Meneer Sjeng van Bakel

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Amaris
Aantal fretten: 0

Re: Meneer Sjeng van Bakel

Bericht door Amaris »

De kneusjes-aantrekkingskracht. Ik ken het :roll:

Sjeng is nog een lastig patientje ook dan, met de omeprazole uitspugen. Gelukkig zijn er andere medicijnen die hij nu krijgt. Maar wat een gozer; zelfs kieskeurig met medicatie :brush:
Karen

Bericht door Karen »

Sjeng gaat vast gauw opknappen nu hij weer thuis is :D
Birgit

Bericht door Birgit »

Ohja, update. Het gaat eigenlijk gewoon goed met Meneer Sjeng. Ik heb weer eens de fout gemaakt om hem iets teveel visolie te geven, dus ik vroeg me af waarom zijn vacht zo plukkerig bleef. Maar als hij elke dag een likje visolie krijgt, krijg je dus eigenlijk een fret met een vette vacht. Dus daar ben ik mee gestopt (nu nog 2x in de week, omdat hij het zo lekker vindt) en nu sluit zijn vacht weer netjes. Hij heeft alleen nog een kaal buikje, maar ook dat lost vanzelf wel op :-)
Marjan

Bericht door Marjan »

Oh echt? Shae krijgt ook dagelijks een paar druppels visolie over haar eten, anders zit ze gewoon met lange tanden te eten die dame. Maar ik zie niets aan haar vacht daardoor.
Birgit

Bericht door Birgit »

Dan geef ik vast teveel :-). Maar bij Sjeng is het nu de tweede keer dat hij een wat plukkerige vacht krijgt. En dan stop ik met de visolie en twee dagen later is het weer mooi glad.
Marjan

Bericht door Marjan »

Misschien heeft hij de olie ook niet echt nodig omdat het een buitenfret is? Shae zit natuurlijk binnen en over het algemeen is het daar droger en warmer dan buiten. Misschien maakt dat nog verschil.
Birgit

Bericht door Birgit »

Je zegt toch niet dat ik van nature een vette fret heb, hè? :shock: :evil: :D
Marjan

Bericht door Marjan »

:brush:
Karen

Bericht door Karen »

Minka

Bericht door Minka »

Super dat hij zo goed herstelt is meneer Sjeng van Bakel. Visolie is inwendig he niet op de haren smeren, want dan wordt het ook vettig. :clown:
Marjan

Bericht door Marjan »

Hahaha! Zie dat op de een of andere manier ook echt voor me. :lol:
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Karen

Bericht door Karen »

Birgit

Bericht door Birgit »

Minka schreef:Super dat hij zo goed herstelt is meneer Sjeng van Bakel. Visolie is inwendig he niet op de haren smeren, want dan wordt het ook vettig. :clown:
Ik zal het aan Sjeng doorgeven dat hij er niet meer doorheen moet rollen!
Marjan

Bericht door Marjan »

Wat zal 'ie lekker ruiken dan. 8-)
Kick

Bericht door Kick »

:mrgreen:
Minka

Bericht door Minka »

:mrgreen:
Birgit

Bericht door Birgit »

Ik zal deze maar eens omhoog schoppen, aangezien Sjeng en ik voor het eerst (sinds het laatste bericht) weer een bezoekje aan Hanneke gebracht hebben vandaag.

Eigenlijk is het al die tijd goed gegaan met Sjeng. Hij was lekker dik van de winter en stond te stuiteren voor het hok als het schapenalarm af ging. Tot vorige week.

Dinsdag was Sjeng heel rustig en kwam bij me liggen. Bij hem is dat slecht nieuws. Hij had ook een dikke buik en voelde koud en slap aan. Lichte paniek, want natuurlijk was Hanneke net op vakantie. Ik heb wel contact met haar kunnen leggen en advies was op basis van mijn bevindingen om naar de lokale dierenarts te gaan voor antibiotica.

Zo gezegd, zo gedaan. Een lokale dierenarts gebeld die Waltham op voorraad had, afspraak gemaakt en alles voorgelegd. Sjeng was daar 37.7 en dus aan de koele kant. Hij was ook echt niet lekker en de dierenarts was niet bepaald positief. Ze schreef wel antibiotica en omeprazole voor. Daar ben ik mee aan de slag gegaan en Sjeng leek goed op te knappen op de antibiotica. Hij is inmiddels een heel stuk vrolijker dan vorige week. Hij staat weer op zijn achterpoten te bedelen, alleen hij valt nog wel af. Van 1050 vorige week naar 920 vandaag.

Vandaag konden we als spoedgeval bij Hanneke terecht. Het hart bleek goed en ook insulinomen waren het niet (omdat hij daar anderhalf geleden aan geopereerd is). In eerste instantie dacht Hanneke aan de nieren, omdat hij ook uit zijn bek rook. Bloedonderzoek wees echter uit dat de nieren goed genoeg functioneerden. Ook het urineonderzoek was goed. Hij leek ook niet gevoelig op de maag en onderzoek reageerde hij niet echt op. Oren waren ook prima.

Wel erg verhoogd waren de *typt over* alkalische fosfatase, ggt en gpt. De ggt was 219 en moet onder de 10 zijn. Dit lijkt te wijzen op een gal-leverprobleem. Hij gaat nu een maand op de antibiotica en moet flink Waltham eten (wat hij niet lekker vindt, dus dat wordt nog wat) en dan zouden de waarden bij controle echt verlaagd moeten zijn. Zo niet, dan is het voorstel van Hanneke om de galblaas eruit te vissen en daarna zouhij het weer goed moeten doen. Sjeng zit nog super in zijn vacht en is ook verder in goede conditie. Alleen dus nu vooral wat mager.

Waar ik wel van schrok, is dat de lokale dierenarts een veel te hoge dosering omeprazole heeft voorgeschreven. Gelukkig lustte Sjeng het niet goed, maar met zijn leverprobleem had de voorgeschreven dosering zelfs dodelijk kunnen zijn (..). Dat is niet helemaal te verwijten aan de dierenarts, want de 'adviesdosering' uit de boeken is bijna 5X zo hoog als Hanneke in aanhoudt. Dat zal ik ook nog wel terugkoppelen aan die dierenarts. Sjeng had ongeveer 30 bolletjes per dag voorgeschreven gekregen en Hanneke heeft me er nu 2 voorgeschreven. Dus een nog lagere dosering, vanwege Sjeng zijn leverprobleem.

Volgens mij is dit tot zover wel de samenvatting :-)
Mette

Bericht door Mette »

Holy! 30 bolletjes per dag. Nee... doe dat maar niet inderdaad. De grotere fret krijgt er 3 of maximaal 4. Maar op zijn gewicht zit hij inderdaad op fors-damesniveau.

Fijn dat hij het al wat beter deed en al met al klinkt het toch heel erg positief. Oplosbare zaken :juich:
yvonne

Bericht door yvonne »

30 bolletjes? :shock: criminele wat veel

Ik hoop dat Sjeng gauw opknapt en dat hij niet weer onder mes hoeft. Beterschap!
Plaats reactie