Smokey

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Marjan

Re: Smokey

Bericht door Marjan »

Ik ken die behandelmethode niet en zeker niet bij fretten maar ik ben blij te horen dat het lijkt te werken bij hem.
Karen

Bericht door Karen »

Ik ken het wel en vind het dapper dat je met Smokey de stap hebt durven zetten!
Ik ga uit van de adviezen van Hanneke en soms heb ik er mijn twijfels over, maar durf ook niet goed mijn eigen weg te gaan. Ik ben dan veel te bang om het verkeert te doen. In het verleden heb ik met een hele zieke fret ook mijn eigen insteek geprobeerd, omdat hij gewoon niet opknapte en nog maar een jaar oud was. Het heeft niet helemaal naar wens uitgepakt en sindsdien durf ik niet zo goed meer :oops:

Ik ben heel benieuwd of het uiteindelijk resultaat goed gaat zijn en hij van die vervelende beestjes af komt :D
yvonne
Aantal fretten: 1

Bericht door yvonne »

Wat fijn dat de behandeling aanslaat! En idd super dat je het hebt aangedurfd.
NKW

Bericht door NKW »

Bedankt voor de steun iedereen! Het is natuurlijk maar de vraag of het ooit 100% gaat worden na 6 maanden klachten, maar zoals het nu is vind ik het ook heel goed te doen met hem. Alleen direct na het eten is een dingetje (maar dat is dus ook wel typisch voor Giardia) met de misselijkheid. Maar overdag merk ik hier dus overall ook al wat verbetering in tussen de maaltijden door.
Karen schreef:Ik ken het wel en vind het dapper dat je met Smokey de stap hebt durven zetten!
Ik ga uit van de adviezen van Hanneke en soms heb ik er mijn twijfels over, maar durf ook niet goed mijn eigen weg te gaan. Ik ben dan veel te bang om het verkeert te doen. In het verleden heb ik met een hele zieke fret ook mijn eigen insteek geprobeerd, omdat hij gewoon niet opknapte en nog maar een jaar oud was. Het heeft niet helemaal naar wens uitgepakt en sindsdien durf ik niet zo goed meer :oops:

Ik ben heel benieuwd of het uiteindelijk resultaat goed gaat zijn en hij van die vervelende beestjes af komt :D
Snap ik dat je dan huiverig bent om het opnieuw zelf te proberen; jammer dat het toen niet gelukt is met je fretje. Zijn leeftijd was idd de reden dat ik het aandurfde omdat hij nog geen jaar is (net als bij Happy die nog geen 2 is), want ik denk dat het uiteindelijk anders wel een eindig verhaal was geworden zegmaar. Wat ik wel van plan was/ben, mocht één van beide of beiden minder levendig worden of regelmatig koorts krijgen, een second opinion nog bij Utrecht. Dat had ik geadviseerd gekregen van een andere fretteneigenaar en dat vind ik een hele goede laatste optie indien echt nodig. Maar zoals het er nu voor staat lijkt dat voorlopig niet aan de orde! :)
Dit was 27 april voor het laatst, sindsdien is ook de hoeveelheid en frequentie van het slijm sterk verbeterd!
Dit was 27 april voor het laatst, sindsdien is ook de hoeveelheid en frequentie van het slijm sterk verbeterd!
27-4-2017 (2).jpg (139.95 KiB) 1457 keer bekeken
Dit was 5 mei; dit soort ontlasting heeft hij steeds vaker en hoewel hij nog wel vrijwel dagelijks wat dunne/slappe ontlasting heeft is het 9 van de 10 keer geen diarree meer te noemen.
Dit was 5 mei; dit soort ontlasting heeft hij steeds vaker en hoewel hij nog wel vrijwel dagelijks wat dunne/slappe ontlasting heeft is het 9 van de 10 keer geen diarree meer te noemen.
5-05-2017.JPG (68.5 KiB) 1457 keer bekeken
Karen

Bericht door Karen »

Dat is zeker een hele verbetering! :D
Mette

Bericht door Mette »

Nice
NKW

Bericht door NKW »

Met dat warme dagje gisteren weer wat meer diarree. Was net ook weer in de rui geweest en dan die warmte, zal allemaal wel extra mee hebben gespeeld... Nu gaat het dus weer wat beter :)

's avonds toen de ergste warmte weg was heerlijk rondgemokt (hij gaat weer steeds vaker mokken en vaker plofstaart tijdens het spelen; dit is een tijd weg geweest) en frettig gedaan. In de gordijnen hangen, kastjes slopen, tenen bijten en met z'n speeltjes spelen. 's ochtends nog ff geholpen met stofzuigen en toen het klaar was en de stofzuiger stond uit gebruikte hij de slang ervan als klimrek (over die ribbels heen klimmen zegmaar).
Kick

