Brokkenbrei, A/D en waltham
Brokkenbrei, A/D en waltham
Sinds een paar maanden krijgt Jessie alleen Waltham met A/D. Doordat ze nu overduidelijk voeding begint op te nemen en weer aankomt, stappen we langzaam over naar de kittenbrokken van Virbac. Dus dan zijn het op dit moment 10brokjes geprakt door het A/D/waltham papje.
Maar nu was mijn vraag, hoeveel brokkebrei is normaal voor een fret om te eten?
Hetzelfde voor de A/D. Ik heb nooit een 'normale' eter gehad, hoeveel zou een fret moeten eten om echt dik te worden van de speciale voedingen? Ik heb namelijk regelmatig het idee dat ik Jess teveel probeer te voeren, dat ze aan minder eten ook wel genoeg heeft.
Ik snap dat het voor veel fretten verschilt maar misschien zijn er richtlijnen. Bij de waltham is dat voor een moertje van 600 - 800gram een half zakje per dag. ik ben benieuwd wat jullie bevindingen zijn.
Maar nu was mijn vraag, hoeveel brokkebrei is normaal voor een fret om te eten?
Hetzelfde voor de A/D. Ik heb nooit een 'normale' eter gehad, hoeveel zou een fret moeten eten om echt dik te worden van de speciale voedingen? Ik heb namelijk regelmatig het idee dat ik Jess teveel probeer te voeren, dat ze aan minder eten ook wel genoeg heeft.
Ik snap dat het voor veel fretten verschilt maar misschien zijn er richtlijnen. Bij de waltham is dat voor een moertje van 600 - 800gram een half zakje per dag. ik ben benieuwd wat jullie bevindingen zijn.
Re: Brokkenbrei, A/D en waltham
Dit wil ik ook graag weten. Ik maak namelijk voor Bono 3x per dag 50 ml brij aan. Dus 150 ml per dag. Dan krijgt hij er nog wat Waltham in. Ongeveer 2 afgestreken theelepels poeder denk ik.
Ik heb echter dan een wat wateriger papje. De brij die ik uit de koelkast haal is vaak dik en niet te likken, dus daar schep ik 30/35 ml van en doe er dan water bij tot het wat meer een pap wordt. Ter dikte van kwark/vla ongeveer.
Ben benieuwd hoeveel anderen geven.
(Bono eet het overigens op maar soms laat hij een beetje staan. Ik weet niet of hij zich overeet of niet, want hij laat zelden maar wat staan. Al slaat hij soms de nachtvoeding over)
Ik heb echter dan een wat wateriger papje. De brij die ik uit de koelkast haal is vaak dik en niet te likken, dus daar schep ik 30/35 ml van en doe er dan water bij tot het wat meer een pap wordt. Ter dikte van kwark/vla ongeveer.
Ben benieuwd hoeveel anderen geven.
(Bono eet het overigens op maar soms laat hij een beetje staan. Ik weet niet of hij zich overeet of niet, want hij laat zelden maar wat staan. Al slaat hij soms de nachtvoeding over)
De hoeveelheid wat Jessie hier 3 of 4x daags krijgt is:
1/6 blikje A/D = ongeveer 25gram
Daarbij 1 schaaltje waltham, dat samen krijg je best een vol schaaltje eten. Nu dan ook de brokjes erbij door, dit mix ik totdat het een glad papje is. Even opwarmen en aan tafel
1/6 blikje A/D = ongeveer 25gram
Daarbij 1 schaaltje waltham, dat samen krijg je best een vol schaaltje eten. Nu dan ook de brokjes erbij door, dit mix ik totdat het een glad papje is. Even opwarmen en aan tafel
Ik denk dat het moeilijk is om daar een gemiddelde voor te geven. Je kijkt naar het gewicht van de fret en wat hij aankan aan voedseloppname. Wordt de opname beter, dan zal je fret in gewicht gaan aankomen. Veelal is dat ook een eerste doel. Is je fret op het gewenste gewicht, ga je langzamerhand minderen of overstappen op andere voeding. Ook dan kijk je naar het gewicht en niet naar een bepaalde hoeveelheid.
