Smokey hoest naast de Helicobacter
Smokey hoest naast de Helicobacter
Smokey heeft helicobacter en zit nu aan de zware antibiotica (Metrazol geloof ik), en andere medicatie daartegen. Maar sinds ik hem heb (nu zo'n 2,5 a 3 maanden) hoest hij ook af en toe en op een gegeven ogenblik werden het ook hoestbuien. Hij is inmiddels 2 keer met mij bij de Frettenkliniek geweest waar Hanneke dus de Helicobacter vaststelde en ook dat hij gevoelig was op het gebied bij zijn keel en oren. Het zou misschien aan het middenoor kunnen liggen, maar ze vermoede eerder een virusje. Nu heeft hij sinds het laatste bezoek aan de frettenkliniek tabletjes meegekregen tegen het hoesten die de slijmvliezen zouden doen slinken. Gisteren en eergisteren was het hoesten een stuk minder, maar vandaag is hij wel weer meer aan het hoesten en vanochtend maakte hij een raar geluid wat ik heb gefilmd en ook het filmpje gemaild naar de frettenkliniek. Heb Hanneke van de week er al over aan de telefoon gehad en ze vond het wel wat vreemd dat de hoesttabletjes niet werkten en dacht erover dat er misschien toch iets in zijn maag zit naast de Helicobacter. Ook vertelde ze dat, mocht er toch ineens iets met de longen zijn, ze daar niet zomaar antibiotica voor kan geven zonder kweek.
Maar ik heb geen idee van welke fokker Smokey komt en hoe hij daar gehuisvest was en ook bij de vorige eigenaar kwam hij in contact met veel verschillende diersoorten (waaronder katten en andere fretten). Dus nu vroeg ik mij af of het misschien verstandig is om hem (met het oog op al die medicatie die hij nu krijgt) te behandelen met Advocate tegen longworm? Of is dat dan toch iets wat ik beter met Hanneke kan bespreken?
En hebben jullie misschien nog andere tips tegen het hoesten? Zoals werkt stomen tegen hoesten bijv.?
Ik heb wel besloten dat ik het sowieso nog even ga aankijken met hem tenzij hij benauwd wordt of echt sloom omdat hij nu dus sinds vanochtend van de normale antibiotica bij HB naar zwaardere is gegaan en misschien doet deze toch nog iets tegen het hoesten.Ook is hij in de rui en ik had van iemand hier op het forum al de tip gekregen om hem dagelijks te gaan laxeren, omdat ik dacht dat er misschien wel wat haartjes in de keel bleven steken die het rare geluid van vanochtend veroorzaakten. Als het hoesten er over een aantal dagen nog is ga ik hem ook sowieso even temperaturen en dan toch weer contact opnemen met de frettenkliniek denk ik maar.
Maar ik heb geen idee van welke fokker Smokey komt en hoe hij daar gehuisvest was en ook bij de vorige eigenaar kwam hij in contact met veel verschillende diersoorten (waaronder katten en andere fretten). Dus nu vroeg ik mij af of het misschien verstandig is om hem (met het oog op al die medicatie die hij nu krijgt) te behandelen met Advocate tegen longworm? Of is dat dan toch iets wat ik beter met Hanneke kan bespreken?
En hebben jullie misschien nog andere tips tegen het hoesten? Zoals werkt stomen tegen hoesten bijv.?
Ik heb wel besloten dat ik het sowieso nog even ga aankijken met hem tenzij hij benauwd wordt of echt sloom omdat hij nu dus sinds vanochtend van de normale antibiotica bij HB naar zwaardere is gegaan en misschien doet deze toch nog iets tegen het hoesten.Ook is hij in de rui en ik had van iemand hier op het forum al de tip gekregen om hem dagelijks te gaan laxeren, omdat ik dacht dat er misschien wel wat haartjes in de keel bleven steken die het rare geluid van vanochtend veroorzaakten. Als het hoesten er over een aantal dagen nog is ga ik hem ook sowieso even temperaturen en dan toch weer contact opnemen met de frettenkliniek denk ik maar.
Re: Smokey hoest naast de Helicobacter
Ik kijk even mee hier want ook Bono hoest vrij erg. Heb hem nu ook wat Advocate gegeven weer, want meneer vreet slakken dus wie weet?
Maar meer tips zijn ook voor Bootje altijd welkom!
Maar meer tips zijn ook voor Bootje altijd welkom!
Tja hoesten is geen niezen of verkoudheid, dus stomen lijkt me geen zin hebben. Slakken lijkt me ook geen invloed hebben op hoesten.. Dit kan hooguit wormen veroorzaken waardoor je Advocate geeft begin en einde v/h slakkenseizoen.
