Ervaringen met Ziwipeak
Re: Ervaringen met Ziwipeak
De brokken van hert zijn wat donkerder van kleur en schijnbaar heel anders van smaak. Ik laat nog maar even beide smaken in haar bakje zitten, hopelijk gaat ze het alsnog eten.
Het verschil tussen de blikbrij van half Greenwoods/hert of greenwoods/lam maakt Baila in ieder geval niet uit.
En ik zal in ieder geval de hoeveelheid die ik aan Baila geef in de gaten houden want die mag echt niet dikker worden dan dat ze nu al is.
Het verschil tussen de blikbrij van half Greenwoods/hert of greenwoods/lam maakt Baila in ieder geval niet uit.
En ik zal in ieder geval de hoeveelheid die ik aan Baila geef in de gaten houden want die mag echt niet dikker worden dan dat ze nu al is.
Voeding met hoge voedingswaarde tikt dan snel aan, hahaha.Minka schreef:Ik heb gemerkt dat je niet veel hoeft te geven aan blikvoer. In het begin gaf ik meer en dat merkte ik ook aan Mila op de weegschaal.
@ Marjan, mooi dat de meesten het zo goed eten! Eet Ahron het nu ook al helemaal?
Ja, sinds gisteren krijgt hij het puur. Maar ik moet hem de eerste likjes nog wel in mijn armen geven want anders rent hij heel hard weg.
Maar wel superfijn dat hij overstag is gegaan!
Marjan vries je de blikkenbrij (nieuw woord voor de fretten van dale) ook in.
Hoe gaan ahron en baila op de blikkenbrij
Hoe gaan ahron en baila op de blikkenbrij
Ja, ik maak nu per keer brij van 1 blikje Greenwoods en 2 blikjes (a 95 gr) Ziwipeak. Maar daar doe ik ruim 4 dagen mee en dat vind ik te lang om in de koelkast te laten staan. Dus ik vries de helft in zodat het max 2 dagen in de koelkast staat.
Ze eten het nu beiden met smaak en de ontlasting ziet er mooi uit. Alleen blijft Baila haar ontlasting toch nog wel aardig ruiken zo af en toe dus ik ben begonnen bij haar de omeprazole af te bouwen. Die krijgt ze nu al een paar dagen niet meer. Mijn theorie is dat er toch maagzuur nodig is om de bacteriën die ervoor zorgen dat haar ontlasting zo stinkt te lijf te gaan. Het lijkt iets beter te gaan nu maar ik denk dat het misschien toch nog iets langer de tijd nodig heeft.
Ahron zijn ontlasting ruikt wel veel minder de laatste tijd dus al met al ben ik helemaal niet ontevreden.
Ze eten het nu beiden met smaak en de ontlasting ziet er mooi uit. Alleen blijft Baila haar ontlasting toch nog wel aardig ruiken zo af en toe dus ik ben begonnen bij haar de omeprazole af te bouwen. Die krijgt ze nu al een paar dagen niet meer. Mijn theorie is dat er toch maagzuur nodig is om de bacteriën die ervoor zorgen dat haar ontlasting zo stinkt te lijf te gaan. Het lijkt iets beter te gaan nu maar ik denk dat het misschien toch nog iets langer de tijd nodig heeft.
Ahron zijn ontlasting ruikt wel veel minder de laatste tijd dus al met al ben ik helemaal niet ontevreden.
Hoeveel geef je hun nu te eten? Ik geef 4 keer omdat ik het zielig vindt om haar honger te laten lijden, maar dat is denk ik meer mijn eigen gevoel.
Ik geef ze twee keer per dag een kleine eetlepel per keer. Baila werd te dik met drie keer per dag brij en werd ook helemaal nerveus de eerste maand toen de brokken haar kooi uit moesten. Van Hanneke mag ze nooit meer brokken eten maar dat gaat gewoon niet op. Baila wordt zo nerveus zonder haar brokken dat ze juist gaat hoesten.
Dus ze hebben er dus wel nog wat brokken bij alle twee.
Dus ze hebben er dus wel nog wat brokken bij alle twee.
Mila mag van Hanneke het liefst ook geen prooi meer. Ik heb al aangegeven dat ik uit eigen kweek wel de fuzzies blijf geven. Dat vond ze gelukkig wel goed mits het eigen kweek is. Ik zie namelijk bij Mila ook helemaal een opleving als ze weer iets van prooi krijgt, dat ga ik haar niet ontnemen zolang ze het kan opeten.
Oke dan heb ik een beetje een graadmeter qua hoeveelheid. Ik blijf het lastig vinden de dosering dat had ik al met brokkenbrij en nu ook met de blikkenbrij. Bij prooi had ik daar geen moeite mee. Daar worden ze ook niet dik van.
Oke dan heb ik een beetje een graadmeter qua hoeveelheid. Ik blijf het lastig vinden de dosering dat had ik al met brokkenbrij en nu ook met de blikkenbrij. Bij prooi had ik daar geen moeite mee. Daar worden ze ook niet dik van.
