Eerste fret genaamd Smokey
Re: Eerste fret genaamd Smokey
Nou hij heeft Helicobacter. De maag, darmen en nieren zijn ontstoken maar er was nog geen sprake vaan maagzweer of nierfalen. En omdat hij ook nog jong is denkt Hanneke dat hij volledig zal herstellen
Oh gelukkig maar! Nu op naar een snel herstel.
Join the helicobacterclub
Inderdaad, op naar herstel!
Inderdaad, op naar herstel!
Zet hem op met de behandeling! Je merkt vast snel resultaat.
Geen idee door welk middel het komt, maar ik merk nu al verschil. Hij is vooral een stuk levendiger en actiever.
Goed om te horen
Klinkt goed hoor.
Ik heb gisteren een hangmatje voor hem gemaakt van een fleecedeken. Ik vond touwtjes eraan een beetje eng (ben altijd bang voor ophanging ofzo), dus heb er haken van oude parkietenspeeltjes aan vastgemaakt zodat het stevig hangt. Hij vindt het geweldig; na een halfuurtje ging hij voorzichtig kijken en erin liggen en sindsdien zijn de kleedjes op de bodem niet meer interessant. Doordat ik de deken heb dubbel gevouwen heeft hij ook de mogelijkheid ertussen te gaan liggen, maar dit heb ik hem nog niet zien doen.
Morgen ga ik ook zelf een tunneltje voor hem maken, ook de stof dubbelvouwen zodat het wel warm en bedenkt voor hem is als hij ertussen wil gaan liggen.
Morgen ga ik ook zelf een tunneltje voor hem maken, ook de stof dubbelvouwen zodat het wel warm en bedenkt voor hem is als hij ertussen wil gaan liggen.
Goed bezig hoor! Hangmatjes en dingen waar ze in kunnen kruipen vinden ze geweldig
Fretten zijn echte hangjongeren Hangmatten zijn echt een must voor vrijwel elke fret. En het is zo super schattig om ze in die hangmatten te zien liggen, dus ook voor de baasjes een must
Super hoor! En laat hem anders even zien dat hij ook in zijn hangmat kan kruipen, misschien heeft hij dat gewoon nog niet ontdekt.
Welkom nog van mij op dit gezellige forum !
Wat een heerlijke fret heb je zeg, een jonkie maar een lieverdje lijkt me.
Kijk eens bij de kooien op de wiki, daar staan leuke voorbeelden bij. Ook aan speelgoed daar geen gebrek, simpel en goed om je fret bezig te houden.
We hopen veel foto's te zien hier......leuk !!
Wat een heerlijke fret heb je zeg, een jonkie maar een lieverdje lijkt me.
Kijk eens bij de kooien op de wiki, daar staan leuke voorbeelden bij. Ook aan speelgoed daar geen gebrek, simpel en goed om je fret bezig te houden.
We hopen veel foto's te zien hier......leuk !!
Bedankt voor alle reacties erop. Ik had hem trouwens al laten zien van de week dat hij in de hangmat kon kruipen, dus hij weet het wel. Maar hij vindt het gewoon fijner om er bovenop te liggen.
Ik heb heel leuk nieuws (nou voor Smokey dan, maar wilde het toch even hier delen). Ik heb besloten om alle snoeren en hoge plekken waar Smokey nu nog bij kan weg te gaan werken en af te gaan sluiten zodat Smokey de hele dag vrij rond kan lopen op mijn kamer. Dan heeft hij lekker de ruimte en de kooi blijft dan gewoon de hele dag openstaan zodat hij zich daar nog wel in kan terugtrekken als hij wil.
Ik heb aan het volgende gedacht (aanvullingen zijn welkom):
- Snoeren wegwerken
- Bureau en tv kast aanpassen (planken tegen de zijkanten maken zodat hij er niet meer tegenop kan klimmen)
- Papegaaienkooi aanpassen met extra plexiglas tegen de randen zodat hij daar niet meer op kan klimmen
- Kamer herinrichten zodat hij niet meer op het bed kan klimmen (van de week zat hij vast met zijn nageltje aan de sprei, dus hij moet het dan doen met zijn eigen dekentjes om herhaling te voorkomen)
- Bureaustoel en bench overdag uit de kamer
Verder heb ik ook een kachel die altijd uit staat, een kledingkast die hij niet open kan maken en een zitzak in de kamer liggen. Deze dingen kunnen )volgens mij' blijven zoals het is.
