Reacties op "De veiligheid van prooidier en KVV voeding"

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
Minka
Aantal fretten: 0

Re: Reacties op "De veiligheid van prooidier en KVV voeding"

Bericht door Minka »

Hoe zit het dan bijvoorbeeld met mijn eigen muizenkweekje? Ik geef mila zo af een toe nog baby muisjes of fuzzies
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik denk dat je het allerminste risico loopt bij eigen kweek want dan heb je de hygiëne in eigen hand.
Mette
Aantal fretten: 1

Bericht door Mette »

Eigen kweek is veilig. Je voert dan in dezelfde bacteriën poel waar de fret en muizen in leven, wat perfect is.
Minka

Bericht door Minka »

Oke, dat dacht ik al wel, maar met al die berichten ga ik aan alles twijfelen.

De hygiëne zit wel goed bij mij. De muizen worden ook nog verwend met lekkers en speelgoed.
Marjan

Bericht door Marjan »

Daarom, daar zou ik in jou geval mij geen zorgen om maken.
Karen

Bericht door Karen »

Daarbij komt dat de meeste bacteriën alleen maar 'goed' zijn. Er zijn bacteriën nodig voor vertering en opname van voedingsstoffen in het lichaam. Bacteriën en andere milde vero treiniging is nodig om een goed werkend immuunsysteem te krijgen en behouden.
Wat niet god is, zijn bepaalde zeer schadelijke bacteriën en virussen, die dus ernstige ziektes veroorzaken! Juist die lijken de laatste tijd ateeds vaker voor te komen. Ook milde bacteriën, waar een gezonde fret niet ziek van wordt of hooguit eens een 'verkeerde' drol van neerlegt, zijn nu in zulke grote mate aanwezig dat het wel gevaarlijk wordt.
Helen
Aantal fretten: 2
Contacteer:

Bericht door Helen »

Natsumi is sinds woensdag van de muizen af en aan de brok.
Ik neem dit zeer serieus! Als er een gemene in zit en je wordt gebeten of gelikt
kan het ook overspringen. We staan er niet bij stil..

En wat Karen zegt...
Wij zitten ook vol met bacteriën waarvan de meeste broodnodig zijn.
yvonne

Bericht door yvonne »

Na al deze verontrustende berichten vraag ik me ook af of BiBi 4 jaar geleden niet besmet is geraakt met een bacterie uit prooi. Hanneke zegt al die tijd al dat ze vlees gegeten heeft waar een bacterie in zat, en ik ging ervan uit dat het de KVV geweest moet zijn, maar het kan dus net zo goed een muis of een eendagskuiken geweest zijn. Ze heeft het allemaal gegeten het eerst jaar. Totdat ze ziek werd. We zullen het nooit zeker weten, maar het is een mogelijkheid.
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Dat is het rotte er aan Yvonne, het is te lang geleden :???:
Ukkie is dezelfde leeftijd als Bieb, is echter grootgebracht ook bij de fokker op TF en blikvoer.
Maar ook hij heeft wel zo zijn dingetjes gehad in de afgelopen maanden. Zijn bloed is uitvoerig getest
waar geen bacterie of andere dingen in gevonden zijn. Urine was wel een beetje fout met ietwat
lekkende eiwitten.

Soms kun je ook domweg pech hebben... en ik vraag mij af in hoeverre andere oorzaken dezelfde
symptomen kunnen geven?

Maar het kan best hoor Yvon, doe mij 1 plezier en ga niet jezelf de schuld geven.
Dat geld ook voor alle andere mensen die problemen hebben die mogelijk door vlees/prooi hebben gegeven en
nu zieke fretjes hebben. En ja, ik heb ook aan Solletje gedacht.. ze kreeg muizen van Kiezebrink/AFE...
Daar kan ik dan nog zeggen dat de oorzaak ver voor mij lag door domweg niet te reageren op dat kuchje.
2 jaar lang -_-

Het kan van alles geweest zijn, mogelijk ook vanuit het nest..
Bieb heeft geluk gehad bij jou te belanden en heeft goede zorg gehad, tot op het verziekte toe :-p
yvonne

Bericht door yvonne »

Het is lastig om mezelf de schuld niet te geven, en ik denk dat dat in meerdere mate voor anderen met zieke fretjes ook zal spelen. Je denkt dat er goed aan doet, je wil de beste voeding geven aan je fret.
Ik heb destijds ook mijn prooi bij Kiezenbrink besteld en ik voerde biologische KVV, die uiteindelijk waarschijnlijk ook besmet was. Natuurlijk weet ik dat het niet mijn schuld is, maar toch knaagt het een beetje.
In elk geval, gedane zaken nemen geen keer en we maken er nu het beste van.