Ik heb er een die 3 dagen op alleen ziwipeak heeft gestaan, brokjes lam en blik lam/hert. Ik vind dat hij duidelijk meer stonk en de ontlasting was ook wat brijig. Nu combineer ik het weer met prooi en het is weer over.
Bij de anderen combineer ik nog Greenwoods met Ziwi blik en die eten het goed. Het verzadigd het jonge spul echter niet. Ze blijven hongerig en worden daar nerveus en happerig van. Sinds eergisteren geef ik er dus weer prooi bij en het gaat duidelijk ook beter.
Over het algemeen worden de brokjes van Ziwi hier geweigerd. Al wordt er sowieso slecht brok gegeten, maar de Ziwi gooien ze er echt uit. Ook als snoepje willen ze het niet, op een paar na en dan alleen de hert variant.
Bij de anderen combineer ik nog Greenwoods met Ziwi blik en die eten het goed. Het verzadigd het jonge spul echter niet. Ze blijven hongerig en worden daar nerveus en happerig van. Sinds eergisteren geef ik er dus weer prooi bij en het gaat duidelijk ook beter.
Over het algemeen worden de brokjes van Ziwi hier geweigerd. Al wordt er sowieso slecht brok gegeten, maar de Ziwi gooien ze er echt uit. Ook als snoepje willen ze het niet, op een paar na en dan alleen de hert variant.
Oh wat grappig, hier eet Shae juist alleen de lams brokken, die hert variant vindt ze ronduit smerig.
Wat mij trouwens wel opvalt nu bij de ingevroren brij dat de structuur wat veranderd, het wordt wat korreliger wanneer het ingevroren is geweest. Met een scheutje heet water erbij wordt het wel weer een gladde brij maar ik weet nu toch even niet waar ik goed aan doe...
Het is inderdaad een beetje uitproberen in het begin, ze werden hier ook snel te dik van de brij. Ik hou als graadmeter ook echt hun gewicht in de gaten. En omdat ze er brokken bij blijven krijgen, ben ik ook niet zo bang ervoor dat ze te weinig krijgen.Minka schreef:Oke dan heb ik een beetje een graadmeter qua hoeveelheid. Ik blijf het lastig vinden de dosering dat had ik al met brokkenbrij en nu ook met de blikkenbrij.
Wat mij trouwens wel opvalt nu bij de ingevroren brij dat de structuur wat veranderd, het wordt wat korreliger wanneer het ingevroren is geweest. Met een scheutje heet water erbij wordt het wel weer een gladde brij maar ik weet nu toch even niet waar ik goed aan doe...
Ja dat klopt Marjan met het invriezen. De structuur is anders, maar een papje maken na invriezen gaat weer soepeler vind ik. Wel is het zo dat vers van de pers zeg maar er wel beter eruit ziet.
Ik laat het in ieder geval niet dagen in de vriezer staan hooguit 2 dagen,
Ik laat het in ieder geval niet dagen in de vriezer staan hooguit 2 dagen,
Ik denk dat ik dan toch maar 1 ziwipeak blikje en een 1/2 blikje Greenwoods per keer ga mixen want wanneer ik een half blikje Greenwoods invries en later staafmixer, zie ik geen verschil in structuur. Ik wil het ook niet langer dan 2 dagen in de koeling hebben.
Ze hebben ook Ziwipeak rund blik. Kun je dat aan een fret geven?
Ik ga het proberen in ieder geval. Voor mijn gevoel kan dat net zo goed als lam of hert, iets wat ze ook bij zeer grote uitzondering als wilde bunzing zullen 'vinden'.
Oke bedankt Karen, dan ga ik daar wat blikjes van bestellen.
Ik heb nog nagevraagd vandaag bij eko4petz of de konijn/lam versie nog in hun assortiment komt en dit was het antwoord:
De konijn versie ken ik wel al een tijd, maar deze wordt niet in Europa verkocht. Van onze leverancier heb ik begrepen dat dit iets te maken heeft met de (toch al) strenge import regels.
Ik zal het nog eens navragen maar ik ben bang dat deze versie nooit in Nederland beschikbaar zal komen en dan we het met de 4 smaken die we wel hebben moeten doen.
De konijn versie ken ik wel al een tijd, maar deze wordt niet in Europa verkocht. Van onze leverancier heb ik begrepen dat dit iets te maken heeft met de (toch al) strenge import regels.
Ik zal het nog eens navragen maar ik ben bang dat deze versie nooit in Nederland beschikbaar zal komen en dan we het met de 4 smaken die we wel hebben moeten doen.
Ben benieuwd, zou wel fijn zijn wanneer er meer keus komt in het blikvoer.
Het zou erg jammer zijn. Voor fretten zou juist de konijn bijzonder interessant zijn.
En niet alleen voor fretten is het een natuurlijkere prooi.