Mila (deel 3)

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Karen

Re: Mila (deel 3)

Bericht door Karen »

Nog gefeliciteerd met je mooie Mila! :dans:
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Met dit weer slaapt mijn kleine draakje weer buiten. Heerlijk 's-morgens doe ik de achterdeur open en ik ga de tuin trapjes af en mevrouw rent haar buizenstelsel buiten uit, zoeft naar binnen en staat me binnen op te wachten omdat ze eten wilt. :clown: Ik kijk eerst altijd alles na of haar eten echt wel op is wat meestal niet is en moet ze eerst haar eten wat ze nog heeft opeten.

Overdag is het nu verplicht binnen met de airco aan met dit weer.

Haar tuintje moet ik weer elke dag restaureren en de buis weer ingraven.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ja, die fretten denken heel anders over tuinieren dan wij. :brush:
Minka

Bericht door Minka »

Het damwandje bij Mila's ren stond op instorten. Robert is dat nu aan het herstellen. Nu gewoon hardhout zodat dit niet om de 5 jaar hersteld moet worden.
damwand.jpg
damwand.jpg (194.38 KiB) 754 keer bekeken
Karen

Bericht door Karen »

Heerlijk als ze je staat op te wachten :hart:

Robert moet weer aan de klus. Het gaat hard met houten wandjes waar aarde en vocht tegenaan zit.
Marjan

Bericht door Marjan »

Zal Mila niet erg vinden een beetje aarde in haar verblijf. :mrgreen:
Minka

Bericht door Minka »

Nee dat niet maar ik moet een ren heb waarbij ik kan controleren of alles nog dicht zit qua gaas en dat kan niet met zand er doorheen. Het is klaar gelukkig. Het is scheepshout geworden wel hardhout dus nu 20 jaar zorgeloos zonder instortingsgevaar. En het was wel een koopje 25 euro. Was hout waar niets meer mee gedaan werd.
NKW
Aantal fretten: 1

Bericht door NKW »

Dat is mooi, kan ze weer lekker zorgeloos genieten buiten :)
Karen

Bericht door Karen »

Zo, dat is een mazzeltje :lol:
Minka

Bericht door Minka »

Toch maar eventjes een berichtje over Mila. Ze is 3 weken geleden naar Hanneke gegaan, omdat ik dingen zag die me niet goed waren. Anaalklieren werden regelmatig geleegd en ze ging vaak platliggen. Haar oogjes spraken boekdelen. Uit de bloeduitslag kwam naar voren dat ze ergens een ontsteking heeft. Waar dat kon Hanneke niet zeggen. Ze was gevoelig op de maag en ja nekvel pakken, dat ging niet goed. Gelukkig geen nierproblemen.

Dus een pakketje medicijnen Synolux, Omeprazole en een Metocloperamide. Doordat het maagzuur hierdoor minder wordt geen prooi geven. Hanneke wil dat ik brokkenbrij ga geven. De eerste 2 weken heb ik alleen Waltham gegeven. Gewoon eventjes rust en geen stress voor madam, zodat de medicijnen konden aanslaan.

Nu ben ik bezig met brokkenbrij icm Waltham. Tot mijn verbazing gaat dit redelijk goed. De eerste keer niet en liet ze het staan. Na wat meer waltham ging het er wel in. Gisteren weer meer brokkenbrij gegeven en wat minder Waltham en ook dat ging er redelijk in. Nu maar hopen dat ze pure brokkenbrij ook gaat eten.

De blender moest dus weer uit de kast gehaald worden. Alleen ik mis een dingetje van het deksel, daar zit een opening in waardoor ik daar wel mijn hand op moet doen om te voorkomen dat mijn keuken een nieuwe look krijgt. Mila moet dus een nieuwe blender krijgen.

Ik heb proefzakjes van Pre Neutered Cat van Veterinary HPM van Hanneke meegekregen. Ik ga nog wel een poging doen om Ziwipeak te blenderen. Alleen zijn die brokjes kei hard en in water zachter maken gaat moeizaam. Hopelijk gaat het me lukken, want voor mijn gevoel is Ziwipeak beter om te geven.

Hopelijk mag ze in de toekomst wel af en toe prooi en dan vooral mijn eigen gekweekte muizen en dan een kleiner formaat.

Ik baal natuurlijk verschrikkelijk. Voor mijn gevoel alles gedaan voor Mila, maar dan toch weer dit. Mila weegt nu 900 gram. Ik ben weer lerende in de medicijnen fretten wereld icm eten. Hopelijk wordt Mila geen dikkertje en behoudt ze haar lijntje.

Ze gaat wel beter zie ik. Anaalklieren worden bijna niet meer geleegd en het plat liggen is minder. Ze is er voor mijn gevoel nog niet. Wel vooruitgang gelukkig.

