Overstappen voeding (juiste timing?)
Re: Overstappen voeding (juiste timing?)
Kijk even terug in mijn lijstje aan te raden brokken; daar staat RC Weaning Kitten bewust niet tussen, de Frettenkliniek is overgestapt op Virbac. Weaning Kitten viel inderdaad niet goed voor sommige maagproblemen en de waardes zijn ook niet optimaal heb ik afgelopen februari geleerd.
Bedankt! Welke van die brokken zijn het kleinst en met welke heb jij zelf de beste ervaring? Wat eten ze het liefst? Mij lijkt virbac kleiner en zachter dan Orijen, klopt dit?Mette schreef:Kijk even terug in mijn lijstje aan te raden brokken; daar staat RC Weaning Kitten bewust niet tussen, de Frettenkliniek is overgestapt op Virbac. Weaning Kitten viel inderdaad niet goed voor sommige maagproblemen en de waardes zijn ook niet optimaal heb ik afgelopen februari geleerd.
De virbac brokjes zijn inderdaad kleiner dan die van Orijen en die gingen ze ook sneller eten dan de Orijen brokken.
Of ze zachter zijn weet ik niet, heb ik niet geprobeerd.
Bedankt voor de tip! Ik ga maar op zoek naar een zak virbac! Het is de pre Neutered Cat baby hpm, toch? http://www.medpets.nl/hpm-veterinary-ba ... tered-cat/" onclick="window.open(this.href);return false; deze dus?Marjan schreef:De virbac brokjes zijn inderdaad kleiner dan die van Orijen en die gingen ze ook sneller eten dan de Orijen brokken.
Klopt, de Frettenkliniek houdt rekening met fretten die door middenoorproblemen brokjes wat moeilijker kunnen kauwen. Ikzelf voer Orijen en heb geen fretten die middenoorproblemen hebben (gelukkig). Daar ben ik dik tevreden mee al jarenlang, en mijn katten eten er ook van mee (waarbij 1 met blaasgruis problemen, die ook niet komen opspelen bij dit voer; uitstekende waardes dus). Daar moet ik dan wel bij zeggen dat het al jaren geleden is dat ik het fulltime voerde, want mijn fretten zitten allemaal op prooi tegenwoordig. Doet niet af aan dat ik dit het beste merk op de markt vindt natuurlijk, want ik ken het zeker goed fulltime nog en heb wat brokken meegemaakt al
Nou, ik heb een zak virbac besteld. Hopelijk wilt ze dat wel eten (i.c.m totally ferret als het even kan, heb nog 7,5 kg staan haha). Ik heb haar nu weer een mix gegeven van TF en hope farms, aangezien ze het echt vertikte om alleen de TF te eten.. Ze keek er gewoon niet naar om. Gezien ze net 2 weken van de bactrimel af is en ze tot 2-3 weken geleden dus nog erg mager was, wil ik haar niet te lang zonder voer zetten dat ze eet. Nu valt ze gelijk haar voerbak weer aan en gaat alle hope farms naar binnen.. Hopelijk kan ik haar morgenavond Virbac geven en ik ga duimen dat ze dat wel eet.. Ik houd jullie op de hoogte!
Ik ben benieuwd!
Je bent er maar druk mee Leroy Maar dikke pluim hoor! Ik zou willen dat er meer van jouw soort fretteneigenaren waren die goede vragen stellen en daar ook zelf mee aan de slag gaan.
Succes met de Virbac brokjes! Ik hoop dat die gelijk goed gegeten worden
Ik ook!Marjan schreef:Ik ben benieuwd!
Ja klopt, ze kost me aardig wat geld en tijd! , maar dat heb ik graag voor haar over! Ik hoop heel erg dat ze de Virbac wel direct lekker vind. Ze moet nu echt niets van TF hebben namelijk. Bedankt voor je complimentje! Maar ik zie het als vanzelfsprekend, je wilt toch het beste voor je diertjes!Kick schreef:Je bent er maar druk mee Leroy Maar dikke pluim hoor! Ik zou willen dat er meer van jouw soort fretteneigenaren waren die goede vragen stellen en daar ook zelf mee aan de slag gaan.
Ik hoop het ook! Ik ben morgenavond pas laat thuis, dus ik zal het dan pas kunnen proberen. Daarna zal ik het direct laten weten!Karen schreef:Succes met de Virbac brokjes! Ik hoop dat die gelijk goed gegeten worden
Trouwens, weten jullie nog dingetjes die ik haar kan geven met wat meer vet erin? Ze is niet mager meer, maar ze mag naar mijn idee nog wel ietsjes voller worden. Dus als er nog gezonde maar wat vettere tussendoortjes zijn die jullie kunnen aanraden voor fretjes die nog wat mogen aankomen, graag! Of is er een andere manier om haar iets aan te laten zetten? Wellicht dat ze de Virbac brok zo lekker vindt dat ze er wat meer van gaat eten
De enige dikmaker die ik ken voor fretten is waltham(Royal canin Convalescence Support instant). Maar hier zou ik ook niet teveel van geven want het is nogal verslavend en eigenlijk alleen bedoelt om tijdelijk aan te sterken.
Op zich is het wel handig om haar eraan te laten wennen zodat ze het makkelijk zou eten wanneer ze ooit ziek wordt of medicijnen moet krijgen.
Op zich is het wel handig om haar eraan te laten wennen zodat ze het makkelijk zou eten wanneer ze ooit ziek wordt of medicijnen moet krijgen.
Gezuiverde zalmolie ( De Catoils plus en Bandit zijn goede). Niet te veel geven hoor, want dan gaat ze er van aan de diarree. Zo'n 0,5 ml per kilo gewicht.
