Goeie morgen, ik heb nu sinds 3 dagen een Sandy kleurig fretje en ben er echt enorm blij mee. Hij is al snel op zijn gemak en huppelt de hele tijd door het huis. Hij vind het geweldig als we met hem gaan rennen en hengelen vind die ook top. Het bijten is in 3 dagen echt al stukken beter geworden door de time out toe te passen ( hier voor pakte ik hem in zijn nekvel) maar daar reageerde hij heel negatief op. Nu vraag ik mij alleen af, geven jullie je fret ook een time out als hij in jullie voeten bijt? Ik ben nog een beginnend fretten baasje en wil zo veel mogelijk er over leren. Voor me zelf maar ook zeker voor Benji! Zo dat we samen het naar ons zin hebben. Met vriendelijke groet Brian
Ps lastig een foto maken, hij zit nooit stil haha
Time out.
-
Time out.
- Bijlagen
-
- image.jpg (1.84 MiB) 4806 keer bekeken
Re: Time out.
Hoi Brian, ik kan je nu vast vertellen dat time-outs en fretten niet zo heel goed gaan Wat ze in hun kop hebben dat gaan ze doen ook en een voetenhapper zal over het algemeen altijd een voetenhapper blijven. Op één of andere manier vinden ze dat leuk om te doen en het gekke is dat het ook per persoon heel erg kan verschillen.
Dus wij geven hier nooit een time-out maar we proberen wel het 'ongewenste gedrag' voor te zijn. Maar goed, dat kan ook niet altijd dus soms heb je een hapje te pakken en dat is ook wel weer schattig
Hier bijvoorbeeld wordt Shae nijdig als we haar kooi schoonmaken. Dan moet en zal ze erbij zijn en ik krijg ook steevast een hap als ik haar verschoonde poepbak weer terug zet
Dus wij geven hier nooit een time-out maar we proberen wel het 'ongewenste gedrag' voor te zijn. Maar goed, dat kan ook niet altijd dus soms heb je een hapje te pakken en dat is ook wel weer schattig
Hier bijvoorbeeld wordt Shae nijdig als we haar kooi schoonmaken. Dan moet en zal ze erbij zijn en ik krijg ook steevast een hap als ik haar verschoonde poepbak weer terug zet
Het tenen of voetenbijten zit eigenlijk een beetje in de aard van het beestje. Sommige fretten doen het nooit maar de meesten fretten wel. Ik heb het zelf nooit (proberen) af te leren maar draag bij de bijters gewoon sloffen.
Wat je in ieder geval wel kunt proberen, om het in ieder geval niet zelf in de hand te werken, is om wel stil te blijven staan wanneer hij interesse heeft in je voeten. Niets is namelijk leuker voor een fret wanneer je van de ene op de andere been staat te hupsen. Dat ziet hij het als een spelletje en zal het bijtgedrag alleen maar toenemen.
En zelf ben ik niet van een time out maar als dat goed werkt bij jou fretje moet je dat vooral blijven doen.
Wat je in ieder geval wel kunt proberen, om het in ieder geval niet zelf in de hand te werken, is om wel stil te blijven staan wanneer hij interesse heeft in je voeten. Niets is namelijk leuker voor een fret wanneer je van de ene op de andere been staat te hupsen. Dat ziet hij het als een spelletje en zal het bijtgedrag alleen maar toenemen.
En zelf ben ik niet van een time out maar als dat goed werkt bij jou fretje moet je dat vooral blijven doen.
- yvonne
- Aantal fretten: 1
Ik gebruik ook geen time out, ik denk niet dat het werkt. Ik probeer wel eens met mijn stem te "corrigeren" door gewoon duidelijk "nee" te zeggen of idd het happen voor te zijn door ze af te leiden.
Maar mijn BiBi hapt alleen naar mijn tenen als ik sokken draag, blote voeten vind ze prima
Maar mijn BiBi hapt alleen naar mijn tenen als ik sokken draag, blote voeten vind ze prima
Hallo Brian, wat geef je als voeding? Met goede voeding is bijten eigenlijk niet meer aanwezig. Wel speels happen (en veelvuldig omdat het een pup is) maar dat hoort er gewoon bij en is een kwestie van lekker meespelen en accepteren. Het moet alleen niet hard of gemeen worden, maar dat heb je dus normaliter alleen bij honger, of een lastige puber. Even spelen na het eten of met een hengel spelen als je er even zat van bent helpt dan, want je moet geen confrontaties op gaan willen zoeken.
Toen mijn mila me in haar puppy tijd als piercing object gebruikte, heb ik wel een soort van time out gebruikt. Ik sloot haar op in haar kooi met een muis. Ik had zoiets van gebruik daar je tandjes maar voor. Na een uur kwam ik terug om met haar te spelen en het resultaat was dat ik minder gaatjes in mijn vingers kreeg van mila.
Normaal gesproken gebruik ik ook geen time-out, pas als ze zo 'misdragen' dat ze even tot zichzelf moeten komen. Eigenlijk gebeurt dat alleen bij kleuter en puber pups die te veel prikkels hebben gekregen, honger hebben of moe zijn.
Tenenbijten is typisch iets van een fret. Je kunt het wel wat corrigeren, maar als je een fret hebt die echt voor je voeten gaat is dat moeilijk helemaal af te leren. Vooral als de fret al in de gaten heeft dat er op geregageerd wordt. Stil blijven staan en duidelijk "nee" zeggen, daarnaast ook afleiden met iets anders is de beste optie. Werkt dat niet, is het beste om problemen te vermijden en gewoon sokken, schoenen of sloffen aan te hebben als je fretje los loopt.
Tenenbijten is typisch iets van een fret. Je kunt het wel wat corrigeren, maar als je een fret hebt die echt voor je voeten gaat is dat moeilijk helemaal af te leren. Vooral als de fret al in de gaten heeft dat er op geregageerd wordt. Stil blijven staan en duidelijk "nee" zeggen, daarnaast ook afleiden met iets anders is de beste optie. Werkt dat niet, is het beste om problemen te vermijden en gewoon sokken, schoenen of sloffen aan te hebben als je fretje los loopt.
Ik heb in het verleden wel time-out's gegeven. Niet bij happen (dat doet hij nu nog speels en ook als meneer z'n zin niet krijgt ff aan een velletje trekken zegmaar) maar echt bij doorbijten. Dan niet in de kooi (ik vind dat belangrijk omdat de kooi toch een veilige plek moet zijn) maar in zijn reismandje. Overigens sprak hem altijd eerst met een corrigerend Nee! toe en als dat de 2e keer niet werkte dan pas een time-out.
Maar heel veel plezier met je fretje
Maar heel veel plezier met je fretje