Lenn, Eller, Mhysa, Patou, Koda, Fé en Raisin

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Karen

Re: Lenn, Eller, Mhysa, Patou, Koda en Fé

Bericht door Karen »

Gaat hij goed vooruit?
Mette
Aantal fretten: 1

Bericht door Mette »

Hij gaat goed vooruit! Ziet er nog steeds naar uit dat hij morgen mee mag. Gisteren nog even gebeld, omdat -en dit is een ding waaraan ik me bij Hanneke erg kan storen, hoe gek ik ook op haar ben- ze heeft aangeraden om Peanut binnen te gaan huisvesten. Weg van alle andere fretten. Dat is een topgedachte van Hanneke die fretten 100% wil scheiden, maar:

- de fretten stonden al buiten, dus wat is er mis met een ander hok op hoge poten aan de andere kant van de tuin, waar de geur ook gelijk vervliegt
- binnen huisvesten is Peanut helemaal niet aan gewend = stress
- er wonen daar 2 ouders + tienerdochters in huis = stress
- zij willen helemaal geen fret binnen huisvesten (na hun vorige fretten besloten) en de kans is dus groot dat ze daarmee ontevreden gaan zijn op den duur, niet blij meer met hun fretten, of direct al na een advies als deze (zeker niet de eerste keer dat het zou gebeuren) eigenaren zich gedwongen voelen de fret te gaan verplaatsen om aan Hannekes wensen tegemoet te komen. = stress!

Al deze mogelijke stress is erger dan even een hok aan de andere kant van de tuin zetten... Of sterker nog, gewoon terug in zijn eigen verdieping, waarin hij al bovenin zat en gewoon hem geheel apart te laten loslopen. Dat laatste is al een grote verandering voor hem, hij zit al op een ideale plek t.o.v. de andere 2 en hij komt in een hok waaraan hij al gewend is om te kunnen herstellen. Ze krijgen al genoeg kosten op hun dak om nu direct een nieuw hok erbij aan te moeten schaffen. Ik heb de keuze aan hen gelaten, maar ze aangegeven dat als hij met 1 of 2 maanden niet voldoende vooruit gaat een hok aan de andere kant van de tuin altijd nog kan. Even financieel er weer bovenop komen is ook wel prettig en het is nog niet gezegd dat apart loslopen niet voldoende verandering geeft.

Maargoed, my two cents... Een advies als deze van Hanneke heeft ook weleens een fret die ik ken doen overlijden, omdat de verandering van én apart van de fretten, én een ander hok, én een andere omgeving/kamer teveel bleek voor een zieke fret tegelijk. It can be too much at once.... Ik zie gewoon soms niet waarom ze dat niet ziet, of niet het risico ziet dat verscheidene opties die mensen dan bedenken (incl. Hanneke zelf) veel meer stress oplevert :madness: .

Hoe dan ook, blij om goed met ze te kunnen overleggen en ze weer die rust te geven om het gewoon even stapje voor stapje te bekijken, vertrouwen in zichzelf te blijven houden. Ze durven er weer tegenaan.

Gisteren kleine Raisin ontmoet en heerlijk geknuffeld en gespeeld. Het was echt heerlijk :hart:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kick

Bericht door Kick »

Ik snap wat je bedoeld; Hanneke kijkt 'alleen' naar de fret (en dat is ook het enige wat ze kan doen) en baseert daar haar idee op. Ze heeft geen weet van allerlei andere invloeden zoals jij ze hierboven beschrijft en dat is wel eens lastig.

Wat een moppie die Raisin :hart:
Marjan

Bericht door Marjan »

Wat een droppie zeg! :hart:

En ik ben het ook niet altijd eens met Hanneke haar adviezen hoor. Goed bedoelt maar soms gewoon niet uitvoerbaar om allerlei redenen. Maar feit blijft natuurlijk wel dat deze fret toch ergens behoorlijk ziek door is geworden en is het wel belangrijk om de oorzaak weg te nemen.
Maar ik zou dan ook eerder aan een andere kooi denken, al hoewel ik mij afvraag of dat ook het gewenste resultaat zou gaan opleveren wanneer de kooien al buiten staan.
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Ik luister ook niet altijd naar Hanneke. :mrgreen: Daar moet je echt je eigen gevoel toch mee laten spelen. De eigenaar kent Peanut het beste. Misschien gedeeltelijk het advies opvolgen wat het beste past bij Peanut.

Wat is Raisin een heerlijk klein mopje.
Mette

Bericht door Mette »

Ja daarom, het is meenemen waar je wat aan hebt en wat mee kan, maar soms moet je ook even voet bij stuk houden. Vooral eigenaren die haar nog niet kennen gaan vrij snel met haar daarin mee. Zij durven echt niet te zeggen dat ze het ergens iets niet mee eens zijn, leggen hun persoonlijke situatie nog niet zo snel uit en ga zo maar door.... Het is best lastig uit te leggen dat Hanneke geen reguliere dierenarts is en dat je echt je kaarten op tafel kunt gooien (letterlijk, met een spreektafel en stoelen met een dierenarts die de tijd voor je neemt). Maar gelukkig komen we er samen wel en kan ik tot op heden altijd uitstekend eigenaren de keerzijdes uitleggen en hen een goede keuze laten maken waar ze zich fijn bij voelen.

