Verschillende voorbeelden van huisvesting-buiten

Een goede huisvesting is onontbeerlijk voor een fret, lees hier over de verschillende mogelijkheden
Frettenvraagbaak

Verschillende voorbeelden van huisvesting-buiten

Bericht door Frettenvraagbaak »

Een fret kun je op veel verschillende manieren huisvesten; buiten, binnen in huis, in een kooi of loslopend door het huis maar ook dan zijn er velen kooien en inrichtingen daarvan te bedenken. Om je een idee te geven hier wat voorbeelden van huisvesting door forumgebruikers.
Kick
Aantal fretten: 1

Een frettentuin maar dan anders....

Bericht door Kick »

Een frettentuin maar dan anders....

Onze fretten zijn binnenfretten. Dit is denk ik zoals de meesten een fret houden, gewoon binnen in huis en ze zullen ook allemaal een kooi of hok hebben waar ze slapen en als men niet thuis is, veilig in opgesloten kunnen worden.

Omdat wij vonden dat fretten ook lekker naar buiten moeten kunnen zijn wij ooit begonnen om met de bekende frettentuigjes samen met de fretten naar buiten te gaan. Nu wonen wij op een plek waar het nogal open is en eigenlijk altijd waait en we hadden al snel door dat we ze daar niet echt een plezier mee deden. Ze vonden de tuigjes helemaal niks en wind was iets wat ze helemaal niet kenden dus ze snapte er eigenlijk niets van. Dat was dus geen succes...

Toch liet het idee ons niet los dat ze lekker ergens moesten kunnen graven en spitten in aarde of zand en zodoende kwamen op het idee voor een echte frettentuin.
We hadden eigenlijk een heel geschikte plek; op een ponton waartegen wij liggen afgemeerd (wij wonen dus op een schip) was een groot plat dak van 4 bij 8 meter waar we niets mee deden en we besloten op daar onze frettentuin op te bouwen.

Omdat het dak niet echt geschikt was voor fretten om op te lopen hebben we het voorzien van een losdragende houten vloer en hebben we rondom schuttingdelen geplaatst. Deze schuttingdelen zijn eigenlijk bedoeld om rechtop te zetten maar door ze liggend te monteren hadden we een mooi hekwerk rondom van 90 centimer hoog.

Natuurlijk is een kale houten vloer helemaal niet leuk voor fretten en dus kregen ze ook hun eigen plantenbak. Deze bak is gevuld met stevige planten en hierin en tussen kunnen ze naar hartelust graven en spitten. Regelmatig moeten we een plant 'redden' omdat hij helemaal kaal gespit is maar met een zak nieuwe aarde weten we de bak altijd weer redelijk in orde te krijgen.

Ook hebben onze fretten in de tuin een grote eigen zandbak. We hebben (deels als decoratie) een paar oude potten in het zand gezet en ze vinden het heerlijk om achter die potten door te graven en zodoende een tunnel te maken. Wij gooien die tunnel telkens dicht (klinkt gemeen maar dat vinden ze prachtig!) zodat ze de tunnel weer helemaal opnieuw kunnen graven.

Omdat de frettentuin door de schutting nu redelijk afgeschermd is kan het wel lekker warm worden. Om die reden hebben we ook een waterton in de tuin gezet waar ze ook heerlijk mee kunnen spelen en spetteren.

Als laatste hebben we een groot hok in de tuin geplaatst. Dit hok is eigenlijk een kippenhok maar we hebben deze helemaal omgebouwd tot een luxe frettenverblijf. Het is een gescheiden hok (links en rechts) met bovenin een lekkere slaapruimte en plek voor kussentjes en hun slaapzak.
Als ze lekker uitgeravot zijn zoeken ze altijd hun plekje op in het hok om te gaan liggen pitten. Het hok is door ons aan de binnenkant helemaal geisoleerd en opnieuw bekleed tegen de warmte maar ook hier letten we altijd op de temperatuur omdat het door het donkere dak van het hok snel erg warm kan worden. Dan halen we de fretten eruit en gaan ze naar binnen waar zomers de airco voor ze aanstaat.

