Fali, deel 2

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Mette
Aantal fretten: 1

Fali, deel 2

Bericht door Mette »

Aankomende vrijdag ga ik weer richting de kliniek, dit keer met iedereen op Mhysa na. Patou krijgt een implantaat, en de rest wil ik laten controleren of nu alles weg is of niet (voorzover niet chronisch). Mhysa is de enige die niet onder 2 redenen valt waarom ik hen wil laten controlen (details daargelaten) en eind augustus is in principe alles nog gecontroleerd. Maar het is een toch een heel rijtje bij elkaar:

Patou implantaat (verder niks mis)
Eller had behoorlijk groene ontlasting 1 dag (synulox en finidiar gehad 7 dagen) 1,5 week na de Koda-kwartel partij. Ook kruimelt hij op brokken. Nu weet ik dat hij chronisch wat dingetjes heeft, maar MOO is er daar niet 1 van zover ik weet.
Lenn is niks uit zijn ontlastingonderzoekje gekomen en onlangs dus ook een bloedtest gehad, desondanks 7 dagen op finidiar gezeten en ik vind hem iets ingevallen in de flanken
Fé had ook weer iets groen in haar ontlasting erbij gekregen ondanks geen kwartel gehad, ik denk een na-wee van de bacteriele infectie een half jaar terug. Heeft ook even 7 dagen synulox gehad.
Raisin gaat mee voor de zekerheid. Buiten bekkie iets afvegen na waltham gaat alles super.

Dan zijn er 2 nieuwe rammetjes bij me komen wonen die beide voor hun eerste enting gaan. Stronghold hebben ze ondanks oormijtvrij dit weekend gekregen. De ene gaat nog verhuizen en de ander blijft. Zijn naam is Fali geworden ("herfst" in Esperanto).

Ook komt Skål bij me logeren voor de vakantie van Lineke, en ook haar neem ik even mee. Zij eet haar Waltham iets te heet en veegt haar bekje af. Verder doet ze het super. Ook te be sure daardoor, en Lineke gaat niet met groot plezier naar Hanneke sinds Ivey dus is blij als ik het wil doen. Ik vind dat juist weer prettig om zelf bij te kunnen zijn.

En dan gaat ook nog Nadine met Skye mee, want ook die wil even voor check-up.

Al met al 9 fretten. Ik ben er klaar mee al die infecties en drama's en wil zeker weten dat de boel schoon is om voorwaarts op de juiste brokken-met-lekkernijen-toer te blijven :stokpaard: .

En natuurlijk ga ik Koda ophalen. Ook heel erg spannend. Er staat een afspraak voor zijn crematie aan het einde van de middag. Een drukke dag en hoop emoties dus vrijdag vrees is, al zit ik daar al een paar weken mee...

Fali is een 5 maanden jong kereltje en komt van een jager. Hij is alleen nog met een handschoen opgepakt tot op heden en best radicaal hier en daar. Niet omdat hij zo gemeen is, maar zoals hij zei "ik pak die jonkies voor de zekerheid altijd even met handschoen". Nou ok dan... Dus ik moet hem leren wat handen zijn en dat die zacht en lief zijn. Voor nu is het plan dat hij na volgend jaar zal verhuizen, maar ik hoop dat ik daartoe in staat ga zijn want ik ben nu al erg verliefd op hem. Ik vind het een leuke uitdaging en ben benieuwd hoe snel hij gewend zal raken aan zijn nieuwe huis en handen.

Afbeelding

Hij zit in het hok van Koda, dan geheel is schoongemaakt en ontsmet, en ook iets meer winterklaar gemaakt. Er zit zeil over het dak om die in de winter te beschermen en Lenn heeft onderin 2 plexiglas plaatjes gekregen. Ik hoopte dat er daarmee wat minder vocht onderin bij hem zou komen maar dat is nog niet het geval, dus ik wil nog een keer even met Arnold bekijken hoe dat daar nou terecht komt steeds.
Capture.JPG
Capture.JPG (83.44 KiB) 7151 keer bekeken
Kick

Re: Lenn, Eller, Mhysa, Patou, Koda, Fé en Raisin

Bericht door Kick »

Dat wordt zeker een drukke dag voor je. Heel veel sterkte alvast. Ook wel weer fijn als Koda weer bij je is ;)

En dat koppie van Fali :hart: Wat een sukkel die jager... Ik ben blij dat hij bij jou komt :D
NKW

