Teveel medicatie discussie

Voor alle medische problemen waar geen subforum voor is
Mette
Aantal fretten: 1

Re: Teveel medicatie discussie

Bericht door Mette »

Ah ok ;)
NKW

Bericht door NKW »

Om er nog maar wat aan toe te voegen: Hoe denken jullie over natuurlijke middelen en hoe vaak daar gebruik van wordt gemaakt? Ik merk namelijk bij mijn eigen dieren dat veel natuurlijke middelen regelmatig net zo goed (en soms zelfs beter. Maar helaas doet het soms ook helemaal niets) werken als normale medicatie. Net als de juiste voeding ook heel veel verlichting kan geven van klachten. Dus vandaar dat ik deze vraag nog even toevoeg :)

Trouwens echt super om al die reacties te lezen en al die verschillende meningen. Heel leerzaam en een leuk discussiepunt! :D
Mette

Bericht door Mette »

Ik ken wel mensen die erg te spreken zijn over probiotica, maar ik weet dat Hanneke dit niet is doordat onderzoek heeft gebleken dat dit geen effect heeft (als ik dat goed heb onthouden). Maar toch typisch dat ik echt al meerdere eigenaren ken waarbij zij aangaven dat het wel positieve effecten had.

Verder blijft naar omgevingsfactoren kijken altijd belangrijk, maar ik denk dat eigenaren van fretten dat ook wel snel goed doen.
Karen

Bericht door Karen »

Ik ben wel een voorstander van natuurlijke middelen, maar als het nodig is ga ik allopatisch absoluut niet uit de weg.
Probiotica heb ik ook regelmatig gebruikt en daar laatst dus een heel gesprek met Hanneke over gehad. Juist omdat het bij de ene fret wel werkt en de andere er slecht op reageert. In de praktijk blijkt juist dat fretten met maagdarm problemen het vaakst slecht op de probiotica reageren en er van aan de viez diarree gaan of misselijk worden. Er is in het verleden i derdaad onderzoek naar gedaan en het blijkt dat veel fretten de standaard aanwezige culturen niet kunnen handelen. Er zou eigenlijk onderzocht moeten worden welke dat zijn, maar aangezien er uit het onderzoek niet gebleken is dat het ook een positief effect heeft bij strikte carnivoren, is dat nooit gedaan. Hanneke heeft afgeraden om het te gebruiken, aangezien je van te voren niet weet hoe de fret er op reageert en het dus wel degelijk (tijdelijk) schade aan de darmen kan geven.

Verder maak ik gebruik van voeding om te helpen, bijv bij gezonde fretten eigeel te geven als vervanging van anti-haarbal pasta, gezuiverde zalm olie voor de gezonde vetzuren (oa goed voor hartfunctie)en vitamines als anti-oxidanten. Om extra calcium toe te voegen aan eigen bereide vleesmaaltijden gebruik ik gemalen eierschillen.
Bij nerveus gedrag, om wat voor reden dan ook merk ik dat rescue druppels goed effect hebben. Wel de alcoholvrije kind versie gebruiken. Zo probeer ik door natuurlijke middeltjes de gezondheid te ondersteunen of bevorderen.
Bij fretten blijf ik wel ver van allerlei plantaardige supplementen! Geen kruiden en dergelijke. Al zou dat in kleine mate geen probleem moeten geven, aangezien ze kleinere plantaardig gevoede prooi ook in hun geheel opeten en daar dus ook iets aan plantaardig materiaal van binnen krijgen.
NKW

Bericht door NKW »

Interessant dat probiotica verhaal, vooral omdat ik nu eindelijk met 2x daags probiotica juist merk dat Smokey's darmen vooruit gaan i.p.v. van verder achteruit. Ik gebruik dan wel een probiotica speciaal voor Carnivoren van het merk Puur Natuur (volgens mij gebruikte jij dezelfde toch, Karen?). Ook bij de hond behaal ik goede resultaten tegen de Giardia met die probiotica en om die reden ook nu probiotica besteld speciaal voor vogels voor de parkiet. Ik gebruik verder zelf op aanraden van een andere fretteneigenaar Kaopectate (goed voor de darmen) en met Prooidier heb ik overleg gehad of het veilig is om Veendrenkstof aan fretten te geven (was ooit plantaardig, maar nu gefermenteerd tot "modder") en i.e.g. merk ik bij de veendrenkstof ook verschil (zonder is het echt meteen weer bagger). Voor de hond en parkiet maak ik ook veel gebruik van kruiden en plantaardige hulpmiddelen (wel altijd even goed nazoeken of er geen mogelijke nadelige effecten aan zitten en in lage dosering geven). Ook hier heb ik al meer dan eens (vooral met kruiden en parkieten) veel positief verschil in gemerkt. Dus overall ben ik eigenlijk wel altijd te spreken over natuurlijke middelen (hoewel sommige ook wel eens geen effect gaven) mits ik wel zelf goed op blijf letten of het wel echt veilig is (evt. overleg met een deskundige) en hoe het dier erop reageert.

Wat betreft de voeding... Ik geloof heilig dat goede voeding één van de allerbelangrijkste dingen is om een levend wezen gezond te houden (inmiddels heb ik dat ook zelf ervaren voor mezelf). Zowel de hond als ikzelf als de kat zijn zo goed opgeknapt van goede voeding. Ik ben pertinent tegen het gebruik van granen in (dier)voeding (enige uitzondering is voor vogels die van nature ook zaadjes eten) omdat ik nu al te vaak heb gezien hoeveel problemen dat geeft en dan bij hond/kat vooral icm met vers vlees/rauw vlees/bot/prooi. Ook heb ik ervaren hoe slechte voeding gezondheidsproblemen kan geven en goede voeding deze problemen ook weer kan oplossen.

Door het gebruik van het internet (alwetend, hahaha :lol: ) is tegenwoordig heel veel op te zoeken over voeding en natuurlijke middelen en als je weet waar je zoeken moet kom je steeds meer tegen dat al deze dingen echt helpen. Koudgeperste kokosolie, probiotica, veendrenkstof, gestabiliseerde/geconcentreerde extracten uit plantjes/kruiden, enz. Bij mij heeft er in ieder geval een aantal jaar geleden een ommezwaai plaatsgevonden (vond het eerlijk gezegd daarvoor altijd "geitenwollen sokken" kwestie) door de blaasontsteking van mijn hond die bleek te worden veroorzaakt door granen. Ze krijgt nu al geruime tijd vers vlees (kvv) en als ze weer een dagje granen krijgt (er zijn helaas bepaalde mensen hier die haar graag dingen voeren die ze niet mag) is de plas een aantal uur daarna weer direct slechter! Maar als ik een diagnose nodig heb of ik vertrouw het niet bezoek ik altijd een dierenarts voor duidelijkheid en, indien nodig, ook gewone medicatie. Want hoewel ik steeds meer geloof dat er wel degelijk vele wondermiddelen tussen de natuurlijke middelen verscholen zitten, denk ik ook dat het niet alles op kan lossen en er soms wel echte medicatie nodig is.
Plaats reactie