Sommige dieren blijven voor altijd een verstoorde opname houden en zullen naar verhouding ook veel meer eten, dan een dier van hetzelfde gewicht met goede opname (maar bijv een oorprobleem waardoor er brij gegeven wordt)
Sommige dieren blijven voor altijd een verstoorde opname houden en zullen naar verhouding ook veel meer eten, dan een dier van hetzelfde gewicht met goede opname (maar bijv een oorprobleem waardoor er brij gegeven wordt)
Ik zal eens wegen wat Baila voor hoeveelheid brokkenbrij krijgt en opzoeken wat andere frette in het verleden kregen die alleen aan de brij of pap zaten.
Maar ik denk dat er niet echt een richtlijn is omdat het niet alleen met het gewicht van je fretje maar ook met leeftijd en bewegelijkheid te maken heeft en in welke mate de fret de voeding nog weet op te nemen in het maag- darmkanaal.
Ik denk dat je beter kunt kijken naar het gewicht van de bewuste fret en daar je hoeveelheid voeding aan moet aanpassen. Dus wordt hij of zij zwaarder dan normaal in een zomer of winterperiode, dan geef je wat minder en andersom.
Maar ik denk dat er niet echt een richtlijn is omdat het niet alleen met het gewicht van je fretje maar ook met leeftijd en bewegelijkheid te maken heeft en in welke mate de fret de voeding nog weet op te nemen in het maag- darmkanaal.
Ik denk dat je beter kunt kijken naar het gewicht van de bewuste fret en daar je hoeveelheid voeding aan moet aanpassen. Dus wordt hij of zij zwaarder dan normaal in een zomer of winterperiode, dan geef je wat minder en andersom.
Is absoluut waar, je moet kijken naar de fret want elke fret is uniek. Maar ik heb bijvoorbeeld nog nooit een ram gehad, en had geen flauw idee hoeveel hij moest krijgen. Ik heb maar wat geyolo'ed en hij komt aan, dus het zal wel goed zijn. Een beetje weten hoeveel een fret gemiddeld krijgt van iedereen hier is toch wel een handig begin.
- Helen
- Aantal fretten: 2
- Contacteer:
2 eetlepels geef ik en dat 3x per dag..
Voor Baila (ca. 1000 gram nu) maak ik 90 gram brokken aan met ruim het dubbele aan water en daar doe ik 4 dagen mee. Dus 8 porties van 11,25 gram aan droge brok en ze krijgt dit 2 keer per dag. De brij is dan wel te dik maar dit verdun ik met kokend water zodat het ook gelijk op kamertemperatuur is voor haar.
Maar nu eet Baila er ook nog wel wat droge brokjes bij wanneer zij trek krijgt overdag en 's nachts.
Van Nina (ca 600 gram) heb ik terug gevonden dat zij drie maal daags waltham kreeg en wel ca. 4-5 gram (= een theelepel met kleine kop) per keer. De waltham maakte ik aan met warm water tot drinkyoghurt dikte.
Lana (ca 700 gram) kreeg uiteindelijk toen zij ziek werd drie maal daags alleen maar waltham en wel per keer 7-8 gram (= 1 volle theelepel met grote kop). Ik moet er wel bij zeggen dat onze theelepels tussen een kleine theelepel en een dessertlepel inzitten.
Maar nu eet Baila er ook nog wel wat droge brokjes bij wanneer zij trek krijgt overdag en 's nachts.
Van Nina (ca 600 gram) heb ik terug gevonden dat zij drie maal daags waltham kreeg en wel ca. 4-5 gram (= een theelepel met kleine kop) per keer. De waltham maakte ik aan met warm water tot drinkyoghurt dikte.
Lana (ca 700 gram) kreeg uiteindelijk toen zij ziek werd drie maal daags alleen maar waltham en wel per keer 7-8 gram (= 1 volle theelepel met grote kop). Ik moet er wel bij zeggen dat onze theelepels tussen een kleine theelepel en een dessertlepel inzitten.