Bedankt voor het meedenken alvast!
Ik heb heel leuk nieuws (nou voor Smokey dan, maar wilde het toch even hier delen). Ik heb besloten om alle snoeren en hoge plekken waar Smokey nu nog bij kan weg te gaan werken en af te gaan sluiten zodat Smokey de hele dag vrij rond kan lopen op mijn kamer. Dan heeft hij lekker de ruimte en de kooi blijft dan gewoon de hele dag openstaan zodat hij zich daar nog wel in kan terugtrekken als hij wil.
Ik heb aan het volgende gedacht (aanvullingen zijn welkom):
- Snoeren wegwerken
- Bureau en tv kast aanpassen (planken tegen de zijkanten maken zodat hij er niet meer tegenop kan klimmen)
- Papegaaienkooi aanpassen met extra plexiglas tegen de randen zodat hij daar niet meer op kan klimmen
- Kamer herinrichten zodat hij niet meer op het bed kan klimmen (van de week zat hij vast met zijn nageltje aan de sprei, dus hij moet het dan doen met zijn eigen dekentjes om herhaling te voorkomen)
- Bureaustoel en bench overdag uit de kamer
Verder heb ik ook een kachel die altijd uit staat, een kledingkast die hij niet open kan maken en een zitzak in de kamer liggen. Deze dingen kunnen )volgens mij' blijven zoals het is.
Bedankt voor het meedenken alvast!
Ik zelf ben er niet zo'n voorstander van een fret zonder toezicht los te laten lopen. Zeker niet zo'n jonge fret, die je pas hebt en waarvan je nog helemaal niet weet hoeveel frettenstreken hij kan gaan uithalen.
Bij sommige fretten is je huis namelijk nooit helemaal 100% fretproof en vinden ze telkens weer nieuwe dingen uit om zichzelf in gevaar te brengen.
En als ik jou goed begrijp woon je nog thuis en gaat het om jou eigen kamer? Hoe zeker ben je er dan van dat een familielid niet toevallig eens jou kamer binnen komt er geen rekening houdt met een loslopende fret?
En mocht je het toch persé willen, maak je kamer zo veel mogelijk "fretproof" en probeer het eerst een paar weken uit terwijl je er zelf bij bent zodat je eerst een beetje kunt testen of het allemaal wel echt veilig is. Hoewel het in mijn ogen nooit helemaal uit te sluiten is dat er niets zal gebeuren.
Bij sommige fretten is je huis namelijk nooit helemaal 100% fretproof en vinden ze telkens weer nieuwe dingen uit om zichzelf in gevaar te brengen.
En als ik jou goed begrijp woon je nog thuis en gaat het om jou eigen kamer? Hoe zeker ben je er dan van dat een familielid niet toevallig eens jou kamer binnen komt er geen rekening houdt met een loslopende fret?
En mocht je het toch persé willen, maak je kamer zo veel mogelijk "fretproof" en probeer het eerst een paar weken uit terwijl je er zelf bij bent zodat je eerst een beetje kunt testen of het allemaal wel echt veilig is. Hoewel het in mijn ogen nooit helemaal uit te sluiten is dat er niets zal gebeuren.
En snoeren hoef je niet echt weg te werken want fretten zijn geen knaagdieren dus ze zullen die snoeren met rust laten.
Bedenk ook dat als het koppie ergens doorheen kan, het lijffie er dan ook door heen kan Je leert pas zien hoe fretproof je huis/kamer is door er zeker in de eerste weken continue te stalken om te zien wat ze uitspoken. En dus inderdaad zeker niet meteen los laten en dan zelf weg gaan.
Maak ook een schotje voor bij je deur. Minstens 60 cm hoog en leer je zelf aan om die altijd voor je deur te zetten. Komt er dan iemand binnen dan is er niet direct een ontsnappingsmogelijkheid.
Bedenk ook dat als het koppie ergens doorheen kan, het lijffie er dan ook door heen kan Je leert pas zien hoe fretproof je huis/kamer is door er zeker in de eerste weken continue te stalken om te zien wat ze uitspoken. En dus inderdaad zeker niet meteen los laten en dan zelf weg gaan.
