Wandelen

Voor alle overige zaken zoals opvoeding, zindelijk of niet, speeltijd, is mijn fret gelukkig, de band tussen mens en fret, castratie of implantaat, euthanasie
Sasha
Aantal fretten: 1

Wandelen

Bericht door Sasha »

Hallo allemaal!
Ik heb een vraagje over het wandelen. Ik probeer al voor een langere tijd Finley te laten wennen aan het wandelen. Maar iedere keer komt het er niet van. Ik heb tot nu altijd een lusjestuigje gehad. Deze heb ik toen besteld bij frettentuigjes.nl. Maar Finley weet zich hier toch uit te wurmen ondanks dat het tuigje best strak zit. Nou las ik op de wiki dat deze lusjes tuigjes het onveiligste zijn. Wat is jullie mening hierover?
Kick

Re: Wandelen

Bericht door Kick »

Ik kan er weinig over zeggen omdat onze twee fretten gewoon zonder tuigje in hun eigen tuin los kunnen.

Maar een tuigje waar ze zich uit weet te wurmen is nooit goed natuurlijk.
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Ik heb een harnasje voor mijn mannen en met loslopen hebben ze zich daar nog geen van tweeën uit kunnen wurmen
Mette

Bericht door Mette »

Wat is een lusjestuigje?
Karen

Bericht door Karen »

Een tuigje wat alleen uit koort bestaat en een 8 vorm heeft. Het werkt op dezelfde manier als een slipketting voor honden; als ze er aan trekken, trekt de lus ( de hele 8 ) strakker om het lijfje. Een fretje trekt alleen in principe nooit hard genoeg om zichzelf te verstikken en doordat het een 8 vorm hheeft wordt nooit het nekje te strak aangetrokken.
Als je stilstaat moet je wel zelf de spanning ophouden, anders zou je fret kunnen ontsnappen, doordat het tuigje dan te los gaat zitten.

Ik heb het in het verleden veel voor Noury gebruikt, die vond het prettiger dan zo'n click tuigje.
Marjan

Bericht door Marjan »

Zoiets volgens mij, lijkt me inderdaad geen veilig tuigje:

Afbeelding
Sasha

Bericht door Sasha »

Ik heb toen ik Finley ongeveer een half jaar had een 8 vorm tuigje (lusjestuigje) besteld bij Frettentuigjes.nl omdat ik veel positieve verhalen hoorde hierover. Ik heb toch mijn bedenkingen gekregen over dit tuigje. Omdat het een dun lijntje is en deze best strak om moet denk ik dat het zelf gaat snijden. Finley kon er ook steeds uit ontsnappen. Ik heb nu bij dezelfde website een klik-tuigje besteld. Deze lijken mij toch fijner in gebruik en ook veiliger.
Mette

Bericht door Mette »

Ok ik dacht al wrs 8-vorm, maar wist het niet zeker. Vreemd dat hij zich eruit kan wurmen. Dan zou ik toch gewoon een klik tuigje proberen die voor en achter de pootjes een sluiting heeft. Maar het tuigje behoort ook dan echt strak te zitten. Er hoeft geen vinger speling tussen, een pink-puntje is voldoende. Gewoon zoeken tot je hebt gevonden wat voor Finley wel werkt :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Precies, dat was mijn ervaring ook toen ik nog tuigjes gebruikte, ze moeten behoorlijk strak zitten en 1 pink ruimte is inderdaad meer dan voldoende anders weten die Houdini's zich er nog uit te wurmen.
Mayke

Bericht door Mayke »

IK ging met Goliath en droopy altijd wandelen, ik weet welke tuigjes dat zijn, die lus-tuigjes, ik vind ze ideaal. Ik had ze daar ook besteld. Toch liet ik ze ook aan andere tuigjes wennen, ik zal binnenkort eens een foto zoeken van hun tuig.
Want Goliath was erg zwaar en kwam er niet zo maar uit, maar droopy was erg dun en snel, dat vroeg om een ander tuigje. Ze zijn bij mij nooit ontsnapt, vertrouwde ik het niet dan kregen ze er twee om !! :lol:
Lineke

Bericht door Lineke »

Ik heb dat 8tuigje nu net besteld en binnengekregen omdat ik begreep dat die veiliger waren dan een klik tuigje. :roll:
Ivey is al wel eens half uit haar klik tuigje gekomen en kan m niet strakker doen, ze is te slank :brush:
Karen

Bericht door Karen »

Je kunt bij hetzelfde adres ook een tuigje op maat laten maken. Misschien een idee als het 8 tuigje niet veilig genoeg is. Met mijn dametje gebruik ik nu zo'n hesje, die vindt zij prettiger dan een click-tuigje en zo'n 8 tuigje vind ik echt niet veilig voor deze houdini. Die wurmt zich er zo uit :lol:
Mette

Bericht door Mette »

Dat is hij ook Lineke. Ik weet ook niet waarom het bij Finley anders werkt eigenlijk en twijfel of hij wel echt strak genoeg zat... Heb het probleem er nog nooit eerder mee gehoord, wel talloze keren bij kliktuigjes incl. het amper om kunnen krijgen e.d. De 8 tuigjes zijn echt de makkelijksten.
Loxodonta

Bericht door Loxodonta »

Ik heb ook altijd een 8-tuigje gebruikt en geen problemen mee gehad! Inderdaad ook het snelst om te doen en makkelijk strak te maken.
Lineke

Bericht door Lineke »

Het omdoen moet ik nog even oefenen :lol:
Ivey vond t maar niks haha. :brush:
Kick

Bericht door Kick »

En ze werken ook niet echt mee :mrgreen:
swa100

Bericht door swa100 »

Ik heb zo'n klik tuigje. Ik heb hem nog niet echt kunnen testen. Heb hem één keertje omgedaan, maar kennelijkniet strak genoeg, want na een tijdje dat het hele tuigje alleen om haar rug en niet om haar pootjes haha. Gelukkig was ik gewoon binnen aan het uitproberen. :ferret:
Mayke

Bericht door Mayke »

Het was even zoeken maar ik heb de foto's van de tuigjes gevonden die ik voor Goliath en Droopy gebruikte.
De punten op het tuigje van Goliath had ik zelf gemaakt, die koop je zo los. Maar het stond wel lekker stoer vond ik !

Ze zaten ideaal, altijd een gekluns om aan te trekken bij Droopy want ze zat nooit stil, was heel dun en kon overal doorheen. Maar ze is nooit ontsnapt !! :D

Hier zijn de foto's van de tuigjes :

Goliath :
Afbeelding

Afbeelding

Goliath en een van zijn lustuigjes :
Afbeelding

Droopy :
Afbeelding

Afbeelding
Kick

Bericht door Kick »

Oh, mooie Gool en Droopy :hart:

Doet me goed om ze weer eens te zien ;)

Sorry voor het off-topic gaan ;)
Marjan

Bericht door Marjan »

Nu was Gool ook niet bepaald een Houdini fret. :lol:
Ik weet van een vriendin van ons die dagelijks wandelt met haar fret, dat ze twee tuigjes gebruikt, gewoon voor de zekerheid. :D
Plaats reactie