Was er maar een fabrikant die goed voer wilde ontwikkelen voor fretten, gewoon een goeie biologische brok zonder meuk erin, het zou een gat in de markt zijn!
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Ik weet het.... ik duw het bij mezelf ook regelmatig opzij en ik denk dat iedereen dat wel heeft.
Ja maar biologisch wil niet zeggen dat het vrij is van bacteriën, van dat idee moeten we echt af.
Je koopt iets zonder antibiotica en andere chemische zooi zoals insecticide bij planten. Maar
bacteriën zitten overal in en op. Ook in ons. Als jij mij bijt moet ik een tetanusprik halen omdat anders mijn
arm eraf valt :lol:

Van sommige worden we ziek en van sommige niet. Weerstand en/of het soort bacterie of virus is wat ziek maakt.
En ze kan het ook al gehad hebben bij de fokker, neem aan dat de fokker ook prooi voerde..
Het kan dus overal vandaan gekomen zijn. Dat is de ellende meid.

Her en der hebben die wel een poging gedaan maar zijn vertrapt door de grote jongens.
En ik zie die grote jongens ook wel met een honkbalknuppel langs gaan om ze onder bedreiging weg te werken.
Het is 1 grote maffia... en ze zullen er alles aan doen om aan de macht te blijven.
Mette

Bericht door Mette »

Geef het 5 jaar en dan komen we wel weer achter iets dan beter was om te doen.... Dat blijf je houden. Dat gevoel dat het aan mij lag heb ik allang niet meer gelukkig. Je doet alles in je macht dat je kunt, en meer kun je niet doen. Je denkt het beste te doen en dat zal ik iig ook altijd blijven doen.
NKW

Bericht door NKW »

Biologisch betekend inderdaad niet vrij van bacteriën, maar ook in hondenland zijn er tegenwoordig meer maatregelen. Zo zijn er merken biologische kvv die uitvoerig steeksproefgewijs testen op Giardia en de meest voorkomende bacteriën die in te grote aantallen schadelijk zijn zoals Salmonella.

Karen had het al een keer genoemd: Het is het systeem dat simpelweg niet goed is.

Het is echt niemands schuld behalve dan die van het systeem; dit soort bedrijvigheid brengt lekker veel geld in het laatje en de risico's voor mens en dier schieten er helaas dan bij in. Durf zelfs te beweren dat het veel van die lui die eraan meewerken geen barst interesseert of er dieren en/of mensen ziek van worden.

Maar de kunst is om niet terug te kijken naar het verleden (als je van bepaalde fouten kunt leren doe dat dan en als je er niets aan kon doen leg het dan gwn naast je neer) en ook niet in de toekomst proberen te kijken. Kijk wat werkt voor nu en gebruik dat dan. Geldt niet alleen voor voeren, maar voor alles. Schuldgevoel helpt niet om dingen beter te maken, het is alleen maar een last.

En hoewel er van alles aan gedaan wordt om positieve ontwikkelingen tegen te gaan merk ik (ik ben er op veel vlakken heel veel mee bezig) dat er beslist een verandering gaande is. In landen als Zwitserland en Noorwegen (als ik het goed zeg) heeft homeopathie bijv. al dezelfde status als reguliere medicatie en wordt het ook vergoed waardoor mensen zelf kunnen kiezen wat ze willen.

Sorry, beetje off topic...

In ieder geval: Alle mensen met zieke fretjes heel veel sterkte met ze :hart:
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Mette schreef:Geef het 5 jaar en dan komen we wel weer achter iets dan beter was om te doen.... Dat blijf je houden. Dat gevoel dat het aan mij lag heb ik allang niet meer gelukkig. Je doet alles in je macht dat je kunt, en meer kun je niet doen. Je denkt het beste te doen en dat zal ik iig ook altijd blijven doen.
De schuld ligt bij de "makers" niet bij ons. Wij willen het beste voor ons zelf en onze dieren maar de "makers" maken er een potje van. Er is volgens mij geen stukje vlees of aanverwante meer, zonder schadelijke bacteriën.
Voor nu kunnen we niets anders doen dan het onderzoek afwachten en alternatieve voeding, brokken te geven.
Wat ook niet ideaal is maar ja...

