Gefixeerd op eten

Typisch frettengedrag, of niet? Vraag het hier
Plaats reactie
Gepke
Aantal fretten: 3

Gefixeerd op eten

Bericht door Gepke »

Hallo allemaal

Ik heb een vraag over het gedrag van een vam mijn fretten Nala. Het is geen vervelend gedrag maar was benieuwd of het normaal is. Nala is namelijk eenorm gefixeerd op eten. Als ik haar uit de kooi haal wil ze het liefst terug springen en wachten op eten. Als is in de buurt van de kooi ben hangt ze er direct aan en probeerd naar boven te klimmen. Verder krabt ze heel veel aan de deur beneden (volgensmij omdat ze weet dat daar het eten vandaan komt) en als ik naar beneden loop breekt ze dr nek om beneden te komen. Als ik dan eten heb en ze in de kooi zit balanseerd ze op het kleine alluminium rantje van de kooi, ze valt er bijna uit. Ze is echt veel meer gefixeerd op eten dan bijvoorbeeld Knut of Fly. Kan me ook niet voorstellen dat ze honger heeft krijgt 4 muizen per dag. Weegt 720 gram en ze doet het ook als ze al eten heeft liggen. Was benieuwd ogf andere dit herkennen ik vond het wel wat extreem in vergelijking met de rest. :eten:
Kick
Aantal fretten: 1

Re: Gefixeerd op eten

Bericht door Kick »

Ik herken dat gedrag niet zo. Ik neem aan dat je ook haar ontlasting en drinkgedrag in de gaten houdt? Zolang je geen gekke dingen ziet zoals plotselinge gewichtsschommelingen en ze doet het verder goed dan zou ik zeggen; het is een liefhebber :mrgreen:
Mette

Bericht door Mette »

Ik herken het zeker. Fé heeft dit ook en Patou met periodes. Het is volgens mij typerend bij prooivoeding. En ik merk dat het typischer is bij moertjes dan bij rammen (die toch sneller het allemaal minder boeit). Het komt volgens mij erg door gewenning en 'de verwachting dat..' inderdaad.

Zodra Fé de vriezer hoort staat ze al gespitst en is totaal niet meer bezig met gezellig loslopen, alleen de focus op het eten. Ze doet het echter niet meer als ze eten heeft liggen....

Patou heeft het alleen als ze in de kooi zelf staat en komt het echt uit je handen grissen en wil het vervolgens panisch verstoppen of haar kooi verdedigen.

Ik denk dat het zich bij elk fretje anders kan uiten. Ieder heeft zijn eigen verstop patroontjes en voorkeuren. Ik zou me er niet veel zorgen over maken en denk ook niet dat er veel aan te doen is, gewoon eromheen werken en doen of je neus bloed. Ik zie het vooral als "ze genieten blijkbaar erg van hun prooi".

Het zijn ook de fretjes waarbij je moet opletten met brokkendagen of je die er dus ook nog wel inkrijgt.... Ondanks dat Fé dit vrij goed eet gaat het wel met lange tanden, en heeft ze onlangs in haar ziekteperiode het 1,5 week moeten eten en was daarna zoooo ontzettend klaar met geen prooi meer mogen, dat ze letterlijk uit haar kooi brak toen ze de vriezer nog hoorde. Daarop moest ik Hanneke mailen dat het dus écht niet langer meer ging zonder prooi :roll:
Gepke

Bericht door Gepke »

Ik dagt ook niet echt dat er wat aan de hand was maar vond het bij Nala wel heel opvallend in vergelijking met de rest. Maar Nala's karakter verschilt ook heel erg met fly dus zal wel karakter trek zijn. Ze is van winter naar zomer wel veel afgevallen (300 gram) maar nu in de zomer is ze wel stabiel. En volgensmij kan ze met de hoeveelheid voedsel dat ze krijgt niet zijn dat ze honger heeft. De rest poep en het drinken is volgensmij gewoon goed. Brokken eet ze ook altijd wel wat teleurgesteld maar fly is gek op brokken dus ze zal af en toe wel moeten. Ik ga volgende week sowieso naar de frettenkliniek voor de entingen dus als er iets niet goed is hoor ik dat vast wel (verwacht bij Nala geen problemen). Is er eigenlijk een hoeveelheid muizen dat normaal is voor een moertje per dag?
Mette

Bericht door Mette »

