Lenn, Eller, Mhysa, Patou, Koda, Fé en Raisin

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Karen

Re: Lenn, Eller, Mhysa, Patou, Koda, Fé en Raisin

Bericht door Karen »

Mette schreef:Oh dat scheelt wel echt heel flink! Wat goed zeg. Was dat dan het afgesloten deel?
Ja in het afgesloten deel. Op de andere verdiepingen was het gewoon warm. Daar zet ik dan waterbakjes en natte handdoeken neer..
Mette
Aantal fretten: 1

Bericht door Mette »

Dinsdagavond grote paniek bij Fé gehad toen ik binnenkwam en zag dat ze ineens binnen een dag compleet uitgemergeld, uitgedroogd en behoorlijk van het padje was geraakt. Geen poepje op de poepbak, vreemde stand van haar linker voorpootje. Werkelijk ik schrok me kapot. Van 100% blinkende sterke 1-jarige fret naar helemaal kapot, dus dat het zeer acuut was was wel helder.

Met spoed de dierenarts gebeld en nog met Karen overlegd hoe ik haar het beste de nacht door kon krijgen, en zonder afspraak 's ochtends richting Hanneke gereden. Over de nacht om de 2 uur haar gevoed met waterige waltham en om en om wat suiker erbij in, waardoor ze in elk geval de nacht door kon komen.

Tijdens de autorit begon ik al te twijfelen aan onze eerste gedachtes van een mogelijke verstopping, want waarom dan toch dat pootje? En dat ze geen poepjes had kon ook komen omdat ze blijkbaar niets had gegeten. Afijn... eenmaal bij Hanneke heeft zij gekeken hoe ze liep, haar goed nagekeken en doorgevoeld. Daarbij was hoorbaar veel lucht in de darmen (typische voor een acute infectie in die regio) en was ze gevoelig op de maag. Ze at teveel voor een verstopping en was al iets alerter dan de avond ervoor, en was ook te alert voor een verstopping aldus Hanneke. Haar bloed bevestigde vervolgens een acute infectie, albumine was gewoon goed (moet ook wel voor 1 jaar, maar toch). Blijkbaar is deze ook wat richting haar gewrichten getrokken. De kreeg een infuus, injectie marbocyl, injectie tegen braken en één tegen misselijkheid, en zelfs nog één voor een boost meende ik. Ze was echt goed heen.... Brr.

Met recovery liquid en finidiar (ruimt gifstoffen op in het lijf) op pad naar huis gegaan, want synulox had ik nog voldoende, en de kuur gestart. Inmiddels zijn we bijna 2 dagen verder vanaf dat ik thuis kwam, met om de 3 uur voeden, gisteren daardoor ook 2x vanaf werk snel op en neer, smiddags met Hanneke gebeld nog en nouja... ga zo maar door! Ze gaat heel langzaam steeds iets vooruit. Haar alertheid is weer op pijl, maar haar voorpootjes blijven wat verzwakt. Die gaan nog veel langzamer minimaal steeds iets vooruit. Mijn angst dat ze mogelijk niet helemaal hersteld daarvan werd bevestigd door Hanneke. Zoiets kan permanent zijn afhankelijk van waar het nu exact vandaan komt. Daar zijn logischerwijze iig deze 3 opties voor: polsen, ruggenmerg of zelfs hersenen. Maar voor nu hou ik hoop gezien de verbetering.
Ze had veelte weinig aan het recovery voer. Extra flesjes zijn onderweg (wel 12 zelfs, ik wil het gewoon ruim hebben nu ik het heb leren kennen), maar in die tussentijd moet ze er sowieso ook brokken bij die ze sinds gistermiddag weer krijgt, anders heeft ze er veelte weinig aan. Zodra ik erdoor ben krijgt ze tussendoor gewoon even Waltham en kijk ik hoe dat valt. Gaat dat goed kan ik daarmee door, en hou ik de flesjes gewoon op voorraad.
Echt als Hanneke er niet was geweest en ik had dit plaatselijk moeten oplossen, had Fé er nu niet zo bijgelopen.

Ik zou graag foto's plaatsen maar helaas staat daar verboden content op, want die verboden content kan niet van haar zijde wijken.

