Hoeveel muizen per dag?

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
Plaats reactie
starfeathers

Hoeveel muizen per dag?

Bericht door starfeathers »

Goedenavond allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig op mijn fretten muizen te leren eten en sinds gister is er eindelijk een knop bij ze omgedraaid.
Maar ik had gelezen dat ze er ongeveer 2 per dag eten maar die van mij zitten alleen nu al per fret aan een 4de grote muis.
Heeft dit met de aankomende winter te maken,of geef ik ze te veel?

Alvast bedankt.
Minka
Aantal fretten: 0

Re: Hoeveel muizen per dag?

Bericht door Minka »

Qua prooi geef je nooit teveel. Je hebt mannen toch, die eten meer dan dames. Aan prooi overeten ze ze niet en als het op gaat, dan mag je meer geven. Ik weet niet of ze andere prooi ook lusten, maar je zou eens met een kleine rat kunnen beginnen.

In de winter eten ze meer dan in de zomer. Je geeft absoluut niet te veel en als ze meer willen, dan kun je gerust meer geven.
starfeathers

Bedankt voor uw antwoord.
Ik heb grote weaner ratten maar daar hebben ze nog niet naar omgekeken,ook heb ik eenden nekken en konijnen nieren geprobeerd.
Ik leg vandaag die weaner rat er weer in,wie weet nu ze zo goed bezig zijn met de muizen.
Maar nu ze dus die muizen zo goed eten wil ik ze daar graag ophouden inplaats van brokken maar morgen moet ik weer werken.
Zou 2 grote en 1 regular muis per fret genoeg zijn tot ik weer thuis ben?ik werk van 7 tot 4.
Het lijkt me genoeg maar vind het toch een beetje eng.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik denk het wel hoor, op prooi kunnen ze ook wat langer teren omdat de voedingsstoffen optimaal worden opgenomen, in tegenstelling tot droge brokken. Maar mocht je nog even twijfelen of je wel genoeg geeft zou je ook gewoon wat brokjes altijd in de kooi kunnen laten staan, zo deden wij dat ooit bij onze prooieter.

Overigens kun je de weaner ratjes ook eerst even gedeeltelijk openknippen om ze eraan te laten wennen. Ik kreeg onze fret op die manier ook aan de weanerrat. Ik knipte de rat dan wel in nog in half bevroren toestand anders is het een erg onsmakelijk karwei. 8-)
starfeathers

Als ik brokjes neer zetten weigeren ze de prooi,blijkbaar is applaws erg lekker.
Ik gaf ze steeds brokjes als ik naar mijn werk ging en dan een muis als ik thuis was maar vooral yunai wacht dan gewoon tot ik zijn brokjes dan maar weer neerzette als ik naar bed ging.
Maar gelukkig denkt u dat het ook wel genoeg is.
Ik heb de weaner rat als eens open gemaakt helaas raakte ik meteen de darmen,wat een lucht!
Ik zal dat iets voorzichter doen haha,doen terwijl die half bevroren is is een goede tip,bedankt!
Marjan

Bericht door Marjan »

Oh zo, nee dan kun je beter de brokken niet laten staan. En zeg maar gewoon je en jij hoor. :D
starfeathers

Hartstikke bedankt voor je hulp :D
Minka

Bericht door Minka »

Je bent super goed bezig. Wat Marjan al zei vooral geen U zeggen. Lekker informeel je, jij enz enz. Met U voel ik me gelijk zo oud. :mrgreen:
Mette
Aantal fretten: 1

Bericht door Mette »

Dat is inderdaad best veel 4 grote muizen per dag per fret. Normaal voor een ram zijn wel 2 tot 3 grote muizen per dag, 4 is wat veel, maar kan. Je start nu ook net in de aanloopfase richting winter, waarop veel fretten 1 tot 2 weken even wat extra bunkeren om wintervetjes op te bouwen. Het kán zijn dat je daar toevallig net even invalt. In de winter eten ze ook meer wat Minka al zei, maar die paar weken is het soms even alsof ze weer in de groei zijn.

Als muizen nu het enige is dat ze goed eten, zou ik daar minstens even een maand fulltime mee starten, brokken weghalen voor je wat andere prooi gaat proberen. Op dat moment starten met small en large weaner ratten, en gerbils, is het handigst. Hamsters zijn nog een slagje moeilijker en meer voor de 3e fase.