Volwassen zit dat vrij standaard op 2, maar soms zelfs nog minder. Een kleine dame zoals Patou eet er soms gewoon maar 1, maar met Nala's gewicht zal ze minimaal op 1,5 zitten tot 2 muizen per dag. Het zit wel in Nala's lijn om fors in het eerste 'winterspek' te zitten dus ik sta er niet erg van te kijken dat zij daardoor ook forser afviel. Zolang ze maar goed vol voelt voor jou en ze gezond en blij in haar velletje zit :D .
Probeer misschien eens sochtends een schaaltje Waltham te geven aan beide voor een week? Kijken of het dan iets minder is bij haar?
Gepke

Bericht door Gepke »

Dan is Nala wel een klein vreetzakje ze eet zo 4 large muizen per dag, die blijft maar eten. Ze heeft hier al de bijnaam de lint worm :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Mette schreef:Het is volgens mij typerend bij prooivoeding.
Precies, onze Max had het ook, hij was een prooi eter en werd helemaal gek wanneer ik hem zijn muis wilde geven of zelfs wanneer ik de vriezer open trok. Hij werd bijna hysterisch en dook letterkijk de vrieslade in en wanneer ik een muis uit de zak wilde halen scheelde het niet veel of hij viel mij daarbij aan. :lol: Hij kon zich maar net inhouden om daarbij niet in mijn vingers te hangen terwijl er normaal gesproken echt totaal geen kwaad in hem school. Dus ik herken dit wel degelijk en moest er eigenlijk altijd wel om lachen. :clown:
Karen

Bericht door Karen »

Ik herken het hier ook, vooral met het jongere spul. Een waar schreeuworkest als de prooibak geopend wordt :mrgreen:
Ik zie een groot verschil tussen de onderlinge behoefte aan eten. Het heeft ook niet direct met grootte te maken. Sommigen zijn gewoon vreetzakken en anderen kunnen met veel minder toe..
Het zijn echte lekkerbekken die prooieters :lol:
Mette

Bericht door Mette »

Het blijft inderdaad een indicatie, maar 4 is toch wel erg veel voor een Nala :lol: . Ze heeft het blijkbaar nodig ;). Beter teveel dan te weinig zeg ik altijd maar.
NKW

Bericht door NKW »

Ik kan niet meepraten over prooieters, maar als ik dat zo lees moet ik heel erg denken aan hamstergedrag... Hamsters verzamelen ook al het voedsel (heb er 2 gehad en beiden deden het vooral met het lekkere spul) en vervolgens werd het weggestopt in alle hoekjes en kiertjes voor later. Misschien zijn die fretten allemaal stiekem hoarders :lol: Maar wel fijn dat ze zo geniet van het eten!
Karen

Bericht door Karen »

Oh ja dat zeker Noëmi; fretten stashen voor later. De wilde bunzing doet dat ook vooral in de koudere periodes. Voorraad aanleggen voor als eten even niet zo makkelijk voorhanden is. Het vervelende is dat als ze dat in huis doen met prooi, dat het ietwat smerig wordt :fluit: 8-)
Marjan

Bericht door Marjan »

Ach, dat loopt uiteindelijk vanzelf wel weg. :mrgreen:
Karen

Bericht door Karen »

:lach:
....iieeeeuw!
Nadine
Aantal fretten: 99

Bericht door Nadine »

Hahaha toen ik nog thuis woonde had ik dat wel eens.... Follow the maggots :brush:
Gelukkig nu niet meer.

Skye is niet zo enthousiast op eten maar wel erg druk. Van boven naar onder door de kooi, tralie krabben, voerbak uitgraven.. Naja je kent het wel :mrgreen:
Gepke

Bericht door Gepke »

Haha ik denk niet dat Nala het de kans geeft om te verrotten die doet niet aan hamsteren die eet alles gelijk op :fluit: altijd bang dat ze wat te kort komt. Maar hanneke vond er wel een beetje chubby (niet echt dik hoefte niet af te vallen gelukkig voor Nala) als je haar drie muizen per dag geeft doet ze net alsof ze verhongerd de kleine aansteller :brush: maar hoef gelukkig daardoor ook geen follow the maggots te spelen
Marjan

Bericht door Marjan »

Hanneke vindt een fret snel dik hoor dus daar zou ik mij niet teveel van aantrekken. Zeker niet bij een prooi-eter. :clown:
Mayke

Bericht door Mayke »

Inderdaad bekend bij Hanneke..... :mrgreen:
Plaats reactie