Snel achtereen mokken bij piepballetje

Typisch frettengedrag, of niet? Vraag het hier
Plaats reactie
NKW
Aantal fretten: 1

Snel achtereen mokken bij piepballetje

Bericht door NKW »

Ik heb voor Smokey een piepballetje waar hij altijd erg sterk op reageert. Hij komt dan altijd aangerend zodra hij het gepiep hoort en gaat meteen happen (ik interpreteer het gehap als spelgedrag dan). Vanochtend hoorde ik hem hierbij ook snel achtereen mokken en nu had ik ergens gelezen dat snel achtereen mokken ontevredenheid betekend. Klopt dit of is het net als normaal mokken juist een teken van tevredenheid?

Hij wil daarna ook altijd meteen spelen, maar niet met dat balletje.
Marjan

Re: Snel achtereen mokken

Bericht door Marjan »

Fretten vinden piepballetjes en speeltjes eigenlijk helemaal niet leuk en ze raken er juist een beetje van in paniek. Ik heb wel eens gehoord dat dit gepiep voor hun klinkt als een dier in nood of juist als gevaar.
Een fret van ons heeft ooit eens mijn (toen nog) kleine neefje min of meer aangevallen toen hij in een piepbeestje kneep. Het was verder niet vals bedoelt en de fret kwam alleen met een noodgang aanrennen en sprong tegen het neefje op maar dat kind schrok zich een ongeluk. Dus ik haal hier dus juist altijd de piepertjes uit het speelgoed.
Marjan

Re: Snel achtereen mokken bij piepballetje

Bericht door Marjan »

Ik heb trouwens even de titel aangepast/aangevuld want dit is eigenlijk best een interessant topic voor anderen en zo is het wat duidelijker waar het om gaat.
NKW

Bericht door NKW »

Oke, dat verklaart dan denk ik ook waarom hij nooit met dat balletje wil spelen. Einde piepballetje in dat geval :)
Marjan schreef:Het was verder niet vals bedoelt en de fret kwam alleen met een noodgang aanrennen en sprong tegen het neefje op
Dat is dus ook wat Smokey doet, hard ernaartoe rennen en opspringen.
Mayke

Bericht door Mayke »

Ik heb fretten gehad die het leuk vonden, maar ook fretten die het overduidelijk NIET leuk vonden die piepjes. Mijn Nannouc had een uitgesproken hekel aan die piepballetjes.
Alleen balletjes zonder piepje erin gaat goed, zelf sloopte ik die piepjes eruit !!

Het is niet aan te raden want zelf ben ik er geen voorstander van, zelfs al konden ze er niet bij en zat er in de speeltjes van de honden een piepje dan reageerden ze daarop. En die vinden het juist leuk !
Balletjes met belletjes erin worden ook niet door elke fret gewaardeerd, het is heel erg fret-afhankelijk.
NKW

Bericht door NKW »

Mayke schreef:Het is niet aan te raden want zelf ben ik er geen voorstander van, zelfs al konden ze er niet bij en zat er in de speeltjes van de honden een piepje dan reageerden ze daarop. En die vinden het juist leuk !
ff Of topic: Honden kunnen beter ook geen piepspeeltjes krijgen. Ze kunnen dan leren dat het normaal en leuk is dat iets piept en vervolgens andere honden/dieren pijn gaan doen met te wild spelen (of erger) waarnaar ze het piepen niet meer herkennen en dus gewoon doorgaan. Hierdoor kan de andere hond/dier bang worden of letsel oplopen. Zit in de hondenbranche met een eigen bedrijfje :D
Kick

Bericht door Kick »

Nou, het is allemaal al gezegd :mrgreen: Maar nee, piepballetjes en fretten gaan vaak niet goed ;)
Karen

Bericht door Karen »

Alles staat al geschreven :mrgreen:
Helen
Aantal fretten: 2
Contacteer:

Bericht door Helen »

Het zijn de mensen die het zo leuk vinden dat speelgoed geluid maakt.... kinderen krijgen ook altijd speelgoed dat herrie maakt.. waarom eigenlijk? Maar goed, verder is alles alweer gezegd.

Inderdaad No, ook bij honden is het geen goed plan. Zover was ik ook al door een vriendin die honden trained en heropvoed voor de opvang. Veel dingen zijn achterhaald, net als veel dingen qua opvoeding bij fretten.
NKW

Bericht door NKW »

Jep, het blijft allemaal constant in ontwikkeling wat betreft diergedrag. Hoewel ik het niet met alles eens ben, maar goed dat is dan ook weer een stukje ervaring opbouwen en goed kijken naar het gedrag/lichaamstaal en ook een stukje gevoelsmatig. Wat betreft honden zit dat inmiddels wel snor bij mij, bij fretten ben ik het hard aan het leren! Mede door alle hulp hier :D
Helen
Aantal fretten: 2
Contacteer:

Bericht door Helen »

En over tien jaar leer je nog steeds... :lol:
Het is mijn ervaring dat je vooral je eigen gevoel moet volgen. Je kunt alles klakkeloos aannemen maar niet alles werkt bij jouw fret. (of ieder ander dier)

Zo pak ik nu voor de ongeveer honderdste keer Flex van de bank af... roepen en schreeuwen heeft totaal geen zin.
Gewoon oppakken en een speeltje geven. Dat werkt meestal wel... even :lol:
Boos worden heeft totaal geen zin. In dit geval ben ik zelf calm and submissive wahahaha!
Birgit
Aantal fretten: 0

Bericht door Birgit »

Een vriendin had eens een fret die zo reageerde op de mondharmonica. Hartstikke lief dier, maar ze ging bijten als dat geluid klonk. Dus beter van niet :-)
Marjan

Bericht door Marjan »

Dan zou ik ook gaan bijten. :brush:
Mayke

Bericht door Mayke »

:lol:
Plaats reactie