Wij zien dat de frettentuin een grote verrijking van hun leven is en we zien ze altijd opbloeien als het voorjaar weer kriebelt en ze voor het eerst weer 'hun' plantenbak en zandbak controleren en kijken of alles nog wel op de goede plek staat. Meestal is dat ook de tijd dat ons buitenleven ook weer begint en zoals je op de foto's kunt zien is de frettentuin ook voor ons om heerlijk te genieten van de zon, het uitzicht en natuurlijk van onze fretten!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Monique

Re: Verschillende voorbeelden van huisvesting-buiten

Bericht door Monique »

Ik heb al jaren fretten en al die jaren had ik mijn fretten binnen. Eerst bij mijn ouders, daar stonden 2 zelfgemaakte hokken in de woonkamer te pronken. Toen ik ging samenwonen met mijn man was dat op een flat, dus ook hier een mooi hok gemaakt voor mijn fretten binnen. Hun eigen kamertje hadden ze daar en daar stond hun hok waar ze ongestoort konden slapen en hun ding doen. Toen mijn man en ik gingen verhuizen naar een rijtjeswoning met een enorme tuin heb ik nog niet gedacht om mijn fret die ik toen had buiten te doen. Wammes was ziek en zijn hele leven binnen geweest. Wel wilde ik een deel van de tuin fretproof laten maken zodat we in de zomer buiten konden wandelen lekker in de tuin genieten.

Ondertussen werd er meer en meer gesproken over de voordelen van fretten buiten houden zoals onder andere het natuurlijk licht en de gevolgen hiervan op het gestel van de fret. Toen kwamen Puk en Jip op mijn pad. Puk en Jip zijn achtergelaten bij een boer die zijn nestje van frettenmams en kids van 5 weken oud had verkocht. De boer had dus blijkbaar niet goed het nest nagekeken en Puk en Jip bleven achter. Zij zijn gebracht naar een vriendin van destijds en zij heeft hun onder haar hoede genomen. Zij houdt haar fretten ook buiten. Ik vond het verhaal zo zielig en in overleg met mijn man heb ik aangegeven dat ik deze 2 kanjers graag een huis wil geven. Omdat zij al buiten gewend waren en ik de voordelen van een hok buiten zag zitten heb ik besloten om ze lekker buiten te houden.

Het eerste hok wat ik in alle snelheid had gekocht was aan de voorkant open en de achterkant en zijkanten waren gesloten. Goed sterk traliewerk van nertsengaas en een goed slot erop want het zal je maar gebeuren dat ze ontsnappen :shock: Ik heb het hok zo neergezet in de tuin dat er geen wind en regen in kwam. Verder uiteraard een nachthok erin gedaan goed volgestopt met beddengoed en de verdere bekende dingen zoals poepbak en drinkfles en etensbak etc. Vervolgens heb ik er nog een plastic hoes over gespannen zodat ik die naar beneden kon doen als de wind of regen wel zou binnenkomen als de windrichting net wat verkeerd stond.

Afbeelding

Ik vond het hok toch niet echt prettig, mede omdat de voorkant naar mijn mening toch erg open waren en als ik de deur opendeed ging dus de helft van het hok open en grote kans dat er 1 mij ging ontglippen. Niet de bedoeling, dus toen dezelfde vriendin waar ik ze van heb een hok had staan voor een leuk prijsje hebben we die opgehaald. Deze was voorzien van een nachthok gedeelt waar ik dus ook hun nachthok in heb staan en daaronder een lekker groot deel waar ze rond kunnen scharrelen. Het 'zoldertje' was een opslagplaats voor poepbakken en dergelijke. Mijn man heeft op het dak een slot geplaatst en een gat erin gezaagd, een plankje in het nachthok gedeelte gedaan zodat Puk en Jip ook de zolder kunnen gebruiken. Op de zolder staat nu een extra poepbak en hun mandje met beddengoed. In het nachthokgedeelte staat het nachthok wat meer dienst doet als prooi eetplek en hangt hun drinkfles en staat de etensbak. We hebben onder het hok een trespaplaat bevestigd en daaraan wielen gemaakt zodat we het hok makkelijk kunnen verplaatsen zodat ze nooit in de zon ofzo hoeven te staan en het is ook lekker makkelijk met schoonmaken.

Het hele hok op wielen
Afbeelding

Het nachthokgedeelte met geel nachthokje
Afbeelding

en het 'zoldertje' op de foto nog niet met mand
Afbeelding

Ik ben erg blij ermee en de fretten hebben het heerlijk daar, alle rust en ondanks dat ik eerst wat huiverig was omdat ik dacht dat ik geen goed zicht had zo valt het mee. Het buiten het hok spelen gebeurd bijna altijd binnen en zo kan ik nog steeds goed zien als er wat mis is en ook vanuit huis zie je ze lekker rondscharrelen in het hok. De kou is geen probleem. De eerste winter had ik nog de neiging om met een hele koude nacht ze binnen te halen, maar een vriendin van mij die haar fretten ook buiten houdt vond dat ik mij niet moest aanstellen en dat kon gerust. Dus nu in de winter gaan er wat extra beddengoed in voor de warmte en dan gaat het goed. Alleen op oudejaarsnacht haal ik ze nog binnen voor mijn eigen gemoedsrust :mrgreen:
yvonne

Bericht door yvonne »