Bericht door Kick »

Dat klinkt als een fret :mrgreen:
Marjan

Bericht door Marjan »

Zeker weten, heel herkenbaar. :lol:
Karen

Bericht door Karen »

Fijn :D
NKW

Bericht door NKW »

Vanochtend weer als een idioot rondrennend en mokkend de boel gesloopt; kastjes, speeltjes, en de map die iets te ver uit de boekenkast stak moesten het ontgelden. Nu eerst ff poetsen en kijken of ie vanavond weer een opgeladen batterij heeft (denk het wel, Smokes kennende).
Mette

Bericht door Mette »

:juich: heerlijk!
Marjan

Bericht door Marjan »

Super hoor. :D
NKW

Bericht door NKW »

Vandaag de eerste dag zonder sucralfaat en de laatste dagen van het afbouwen weer wat slappe ontlasting en wat misselijker. Ik houd er ook rekening mee dat zijn lichaam moet wennen zonder sucralfaat en dan het warme weer er nog bij... Maar behalve die kleine dipjes geen gekke terugvallen en ook steeds vaker geen zure lucht meer bij de ontlasting. Hij blijft lekker op gewicht en doet lekker frettig (met die warme dagen zit hij btw in de koele badkamer die eigenlijk zijn kamer is geworden de afgelopen tijd). Wat ik wel iets minder vind is dat hij weer wat verhaart (niet echt ruien, maar wel beetje haarverlies) op de plekken waar hij toch al dun behaard was na al het ruien.

Als de stijgende lijn zich weer in de komende mand zonder sucralfaat goed hervat ga ik volgende maand heel langzaam proberen over te stappen op gemalen muis (zelf haarloze muis van prooidier malen). Want als het goed gaat met vlees dan gaat dan heel veel voordelen op leveren (als het goed is) om die Giardia wat sneller uit te roeien. Mocht het niet goed gaan dan blijf ik lekker op de Virbac met hem.
Kick

Bericht door Kick »

De warmte zal een negatieve rol spelen nu. En Shae hier is ook flink aan het verharen...
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Als je zelf muizen gaat malen, dan is denk het wel het beste om de darmen van te voren te verwijderen. Hopelijk blijft de stijgende lijn doorgaan.
Karen

Bericht door Karen »

Ik duim dat de vooruitgang door blijft gaan.
Kick

Bericht door Kick »

Brrr... Knap hoor als je zelf gaat malen :oops:
NKW

Bericht door NKW »

Minka schreef:Als je zelf muizen gaat malen, dan is denk het wel het beste om de darmen van te voren te verwijderen. Hopelijk blijft de stijgende lijn doorgaan.
Eten fretten dan geen darmen van muizen? Nu ben ik wel nieuwsgierig, want ik dacht dat ze alleen darmen van grotere prooien lieten liggen en van kleine prooien wel aten?

Maar ik ga waarschijnlijk eerst beginnen met pinkies en dan in hele kleine stukjes knippen om te kijken of hij het wel kan verdragen. Dat leek me wat beter, want als het niet goed gaat zit ik straks met een maalmachine voor prooi en een zak muizen waarvan een deel gemalen...

De eerste anderhalve dag zonder sucralfaat (vandaag is dag 4) ging niet zo denderend. Weer veel diarree, buikpijn/misselijk en ook wat meer slijm/zure lucht weer. Toch nog even aangekeken en daarna begon het gelukkig snel weer op te knappen. Als het de komende tijd zo blijft kan ik dus de sucralfaat weglaten en ben benieuwd of de misselijkheid dan ook op den duur gaat afnemen zonder (want daar was het om te doen).

Monstertje had van de week de doos Jenga blokjes ontdekt. Eerst deksel eraf, toen de blokjes eruit graven en daar even mee spelen, maar het allerleukste was de doos zelf. Die is rond en daar past hij precies in (denkt hij, eigenlijk steekt hij voor de helft uit :lol: ) De hele doos werd vervolgens door de kamer gesleept en toen het eindelijk klaar was ging hij aan de kast rommelen. En nu heeft hij dus ook ontdekt hoe de kastdeuren werken en heb ik er maar een touwtje omgedaan zodat hij niet telkens erin komt (als hij beter is mag het touwtje er weer vanaf :) ).
Marjan

Bericht door Marjan »

Complete muizen gaan meestal met huid, haar en ingewanden naar binnen. Bij grotere prooi laten sommige fretten de ingewanden liggen.
Maar wanneer je muizen gaat malen verspreid je alle bacteriën die normaal in de darm zitten opgesloten helemaal door de rest van het vlees waardoor deze welig kunnen tieren en dat is geen gezonde situatie voor je fret. Nog even de lucht die dit verspreid daar gelaten. 8-)
Plaats reactie