Nakunaku
Nakunaku
Naku ken ik al vanaf geboorte en komt uit een nest van 8 pups. Geheel gevoed met prooidieren, 80% hele prooidieren en ook wat duif. Een enkele keer is er kwartel gegeven.
Het hele nest is zonder problemen goed opgegroeid tot 11 weken. Toen was er een die een beetje magertjes bleef, maar was gelijk ook de allerdrukste uit het nest.
Bij de tweede enting is het meisje wat iets mager werd samen met Naku meegegaan. Er was met het andere meisje geen aanwijsbare oorzaak waarom ze iets mager bleef, maar Hanneke gaf al aan dat er mogelijk iets speelde met de rauwe voeding. Naku, waar uiterlijk helemaal niets aan te merken was, maar voor mij af en toe iets misselijk oogde, was helemaal niet in orde; erg gevoelig op de buiklymfeklier en gespannen bij het palperen in de buik. Schrik! Er werd besloten om geen bloed analyse te doen, omdat er bij die jonge dieren vaak niets bijzonders uitkwam. Wel werd er urine bekeken. Die was helemaal niet in orde. Naku ging aan de synulox voor 2 weken, daarna 2 weken rust en weer op controle. Ze mocht geen prooi meer en het liefst al mijn andere fretten ook niet
Hup alles op de Orijen brokjes, waar ze op zich ook wel aan gewend zijn, maar sporadisch krijgen.
Nou met de brokjes was een groot drama. Alleen de heren buiten en Shade aten de Orijen, maar ook mondjes maat. Alles begon hier af te vallen en gefrustreerd te raken door de honger. Toen geweekte brokjes erbij gaan geven, om te kijken of het dan beter gegeten zou worden....euhm nee dus. Drama hier, bijvoeren met blik van Greewoods en Ziwipeak geprobeerd en dat ging ook maar zeer matig. Vieze stinkdrollen en het werd niet enthousiast gegeten.
Het meiske wat al wat mager was, werd nog magerder. Niet leuk meer. Alle fretten, behalve de mannen buiten hadden honger, maar weigerden de Orijen te eten. Shade lust dan wel de Regional Red van Orijen, dus die at nog wel, maar niet van harte en begon er ook slechter uit te zien. Naku begon heel hard gewicht te verliezen en besloot al haar eten te weigeren.
Ondertussen met veel aanmodderen, was het weer tijd voor de controle van Naku.
Bij Hanneke bleek ze nog steeds zeer gevoelig op de buiklymfeklier, maar minder gevoelig in de rest van de buik. Ze was wel veel te licht voor een fretje van haar formaat en leeftijd. Tja eten wil ze niet, ook waltham gaat matig met veel misselijkheid.
Urine was flink verbeterd en praktisch normaal. Wat nu....bloed zou niet zo veel uitwijzen. Toch op mijn aandringen wel bloed analyse gedaan en dat was maar goed ook. Het was helemaal mis! Naku was duidelijk heel ziek, ondanks haar vrolijke puppengedrag! We schrokken heel erg eigenlijk. Een duidelijk infectie beeld, maar ook al erg lage albumine en andere eiwitverstoringen.
Een fikse infectie in het maagdarm kanaal veroorzaakt door rauw vlees. Dat zonder een keer gebraakt te hebben of slechte ontlasting getoond te hebben! Dat hoeft dus niet altijd aanwezig te zijn.
Naku ging aan de medicatie en vooral ook misselijkheid bestrijding om te zien dat ze weer ging eten.
Er vanuit gaande dat het andere meiske al een poosje aan de magere kant is, alle dames problemen hebben met het eten van de Orijen (misselijkheid) hebben we het zekere voor het onzekere genomen en allemaal aan de medicatie gezet.
Ik ben overgestapt op Virbac brokjes en eerst begonnen die lauwwarm en geprakt aan te bieden in de hoop dat deze brokjes beter verdragen worden en daardoor ook beter gegeten.
Dat ging vanaf dag een super met alle brok weigeraars
Dat was een opluchting...ze aten weer!
Alle dames zag je zienderogen opknappen van het weer voldoende eten en de medicatie. Het altijd wat te dunne meisje is nu een lekkere mollige dame geworden, ondanks dat ze nog net zo druk is
Ook Shade en Grimm zijn enorm opgeknapt.
Naku dus niet
Het blijft aanmodderen met haar. Kon bepaalde medicatie niet verdragen, is nog steeds heel erg misselijk en heeft sinds twee dagen besloten dat ze de Virbac brokjes ook niet meer wil eten. Ik geef haar nu (sinds gistermiddag) a/d met wat waltham voor de smaak, maar moet het wel met een spuitje in de bek geven, anders eet ze het ook niet. Het is nog net geen dwangvoeren, want ze likt het wel zelf uit het spuitje...
Ik weeg haar dagelijks en de afgelopen week is er gewoon weer een dalende lijn te zien
Ondertussen is ze zo gek als een deur, rent en speelt als een dolle en is er (zeker voor de meesten) gewoon niets aan haar te merken...
