Persoonlijk vind ik dat dieren vrij snel aan de medicatie worden gezet (mensen weet ik niet, want ik vermijd dokters om dat soort redenen), maar Smokey is mijn eerste fret en ik heb dus nog nooit eerder een fret gehad met Helicobacter. Ik wist dus ook niet (tot de reactie van Mette en Helen erop) dat de hoeveelheid medicatie die Smokes krijgt behoorlijk veel is voor een HB patiëntje. En nadat ik de bijsluiters had gelezen na de reactie van Mette schrok ik behoorlijk. Dus hier komt mijn mening over medicatie in het algemeen (dus dan vooral bij andere dieren, want fretten te weinig ervaring voor):
Ik heb al vele huisdieren gehad en ook een aantal dierenartsen die zeer snel medicatie voorgeschreven. Het toppunt was waarschijnlijk mijn hond die al jaren liep met blaasproblemen waarvan de oorzaak steeds niet werd gevonden. Na een aantal jaren kwam er eindelijk iets uit: Chronische blaasontsteking met als enige maatstaf teveel bacteriën in de urine. Verder niets te vinden. Antibioticakuur en Carporal (een pijnstiller/onstekingsremmer). Na de AB kuur ging het weer goed met haar en ze moest toen nog slechts enkele daagjes de Carporal. Toen kreeg ze ineens een enorme terugval (liters drinken en plassen) en de DA vond het raar dat ze tijdens die Carporal een terugval had. Dus nog een dikke week Carporal en toen ging het weer beter. Vervolgens een aantal weken daarna weer een terugval; moest toevallig bij de DA zijn voor vaccinaties en vroeg toen voorzichtig: Zou het misschien van de voeding kunnen komen (was bekend met voedselallergie en stond op droge brokken). Volgens de DA niet... Ik eigenwijs en van voeding veranderd (ipv nogmaals AB en Carporal) en tadaa! Weg blaasproblemen die ruim 4 jaar hebben geduurd!
Dus tja, ik vind dat er in sommige gevallen wel te snel medicatie wordt gegeven en ik ga liever ook niet naar de huisarts met wonden en dergelijke omdat ikzelf liever geen medicatie slik

En ik vond de reacties op het andere topic van Smokey dan ook heel terecht dat een dier niet teveel medicatie mag krijgen, want als het nodig is dan is het nodig. Maar teveel van iets is nooit goed (ik denk dan altijd maar aan water vergiftiging door het drinken van teveel water