Ik heb mijn fretten ook buiten zitten. Ik heb een casco voliere en een geisoleerd nachthok laten bouwen.
De voliere hebben we aan de binnenkant voor 90 cm hoog met plexiglas bekleed tegen het inregenen. Een bodem van bekistingshout (water afneembaar) en flink wat wielen eronder zodat het hok verrijdbaar is.
Het nachthok hebben we op poten gezet en mijn vader heeft een houten trapje gemaakt, dat we gelakt hebben met botenlak zodat er geen vocht in kan trekken. Er zit ook een klein "balkonnetje "aan. Ik richt het hok steeds opnieuw in, dan weer met huisjes, hangmatjes, buizen, dozen, slaapmandjes, krab/klimpalen etc. Het enige dat een vaste plek heeft is dus het nachthok en de poepbak. Ik heb niet echt recente foto's maar deze geven wel een idee van hoe het eruit ziet. Ik zal van de zomer weer eens nieuwe foto's maken.
buitenhok 01.JPG
buitenhok 01.JPG (36.97 KiB) 9620 keer bekeken
nachthok.JPG
nachthok.JPG (25.47 KiB) 9620 keer bekeken
Kick

Bericht door Kick »

Leuk hoor! Dat trappetje is geweldig :mrgreen:
yvonne

Bericht door yvonne »

Ja leuk he Kick, heeft mijn pa gemaakt! Is echt maatwerk hoor :D
Natascha
Aantal fretten: 0
Contacteer:

Bericht door Natascha »

Idd Geweldig dat trappie!! Had er laatst met Lambert nog over dat ik zoiets moest hebben *laat het straks zien, kan hij aan de gang wwhahah*
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat trappetje is inderdaad grappig. :lol:
Kick

Bericht door Kick »

Ja, kijk dat leuninkje en dat balkonnetje bovenin. Geweldig! :mrgreen:
Karen

Bericht door Karen »

Oh, dat trappetje is super :D
Mayke

Bericht door Mayke »

Geweldig zo, en dat balkonnetje en trappetje, zo cute.

Zou een goed oefentrappetje wezen voor Nannoucje ! ;) :lol:
Mayke

Bericht door Mayke »

Mijn fretjes zitten/ wonen /slapen gewoon binnen in huis, ieder in een aparte kooi.
Maar wordt het weer zodanig dat ze naar buiten kunnen dan mogen ze in de buiten frettentuin, mijn terrasje wordt dan omgetoverd tot een frettenpleintje. Er staat een huis in waar ze in kunnen om te klimmen of even lekker in het zonnetje kunnen liggen uitrusten. Ik blijf er altijd bij als ze buiten zijn, ontsnappen ( wat niet kan zo goed is het afgeschermd) wordt dan voorkomen, want ik ben een echte angsthaas dat dat toch kan gebeuren, ik ben pas gerust als ik bovenop die hummels zit, daarnaast is het veels te leuk om ze te zien spelen buiten en van het zonnetje te zien genieten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de voorgrond zie je de schildpad, daar zit zand in zodat ze af en toe lekker kunnen grave, de deksel vul ik dan weer met water voor als het heel warm is en ze lekker kunnen poedelen..... ;)
Een dichte zandbak is een must hier in de stad, want er lopen veel katten rond die een open zandbak zouden gaan gebruiken als poepbak en dat is natuurlijk niet de bedoeling. 8-)
Zo gauw we de zandbak en waterbak gaan gebruiken volgen gegarandeerd meer foto's ! :lol:
Marjan

Bericht door Marjan »

Super hoor dat ze weer lekker naar buiten kunnen. :D
Kick

Bericht door Kick »

Heerlijk inderdaad! En zie ik daar Goliath? ;)
Karen

Bericht door Karen »

Lekker hoor als ze buiten kunnen snuiven en snuffen :D
yvonne

Bericht door yvonne »

Heerlijk zo'n grote speeltuin! En ik begrijp het wel hoor dat je er bij blijft, ik ben ook altijd bang dat er een ontsnapt (is gelukkig nog nooit gebeurd maar ik zou me geen raad weten :( )
Mayke

Bericht door Mayke »

Kick schreef:Heerlijk inderdaad! En zie ik daar Goliath? ;)
Hihi, op de eerste foto Wousje van achteren weliswaar..... Op de tweede en derde inderdaad Gool ! :lol:
Marjan

Bericht door Marjan »

Die Adonis is ook niet te missen. :lol:
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Als het mag, dan zet ik Mila's onderkomen hier ook:

Nu de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kick

Bericht door Kick »

Haha, je legt de lat wel heel hoog voor iemand die nu nog aan een buitenverblijf denkt :brush: Maar wel mooi voor een hoop leuke voorbeelden ;)
Plaats reactie