Maak ook een schotje voor bij je deur. Minstens 60 cm hoog en leer je zelf aan om die altijd voor je deur te zetten. Komt er dan iemand binnen dan is er niet direct een ontsnappingsmogelijkheid.
Zorg er vooral voor dat ramen niet open kunnen of met sloten op slot zitten op een klein kiertje. In ieder geval op een manier dat je fret niet via een raam naar buiten kan ontsnappen.
Ik heb wel al een poosje fretten los leven boven, maar dat zijn/waren wel fretten die ik al erg goed ken en weet wat voor soort streken ze uithalen. Desondanks heb ik nog wel eens voor verassingen gestaan. Niet zo heel lang geleden nog door een dametje die steeds bovenop een kast kon komen...maar hoe? Ogenschijnlijk niets waar ze tegenop kon klimmen, geen opstapjes en de onderkant was met gesloten deuren tot een meter hoog. Totdat ik een keer zag hoe ze het voor elkaar kreeg en er wat aan kon doen.
Dus reken er op dat je nog wel eens voor verassingen kan komen te staan en inderdaad wees er ook vaak bij als je fret los is. Pas dan leer je de ontdekkingszin kennen.
Bedenk ook dat als je fret altijd in dezelfde ruimte los is, het de eerste tijd wellicht nog niets 'raars' zal bedenken. Het is nog nieuw. Na een poosje begint het saaier te worden en dan gaan ze op ontdekkingstocht.
Ik heb wel al een poosje fretten los leven boven, maar dat zijn/waren wel fretten die ik al erg goed ken en weet wat voor soort streken ze uithalen. Desondanks heb ik nog wel eens voor verassingen gestaan. Niet zo heel lang geleden nog door een dametje die steeds bovenop een kast kon komen...maar hoe? Ogenschijnlijk niets waar ze tegenop kon klimmen, geen opstapjes en de onderkant was met gesloten deuren tot een meter hoog. Totdat ik een keer zag hoe ze het voor elkaar kreeg en er wat aan kon doen.
Dus reken er op dat je nog wel eens voor verassingen kan komen te staan en inderdaad wees er ook vaak bij als je fret los is. Pas dan leer je de ontdekkingszin kennen.
Bedenk ook dat als je fret altijd in dezelfde ruimte los is, het de eerste tijd wellicht nog niets 'raars' zal bedenken. Het is nog nieuw. Na een poosje begint het saaier te worden en dan gaan ze op ontdekkingstocht.
Leuk nieuws hoor, maar ik ben het met de vorige schrijvers en schrijfsters eens.
Draden en snoeren hoeven niet weg, maar staat wel voor jezelf opgeruimder, das ook niet verkeerd !
Verder is er een papegaai in de buurt, even uitkijken dat hij daar niet bij kan want dat is een uitdaging natuurlijk. En niet dezelfde spelletjes geven, vooral geen rubber en zo en geen voer van de papegaai !
Ergens opklimmen is juist leuk voor een fret, een bed is daar juist ideaal voor, helpen het bed opmaken is ook grap met een fret in de buurt, het lukt je gewoon niet want hij heeft veels te veel plezier.
Koop bij Ikea, de Blokker of zoiets twee fleece dekentjes, kosten niks daar, een erop en een voor in de was, en je bed blijft droog, leg een eigen dekentje met zijn eigen lucht op je bed, dan is hij zo vertrokken op die plek na het spelen.
Zorg dat hij echt niet weg kan, kan zijn kopie erdoor dan kan de rest er ook doorheen, en koppies zijn klein hoor !Kleiner dan je denkt !!
Kijk anders eens bij vragen over waar de fret mee speelt hier op het forum en op onze Wiki voor ideeën.
Laat hem nooit alleen, en al helemaal geen jonge fret. Er is nog zoveel te ontdekken voor hem !
Draden en snoeren hoeven niet weg, maar staat wel voor jezelf opgeruimder, das ook niet verkeerd !
Verder is er een papegaai in de buurt, even uitkijken dat hij daar niet bij kan want dat is een uitdaging natuurlijk. En niet dezelfde spelletjes geven, vooral geen rubber en zo en geen voer van de papegaai !
Ergens opklimmen is juist leuk voor een fret, een bed is daar juist ideaal voor, helpen het bed opmaken is ook grap met een fret in de buurt, het lukt je gewoon niet want hij heeft veels te veel plezier.
