Voedselintolerantie

Maag- en darmproblemen zijn een van de meest voorkomende aandoeningen bij de fret
Plaats reactie
Nadine
Aantal fretten: 99

Voedselintolerantie

Bericht door Nadine »

Sinds zondag heb ik een logee fretje hier. Kort geleden toen ik haar voor het eerst zag gingen er bij mij meteen alarm bellen rinkelen. Alles was gewoon fout! Ze kreeg Hopefarms voer met katten natvoer van de supermarkt.
Volgens de eigenaar moest ze van vlees niks hebben en lust ze alleen het natvoer, nog liever dan haar brokjes.
Het fretje was ook erg mager, ze is niet groot maar als nog vel over been.
Stof kauwen en weinig eten was normaal voor haar.

Natuurlijk snappen jullie dat ik hier niet niks mee kon doen :brush:
Dus ik heb haar aangenomen als logee met direct een dringende boodschap dat ik vind dat het fretje meteen een afspraak moet krijgen bij de frettenkliniek. Ook het voer en huisvesting moest meteen omgegooid worden, anders was ze niet welkom. Gelukkig zit het hart op de goede plek en hebben ze meteen gehandeld.
Vandaag ben ik met het dametje, Charloew (Ik noem haar Char) naar Hanneke gereden.
En oh my wat was het wat. Zo enorm sneu om te zien hoe zeer alles haar deed. Hanneke kon nauwelijks haar aanraken of ze begon te kermen, bloedprikken was drama en ook met veel gedoe en gevecht.
Char haar eiwitten waren te laag, ondanks 4dagen alleen waltham waren ze nog steeds niet goed. Als we zondag geprikt hadden dan waren de waardes nog heel veel lager. deze stond nu op 59.0 en moet zeker op 60-70 zitten.
1 bepaalde ontstekingswaarde was toren hoog, dus je kon er niet omheen dat er iets heel fout ging. Dat is dus de maag, ik zelf heb het nog nooit zo erg meegemaakt maar toch kan het. Doordat de beginnende ontsteking nooit is aangepakt, is deze doorgezet naar erger. Er zitten kleine maagzweren en ook heeft ze voedselintolerantie opgebouwd.
Dit betekend dat alles wat maar met granen te maken heeft Not done is. Haar maag kan het gewoon niet meer.
Char heeft geluk dat ze alleen zit, anders was dit haar eerder al fataal geworden door nog meer stress.

Voor nu 3 a 4x daags waltham met Metocloperamide, Synolux, Omeprezole en veel schietgebedjes.
Dit een maand lang, er moet verbetering komen. Zo niet dan word er een röntgenfoto gemaakt i.v.m. dat ze non stop fleece kauwde/stekkers/alles wat maar los zit. Dus de kans is zeer groot dat er dan iets in haar maag zit.
Na dit alles zijn haar eigenaren gelukkig wakker geworden en doen alles wat ze maar kunnen, ondanks dat ze nog op vakantie zijn. Vandaar dat ik het hier ook neerzet, misschien helpt het iemand.

Char gaat niet eerder naar huis dan dat haar eigenaren haar goed kunnen opvangen ;)
Kick
Aantal fretten: 1

Re: Voedselintolerantie

Bericht door Kick »

Poe, wat een verhaal! Maar goed dat je meteen doorhad dat er iets niet klopte en dat je er naar hebt gehandeld. Ook fijn dat de eigenaren meegaand zijn. Duidelijk luitjes die nog veel moeten leren en dankzij jouw hulp gaat dat vast goedkomen.

Ik zag wat plaatjes van haar voorbij komen op FB en het is een schatje :hart:
Mette

Bericht door Mette »

Heb je, de eigenaren sprekende, enig idee hoelang het er al zat? Zij weten vast hoelang ze al stof at bijv. Zonde zeg en wat komt zij van ver. Geluk dat jij op haar pad kwam!
Marjan

Bericht door Marjan »

Och wat zielig allemaal. Char mag van geluk spreken dat jij op haar pad kwam en ik hoop ook maar dat het op tijd is want ze klinkt erg ziek. :( Heel erg veel beterschap voor haar.
Nadine

Bericht door Nadine »

Hanneke denkt dat de maagontsteking er al zat toen ze haar gekocht hebben. Een marktplaats pup waar niks mee gedaan was. Meteen vanaf het begin knaagde ze al aan hangmatten en liet ze erg veel slecht gedrag zien. Ze hebben een jaar geleden dus een zieke pup gekocht en door onkunde van plaatselijke dierenartsen is het niet opgemerkt.
Ze is echt slecht te pas, constant opgezette vacht en erg misselijk.

Vanochtend heb ik gelukkig haar alles kunnen voeren, gister avond was even drama. Word nog wat om dat de eigenaren allemaal te leren :brush:
Karen

Bericht door Karen »

Wat verschrikkelijk triest weer.... :(
Gelukkig dat ze bij jou terecht zijn gekomen en jij haar nu onder de hoede neemt. Ik hoop heel erg dat de schade nog herstelbaar is. Wel fijn dat de eigenaren nu met de juiste info en begeleiding van jou het beste voor Char willen. Mijn duimen draaien voor dit mupke.
Sterkte en succes!
NKW

Bericht door NKW »

Ooh dat is wel ernstig gesteld met haar dan, gelukkig is er direct actie ondernomen door jou en ook fijn dat de eigenaren het wel goed hebben opgepikt. Ik duim dat ze vlug opknapt!
yvonne

Bericht door yvonne »

Ik sluit me aan bij de rest, heel veel beterschap voor Char en hopelijk komt het allemaal nog goed!
Mijn duimen draaien.
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Hopelijk gaat ze snel opknappen.
Nadine

Bericht door Nadine »

Nou op dit moment mag ik echt niet klagen!
Van plat liggen heeft ze nog nooit gehoord en waltham is me toch lekker! Werkelijk hemels dat spul :lol:
Donderdag avond is de enige keer geweest dat ze echt weigerde, waarschijnlijk de stress van de hele dag.
Daarna eet ze prima alles op, met of zonder medicatie. Ze is wel snel afgeleid maar zonder extra prikkels om haar heen heeft ze geen hulp nodig. :juich:
Ze is erg snel tevreden en een keer een knuffel en wat aandacht vind ze heerlijk, als ik haar over haar rug en nek kroel blijft ze er voor liggen. Vanochtend heeft ze heel druk al haar knuffels opnieuw geordend en Izzy regelmatig beslopen.
Kick

Bericht door Kick »

Klinkt helemaal toppie :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Klinkt niet verkeerd hoor, hoop dat dit doorzet. :D
yvonne

Bericht door yvonne »

Fijn zeg!
Karen

Bericht door Karen »

Fijn zeg!
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Klinkt als een stapje in de goede richting. :D
NKW

Bericht door NKW »

Wat goed, hopelijk gaat het zo verder en gaat het herstel vlug zodat ze snel weer beter is!
Mayke

Bericht door Mayke »

Maar goed dat jij je over haar ontfermt hebt zeg, dit fretje is zo echt in goede handen gekomen zeg. Fijn dat de eigenaren mee willen werken !
Ik hoop dat het zo de goede kant op gaat ! Ik duim mee hoor ! :D
Plaats reactie