Hoesten is toch iets vanuit de keel, ofwel iets vastzittends, een keelontsteking, soms ook een val op de longen (die fretten ook mooi zijwaards kunnen als ze tegen iets opbotsen) of dus het middenoor. Zich even verslikken of botsen is niet persé medisch, maar een ontsteking van keel of middenoor natuurlijk wel. Ik denk dat het er toch op neerkomt om eraan te doen wat je kunt via Hanneke, maar ik ben ook vrij snel van als alles verder is geprobeerd dan blijf ik ook niet met medicatie aan de gang... Dan is het gewoon wat het is.
Hoesten is toch iets vanuit de keel, ofwel iets vastzittends, een keelontsteking, soms ook een val op de longen (die fretten ook mooi zijwaards kunnen als ze tegen iets opbotsen) of dus het middenoor. Zich even verslikken of botsen is niet persé medisch, maar een ontsteking van keel of middenoor natuurlijk wel. Ik denk dat het er toch op neerkomt om eraan te doen wat je kunt via Hanneke, maar ik ben ook vrij snel van als alles verder is geprobeerd dan blijf ik ook niet met medicatie aan de gang... Dan is het gewoon wat het is.
Hoesten kan wel degelijk komen door een longworm infectie, zie hier: http://www.frettenvraagbaak.nl/forum/vi ... f=25&t=293" onclick="window.open(this.href);return false; dus ik snap dat je daar rekening mee houdt. Vooral omdat je zijn voor geschiedenis niet kent.
Daarom zou ik het zeker de moeite waard vinden om hem eens een keer met Advocate te behandelen voor de zekerheid. En zo'n behandeling kan verder ook niet zoveel kwaad maar als je het prettig vindt zou je er ook eerst even over kunnen mailen met Hanneke.
Verder kan het hoesten inderdaad komen door een chronische middenoor ontsteking en wil polaramine daar nog wel eens goed tegen helpen. Die tabletjes heb je ook waarschijnlijk mee gekregen.
Wij hebben hier ook een middenoor patiëntje die aan de polaramine zit maar ook zij krijgt af en toe toch nog wel eens een hoestbui. Ook best regelmatig nadat ze toch wat brokjes heeft gegeten en zij zich dan waarschijnlijk verslikt doordat ze de brokjes niet fijn genoeg kan kauwen.
Ik geef haar op dat soort momenten een likje vitamine of laxeerpasta om haar keeltje wat te smeren en meestal helpt dat ook wel.
Van stomen heb ik zelf nooit echt enig resultaat gezien, ook al zou dat ook de slijmvliezen moeten doen slinken.
En verder nog een vraagje, heeft hij een drinkbakje of een drinkflesje? Bij een drinkflesje kunnen fretten zich ook nog wel eens verslikken en daar een hoestbui door krijgen. Dus een drinkbakje is eigenlijk beter.
Daarom zou ik het zeker de moeite waard vinden om hem eens een keer met Advocate te behandelen voor de zekerheid. En zo'n behandeling kan verder ook niet zoveel kwaad maar als je het prettig vindt zou je er ook eerst even over kunnen mailen met Hanneke.
Verder kan het hoesten inderdaad komen door een chronische middenoor ontsteking en wil polaramine daar nog wel eens goed tegen helpen. Die tabletjes heb je ook waarschijnlijk mee gekregen.
Wij hebben hier ook een middenoor patiëntje die aan de polaramine zit maar ook zij krijgt af en toe toch nog wel eens een hoestbui. Ook best regelmatig nadat ze toch wat brokjes heeft gegeten en zij zich dan waarschijnlijk verslikt doordat ze de brokjes niet fijn genoeg kan kauwen.
Ik geef haar op dat soort momenten een likje vitamine of laxeerpasta om haar keeltje wat te smeren en meestal helpt dat ook wel.
Van stomen heb ik zelf nooit echt enig resultaat gezien, ook al zou dat ook de slijmvliezen moeten doen slinken.
En verder nog een vraagje, heeft hij een drinkbakje of een drinkflesje? Bij een drinkflesje kunnen fretten zich ook nog wel eens verslikken en daar een hoestbui door krijgen. Dus een drinkbakje is eigenlijk beter.
Bedankt voor de reacties, ik had ook een filmpje van het hoesten met het rare geluid naar Hanneke gestuurd en ik heb een mailtje terug gekregen dat het typisch iets is wat bij een zwelling van de voorste luchtwegen hoort en dat het dus echt hoogstwaarschijnlijk een virusinfectie is. Ook de antibiotica die hij krijgt voor de HB zal een beetje meewerken doordat dat voorkomt dat er ook nog een bacterie in dat gebied mee gaat spelen.
