In de rui

Alles over de nagels, het gebit, de vacht e.d.
Marjan

In de rui

Bericht door Marjan »

De rui-periode breekt weer aan en hier zijn Max en Donna al vreselijk aan het verharen maar Lana en Nina nog helemaal niet. Nu zijn Max en Donna geen stresskippen gelukkig en daarbij eten ze beiden muizen dus ik maak mij bij hun geen zorgen over de eventuele haren die ze van zichzelf of elkaar binnen krijgen. Bij deze twee laat ik de rui gaan zoals die komt, zonder ze een handje te helpen.

Bij Lana is dat een ander verhaal, zij heeft een lange vacht en is ook een helicobacter patientje dus in deze periode krijgt zij al voordat de rui begint preventief eenmaal per week wat antihaarbalpasta. Bij haar is vorig jaar ook al een haarbal uit haar maag verwijderd dus ben ik extra alert.
Wanneer zij echt daadwerkelijk begint met verharen dan help ik haar daarbij door de losse vacht te plukken. Ik doe dat door haar op mij onderarm te laten hangen en dan voorzichtig met snelle bewegingen haar vacht te plukken. Ik zeg bewust voorzichtig omdat het uiteraard niet de bedoeling is met kracht aan de vacht te lopen trekken. De haren moeten wel met een zachte beweging loslaten want anders doe je de fret pijn en dat is niet de bedoeling.
Ik controleer bij haar ook eerst of de vacht los genoeg zit door met duim en wijsvnger zonder kracht wat haren los te "trekken" en wanneer dit zonder moeite lukt dan is het tijd om haar met gevoel te plukken.
Echt leuk vind ze het niet, met name omdat ik haar natuurlijk even een tijdje vast moet pakken en het zal toch raar aanvoelen. Daarom doe ik dat ook meestal met tussenposen, heeft ze er genoeg van dan de volgende dag gewoon weer.

Nu ben ik nieuwsgierig hoe jullie hiermee omgaan, laat je de rui gewoon komen en gaan of help je je fret hierbij en waarom? Ik ben benieuwd naar jullie reacties. :)
Karen

Re: In de rui

Bericht door Karen »

Ik doe bij mijn fretten eigenlijk hetzelfde als jij bij Lana doet...plukken. Ik geef ze hier nu geen vaseline of haarbalpasta omdat ik twee gezonde fretten heb. In het verleden heb ik vanaf het begin van de rui af aan elke dag een klein beetje vaseline (of haarbalpasta)gegeven om te voorkomen dat er een haarbal in de maag zou ontstaan. Dat waren allemaal fretten met een maagdarm probleem ;)

Het plukken doe ik nu meer vanwege mijn eigen allergieën. Het scheelt aanzienlijk in rondvliegende haren en maakt de verhaarperiode ook veel korter :lol:
ray
Aantal fretten: 1

Bericht door ray »

Rebel is ook al in de rui (stomme uitdrukking trouwens :lol: ) maar Bo nog niet. Ik laat de rui lekker komen en gaan, want ze zitten allebei op brokken en prooi dus dat komt wel goed. Misschien heel af en toe een beetje vaseline als ik merk dat ze er echt last van hebben, maar anders niet hoor. :D
Danielle

Bericht door Danielle »

Als de haren los zitten ga ik ook plukken... ik vind overal haar terug vinden vervelend, even als alle haren die dan extra nog eens in de wasmachine/droger zitten.
Ze krijgen ondanks dat ze prooi hebben dan wel paar keer per week een likje haarbalpasta
Birgit
Aantal fretten: 0

Bericht door Birgit »

Nu pas? Sjeng is er al doorheen en heeft nu 'stekelhaar' (zijn bovenvacht moet nog even groeien) en dan is ie klaar voor de zomer :-)
Danielle

Bericht door Danielle »

bij mij zijn ze nog niet bezig
maar sjeng zit ook buiten.. dat scheelt wellicht ook?
Birgit

Bericht door Birgit »

Dat kan, al hoor ik ze ook die binnen zitten en al veel eerder aan het ruien zijn gegaan. Kan ook schelen dat jouw fretten al wat ouder zijn?

Ik geef trouwens Sjeng zo nu en dan olijfolie. Hij heeft zijn eigen fles en dat werkt ook laxerend. En hij vindt het mega-lekker 8-)
Marjan

Bericht door Marjan »

En goed voor zijn vacht. :lol:

Ik denk inderdaad dat het buiten zijn ook stimulerend werkt want vooral Max en Donna gaan hier alweer een tijdje regelmatig naar buiten de tuin in en die zijn ook met z'n tweeën vreselijk aan het verharen nu.
Karen

Bericht door Karen »

Nix en Jillz zijn ook al een heel eind op weg. Zij komen ook elke dag buiten....
fem fatale

Bericht door fem fatale »

Puk is allang klaar, was al zelfs voordat Jip ziek werd. Maar bij mij zijn ze altijd heel erg vroeg, ik denk dat ze op de verlenging van het licht reageren. In september gaat ze ook weer naar de winter toe, dan is het nog hartstikke warm en trekt Puk alweer een bontjasje aan.

