen Pippa over't laatst aan het eten was, merkte ik ineens dat ze precies haar mondje maar bleef aflekken en steeds met haar pootje naar haar mond trok. Mijn eerste reactie was dat ik dacht dat ze misselijk was natuurlijk! Gelukkig was het niet dat. Één van de Orijen-brokjes was gewoon blijven steken tegen haar gehemelte tussen de tandjes... Ik heb het er vrij makkelijk kunnen uithalen, maar het stak toch goed vast wel. En heb het maar 1 keer voorgehad.
Maar ik heb nu een beetje "schrik" dat ze dat weer zou voorhebben als ik niet thuis ben...
Heeft er hier nog al iemand dit eens gehad?
Of was dit iets heel toevallig, en hoef ik me geen zorgen hierover te maken?
Marjan

Re: Brokjes Orijen

Bericht door Marjan »

Dat is inderdaad heel vervelend en ook niet helemaal uit te sluiten ben ik bang. Volgens mij zijn de Orijen brokjes vrij groot en ook rond/ovaal en die vorm zal overeenkomen met de maat van Pippa haar bovenkaakje.
Nu wordt een brokje uiteindelijk wel zacht van het speeksel en afhankelijk van de hardheid duurt dat bij de ene brok van langer dan bij de andere en zal het wel loskomen. Maar het is niet fijn wanneer je er niet bij bent en haar er niet gelijk van kan verlossen.

Toch gewoon maar even in de gaten houden de komende tijd.
Mette
Aantal fretten: 1

Bericht door Mette »

Dat komt inderdaad weleens vaker voor. Soms zijn die brokjes precies zo groot. Orijen is daar net zo'n mooi rond brokje voor ook. Blijkbaar heeft ze precies dat formaat gehemelte. Zorgen hoef je je niet te maken maar het is vooral vervelend als het gebeurd (en nog vervelender als je dan niet thuis bent zoals Marjan zeg, soms zijn ze er wel 1 of 2 uur druk mee). Even iets in de buurt houden dat je snel kunt pakken als je het nog eens ziet is het makkelijkst. En tja... Soms helpt overstappen op een andere brok met een ander formaat, maar dat moet je dan wel willen natuurlijk. Ik zou het niet doen, zelf ook op Orijen zittende. Ben er zeer tevreden over (al krijgen ze bij mij 98% prooi en hooguit een paar brokkendagen per 2 maanden.., maar heb ze er ook vaak zat fulltime op gehad bij oudere fretten).
Pippa2015

Bericht door Pippa2015 »

Ik ga ze momenteel op Orijen houden dan, als het meer voorkomt kan ik nog veranderen. Hopelijk was het maar een stom toeval, want ze doen het er goed mee.
Ik heb ook geprobeerd om ze naar prooi over te laten gaan, maar ze lekken er alleen maar aan... Ik geef ze nu af en toe een muisje of wat vleesjes. Maar voor een muisje ben ik ook niet meer zo happig, omdat Kikko het te wild binnenschrokt en dan geeft hij het gewoon in zijn geheel weer over... Hij bijt zelfs niet heb ik de indruk :?:
Sasha
Aantal fretten: 1

Bericht door Sasha »

Wat vervelend zeg dat het brokje tussen haar tandjes bleef steken. Ik ben bang dat deze kans met alle brokjes toch aanwezig blijft. Finley staat ook op de Orijen brokjes samen met totally ferret brokjes (deze moeten nog op) en ik ben er erg tevreden over. Zijn ontlasting is altijd goed van kleur en vorm. Hij vindt ze ook erg lekker. Af en toe kan zijn ontlasting wel stinken, maar ik denk dat dat toch af en toe normaal is. Maar ik heb nog nooit gezien dat er een brokje tussen zijn tandjes vast zat. Hopelijk blijft dat ook zo :mrgreen:
Pippa2015

Bericht door Pippa2015 »

Hey Sasha, ja ik heb het ook maar 1 keer voorgehad hoor, dus wrs gewoon stom toeval... :?:
Ik ben ook overgestapt van TF naar Orijen, en van de Orijen stinken de poepjes veeeeel minder hard!
En ik wil ook niet overgaan naar een andere brok, omdat Pippa ook van de katten hun eten eet, en nu kunnen ze allemaal gewoon hetzelfde eten. Ik heb de katten hun eten al bovenop hun krabpaal gezet, maar ze klimt er gewoon op :fluit: Kikko geraakt er niet op, die is dan ook heel wat loemper dan Pippa :lach:
En voor moest er nog eens een brokje blijven steken aan het gehemelte, ik heb nu een pincet bij de kooi liggen ;)
Mayke

Bericht door Mayke »

Bij een van mijn kleine fretjes heb ik het ook gehad, dat er een TF brokje vast zat tussen het gehemelte, heel vervelend.
Dat was met Heintje, ze werd er helemaal leip van, met de pootjes langs haar bekje en maar tekeer gaan. Paniek !
Ik kreeg het niet los, ik heb met een spuitje heel voorzichtig steeds een beetje lauw water in haar bekje proberen te spuiten en toen kwam het los.

Het is heel vervelend zoiets, hopelijk blijft het bij 1 keer..... :ferret:
Plaats reactie