Volgende week vrijdag moet ze terug naar Hanneke. Gisteren bood Chaimel aan om te rijden met me naar Hanneke. Super lief van haar, dat is voor mij een stuk beter dan zelf te gaan karren.
yvonne

Bericht door yvonne »

Ik kan me voorstellen dat je baalt Minka, je hebt alles gedaan om te voorkomen dat ze ziek wordt en dan toch dit :(
Ik weet niet wat het is maar het lijkt wel of alle fretten tegenwoordig wel "iets" gaan mankeren.
(Ik herken het gevoel wel, na 3 niet gezonde fretten ben ik huiverig om ooit weer aan een nieuwe te beginnen als BiBi er niet meer zou zijn)
Het is jammer maar het belangrijkste is nu je eigen gevoel even te parkeren en zorgen dat Mila zich weer beter gaat voelen en zo te lezen lukt dat je aardig. Ik hoop dat het met de brokkenbrei ook nog gaat lukken.
En domme vraag misschien......Wat is Ziwipeak eigenlijk? Nooit van gehoord :oops:

In elk geval beterschap voor Mila!
Minka

Bericht door Minka »

Ziwipeak is echt gericht op carnivoren. Dus alleen vlees en geen erwten enz. enz. en de brok is luchgedroogd. Ik heb gewoon een zak besteld. De brokjes zijn keihard dus voor een middenoor fret niet te eten. Ik heb ze al in gekookt water gehad, maar dan nog worden ze moeilijk zacht.

Ik ben op zoek gegaan naar iets wat aansluit bij de fret en ik kwam hierop uit. Nu maar hopen dat de blender uitkomst gaat geven. Het is niet goedkoop Ziwipeak.

O ja Mila sliep de eerste 2 weken van de medicijnen extreem veel. Nu gelukkig als ze hoort dat ik naar buiten kom, hangt ze weer in het gaas en dat wil ik zien.
Karen

Bericht door Karen »

Arme Mila... Erg sneu weer dit. Ik kan mij je frustratie zo voorstellen Minka. Je doet er alles aan om haar goed gezond te houden en toch krijgt ze oorproblemen...
Maar Mila heeft er al heel wat gezonde jaren op zitten! Ik denk dat als een fretje boven de 5 komt ze een grotere kans krijgen om wat te gaan mankeren. Al zegt mijn gevoel nog steeds dat ze met gemak de 8 moeten kunnen halen...

Ziwipeak is echt superieur boven alles, maar voor mij onbetaalbaar. Als je een enkel fretje hebt is het nog te doen. Ik geef hier Orijen als brokjes, dat vind ik zelf nog een slag beter dan die HPM.

Ik hoop dat het allemaal aanslaat en ze over een poosje zo is opgeknapt dat ze weer muisjes kan eten :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Minka schreef:De blender moest dus weer uit de kast gehaald worden. Alleen ik mis een dingetje van het deksel, daar zit een opening in waardoor ik daar wel mijn hand op moet doen om te voorkomen dat mijn keuken een nieuwe look krijgt.
:lol:

Waardeloos hoor dat toch haar oren weer opspelen, de warmte zal daar ook wel een rol bij spelen.
Ik wilde ook al vragen wat Ziwipeak is, echt nog nooit van gehoord. Alleen wel jammer dat de brokken zo moeilijk oplossen in heet water. Misschien even de kook erover proberen?
Kick

Bericht door Kick »

Ik heb nog nooit van dat merk gehoord; ook weer wat geleerd dus :D Jammer dat het zo moeilijk te blenderen is.
ray

Bericht door ray »

Balen Minka, kan me je gevoel heel goed voorstellen.

Hopelijk is Mila snel weer te oude en mag ze weer muisjes ed. eten.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb gelijk eens zo'n zak Ziwipeak besteld, hopelijk vindt Shaes het lekker. Het is per ons brok duurder dan biefstuk. :brush:
Minka

Bericht door Minka »

Ik ben benieuwd Marjan of Shae het eetbaar vindt, Welke heb je besteld. Ik heb zelf een zak hert en een zak lam. Ik heb nu dat voer van Hanneke geblenderd en ook Ziwikpeak hert. Alleen denk ik dat ik mbt Ziwipeak nog meer moet blenderen en meer water moet toevoegen. Puur geblenderd lust Mila het nog niet, dus dat wordt een poging met Waltham.

Ik heb alles in ijsblokjesvormen gedaan en ingevroren. Scheelt me werk elke dag. Wat een stank is dat toch brokkenbrij, dat was ik vergeten.

Ik heb ook nieuwe ijsblokvormen vandaag binnen gekregen en dat met deksel. Zelf vindt ik meer hygiënisch, dan zonder deksel.

Nu nog een krachtigere blender zodat misschien Ziwipeak misschien beter gaat. Ik zat te twijfelen tussen staafmixer en blender, maar staafmixer is niet handig denk ik met al dat gespetter.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ja die brokkenbrij ruikt vreselijk. :lol:
Ik heb de lams variant besteld, eerst maar even proberen of ze het wel wil eten.
Karen

Bericht door Karen »

Ik geef hier de hert variant als snack. De een is er gek op, de ander trekt er zijn neus voor op :brush:
Plaats reactie