Ik doe niet zoveel. Ze gaat makkelijk door de rui heen, en ze eet prooi, wat naar mijn idee een soort van preventief werkt tegen haarballen (als de botjes en vachtjes van muizen oplossen in haar maagzuur, dan doen redelijke porties van haar eigen haar het ook). Mijn katten hebben ook alleen haarballen nu ze in de rui zijn (zij zijn wel nu), en dan vooral de korthaar, haarballen vol met lange grijze haren heeft die.
Ik heb borsteltjes met rubberen pinnen, die maken de vacht statisch en daardoor blijven de losse haren daar goed aan plakken. Ik heb allerlei verschillende typen, omdat ik allerlei verschillende vachttypen in huis heb, maar als ik Puk erg veel haar vind verliezen, kam ik haar daar twee keer per dag kort mee.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik weet ook niet precies hoe het werkt maar bij prooi-eters zal je hoogstwaarschijnlijk nooit last hebben van haarballen. Misschien dat de botjes alle eigen vachtharen mee sleept naar buiten? :?:
Birgit

Bericht door Birgit »

De vachtjes van prooidieren werken inderdaad als kleine borsteltjes :-)
Marjan

Bericht door Marjan »

De vachtjes dus, niet de botjes?
Birgit

Bericht door Birgit »

Wendy noemde de vachtjes als borsteltjes. Maar de botjes doen vast ook wat aan veegwerk.
yvonne
Aantal fretten: 1

Bericht door yvonne »

Hier zijn ze nog wel aan het verharen, maar het ergste is achter de rug denk ik.
Geef wel voor de zekerheid een paar keer per week wat haarbalpasta en af en toe pluk ik wat losse haren weg.
Monique

Bericht door Monique »

Hier zijn ze er ook bijna doorheen, net zoals bij Birgit zijn hier ook korte haartjes en dan nog enkele lange plukken op de konten :mrgreen: Ik geef verder niets aan ze en plukken deed ik wel altijd bij mijn andere fretten, maar bij Puk en Jip is het niet nodig
Mayke

Bericht door Mayke »

Goliath is er al helemaal doorheen, hij blijft qua vachtkleur een beetje hetzelfde als ervoor, ik zou gedacht hebben dat hij lichter zou uitpakken, maar hij heeft het meeste losse haar nu gehad, ik heb hem wel goed geholpen, lekker geplukt, maar het was ook zo lang, het ging er meteen goed uit. Ik heb er zelfs een vlechtje van gemaakt...... :lol:

Wousje is nog niet echt aan het verharen, maar haar vachtje is nooit zo denderend dus we nemen de tijd voor haar.

Nannouc is weer helemaal van het padje af met zijn vachtje, dat is altijd al zo geweest. Het zit erg los, dus dacht ik de vorige week al ik ga het maar vast plukken, beter dan dat hij gaat jeuken en het op gaat likken, maar er zat totaal geen ondervacht onder. Het ziet er niet uit, dus ik ben daarom maar meteen gestopt. :roll:

Ik geef ze wel standaard een beetje vaseline of kat-a-lax, ik wil echt voorkomen dat ze een haarbal krijgen.
Goliath krijgt wat minder vaseline, maar die eet prooi, dat werkt natuurlijk altijd mee. :D
Birgit

Bericht door Birgit »

Waarom geven jullie/ we eigenlijk niet olie ipv haarbalpasta? Lijnzaadolie of evt andere olie werkt niet alleen laxerend, maar ondersteunt ook bij verharen. Lijnzaad wordt om die reden ook aan paarden gegeven en olie ervan aan honden. Vaak vinden fretten het ook nog eens erg lekker.

Maar ik vind die pasta dan ook troep, dus dat geef ik niet :-)

/edit: visolie is nog beter, zie http://www.homeo-natura.nl/Vacht_en_verharen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En dat vinden ze ook lekker!
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht dat olie ook zou helpen. Ik weet niet beter dat je er pasta of vaseline voor moet geven en dat olie alleen is voor als je al het vermoeden hebt dat er iets in het maag- darmkanaal zit wat eruit moet komen. Gaan ze niet vreselijk aan de race dan van olie?
Birgit

Bericht door Birgit »

Valt wel mee volgens mij. Je moet ook niet teveel geven (theelepeltje zoiets), maar het is me nooit echt opgevallen dat ze dan reeskeesjes worden. Al let ik er nu bij Sjeng ook niet op, want die is mega zindelijk en stapelt zijn poepjes netjes op in de bak.

Maar die visolie capsules heb ik ook toen nog gekregen voor troy, ook voor de vitamine.
Plaats reactie