Anaalklieren

Voor alle medische problemen waar geen subforum voor is
Plaats reactie
Sasha
Aantal fretten: 1

Anaalklieren

Bericht door Sasha »

Hallo allemaal!

We kennen allemaal de smerige lucht die vrijkomt als een fret zijn anaalklieren leegt :shock:. Bij Finley kwam het ook wel eens voor. De laatste twee maanden vond ik meneer ontzettend stinken naar deze lucht. Ik heb er toen niet bij nagedacht dat het zijn anaalklieren konden zijn. Zijn poepert was wel heel mooi schoon, dus hier kon het niet aan liggen.

Ik zag hem regelmatig bijten naar zijn kont, maar dacht dat dit gewoon jeuk was. Ook na het poepen schuurde hij met zijn achterste over de grond. Maar omdat ik veel hoor dat sommige fretten hiermee hun kont schoonmaken, legde ik de link niet met zijn anaalklieren. Ik heb ook een tijdje gedacht dat het aan zijn voer kon liggen, omdat hij nog niet zo lang geleden over is gegaan op Orijen.

Vandaag pakte ik hem bij me, maar vond hem wel erg stinken. Omdat ik zelf een hond heb waarbij ik regelmatig de anaalklieren uit moet knijpen, schoot me ineens te binnen dat dit het wel eens kon zijn. Ik heb rond zijn poepert gevoeld en voelde inderdaad een dikke bult. Met een babydoekje heb ik zijn anaalklieren uitgeknepen. En er kwam me toch een hoop gele, stinkende rotzooi uit :???: . Het zat hem zelfs zo dwars, dat hij niet eens tegenstribbelde. Daarna heb ik zijn kont nog even goed schoongemaakt. Zijn poepert is nu een beetje rood en gezwollen. Ook heb ik er een beetje vaseline opgesmeerd. Omdat ik zelf paraveterinair heb gestudeerd en met dieren werk, hoeven jullie niet bang te zijn dat ik niet wist waar ik mee bezig was.

Ik zal hem de komende dagen eens goed in de gaten houden. Mocht het echt gaan ontsteken, ga ik natuurlijk meteen naar de dierenarts. Maar mijn ervaring is dat het vaak vanzelf hersteld.

Hebben jullie misschien nog wat tips of dingen waar ik rekening mee moet houden?
Mayke

Re: Anaalklieren

Bericht door Mayke »

Ik heb het zelf ook wel eens bij honden gedaan, de anaalklieren uitgeknepen, maar ik denk dat het bij een fretje anders is, althans, dat zou ik zelf niet snel doen. Het moet echt goed leeg gemaakt worden want dat is nodig voor een goed herstel.
Hanneke heeft wel eens de anaalklieren moeten legen bij een fretje van mij, dat stonk inderdaad verschrikkelijk. Ik kreeg dan altijd een synuloxkuur mee voor 14 dagen om de ontsteking tegen te gaan, want het gehele gebied rond de anus is toch even goed beurs na het goed legen.

Als Finley erg stonk en sleetje reed dan zullen het mogelijk ontstoken anaalklieren zijn geweest, kwam er ook wat bloed mee ? Dat duidt dan zeker op een ontsteking.

Heb je gecontroleerd of de bult nu weg is ?
Zorg de komende dagen voor een schone kooi en een schone vloer waar je fretje loopt, zijn kontje is zo beurs nu en extra gevoelig voor bacteriën en infecties.
Blijf opletten dat het niet dikker wordt, rood wordt of dat je fretje koorts krijgt, het is al erg pijnlijk voor het fretje, bij twijfel altijd naar de dierenarts !
Marjan

Bericht door Marjan »

Er wordt inderdaad bij een fret wel eens een antibioticakuur mee gegeven na het uitknijpen. Dus mocht het toch weer snel terug komen zou ik er toch maar even mee langs een dierenarts gaan.
Sasha

Bericht door Sasha »

Bedankt voor jullie reacties. Er kwam bij het uitknijpen gelukkig geen bloed mee. Het was een gele vloeistof. Zijn kont was daarna idd wel rood en gezwollen,maar dat vind ik niet zo gek na dat uitknijpen. Ik zal hem vanavond tijdens het loslopen eens goed bekijken. Bij twijfel bel ik uit uiteraard meteen de dierenarts.
Marjan

Bericht door Marjan »

Mooi dat er geen bloed bij zat, dan valt het hopelijk mee en is een ab kuur ook waarschijnlijk niet nodig. :)
ray

Bericht door ray »

Ruikt je nu niet nog naar anaalklier? :lol:

Hopelijk knapt hij snel op.
Karen

Bericht door Karen »

Het meeste is al gezgd hier boven. Wel wil ik nog even aanvullen dat fretten altijd goed gevulde anaalklieren hebben. Je voelt ze altijd als bulten zitten en dat hoeft niet gelijk te betekenen dat er iets mis is. Pas als je net zoals bij Finley regelmatig dat luchtje ruikt en er geen stress vanuit andere fretten is (zoals ook bij Finley) kun je aannemen dat het om een verstopte of ontstoken klier gaat.

Als het weer terug komt zou ik inderdaad toch even naar de da gaan en na het behndelen een kort kuurtje synulox erbij vragen.
Sasha

Bericht door Sasha »

Haha ik heb het inderdaad de hele avond nog geroken. Was een smerig luchtje is dat zeg! :shock:
Gisteren heb ik zijn poepgat even goek bekeken en het zag er heel rustig uit. Het was totaal niet gezwollen en ook bijna niet meer rood. Ik kan weer lekker met hem knuffelen nu hij niet meer zo vies stinkt. Hij ruikt nu lekker naar fret.

Ik ben eigenlijk ook niet voor het uitdrukken van de anaalklieren, want als je dat regelmaig doet, zul je het ook vaker moeten blijven doen. Maar soms is het gewoon niet anders. Ik denk dat Finley ook blij is dat ze nu weer leeg zijn ;).
Mayke

Bericht door Mayke »

Dat denk ik ook wel, dat Finley zijn 'last' kwijt is. Niet elke fret heeft er last van gelukkig.
Wel fijn dat het er rustig uitziet, en dat je weer lekker kan knffen. :juich: :ferret:
Marjan

Bericht door Marjan »

Zoals je het beschreef had hij er inderdaad duidelijk last van. Super dat je het zelf hebt kunnen oplossen. Maar het is zeker niet voor iedereen weg gelegd om zelf te dokteren dus dat wil ik nog wel even melden. :)
Plaats reactie