De laatste 3 vind ik echt erg onnodig?Wanneer kan het nodig zijn om je fret in het nekvel te pakken?
* bij nagels knippen en schoonmaken van de oorschelp
* bij het controleren van het gebit of het lichaam op ongeregeldheden
* bij de dierenarts (zie bovenstaande foto)
* als je fretje in paniek is
* ter correctie. Een bijtende (jonge) fret kan goed reageren op het nekvel pakken en een duidelijk nee om het ongewenste gedrag te corrigeren
* ter voorkoming van bijten en toch in de hand genomen moet worden
Bij paniek pak ik juist nooit een fretje in het nekvel, hier kan hij juist nog erger van over de zeik raken. Bij paniekfretten, doet ong 90% dat... ze staan al strak van de stress, en dan gaat een mens ze op die wijze beperken? Reden voor gillen, krijsen, strak trekken, grote stress...
Correctie? Volgens mij corrigeert de moderne eigenaar niet of enkel met een stemverheffing. Ik en vele pupeigenaren al jarenlang met groot succes in ieder geval.
Ter voorkomen van bijten: hiervoor kun je een fret ook achter de schouders pakken zodat deze niet om kan draaien om je te grijpen. Is het toch een dusdanig inventieve fret, dan kun je altijd nog beter op andere methodes zorgen dat de fret ontdooid richting een mens. Niet door hem in het nekvel te gaan pakken? Dan krijg je het type paniekfret van hierboven en raakt de toch al gestresste fret nog meer over de zeik en vertrouwen kwijt in de mens.