Opgepast met drop!
Opgepast met drop!
Ik weet niet of er onder ons ook mensen zijn die graag drop of ander snoep met salmiak eten...
Hou het aub ver weg van je fret!
Afgelopen avond/nacht in de weer geweest om de fret van een kennis er doorheen te slepen. Het was kantje boord! Hij heeft 2 uur op het randje van leven en dood bij de dierenarts doorgebracht. Gelukkig gaat het vanochtend wat beter met hem en lijkt hij er doorheen te komen.
In een onbewaakt ogemblik heeft de fret een salmiak stengel te pakken gekregen en er een stuk vanaf gebeten. Binnen een half uur lag de fret lethargisch en plat op de grond en zakte langzaam buiten westen...
Er was geen dierenarts beschikbaar met fretten ervaring en deze vond het ook wel wat meevallen allemaal. Na heftig over en weer gebel, hebben we hem er toch van kunnen overtuigen dat het niet meeviel en de fret aan het sterven was. Ondertussen contact gezocht met een humaan chemicus van het gifcentrum, die wist te vertellen dat salmiak giftig is en bij sommige dieren zeer heftige reacties kan veroorzaken. Afhankelijk van de binnengekregen hoeveelheid zou het dodelijk kunnen zijn voor een klein dier zoals een fret.
Ook was er het risico van een acute verstopping. Drop kan nu eenmaal niet goed gekauwd worden door het carnivoren gebit van een fret.
De fret is aan het infuus gelegd op een warmte mat en heeft vloeibare koolstof toegediend gekregen. Het laatste is eenmaal thuis verder voortgezet, gedurende de rest van de nacht.
Dit fretje is door het oog van de naald gekropen, maar lijkt het te gaan redden.
Wees gewaarschuwd en hou snoep met salmiak heel ver weg van je fret!
Een algemeen artikel over vergiftiging bij fretten vind je hier
Hou het aub ver weg van je fret!
Afgelopen avond/nacht in de weer geweest om de fret van een kennis er doorheen te slepen. Het was kantje boord! Hij heeft 2 uur op het randje van leven en dood bij de dierenarts doorgebracht. Gelukkig gaat het vanochtend wat beter met hem en lijkt hij er doorheen te komen.
In een onbewaakt ogemblik heeft de fret een salmiak stengel te pakken gekregen en er een stuk vanaf gebeten. Binnen een half uur lag de fret lethargisch en plat op de grond en zakte langzaam buiten westen...
Er was geen dierenarts beschikbaar met fretten ervaring en deze vond het ook wel wat meevallen allemaal. Na heftig over en weer gebel, hebben we hem er toch van kunnen overtuigen dat het niet meeviel en de fret aan het sterven was. Ondertussen contact gezocht met een humaan chemicus van het gifcentrum, die wist te vertellen dat salmiak giftig is en bij sommige dieren zeer heftige reacties kan veroorzaken. Afhankelijk van de binnengekregen hoeveelheid zou het dodelijk kunnen zijn voor een klein dier zoals een fret.
Ook was er het risico van een acute verstopping. Drop kan nu eenmaal niet goed gekauwd worden door het carnivoren gebit van een fret.
De fret is aan het infuus gelegd op een warmte mat en heeft vloeibare koolstof toegediend gekregen. Het laatste is eenmaal thuis verder voortgezet, gedurende de rest van de nacht.
Dit fretje is door het oog van de naald gekropen, maar lijkt het te gaan redden.
Wees gewaarschuwd en hou snoep met salmiak heel ver weg van je fret!
Een algemeen artikel over vergiftiging bij fretten vind je hier
Re: Opgepast met drop!
Wat een drama zeg! Ik hoop ook dat hij het gaat redden.
Geldt zoiets ook niet voor chocola?
Geldt zoiets ook niet voor chocola?
Chocolade is denk ik inmiddels wel bekend bij huisdierenbezitters maar van drop wist ik het nog niet.
Goed advies hoor en gelukkig gaat het weer beter met de fret in kwestie
Goed advies hoor en gelukkig gaat het weer beter met de fret in kwestie
Oei hopelijk dat het helemaal goed komen. Ik denk wel dat het algemener is, want snoep, medicijnen, planten en ander menselijk eten zoals groente en fruit zijn slecht voor de fret.
Tuurlijk Minka, slecht is er veel voor een fret.
Ik denk alleen dat het niet algemeen bekend is dat salmiak dodelijk kan zijn voor een fret.
Het gaat overigens steeds beter met het fretje gelukkig
Ik denk alleen dat het niet algemeen bekend is dat salmiak dodelijk kan zijn voor een fret.
Het gaat overigens steeds beter met het fretje gelukkig
Goed om te horen.
- yvonne
- Aantal fretten: 1
Jeetje wat een drama. Gelukkig is het goed afgelopen!
Pff, blij dat ik geen drop lust!
Gelukkig heeft dit gruwelijke verhaal in ieder geval wel een goede afloop.
Gelukkig heeft dit gruwelijke verhaal in ieder geval wel een goede afloop.
Heftig zeg
Goed om te weten!
Goed om te weten!
Wil je meer weten over giftige huis-tuin en keukenmiddelen voor je fret, dat artikel over vind je hier.
- Helen
- Aantal fretten: 2
- Contacteer:
Gisteren kreeg ik de schrik van mijn leven! Dit wetende en dan na een jaar een zakje drop kopen om daar Flexje in te vinden. Hij zat er helemaal in (grote puntzak.. ze hadden geen kleinere) en lekker overal aan te snuffelen en waarschijnlijk likken ook.
De grote tafel waar fretten niet zomaar op kunnen maar meneer had toch een manier gevonden -_-
Het is met een sisser afgelopen maar de rest van de middag en avond zat ik niet lekker in mijn vel!
Hij is nog een keer extra los geweest om te kijken of hij wat liet zien maar op dit moment loopt meneer de boel te slopen dus het echt goed afgelopen. 1 onbewaakt moment van zeg 5 minuten...
Dus ook op plaatsen die normaal veilig zijn, niks laten liggen!!
De grote tafel waar fretten niet zomaar op kunnen maar meneer had toch een manier gevonden -_-
Het is met een sisser afgelopen maar de rest van de middag en avond zat ik niet lekker in mijn vel!
Hij is nog een keer extra los geweest om te kijken of hij wat liet zien maar op dit moment loopt meneer de boel te slopen dus het echt goed afgelopen. 1 onbewaakt moment van zeg 5 minuten...
Dus ook op plaatsen die normaal veilig zijn, niks laten liggen!!
- yvonne
- Aantal fretten: 1
Oh echt he...monsters zijn het.
Waarom vreten ze toch altijd dingen op die gevaarlijk zijn
Gelukkig met een sisser afgelopen!
Waarom vreten ze toch altijd dingen op die gevaarlijk zijn
Gelukkig met een sisser afgelopen!
Het zijn zeker monsters wat dat betreft... Gelukkig goed afgelopen!
Poeh, gelukkig maar.
- Helen
- Aantal fretten: 2
- Contacteer:
Jah... denk dat ik hem maar op de veiling zet, monster!
Niks aan de hand, hij heeft gelukkig alleen maar gesnuffeld en ik was op tijd terug.
Niks aan de hand, hij heeft gelukkig alleen maar gesnuffeld en ik was op tijd terug.
Oeh gelukkig dat het goed gegaan is, ze weten je altijd weer een hartaanval te bezorgen