Qua genoeg voor de dag: daar redden ze het wel op ja. Ik ken het gevoel. Ik had die eerste periode echt het gevoel "kunnen ze hier wel van overleven!?" en verwachte echt elk moment een zieke fret aan te treffen. Stond gewoon verbaasd toen dat niet gebeurde. Ondanks dat de hersenen beter weten overheerste het gevoel heel sterk toen.

Bij mij heeft Lenn als enige dat als hij brokken én prooi heeft, hij voor de brokken gaat. De rest denkt een halve tot hele dag "ja daaaaag dat is niet eetbaar" zodra het brokkendagen zijn, maar Lenn is gewoon dolblij als ze weer tevoorschijn komen. Ik kan daaraan altijd direct zien dat hij in het nest aardig wat brok heeft gekregen, ondanks dat de fokker wel zei dat hij ook op prooi zat. Patou haar fokker zei hetzelfde, maar was 1 van de lastigste om over te krijgen ooit, dus daaraan zag ik direct dat ze ruim prooi had gekregen en nooit heeft hoeven terugvallen op brok in het nest. Ze kunnen zeggen wat ze willen die fokkers, maar de fretten verraden ze wel :lach: . De brokkenvoorkeur zal altijd wel blijven bestaan. Het is dan ook leuk om als snoepjes in een rolbal te doen bijv. :D. En extra belangrijk om de brokken echt helemaal uit de kooi te houden zodra ze aardig prooi eten.
starfeathers

Ik dat ik inderdaad voorlopig alleen muizen zou geven,Mette.
Veel ruimte voor ander prooi heb ik ook niet op het moment,ik mag 1 la gebruiken en daar heb ik met moeite 3 kilo aan muizen en weaner ratten in gekregen.
Denk dat het ook een een ged idee is van je om met kleine weaner ratten te beginnen.
Ik hou marktplaats in de gaten voor een tafelmodel vriezer en dan ga ik een weekje vrij vragen en bij prooidier.nl inkopen.
Mijn dierenwinkel koopt bij kiezebrink in maar bij prooidier hebben ze toch een paar dingen die hun niet hebben.

Het gevoel van zou dit genoeg zijn heb ik wel erg ja,in het begin vond ik het al moeilijk om naar de winkels te gaan :lach: terwijl ik misschien een uurtje weg ben.
Yunai legt nog steeds netjes zijn muis in zijn poepbak om daarna terug naar zijn eetbakje te gaan in de hoop dat de brokjes terug zijn,wanneer hij ziet dat die leeg is eet hij de muis maar op. :D
Ik las dat het überhaupt een goed idee was om brok dagen te hebben dus hij krijgt zijn kans wel weer.
Birgit

Bericht door Birgit »

Gemiddeld eet een fret 7% van zijn lichaamsgewicht aan prooi. De eerste vraag die je dus moet stellen, is wat je fret weegt en wat de muis weegt. Daarnaast is het een gemiddelde. Wat mette al zegt, in aanloop naar de winter eten fretten meer, zeker als ze buiten zitten. Maar ook jonge, energieke dieren eten meer.

Het is dus een beetje maatwerk om uit te zoeken wat ze nodig hebben.
starfeathers

Gister voor ik naar bed ging om 11 uur had ik ze beiden nog een grote muis gegeven voor de nacht,ik sta om half 6 op dus ik dacht dat het wel genoeg zou zijn.
In het weekend had ik ze beide 2 gegeven omdat ik dan uitslaap tot 9 uur maar er lag steeds nog 1 muis.
Ik kwam vanmorgen beneden en had een hele hongerige fret,de muis verdween dan ook in record tijd. :oops:

Gisteravond had ik nog even op marktplaats voor een vriezer gekeken en ja hoor mooie tafelmodel vries kast voor 40 euro,meteen afspraak voor vandaag gemaakt.
Dat ding was echt niet zo klein als dat hij zei,niet alleen dat moest het ook nog is met mijn zusje van 2 hoog naar beneden sjeulen,veel werk en aardig wat keren gestoten.
Eenmaal thuis een half uurtje aan gezet om te kijken of hij het deed,wonderbaarlijk wel.

Morgen ga ik naar mijn dieren winkel om mijn muizen weer te bestellen maar twijfel wel een beetje hoeveel,aangezien ze nu zoveel eten,ik zat zelf aan 3 kilo grote muizen te denken.
En een doos kwartels,eindelijk ruimte voor) :juich:
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat stel eet je nog arm. :mrgreen:
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Goed bezig hoor :mrgreen:
Nadine
Aantal fretten: 99