Maar dat er mensen zijn die zich schuldig voelen begrijp ik maar al te goed.
Als je goed wil doen, zoek je toch de schuld bij jezelf.
We dachten goed bezig te zijn en nu blijkt dus van niet. Nu moeten we denken in oplossingen, niet in problemen.
Karen

Bericht door Karen »

Er wordt eerg veel ondernomen omte achterhalen wat er precies speelt en waar de bron ligt. De mogelijkheid dat het niet voedingsgerelateerd is, houden we ook open.

Helaas zijn dit soort onderzoeken erg prijzig en kunnen we het niet gelijk grootscheeps opzetten, maar wellicht dat er in samenwerking met de UU nog wat kan, i dien het gevaar voor de volksgezondheid mee gaat spelen.

Er wordt aan gewerkt!
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

We wachten het wel af, meer kunnen we niet doen.
Birgit

Bericht door Birgit »

Hierop reagerende en dan met name op de opmerking van Minka over de muizen. Op dit moment worden muizen in zeer grote aantallen in Oostbloklanden gefokt om hierheen vervoerd te worden. Dan heb je het over vrachtwagens met 15.000 dieren. Dat vervoer is schijnbaar goedkoper dan ze hier te fokken. Een deel van de muizen en ratten overleeft de reis niet eens door stress en zwakke weerstand. Ik heb weleens 5 muizen uit zo'n lading gekocht en twee ervan lagen de volgende dag dood.

Je kan je voorstellen dat als je 15.000 dieren in één vrachtwagen laadt, dat alle ziektes en stress vrij spel hebben en dat de controle minimaal is. Dus nee, die dieren zijn absoluut niet gezond.

Zelfgefokte muizen krijgen betere voeding, minder stress en zitten niet met zulke aantallen bij elkaar. Die hebben meer weerstand en dat vertaalt zich ook door in gezondere dieren en dus beter voor jouw fret.

Wat kvv aangaat, de meeste bacteriën verspreiden zich na de dood van een dier. Biologisch zegt wel wat, maar niet alles. Kvv is gemengd vlees, dus er zijn best wat handelingen waarbij bacteriën kansen krijgen. Kip voor menselijke consumptie bijvoorbeeld wordt zo snel mogelijk steriel verpakt en dan nog is 3.5% besmet met salmonella..
Mette

Bericht door Mette »

Fali die ik nu heb, is tot op heden puur gevoerd op zelfgevangen prooi en kattenbrok. Ook hij had een een voelbare buiklymfeklier. Stewie, die is opgegroeid op cheape kattenbrok en af en toe een kuiken, had een ini-mini buiklymfekliertje. De biologische prooi ben ik zelf dus ook helemaal nog niet zo zeker van.... Ook het zelf kweken van Minka werkt daarin mee. Kennelijk geeft ook dat niet niet helemaal zekerheid? Ik twijfel over zelf een kweek op zetten, maar deze zaken doen mij toch blijven twijfelen.... Vroeger werden ze minimaal 6 bij mij op brok, inmiddels allang niet meer. Ik hou ze mooi volledig op brok tot er meer over bekend is daardoor.
Minka

Bericht door Minka »

Dank je Birgit voor je antwoord. Nu kan Mila alleen nog maar mini muisjes eten, maar dat blijf ik wel doen. Wat Mila niet op kan mag gewoon doorgroeien en na een tijdje gaan ze de diepvries in. De vrouwen selecteer ik altijd waarmee ik wil door fokken. Zolang Mila geniet van de mini muisjes blijf ik het doen.

Het fokken van eigen muizen is duurder dan kopen.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik begreep van Hanneke dat wanneer een fret besmette prooi heeft gegeten, het nog jaren in het lijfje kan sluimeren voordat de fret er uiteindelijk last van kan gaan krijgen. Dus jou probleem met Mila zou al kunnen zijn ontstaan lang voordat je haar eigen gefokte muizen te eten gaf.
Birgit schreef:Kip voor menselijke consumptie bijvoorbeeld wordt zo snel mogelijk steriel verpakt en dan nog is 3.5% besmet met salmonella..
Dan heb jij zeker laatst het filmpje van een Belgisch kipschandaal niet gezien, daar werd de kip helemaal niet snel of steriel verpakt. :clown: Dus wanneer ze het met vlees voor menselijke consumptie het al niet zo nauw nemen, kun je wel bedenken wat ze doen met prooidieren.
Plaats reactie