Waar het nu door kwam is vermoedelijk (volgens Hanneke moet het eig. dan wel) de voeding zijn geweest, gezien de hygiëne het hier niet kan zijn. Ze had de dag ervoor een hamster en daarna een rat gehad, maar die dag een fazant. 1 zijde was zelfs nog netjes bevroren en ik had hem afgespoeld, maar blijkbaar zat er toch iets in... De andere 3 waren al opgegaan bij andere fretten en de 5e uit de zak heb ik maar weggegooid. Het zag er toch echt als mooi en goed vlees uit, maar wie weet zat er toch iets in.

Echt een vreselijke schrikervaring... Ik heb zelden zoiets acuut meegemaakt. Toen ik eenmaal in de auto terugzat ook echt een traantje gelaten na een kwartier, toen ik de spanning eindelijk wat los kon laten (al heb ik die avond zelf ook wel wat traantjes gelaten uit onmacht en medeleven). Van moeheid onderweg nog gestopt om te slapen even. Wat ben ik op dat moment blij met mijn werk, waar ik zomaar even een dag weg kan blijven in zo'n situatie!
Marjan

Bericht door Marjan »

Oh bah, wat naar allemaal zeg en wat een paniek moet dat geweest zijn. :( Gelukkig kon je op korte termijn bij Hanneke terecht en is ze nu aan de beterende hand. Ik hoop echt dat ze ook volledig gaat herstellen.
Karen

Bericht door Karen »

Zoiets is ook heel naar om mee te maken. Ze zijn dan zo ziek :(

Gelukkig gaat ze langzamerhand wel vooruit! Het hoeft niet snel, als er maar verbetering in zit gaat het de goede kant op. Ik duim me een versuffing dat haar voorpootjes weer helemaal goed komen en Fé'tje straks weer lekker rond springt.
Heel veel sterkte :knuf:
NKW

Bericht door NKW »

Wat naar zeg en wat een paniek dan. Gelukkig dat ze wel vooruit gaat en ik duim dat ze helemaal op gaat knappen!
Kick

Bericht door Kick »

Poe, dat was schrikken Mette! Gelukkig hersteld ze en ik duim ook mee dat ze snel weer een gezonde frutzel is.
Mette

Bericht door Mette »

Haar pootjes gaan echt schrijnend langzaam dus ik blijf er erg bang voor. Sowieso stond er vrijdag al een bezoekje Hanneke op de planning, dus dan kan Fé weer even mee voor controle. Het schijnt in elk geval erg zeldzaam te zijn bij fretten wat ze heeft :( .

Ik merk wel dat ik nu erg bang ben geworden om prooi te voeren en dat is niet echt een handig moment. Ik vertrouw de kleine prooi nog wel, maar zit nu dus in een periode van ook grote prooi. Gelukkig heb ik ook nog een reeks muskusratten en kan ik morgen nog wat extra halen bij een jager. Die komen rechtstreeks uit de natuur, maarja... ook dat zegt natuurlijk niet alles. Het is even door de zure appel bijten om die angst weer kwijt te raken, maar ik voel me meer zoals dit poppetje bij het doen daarvan :cry:
yvonne

Bericht door yvonne »

Ik had het al op Facebook gelezen maar wat een schrik zeg!
Ik hoop echt dat Fe weer helemaal gaat herstellen. Sterkte en beterschap voor Fe!
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Dit is echt schrikken Mette. Hopelijk gaat ze toch snel de goede kant op.
Marjan

Bericht door Marjan »

Waardeloos hoor als je er van overtuigt bent het allerbeste voer voor je fretten aan te schaffen en dat dit dat misschien toch de oorzaak blijkt te zijn van haar ziekte nu. Je weet tegenwoordig echt niet meer waar je nu echt goed aan doet. En het meest vervelende is ook dat je het nooit zeker zal weten en dat je gevoel toch zegt dat verse prooi wel goed moet zijn. :(
Hanneke probeert mij ook telkens te overtuigen dat ik Shae geen vers voer meer moet geven maar dat voelt gewoon niet goed en ik blijf eigenwijs. Maar het blijft aan mij knagen, dat stemmetje wat zegt "stel je voor dat ze wel doodziek wordt ooit" en dan kun je jezelf natuurlijk wel voor je kop slaan. :???:
ray

Bericht door ray »

Zo heftig zeg! Duimen draaien voor Fé
Mette

Bericht door Mette »

Ja na hard peinzen en overleg heb ik nu extra muskusratten erbij gehaald bij de jager, en heb ik weer tegen de 4 kilo hamsters van Nadine terug overgekocht omdat Skye die toch niet meer eet. Zak fazant weggegooid (zonde vind ik dat dan) want dat durf ik echt niet meer.