Bericht door NKW »

Een hele toer met 9 fretten! Sterkte met de crematie en succes met de rest. En superleuk dat Fali bij je is komen wonen, hij heeft een heel leuk snoetje :D
yvonne

Bericht door yvonne »

Fali is een leukerdje hoor :hart:
Sterkte alvast voor vrijdag, drukke en emotionele dag voor je.
Mette

Bericht door Mette »

Ja zou zeker fijn zijn als hij er weer is. Hij komt nog wel even zonder urn terug, want ik heb er 3 in ontwikkeling. Ik ben nooit blij met mijn urn van Sjos en Yip, de enigen die Koda voor gingen, en ik wil ze gewoon wat gelijker en gepersonaliseerder. Dat gaat nu eindelijk gebeuren :juich: . Maar, Koda moet nog wel even op de zijne wachten daardoor.

Ik twijfel of ik niet toch Mhysa ook even mee zal nemen vrijdag, ik vind het zo raar er 1 achter te laten en you never know....

Alvast een Waltham verslaafde aan het maken, want dat had hij natuurlijk nog nooit gezien in zijn leven. Hij pakt het aardig op. Mede voor evt. medicatie in de toekomst als voor het liefde gaat door de maag effect. Cosma snackies lust hij niet, boxby kipreepjes wel, dus daar krijgt hij elke keer stukjes van. Het lijmproces is begonnen.

Afbeelding
Kick

Bericht door Kick »

:hart:
Nadine
Aantal fretten: 99

Bericht door Nadine »

Aaaaah lekker verwennen :hart:
Mette

Bericht door Mette »

Langzaam maar zeker leren we elkaar kennen. Het is een lief ventje tot op heden, maar ik zoek dan ook geen confrontaties op en wacht tot ik wat meer relaxtheid in zijn lichaam voel en in zijn oogjes zie. Dat kost nu eenmaal wat tijd. Voor nu spelen we elke avond even samen, en gewen ik hem terwijl hij rondloop vooral aan her en der geaaid worden, laat ik hem even aan me ruiken, pak ik hem op en zet hem weer neer. Ik heb zowaar gisteravond een eerste frettensprong gezien toen ik hem weer neerzette :P . Het zit er wel in dus! Even met de hengel gespeeld om te zien wat ik al dacht; hij is extreem fel op bewegende speeltjes. Zo ook als ik de poepbak in de kooi moet pakken. En vol met mijn hand en arm langs zijn neus naar binnen reiken om die te pakken is een uitdaging als hij binnen 0,5 seconde naast je staat ;). Ik moet hem dus telkens even afleiden. Ligt niet aan mijn hand, maar vooral aan dat ik beweeg.

Terwijl we zo lekker zaten, hoorde ik Lennie her en der een mokje geven uit de andere losloopruimte, of zoals hieronder lekker in de ballenbak spelende. Die vermaakt zich altijd uitstekend :lol: . Ik moet wel uitkijken dat hij me dan niet ziet (wat vlak erna ook gebeurde) want dan springt hij eruit en komt hij snel op me afgerend.
Afbeelding
Kick

Bericht door Kick »

Fijn om te horen dat het steeds een stukje beter gaat :D

Gekke Lennie :hart:
Marjan

Re: Lenn, Eller, Mhysa, Patou, Koda, Fé en Raisin, deel 2

Bericht door Marjan »

Heerlijk fretje hoor die Lenn. :hart:
En goed te horen dat Fali een beetje uit zijn schulp kruipt. :D

Ik heb je topic even opgesplitst in een nieuw deeltje, we willen de topics niet al te groot laten worden. Moet ik Fali zijn naam erbij zetten?
NKW

Bericht door NKW »

Wat goed dat Fali een beetje los begint te komen :)

Leuke foto van Lenn in z'n ballenbak.
Karen

Bericht door Karen »

Gaat de goede kant op met Fali! :D

Heerlijk zoals Lenn kan spelen. Heel herkenbaar hoor, dat als je iets leuks op de foto wilt zetten ze ophouden en nieuwsgierig naar je toe komen :mrgreen:
Mette

Bericht door Mette »

Jup Koda mag eruit en Fali mag op het einde erin :).

En of Karen, en dan geregeld zo halsoverkop dat ze bijna struikelen :lol: .