Ik ben zeer verdrietig. De zoveelste bij mij die deze weg bewandelt.....Uiteraard al jaren een onderwerp van gesprek, ook met Hanneke. Wat doe ik fout????
Rauwe voeding! Ik ben een enorme voorstander van natuurlijke voeding, ongeacht het diersoort. Alleen lijkt het zo te zijn dat de rauwe voeding van dusdanig slechte kwaliteit is, dat het niet veilig is. Zelfs de sterkste dieren kunnen bepaalde (mate van) verontreiniging niet aan. Zoals in het voeding topic geschreven zijn we druk bezig met allerlei zaken uitzoeken, oa ook of het 'iets' is wat in huis kan overleven en van dier naar dier over gebracht kan worden of dat het puur om vervuild eten zelf gaat.
Hoe dan ook, mijn meiske is inwendig een erg ziek pupje en ik heb geen idee hoe dit gaat eindigen...
Via dit topic hou ik jullie op de hoogte
Re: Nakunaku
Wat een verhaal en wat naar dat ze niet wil opknappen van alle fretjes die al weg opgeknapt zijn! Dat is echt gewoon zo sneu voor haar en heel veel sterkte met haar Ik hoop beslist op een wonder voor haar en voor jou want jij hebt zo te lezen ook al zat meegemaakt op dat gebied!
- yvonne
- Aantal fretten: 1
Echt heel verdrietig dat ze niet wil opknappen. Ik hoop en duim op een wonder, dat ze toch nog een stijgende lijn gaat laten zien. Heel veel sterkte en een dikke
Ik hoop zo erg dat dit toch een goede afloop krijgt!!
Ik hoop dat ze toch snel gaat opknappen.
Zo ziet het er nog niet naar uit. Ik zit op dit moment even met mijn handen in het haar, eerlijk gezegd.
Ik moet haar dwangvoeren anders eet ze niets. Ze is onrustig en happerig vanwege de honger en is weer afgevallen
Ik hoop echt dat dit de naweeën zijn van de ab en ze straks toch weer gaat opknappen.
Ik moet haar dwangvoeren anders eet ze niets. Ze is onrustig en happerig vanwege de honger en is weer afgevallen
Ik hoop echt dat dit de naweeën zijn van de ab en ze straks toch weer gaat opknappen.
ik duim nog steeds mee. Het lijkt verschrikkelijk veel op Ivey.
Dit is zo enorm moeilijk Karen, ik snap dat je het soms echt niet meer weet. Wat er ook besloten word, ik wens je veel sterkte en ik duim voor Nakunaku.
Ik duim hard voor je mee dat ze het gaat redden
Naku begint een klein beetje vooruitgang te laten zien. Haar gewicht is gelijk gebleven, ze oogt iets minder heftig misselijk en heeft vanavond ook wat zelf gegeten. Het is een klein stapje, maar ik ben er blij mee, voor nu..
Ik hoop dat de stijgende lijn doorzet
Ik hoop dat de stijgende lijn doorzet
Oh ik help duimen!! Gewicht in de plus gooien meid!!
Ga zo door Nakunaku!
- yvonne
- Aantal fretten: 1
Oh ik ga nog harder duimen!! Kom op meisje, ga zo door!
Goed om te horen hoor!
Kom op je kan het!
Vandaag weer wat afgevallen
In overleg met Hanneke nu stoppen met a/d en sucralfaat. Alleen waltham en ook omeprazole erbij...en weer kijken hoe ze het daar op gaat doen. Het voornaamste is nu dat ze eet en reserves gaat opbouwen.
Vanavond heeft ze netjes haar schaaltje leeg gegeten zonder overdreven misselijkheid
In overleg met Hanneke nu stoppen met a/d en sucralfaat. Alleen waltham en ook omeprazole erbij...en weer kijken hoe ze het daar op gaat doen. Het voornaamste is nu dat ze eet en reserves gaat opbouwen.
Vanavond heeft ze netjes haar schaaltje leeg gegeten zonder overdreven misselijkheid
Hoop maar dat ze het daar beter op gaat doen.
Ik duim mee!
We zijn nu een paar dagen bezig met alleen waltham en extra medicijnen. Het gaat op en af, maar het eten is nog steeds een drama. Ze was wat aangekomen de eerste 2 dagen en woog al 920 gram. Gisteren bleef ze weer gelijk en vanochtend weer alles kwijt wat ik met veel moeite de afgelopen tijd erbij gekweekt heb...880 gram. Het eten gaat zeer moeizaam vandaag
Verder is ze echt zo gek als een deur hoor! Rennen, spelen, springen, klauteren...er zit geen rem op haar
Als ze zo misselijk is, laat ze zich niet zo makkelijk oppakken en is ze ook snel happerig.
Verder is ze echt zo gek als een deur hoor! Rennen, spelen, springen, klauteren...er zit geen rem op haar
Als ze zo misselijk is, laat ze zich niet zo makkelijk oppakken en is ze ook snel happerig.