In de rui
Re: In de rui
Precies
Hier verharen ze niet zoveel. Maar de warmte kan best meespelen.
Hier zijn de meiden volop in de rui gekomen. Eerst begon Baila, die heb ik vorige week ook wat geholpen door haar voorzichtig te plukken. Maar nu is ook Shae begonnen en niet zo'n beetje ook.
Dus ik heb haar net even mee naar buiten genomen en vooral uit haar kraag en zijflanken heb ik haar een beetje geholpen met het verharen door ook haar even te plukken. Dat heb ik eigenlijk nog nooit hoeven doen bij haar omdat het verharen altijd wel geleidelijk ging. Maar dit zijn wel erg veel haren in één keer.
Ik ga ze nu toch maar beiden preventief wat laxeerpasta (Kat-A-Lax) geven om de paar dagen en zolang het ruien duurt om de vorming van eventuele haarballen te voorkomen want beiden eten geen prooi.
Dus ik heb haar net even mee naar buiten genomen en vooral uit haar kraag en zijflanken heb ik haar een beetje geholpen met het verharen door ook haar even te plukken. Dat heb ik eigenlijk nog nooit hoeven doen bij haar omdat het verharen altijd wel geleidelijk ging. Maar dit zijn wel erg veel haren in één keer.
Ik ga ze nu toch maar beiden preventief wat laxeerpasta (Kat-A-Lax) geven om de paar dagen en zolang het ruien duurt om de vorming van eventuele haarballen te voorkomen want beiden eten geen prooi.
Noury is plotseling met die paar warme dagen ook weer gaan verharen. Ik merk dat hij dat wel vaker doet...eerst in het voorjaar de verharing om zijn donzige ondervacht er uit te gooien, plus wat langere dekharen. Als het dan even echt wat warmer wordt, gooit hij er nog meer uit. Vorig jaar of twee jaar gelden (weet ik niet meer ) hebben we niet zo'n warme zomer gehad hier in het noorden, in het zuiden toen wel. In dat jaar heeft hij maar een keer verhaard.
Ik geef hier ook wel suikervrije laxeerpasta gedurende de ergste dagen, alhoewel ze prooi eten en prefentief twee rauwe eieren per week krijgen en dagelijks zalmolie. Ik durf het risico niet te lopen dat er een verstopping door haarballen optreedt.
Ik geef hier ook wel suikervrije laxeerpasta gedurende de ergste dagen, alhoewel ze prooi eten en prefentief twee rauwe eieren per week krijgen en dagelijks zalmolie. Ik durf het risico niet te lopen dat er een verstopping door haarballen optreedt.
- Helen
- Aantal fretten: 2
- Contacteer:
Heb hier een logee die spontaan in de rui is geschoten. Als ze wordt opgehaald krijgt ze een ander fretje terug
Ja kan altijd nog proberen een grotere etterbak terug te geven dan
- Helen
- Aantal fretten: 2
- Contacteer:
die is al naar huis :-p
Finley is ook vreselijk in de rui. De haren vliegen me om de oren haha. Een paar dagen terug heb ik hem geplukt. Het was geen doen om hem op de natuurlijke manier te laten verharen. En plukken is natuurlijk niet verkeerd. Hij krijgt van mij af en toe een likje vaseline tegen de haarballen.
Hij voelde zich wel beledigd hoor tijdens het plukken .
Hij voelde zich wel beledigd hoor tijdens het plukken .
Als het toch los zit kun je het ook maar het beste wegplukken, daar zijn ze inderdaad niet altijd blij mee.
Maar het scheelt erg veel, anders blijven die plukken om je oren vliegen.
Arme Finley......
Maar het scheelt erg veel, anders blijven die plukken om je oren vliegen.
Arme Finley......
De rui periode is hier bij Ahron al vroeg begonnen, twee weken geleden vielen de eerste haartjes uit en afgelopen weekend was het flink raak. Omdat ik merk dat hij zich er ook niet lekker bij voelt, krijgt hij alweer twee weken vaseline met een klein beetje anti haarbalpasta voor de smaak. Vanaf afgelopen vrijdag krijgt hij dat zelfs om de week omdat hij gevoelig is voor het ontwikkelen van een haarbal door zijn maagproblemen.
En ik heb hem zaterdag flink geplukt en ook de dag erna en dat heeft hem aardig op weg geholpen, het hoogtepunt lijkt inmiddels voorbij. En hij leek het ook helemaal niet erg te vinden, alsof hij wist dat hij ermee geholpen werd.
En ik heb hem zaterdag flink geplukt en ook de dag erna en dat heeft hem aardig op weg geholpen, het hoogtepunt lijkt inmiddels voorbij. En hij leek het ook helemaal niet erg te vinden, alsof hij wist dat hij ermee geholpen werd.
Zo die is lekker optijd!
Hier nog weinig te zien.
Hier nog weinig te zien.
Hij is zeker vroeg en hij heeft blijkbaar niet naar het weerbericht gekeken.
Eller is ook begonnen zag ik, dat is meestal de eerste bij mij thuis. Ineens overal witte haartjes op de hoezen .
Inderdaad met die vrieskou van afgelopen tijd (en komende dagen schijnt het nog harder te gaan vriezen ook...) Gelukkig zit-ie lekker binnen (als ik me niet vergis tenminste)Marjan schreef:Hij is zeker vroeg en hij heeft blijkbaar niet naar het weerbericht gekeken
Hier nog niets gelukkig qua verharen; Smokey is elke keer tot nu toe vrij laat vind ik en altijd in etappes. Volgens mij heeft hij nog niet eens 2 maanden dat hij goed in z'n wintervacht zit dus mag nog wel ff duren ook voor hem wat mij betreft.
Dat is ook toevallig, ik heb er ook een die Smokey heet hier, het is wel een skinny cavia (noem hem ook Pong), dus toch wel anders dan jouw fretje !
Mijn Smokey komt alleen niet in de rui !! Lekker makkelijk !
Mijn Smokey komt alleen niet in de rui !! Lekker makkelijk !
Leuk zeg! Die van mij is idd een stuk hariger.
Hier leken ze een paar weken geleden te beginnen maar ze zijn weer gestopt