Update over de uitslagen vandaag volgt, even rustig aan doen na zo'n dag.
Mette

Re: Lenn, Eller, Mhysa, Patou, Fé, Raisin en Fali, deel 2

Bericht door Mette »

Hanneke was erg meelevend voor de fretjes, lief voor ons en grondig en serieus in haar onderzoekjes en we hebben er 4 uur lang gezeten.

Stewie (kattenbrokjes en kuikentjes achtergrond); voelbare maar mini buiklymfeklier. In orde dus :)

Skål; Weinig te voelen, maar ze was ook erg gestresst in de kliniek (door pension?). Ze eet echter haar Waltham iets 'te heet' en veegt haar bekje af, dus zal vast ietsje last van haar maagje hebben. Dat moet haar immuunsysteem echter zelf oplossen nu ze geen prooi meer krijgt.

Abra; was 23-08 nog in orde met de 2e enting, maar heeft nu een maagdarmkanaal (vooral darmen) ontsteking en de nieren doen iets mee na het eten van dezelfde kwartelbatch als waar Koda aan overleed. Zuurtegraad was goed, dat scheelt. Ook haar immuunsysteem moet aan het werk en los dit hopelijk zelf op de komende tijd. De infectiebron (prooi) is natuurlijk al even weggehaald nu ze op brok zit.

Dan de eigen clan.

Fali (wild zelfgevangen prooi en kattenbrokjes achtergrond); ze denkt (net als ik) dat dit een hele leuke fret wordt. Hij heeft duidelijk oormijt gehad en dus op 14 en 28 dagen weer even herhaal-behandelen. Zijn middenoor doet daardoor nu wat mee, maar dat kan nog bijtrekken als de behandelingen zijn gedaan. Buiklymfeklier voelbaar maar niet pijnlijk.

Patou; ik blijf haar steeds mager vinden dus ik ga eens Virbac proberen i.p.v. Orijen, en ze wordt de komende tijd even 2x daags met Waltham bijgevoerd. Verder niets aan het handje met haar gelukkig. Ze heeft haar 4-jarige implantaat gekregen en dat was gillen krijsen paniek. Patou is een angsthaasje geworden jammer genoeg nu ze steeds ouder wordt.

Fé; is na haar bacteriële infectie nog 2x op controle geweest en ging steeds beter. Sinds kort zag ik af en toe weer een groen poepje dus ik was al weer bezorgd. Dat klopte inderdaad. De infectie lijkt toch nog een naslagje te hebben en ze heeft momenteel daardoor een maagprobleem en misselijkheid. Ze pauzeert en likt veel tijdens Waltham eten en schudt zelfs af en toe. Zij krijgt synulox (antibiotica), omeprazole (maagzuurremmer) en metocloperamide (tegen misselijkheid) en gaat over een maand als Fali ook zijn 2e enting krijgt, weer mee voor controle.

Raisin veegde alleen af en toe haar bekje af bij mij na Waltham eten. Ze gaf ook een schopje bij de maag voelen (= minimaal auwa). Ze krijgt daarom de komende tijd even 2x per dag sucralfaat (maagbeschermer) die haar maag hierbij wat ondersteunt. De infectiebron (prooi) is weggehaald nu ze op brok zit dus verder moet ze het zelf doen.

Mhysa had ik gelijk in om die thuis te willen laten. Maag en buiklymfeklier zijn wel redelijk voelbaar maar niet alarmerend.

Lenn had al een tijdje wat slechtere ontlasting (korrelig) en een pijnlijke nier (stond al onder controle dus). Zijn nier was wederom pijnlijk en zijn urinewaarde maakte dat we toch weer even bloed hebben afgenomen. Albumine (duidt op maagrpoblemen) is weer goed hersteld. Hij lekt eiwitten via maagdarmkanaal. Ontstekingscellen hoog. Lenn heeft chronisch schade aan maagdarmkanaal dus het gaat misschien niet helemaal weg.
Hij krijgt een maand synulox voor zijn nieren en gaat over op Virbac brokjes. Verder zie je aan Lenn overigens niets. Hij zit mooi in zijn vacht, energie en is een blije fret :). Zo zie je dus maar ;).