Verder kun je reepjes eendenvlees of lamsvlees geven. Als ze dat lekker vindt. Dat is ook vrij vet
Verder kun je reepjes eendenvlees of lamsvlees geven. Als ze dat lekker vindt. Dat is ook vrij vet
Ja dit heb ik haar de eerste week gegeven (toen ze ook Bactrimel kreeg), omdat ze magertjes was en ze de eerste 2 dagen slecht at door de coccidiose. De vindt het heerlijk! Maar ik geef het nu inderdaad niet meer, ik ben bang dat ze dan haar brokken op den duur niet meer wilt eten.Marjan schreef:De enige dikmaker die ik ken voor fretten is waltham(Royal canin Convalescence Support instant). Maar hier zou ik ook niet teveel van geven want het is nogal verslavend en eigenlijk alleen bedoelt om tijdelijk aan te sterken.
Ah, ik zal er eens naar kijken! Ze weeg iets meer dan een halve kilo, dus het zou gaan om 0,25 ml. Dit dan toedienen met een klein spuitje of gewoon op een brok doen? Reepjes vers vlees bedoel je? En zou ik dit dan moeten koken/bakken of rauw moeten geven? Ik geef nu zo'n 2 cosma snackies per dag en ik ben aan het afbouwen met de gedroogde (zachtjes geroosterde) kipreepjes die ik in mijn andere topic (over snacks).Karen schreef:Gezuiverde zalmolie ( De Catoils plus en Bandit zijn goede). Niet te veel geven hoor, want dan gaat ze er van aan de diarree. Zo'n 0,5 ml per kilo gewicht.
Die zalmolie vinden ze vaak heel lekker dus likken ze zo op! En die reepjes kan je gedroogd krijgen volgens mij.
Ja die reepjes heb ik, maar die schijnen helaas niet zo gezond te zijn (zie mn topic over snacks).Loxodonta schreef:Die zalmolie vinden ze vaak heel lekker dus likken ze zo op! En die reepjes kan je gedroogd krijgen volgens mij.
Ik was vandaag eerder thuis dan verwacht, dus ik heb haar al kennis kunnen laten maken met virbac. Ze heeft wat geroken etc, wat versleept en verstopt, maar nog niet echt gegeten. Ze eet sowieso niet veel/vaak, dus wellicht toont ze later vanavond of morgenochtend interesse. Ik heb nu alleen virbac in haar bakje gedaan zonder hope farms of TF. Hopelijk eet ze binnen 12 uur.. Ze is echt super kieskeurig over haar brokken. Snacks totaal niet! Kipreepjes (krijgt ze nu max 0,5 per dag van), snackies, ferretvite (alleen 1x tijdens het knippen een mini beetje) en zalmpasta van zooplus (http://m.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kl ... tas/260772" onclick="window.open(this.href);return false;, ook tijdens het knippen een mini beetje), gaat er allemaal zonder pardon in. Zou dit kunnen betekenen dat ze voordat ze werd gevonden op een vleesdieet zat? En is die zalmpasta waarnaar ik hierboven heb gelinkt slecht voor haar of kan ik het af en toe eens geven? Ze vindt het heerlijk in ieder geval.
Ondanks dat ze niet veel brokken eet en amper snacks van me krijgt is ze toch wat aangekomen, ze zit nu op zo'n 575 gram! Een record voor haar sinds ze hier is
Ik ken die pasta niet maar ik zou sowieso altijd heel beperkt dat soort tussendoortjes geven want met een goede volledige voeding heeft ze het ook eigenlijk niet nodig en is het geven van snacks ed eigenlijk alleen iets wat we zelf leuk vinden om te geven.
En probeer haar anders eens tweemaal daags een heel klein bodempje waltham te geven en verder alleen de Virbac brokjes in de kooi. Ik heb wel eens ontdekt dat waltham in kleine hoeveelheden wat eetlustopwekkend werkt.
En probeer haar anders eens tweemaal daags een heel klein bodempje waltham te geven en verder alleen de Virbac brokjes in de kooi. Ik heb wel eens ontdekt dat waltham in kleine hoeveelheden wat eetlustopwekkend werkt.
Ik zal haar vanavond na het spelen in plaats van een cosma snackie een mini beetje Waltham geven (ongeveer een half theelepeltje mengen met water?) en kijken wat ze doet. Ze is in ieder geval gewoon lekker actief als ze eruit mag en haar ontlasting is ook weer beter.Marjan schreef:Ik ken die pasta niet maar ik zou sowieso altijd heel beperkt dat soort tussendoortjes geven want met een goede volledige voeding heeft ze het ook eigenlijk niet nodig en is het geven van snacks ed eigenlijk alleen iets wat we zelf leuk vinden om te geven.
Ja hoor, gewoon echt een proevertje en hopelijk gaat ze daarna toch met de brokjes aan de haal.
En probeer haar eens af en toe een brokje zo aan te bieden met een heel klein beetje pasta eraan, misschien dat je haar daarmee kunt luppen.
En probeer haar eens af en toe een brokje zo aan te bieden met een heel klein beetje pasta eraan, misschien dat je haar daarmee kunt luppen.
Ja dat heb ik al geprobeerd net, ze likt het er gewoon vanaf, de prinses. En ook met de TF werkte het niet, zelfs met een beetje Waltham niet (ze likte alle Waltham eraf en was er klaar mee). Wat een dondersteen he!Marjan schreef:Ja hoor, gewoon echt een proevertje en hopelijk gaat ze daarna toch met de brokjes aan de haal.
Het wordt tijd voor een eigen dagboek want ik wil wel eens een foto zien