Nu mag ik de Polaramine verhogen van haar en verder moet hij het dus toch gewoon uitzieken. Dus voor niets zo druk gemaakt
Hij heeft trouwens een drinkflesje, heb wel een drinkbakje geprobeerd maar of hij maakt het bakje leeg door met zijn pootjes het water eruit te scheppen (hij ging er dus echt mee spelen) of hij legde zijn dekentje erin wat al het water opzoog. Dus het kan helaas niet anders.
Nu mag ik de Polaramine verhogen van haar en verder moet hij het dus toch gewoon uitzieken. Dus voor niets zo druk gemaakt
Hij heeft trouwens een drinkflesje, heb wel een drinkbakje geprobeerd maar of hij maakt het bakje leeg door met zijn pootjes het water eruit te scheppen (hij ging er dus echt mee spelen) of hij legde zijn dekentje erin wat al het water opzoog. Dus het kan helaas niet anders.
Probeer het flesje dan wel zo laag mogelijk te hangen, zodat hij niet echt zijn hals erg naar achteren moet buigen, dat verkleint dan de kans op verslikken.
Ah! Weer wat nieuws geleerd
Ja ik denk ook dat je al op de juiste weg bent met alles, dus gewoon nog even afwachten
Ja ik denk ook dat je al op de juiste weg bent met alles, dus gewoon nog even afwachten
Goed bezig allemaal luitjes! En nu hopen op snel herstel voor Smokey
Gauw opknappen Smokey!
Er heersen heel wat virussen momenteel die fretjes kunnen oppakken...
Er heersen heel wat virussen momenteel die fretjes kunnen oppakken...
Polaramine in een hogere dosering 2 dagen gegeven en toen ging het stukken beter (en de tabletten waren toen ook op). Nu toch weer sinds een paar dagen hoesten en ook verstopte neus en af en toe snotneusje erbij dus ik krijg van de frettenkliniek weer nieuwe tabletten opgestuurd die ik dan weer op effect mag geven.
Zoals ik in het topic over de HB bij Smokey had neergezet heeft Smokey weer veel last gehad van zijn verkoudheid. Nu leek het heel snel op te knappen (hij voelt zich in ieder geval weer duidelijk een stuk beter) met die tabletjes, maar nu is meneer sinds vandaag weer hoesterig en snotterig. Nu had ik daar een vraag over.
Mijn broertje heeft namelijk al weken last van een keelontsteking en zijn ziekteverloop lijkt echt heel erg op dat van Smokey. Smokey heeft namelijk dan weer hoesten, keelpijn (Hanneke heeft beide keren dat ik bij haar was vastgesteld dat Smokey gevoelig is op zijn keel), niezen, snotteren en het lijkt elkaar af te wisselen. Hij is ook gewoon in contact geweest met Smokey totdat hij bij de huisarts was geweest die zei dat het een keelontsteking was en sindsdien mag hij van mij niet meer bij Smokey komen totdat het volledig over is. Maar kunnen fretten ook keelontsteking krijgen eigenlijk? En wordt dat dan ook veroorzaakt door een virus, net als een verkoudheid?
Mijn broertje heeft namelijk al weken last van een keelontsteking en zijn ziekteverloop lijkt echt heel erg op dat van Smokey. Smokey heeft namelijk dan weer hoesten, keelpijn (Hanneke heeft beide keren dat ik bij haar was vastgesteld dat Smokey gevoelig is op zijn keel), niezen, snotteren en het lijkt elkaar af te wisselen. Hij is ook gewoon in contact geweest met Smokey totdat hij bij de huisarts was geweest die zei dat het een keelontsteking was en sindsdien mag hij van mij niet meer bij Smokey komen totdat het volledig over is. Maar kunnen fretten ook keelontsteking krijgen eigenlijk? En wordt dat dan ook veroorzaakt door een virus, net als een verkoudheid?
Fretten en mensen zijn helaas geschikt om elkaar aan te steken als het gaat om griep en verkoudheidsverschijnselen.
Kijk ook maar eens op onze wiki: http://www.frettenvraagbaak.nl/wiki/Gez ... ij_fretten" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is dus heel goed mogelijk dat mensen en fretten elkaar blijven besmetten. Beste is dus om contact zoveel mogelijk te vermijden. Dat is lastig als het om je eigen fretten gaat maar wat je dan kunt doen is vooral veel je handen wassen na contact en (helaas) geen zoentjes geven...