Eller is altijd al een zorgekindje ondanks dat je me er niet vaak over hoort en je het ook niet aan hem ziet. Hij heeft al vanaf jongs af aan een maagprobleem en al eerder dacht Hanneke te zien dat hij ook middenoorproblemen had aan zijn waardes. Toch at hij grote prooi, snel zijn prooi, zelfs bevroren, is zijn nekvel goed te pakken, kauwt hij goed in een pincet.... daar hebben we dus nooit iets mee gedaan. Echter nu alles over op brok is, is dit mijn enige kruimelaar. Eindelijk kan een symptoom dus bij de waardes gevoegd worden. Zijn milt is al tijden vergroot (secundair wijzend op een zieke fret) en allerlei organen doen mee bij hem. Hij gaat geweekte brokjes krijgen om hem minder pijn te geven bij het eten. Synulox om hem weer even op gang te helpen en doen herstellen, en mocht hij slecht eten gaat hij er sucralfaat en omeprazole bij krijgen om hem op gang te helpen.

Een dankbaar dagje en heel erg blij dat ik ben gegaan. Ik wilde zeker weten dat ik alles voor ze deed dat in mijn macht lag nu er geen rauw meer gevoerd wordt en de infectiebron is weggehaald. Ik weet nu precies wie zich waarin rottig voelt en hoe ik ze kan ondersteunen. Fijn!

Bij thuiskomst voor Patou, Fé, Eller en Lenn de brokjes naar Virbac gewisseld en vandaag Fali daaraan toegevoegd. Als hij MOO zou kunnen krijgen, dan wil ik dat hij daar alvast goed aan gewend is nu hij pas net bij me woont :).

Afbeelding
yvonne

Bericht door yvonne »

Nou dat is toch weer een hele waslijst :???:
Hopelijk gaan ze snel opknappen.
NKW

Bericht door NKW »

Ik hoop dat ze allemaal vlug opknappen, gaat vast goed komen met alle goede zorgen!
Karen

Bericht door Karen »

Sterkte met allen!
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat is toch wel weer een redelijke ziekenboeg, hoop ook dat ze snel gaan opknappen.
Mette

Bericht door Mette »

Hm ik loop alweer even achter met updaten zie ik, maar ik vind dit forum (sorry) al heel snel een soort medisch punt worden en weinig over andere dingen gaan. Nu draag ik daar zelf ineens fors aan bij en natuurlijk gewoon druk met leven en voor de fretjes zorgen. Toch zie ik het natuurlijk liever over andere zaken gaan :brush: .

Ik zal het kort houden per fret.

Patou (3,4 jaar):
Ik kwam erachter dat ze geen Virbac lust. Tegelijk was ik aan het bijvoeren, dus ik wist even niet of ik nu teveel Waltham gaf of dat ze het echt niet lustte. Nu voer ik 1x daags bij en heb ik 50% Virbac en 50% Orijen gegeven, maar jup; ze sorteert netjes haar brokjes en Virbac blijft steeds liggen. Dus ik hou haar voorlopig gewoon op Orijen. Zal het nog even met Hanneke bespreken maar denk niet dat die bezwaar heeft, volgens mij was het meer mijn keuze dan Hannekes om te kijken of ze Virbac juist makkelijker zou eten, maar niet dus...
Ze is fors aangekomen in 2 weken! Van 490, naar 545 en gisteren 560 (zondag is mijn weeg dag). Ik wil haar nog over de 600 krijgen, dat kan ze prima. Ze weegt normaal 580-680 gram (zomer - winter ongeveer). 625-650 moet ze best kunnen halen.

Lenn (3,5 jaar):
Gaat heel ok. Krijgt dus alleen synulox en heeft een Virbac wissel doorgemaakt die hij prima vond. Al 80 gram aangekomen over 2 weken, maar dat kan ook de normale winterwissel zijn natuurlijk.

Mhysa (3,4 jaar):
Krijgt geen ondersteuning verder en blijft op Orijen. Goed aangekomen van 750/735 naar 800 gram al.

Eller (3,4 jaar):
Die is en blijft altijd Waltham slecht eten en daarom heeft hij een wissel doorgaan in medicatie. Hij krijgt er sucralfaat bij en omeprazole. Ik had verwacht dat hij de sucralfaat niet zou verdragen (Hanneke ook) maar niets is minder waar. Hij begint eigenlijk sinds gisteravond moeilijk te doen na het al zeker 7 of 8 keer te hebben gehad inmiddels gok ik. Vanochtend wilde hij net de laatste 0,15 ml met moeite. Even in de gaten houden. Als dat zo blijft gaat hij op metocloperamide namelijk.
Hij is daarnaast overgestapt op geweekte Virbac. Is hij een dag tegen in opstand gekomen zoals ik hem kende met de brokkendagen als pup, maar na een dag win je al van hem dus dat was easy :). Ook 100 gram aangekomen in 2 weken dus die gaat lekker.