Koop bij Ikea, de Blokker of zoiets twee fleece dekentjes, kosten niks daar, een erop en een voor in de was, en je bed blijft droog, leg een eigen dekentje met zijn eigen lucht op je bed, dan is hij zo vertrokken op die plek na het spelen.
Zorg dat hij echt niet weg kan, kan zijn kopie erdoor dan kan de rest er ook doorheen, en koppies zijn klein hoor !Kleiner dan je denkt !!
Kijk anders eens bij vragen over waar de fret mee speelt hier op het forum en op onze Wiki voor ideeën.
Laat hem nooit alleen, en al helemaal geen jonge fret. Er is nog zoveel te ontdekken voor hem !
Bedankt voor de reacties; ik dacht juist dat het leuk voor hem zou zijn. Maar inderdaad hij is nog jong en misschien ook nog niet zo actief en ondeugend omdat hij nu nog ziek is. Ik zal dan in ieder geval wachten totdat hij helemaal beter is en totdat ik een paar weken vrij heb zodat ik hem in de gaten kan houden, maar na alle reacties ga ik het nog eens goed overdenken. Snoeren en dergelijke ga ik wel afdekken, want hij knaagt er niet aan, maar ik heb al gezien dat hij de snoeren uit de apparaten trekt en dat vind ik eigenlijk toch best gevaarlijk. Uiteraard zal ik alle gleuven afdekken met plexiglas of houten planken zodat hij niet met zijn kop vast kan komen te zitten.
Dat zal ik dan zeker doen; bedankt voor de tip!Kick schreef:Maak ook een schotje voor bij je deur. Minstens 60 cm hoog en leer je zelf aan om die altijd voor je deur te zetten. Komt er dan iemand binnen dan is er niet direct een ontsnappingsmogelijkheid.
Bed opmaken doe ik inderdaad regelmatig met hem, net als de papegaaienkooi afdekken. Echt zo leuk! Qua speeltjes heb ik al 4 balletjes voor hem (eentje met piep erin), een rvs bakje (bij toeval erachter gekomen dat hij dat leuk vindt), een hengeltje met kleine veertjes en hij vindt de stoffer en andere borstels ook heel leuk om mee te spelen. Ik zal die pagina eens bekijken voor nog meer spel tips!Mayke schreef:Verder is er een papegaai in de buurt, even uitkijken dat hij daar niet bij kan want dat is een uitdaging natuurlijk. En niet dezelfde spelletjes geven, vooral geen rubber en zo en geen voer van de papegaai !Ergens opklimmen is juist leuk voor een fret, een bed is daar juist ideaal voor, helpen het bed opmaken is ook grap met een fret in de buurt, het lukt je gewoon niet want hij heeft veels te veel plezier. Koop bij Ikea, de Blokker of zoiets twee fleece dekentjes, kosten niks daar, een erop en een voor in de was, en je bed blijft droog, leg een eigen dekentje met zijn eigen lucht op je bed, dan is hij zo vertrokken op die plek na het spelen. Zorg dat hij echt niet weg kan, kan zijn kopie erdoor dan kan de rest er ook doorheen, en koppies zijn klein hoor! Kleiner dan je denkt !!
Goed bezig !!!
Smokey is woensdag op controle geweest bij Hanneke en er was wel wat vooruitgang, maar ze twijfelde of ze geen zwaarder antibioticum in moest gaan zetten. Uiteindelijk naar huis gegaan met tabletten tegen het hoesten (ze dacht nog steeds aan een virus, maar middenoorproblemen kunnen het ook zijn dus ik moet opletten of hij met brokjes gaat kruimelen als hij binnenkort weer brokjes mag had ze gezegd), extra Synolux kuur, Sucralfaat en nog extra Omeprazole. Maar helaas ga ik maandag weer bellen, want hij is duidelijk misselijk op de Sucralfaat.
Ik had trouwens nog een vraagje: Smokey is sinds gister in de rui, maar mag hij nu wel gewoon vaseline hebben met die maagproblemen en medicatie?
Ik had trouwens nog een vraagje: Smokey is sinds gister in de rui, maar mag hij nu wel gewoon vaseline hebben met die maagproblemen en medicatie?