- yvonne
- Aantal fretten: 1
Ik heb er nooit bij stil gestaan hoeveel ik BiBi geef in grammen of in in ml
Ik maak gewoon op de gok een hoeveelheid klaar, ze krijgt nu 2x daags ongeveer 50 gram brei
(vanmorgen voor 1x gewogen) en alles gaat op.
Soms bedelt ze 's avonds om eten en dan geef ik haar nog een beetje brei of een dun waltham papje.
De laatste dagen eet ze steeds vaker tussendoor brokjes, maar de virbac is eigenlijk te hard voor haar
Ik krijg vrijdag wat oorijen brokjes van Helen om te proberen.
BiBi woog in mei bij Hanneke 910 gram, een maand later 860 en nu is ze weer iets aangekomen (30 gram denk ik)
Ik maak gewoon op de gok een hoeveelheid klaar, ze krijgt nu 2x daags ongeveer 50 gram brei
(vanmorgen voor 1x gewogen) en alles gaat op.
Soms bedelt ze 's avonds om eten en dan geef ik haar nog een beetje brei of een dun waltham papje.
De laatste dagen eet ze steeds vaker tussendoor brokjes, maar de virbac is eigenlijk te hard voor haar
Ik krijg vrijdag wat oorijen brokjes van Helen om te proberen.
BiBi woog in mei bij Hanneke 910 gram, een maand later 860 en nu is ze weer iets aangekomen (30 gram denk ik)
Marjan schreef:
Dat is nog zo'n leuke, ik heb geen idee hoeveel Jess moet wegen in de zomer/winter. Ik gok wel ongeveer maar ze is haar 1e winter al niet lekker door gekomen. Ik eindig straks rond de 800gram, zwaarder niet.
Ik heb ook even een nieuwe samenstelling gemaakt, aka alles in de mixer gemikt en al een kant en klaar papje gemaakt. Aangezien het wat waterig was heb dik ik het aan met waltham. 3 eetlepels per voeding hou ik op dit moment aan, en voor nu eet Jess dat redelijk.
De mix bestaat uit:
3/4 zakje waltham
half blik A/D
50gram brokken
vanochtend had ze duidelijk honger en heeft ze met haar medicatie meteen al wat waltham gekregen, ook haar gewone eten ging er nog redelijk goed in. Ik vraag ook wel weer even na bij Hanneke, zij heeft mij vorige keer ook de hoeveelheden kunnen geven. Dat was 1/6e blik A/D per keer en mixen met het schaaltje waltham, waltham doe je ongeveer 3 a 4 dagen met een zakje.
Ik bevestig nog even dat elke fret echt uniek is. Er zijn rammen van 1200 gram die 1 kwartel per dag wegwerken, en rammen van 1400 gram die hem in 2 dagen nog niet op krijgen (of 2 a 3 muizen voor deze, en de andere 6). Geen idee waar zo'n ram het laat, maar Lexx was er zo 1. Ook tussen de moertjes zit groot verschil hier. Het gaat niet op gewicht of grootte.
Het beste is haar wegen, kijken wanneer ze gelijk blijft, wanneer ze aankomt, en wanneer ze afvalt. Dan weet je snel genoeg wat voor Jessie de gelijk blijf hoeveelheid is.
Het beste is haar wegen, kijken wanneer ze gelijk blijft, wanneer ze aankomt, en wanneer ze afvalt. Dan weet je snel genoeg wat voor Jessie de gelijk blijf hoeveelheid is.
Precies, ik denk ook dat je haar gewoon goed moet bekijken en bevoelen. Ze moet gewoon lekker aanvoelen, niet te schonkig maar ook niet te spekkerig. Het is een kwestie van aanvoelen in haar geval, vooral omdat je geen vergelijkingsmateriaal hebt in de vorm van een betrouwbare gewichtenstaat.
Inderdaad goed blijven voelen, je ziet zelf wel als het minder goed met ze gaat.