Ik heb nu besloten dat ik het veiliger vind als het gewoon hele dieren zijn met het velletje eromheen nog, en liefst ook gewoon vacht. Ik heb nog wel 2 zakken konijnendelen wat gewoon rompen en ribbenkasten zijn. Die zien er ook echt wel heel goed uit allebei dus na goed inspecteren durf ik die wel in de kooi te leggen denk ik, maar halen doe ik ze niet meer. Ik kom in elk geval weer even de 2 weken met gemak weer door (thnx Nadine!!) en het viel gelukkig mee hoeveel fazant ik weg heb moeten gooien zo.

Ik zou ook koppig blijven hoor Marjan. Ik blijf erbij dat ik dit het risico nog steeds waard vind. Het gaat zo zeldzaam fout. En Fé is een erg speciaal geval nu. Ik vind het verschil gewoon té groot.

Vandaag de hele dag bij Karen geweest zowat waardoor ik op de middag Fé niet heb kunnen voeren, maar ze redde het echt uitstekend. Nog mooi vol in haar lijf en de melkklieren goed gevuld. Dat scheelt nu we de werkweek ingaan, want dan weet ik dat ik tijdens de pauze niet naar huis hoef te rijden. De dag duurt dan zelfs nog iets korter dan vandaag. Van 10-20u weg is langer dan mijn normale werkdag.
Karen

Bericht door Karen »

Gelukkig heb je het zo kunnen oplossen met de prooi. Zo zonde om de fazant weg te gooien, maar ik had het risico ook niet genomen.

Goed dat Fé die uren alweer kan volhouden :D
Nadine
Aantal fretten: 99

Bericht door Nadine »

Top dat het allemaal goed gegaan is tijdens de afwezigheid.
En ik heb eindelijk weer een beetje plek in de vriezer :lol:
Zo zonde om iedere 2dagen een prooidier weg te moeten gooien, dus super dat je de hamsters kon gebruiken.
Gepke
Aantal fretten: 3

Bericht door Gepke »

aah wat sneu voor Fé lijkt me echt heel heftig om dat zo te zien bij zo'n klein beestje en
dan is de dierenarts ook niet om de hoek. Ik hoop dat het snel beter gaat met haar,
gaat het al weer wat beter met haar pootjes?

Ik weet niet of je de konijnendelen nog gaat voeren en of je graag konijn voert, maar ik
heb laatst baby konijntjes gekocht om te voeren (klinkt misschien een beetje kru) maar die vallen hier
erg in de smaak misschien een idee (aangezien daar het vel nog omheen zit).
Mette

Bericht door Mette »

Ja klopt, die kun je alleen niet overal krijgen jammer genoeg. Enige nadeel daaraan is dat ze zo vastplakken aan de bodem. Heb ze vroeger ook geregeld gehad.

Voorpootjes zijn nog steeds stabiel. Ze doet het vrij goed hoor. Als je niet zou weten dat ze een probleem had gehad en haar echt door en door zou kennen, zou het je nu niet opvallen. Mij helaas wel. Ik wil toch net even wat meer kracht zien en voelen nog. Ik voel het alleen al als ze zich door me laat optillen en vastgrijpt (leer ik ze allemaal aan).
Mette

Bericht door Mette »

Het moest van Nadine! Ik vind dit echt te walgelijk, met als aanleiding dat ik een fobie heb voor dode dieren. Hij doemt niet vaak meer op door gewenning, maar soms dus wel. Dit was zo'n situatie. Jurassic Park scene. Gestripte muskusrat / waterkonijn. Vergroot keek hij me echt aan, zelfs zijn oog zat er nog in. AH!
IMG_2202 Gestripte muskusrat - waterkonijn.JPG
IMG_2202 Gestripte muskusrat - waterkonijn.JPG (2.62 MiB) 1195 keer bekeken
Marjan

Bericht door Marjan »

getsie! :???:
Nadine
Aantal fretten: 99

Bericht door Nadine »

:brush: :brush: :brush:
Mette