Raisin (0,5 jaar):
Verdroeg de sucralfaat niet (dat is wel flink balen voor zo'n jonge fret) en na een Waltham eetfilmpje moest ze ook op een kuur synulox en metocloperamide erbij. Nu na een een paar dagen begint dat eindelijk effect te hebben en eet ze haar Waltham met medicatie wat gemakkelijker. Ik durf de meto nog niet te verlagen voorlopig (0,7).

Fé (1,4 jaar):
Zit op synulox, metocloperamide en omeprazole. Heeft ook een Virbac switch gemaakt. Ik begon de meto op 0,7 maar heb al vanaf moment 1 kunnen verlagen met 0,1 per dag naar 0,4. Toen vond ik haar stabiel worden. Nu een dag of 3 later heb ik het idee dat we naar 0,3 kunnen. Die gaat dus ook steeds beter. Ze is ietsje afgevallen, maar dat komt door de Virbac wissel. Ze is er niet blij mee maar eet het wel en aardig goed, dus ik hou even vol.

Fali (0,4 jaar):
Die gaat echt geweldig lekker. Heeft ook een Virbac wisseltje gemaakt maar hij zat pas een kleine week op Orijen dus dat vond hij allemaal prima. Hij lijkt totaal niet meer op de spriet die hij was bij binnenkomst. Hij heeft een mooi buikje, zijn koppie is heel anders, hij glimt zijn vacht zowat uit en heeft een echte rammen look nu. Hij is super vriendelijk en ondanks ietsje angstig als we naar de losloop lopen en dat hij nog niet helemaal los is gekomen met spelen, kan ik alles met hem doen inmiddels en vertrouwt hij me uitstekend. Lekker knuffelen en vingers voor neuzen, kriebelen, kusjes, snoepjes, het gaat echt super. Her en der al iets prikken/stimuleren in zijn spel, daar zijn we nu ongeveer gebleven. Ook zijn zindelijkheid wordt steeds beter en hij heeft nu halve dagen dat er helemaal nergens iets naast ligt. Zo wel, dan altijd boven in zijn afgescheiden deel en moet ik even het kleedje vervangen. Het ligt nooit meer op zijn onderste 2 verdiepingen. Beetje bij beetje komen we er dus! Ik had nooit verwacht dat het zo snel ging. Terugkijkende op hoe we vroeger fretten zouden moeten hebben opgevoed, was hij totaal verpest geweest als dat in uitvoering was gebracht.... Onbegrijpelijk. Ik vind het geweldig fijn dat ik na zoveel jaren fretten hebben ze eindelijk vrijwel door en door snap en op ieder beweging en blik van hem kan inspelen om hem te bevestigen en op te laten bloeien. Hij kwam met 580 binnen, was een week later al 752 en weegt nu 817.

Zie bovenaan de pagina hoe hij was. En bedenk deze er nog even bij:
Afbeelding

Hij is nu zo:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ook nog een paar Raisin foto's gemaakt. Ook die had ik er al een tijdje niet meer opgezet. Zij krijgt zo'n mooi breed gekleurd 'wintervlak' op haar rug. Heeft haar aardig wat kriebel gekost die rui maar ze heeft hem praktisch doorstaan inmiddels :lol:
Afbeelding

Zo'n wit gezichtje heeft ze overigens helemaal niet, maar de telefoon maakte het licht nu eenmaal zo...
Afbeelding

Spannend op de tafel!
Afbeelding

Afbeelding

Haar typische uitdagende blik (moet je even vergroten voor full effect):
Afbeelding
Kick

Bericht door Kick »

Grappig dat je zegt dat het forum een medisch karakter heeft/krijgt. Eerlijk gezegd was dat ook een beetje de opzet ;) Natuurlijk zien we ook liever leuke verhalen maar je zult zien dat er veel van geleerd wordt en dat je zelfs later, wanneer je zelf iets niet meer weet over die of die fret, je het forum raadpleegt en op je gemak alles nog eens kunt teruglezen.
Plaats reactie