Kijk ook maar eens op onze wiki: http://www.frettenvraagbaak.nl/wiki/Gez ... ij_fretten" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is dus heel goed mogelijk dat mensen en fretten elkaar blijven besmetten. Beste is dus om contact zoveel mogelijk te vermijden. Dat is lastig als het om je eigen fretten gaat maar wat je dan kunt doen is vooral veel je handen wassen na contact en (helaas) geen zoentjes geven...
Fretten zijn inderdaad gevoelig voor dezelfde griepvirussen als die van de mens en ook de symptomen daarvan zijn precies hetzelfde.
Dit schreef Hanneke er o.a. over:
Dit schreef Hanneke er o.a. over:
Haar hele artikel over besmettelijke luchtwegaandoeningen staat ook hier op het forum.Hanneke Roest schreef:Griepvirussen
De fret is het enige huisdier dat gevoelig is voor de griepvirussen van de mens. Ze worden dan ook regelmatig door hun eigenaren geïnfecteerd. En geïnfecteerde fretten kunnen op hun beurt weer mensen besmetten. Vooral afgelopen winter hebben veel fretten te lijden gehad onder de griepinfecties van hun verzorgers. De verschijnselen zijn vergelijkbaar met die van de mens. Een vochtige neusafscheiding, niezen, hoesten, tranende ogen, koorts (vaak een enkele koorts piek in het begin), slechte eetlust en algehele malaise. Sommigen fretten hebben ook een gevoelige of pijnlijke keel waardoor het eten van harde brokjes lastiger gaat. Ook kunnen ze kokhalsbewegingen laten zien. De meeste fretten zijn binnen een paar dagen weer hersteld.
Waardeloos dat Smokey weer zo een last heeft, vervelend hoor !
Beterschap !
Beterschap !
Bedankt, gaat het weer beter met zijn maagje en dan weer dat virus... Maar vannacht heb ik hem weinig gehoord en vandaag de gok gewaagd en zonder hoesttabletjes geprobeerd. Dit ging wel goed, tijdens het spelen 2x een hoestje en een niesbui gehad maar verder niets. Ook geen verstopt neusgeluid gehoord.
Ja, dat vermoede ik al helaas. Ik was mijn handen altijd voor of na indirect of direct contact met hem of zijn voer/medicatie. Thuis gebruiken we antibacteriële zeep en ik sop ook zijn kooi eenmaal per week uit met een antibacterieel middel zolang hij ziek is. Ook verzorg ik hem sinds kort met een mondkap op, want hij bleef richting mijn gezicht gaan om kusjes te geven.Het is dus heel goed mogelijk dat mensen en fretten elkaar blijven besmetten. Beste is dus om contact zoveel mogelijk te vermijden. Dat is lastig als het om je eigen fretten gaat maar wat je dan kunt doen is vooral veel je handen wassen na contact en (helaas) geen zoentjes geven...
Nou, zo te lezen doe je alles wat mogelijk is. Nu maar snel uitzieken
Precies, meer dan dat kun je niet doen.
Ja ik wil hem graag beter hebben
Ik had nog een vraagje m.b.t. de kamertemperatuur en zijn verkoudheid. Want hij staat bij mij op de zolderkamer en het huis is niet geïsoleerd dus het is daar nu best wel koud. Maar ik vroeg me af of het nu prettiger voor hem zou zijn om de kachel aan te doen zodat het daar lekker wat warmer wordt? Of om hem juist uit te laten omdat de kachel de lucht ook weer uitdroogt en dit dan weer misschien niet zo prettig is voor zijn keel?
Ik had nog een vraagje m.b.t. de kamertemperatuur en zijn verkoudheid. Want hij staat bij mij op de zolderkamer en het huis is niet geïsoleerd dus het is daar nu best wel koud. Maar ik vroeg me af of het nu prettiger voor hem zou zijn om de kachel aan te doen zodat het daar lekker wat warmer wordt? Of om hem juist uit te laten omdat de kachel de lucht ook weer uitdroogt en dit dan weer misschien niet zo prettig is voor zijn keel?
Ik denk dat hij beter tegen de kou kan dan jij mits hij voldoende warme plekjes heeft om te slapen.
Maar zowel voor hem als ook voor jezelf is een beetje verwarming (zeker de komende week) niet onverstandig En het vochtpercentage daalt niet onmiddellijk als je de verwarming een beetje gebruikt dus dat lijkt me geen probleem.
Maar zowel voor hem als ook voor jezelf is een beetje verwarming (zeker de komende week) niet onverstandig En het vochtpercentage daalt niet onmiddellijk als je de verwarming een beetje gebruikt dus dat lijkt me geen probleem.
Oke bedankt, dan zet ik die op halfhoog zodat het lekker wat warmer wordt.