Ik ben ook benieuwd wat ze voor hem gaan doen. Ik vermoed wel eerst even terugzetten in zijn eigen hok, want deze is op maat gemaakt voor alle drie fretten, hij zit dus al ideaal bovenin. Het is nu een te korte termijn om een goede extra kooi voor hem klaar te zetten. Mogelijk moet het huidige hok alleen wat hoger van de grond zodat Peanut niet met de onderste fret kan neuzen als hij losloopt, maar die tip hebben ze en kunnen ze mogelijk nog even wat aan doen. De rest komt allemaal wel. Eerst maar zorgen dat Peanut zich wat lekkerder voelt :hart:
Marjan

Bericht door Marjan »

Zo is dat. :)
Karen

Bericht door Karen »

Goed geadviseerd hoor Mette. Ik kan me ergens helemaal niet voorstellen dat een fret het beter binnen zou doen dan buiten, tenzij de omstandigeheden buiten niet gunstig zijn natuurlijk. Inderdaad wat meer ruimte geven tussen de kooien als dat nodig is. Buiten vervliegen geuren veel sneller, krijgen ze veel meer rust en gezondere lucht. Hoewel ik mijn meisjes binnen heb, zie ik de enorme voordelen wel (voor de mannen) buiten en is Noury dus helemaal opgeknapt sinds hij buiten woont!
Eerst maar eens apart laten spelen en een eigen verdieping...en dan kan er altijd nog verder bekeken worden wat nodig is.

Wat een schatje die kleine Raisin :hart:
Mette

Bericht door Mette »

Dat klopt ja. Lenn is destijds voor de hormonen naar buiten verhuisd, maar ik zag toen al snel dat hij er zo blij is dat zelfs op implantaat ik hem veel liever levenslang buiten laat wonen. Dat betekent op termijn wel dat ik weer een extra buitenkooi nodig heb als hij dat deel bezet blijft houden, maar alles voor de fretjes :gek: . Als Lenn zich maar lekker voelt :D .

Fijn om te horen dat jullie het met me eens zijn. Nog niets gehoord deze ochtend over Peanut, maar dat zal vast komen later vandaag.
Mette

Bericht door Mette »

Peanut is gisteren opgehaald. Ze zijn blij dat hij weer thuis is. En Peanut zelf naar hun idee ook. Hij komt best vrolijk over. Ze hebben hem al even in de tuin laten spelen en laten hem verder bijkomen.

Ze hebben voer en diverse medicijnen meegekregen (wat exact heb ik niet vernomen). Over 3 a 4 weken gaan ze terug voor controle.

Nu maar snel verder opknappen :dans:

Nog een laatste kiekje van Raisin voorlopig, kwam nog van Nadine haar mobiel :hart: . Ze doet me in veel opzichten volkomen aan Ivey denken. Licht getint en pluizig.
Afbeelding
Marjan

Bericht door Marjan »

Ze is echt ontzettend schattig! :hart: :hart: :hart:
Lineke

Bericht door Lineke »

Hier wat foto's van Ivey als vergelijkings materiaal.
Ik kan het slecht zien maar ben natuurlijk pas net een fretten eigenaar.
Bijlagen
Ivey 7 weken.jpg
Ivey 7 weken.jpg (29.47 KiB) 795 keer bekeken
Ivey 6 weken.jpg
Ivey 6 weken.jpg (57.14 KiB) 795 keer bekeken
Ivey 5 weken.jpg
Ivey 5 weken.jpg (55.09 KiB) 795 keer bekeken
Mette

Bericht door Mette »

Nou vooral die 1e is volkomen Raisin (komt ook door vergelijkbaar licht daar, die anderen zijn wat donkerder).

Hier nog zo'n pluizige van Ivey die de overeenkomst ook zo goed weergeeft, met lichtere rug en koppie, licht getinte sandy pootjes en staart:
Schermafbeelding 2017-05-09 om 16.14.01.png
Schermafbeelding 2017-05-09 om 16.14.01.png (213 KiB) 793 keer bekeken
Kick

Bericht door Kick »

Hé, houden jullie eens op met die foto's! Ik moet steeds opgedweild worden...

:hart:
Marjan

Bericht door Marjan »

Het is maar goed dat we geen ferret nation meer vrij hebben want ik word helemaal hebberig van al die Sandy's. :hart:
Lineke

Bericht door Lineke »

Haha leuk! :brush:
Mette

Bericht door Mette »

Wordt je vanzelf hard van. We hebben allemaal moeten leren dat we niet alle snoepjes kunnen kopen :lezen: :brush:
Marjan

Bericht door Marjan »

:|
Kick

Bericht door Kick »

:mrgreen:
Karen

Bericht door Karen »