Ervaringen met Ziwipeak

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
Karen

Re: Ervaringen met Ziwipeak

Bericht door Karen »

Nou Shade eet nu voor het eerst in haar leven brokjes. Grappig is dat ik bij haar problemen had om haar aande brok te krijgen. Ze weigerde gewoon de Orijen kitten. Tot ik een keer een proefzakje Tundra en Regional red (Orijen)heb besteld. Daar zit ander vlees in en die eet ze wel :mrgreen: Virbac eet ze alleen geweekt, de droge brokjes laat ze lekker staan.
We gaan de Ziwipeak rund toevoegen in de mix en de virbac er uit voor haar!

Isanti en Grimm eten de Ziwi rund ook; Willow eet alles :clown: en Miracle eet de andere Ziwi ook gemengd met Orijen, dus zal deze ook wel lusten.
Lineke
Aantal fretten: 1

Bericht door Lineke »

Skallie vindt de ziwipeak hert lekker!
trea
Aantal fretten: 0

Bericht door trea »

Bliks wil ook nog niks van de rund hebben :(
Nadine
Aantal fretten: 99

Bericht door Nadine »

Skye wil van rund en hert nog steeds niks weten dus Izzy mag lekker alles hebben. Ze krijgt het gemengd door haar Applaws brokken.
NKW

Bericht door NKW »

Zo, veel aan de ziwi zie ik, fijn dat ze het allemaal lusten! :D Hier wordt het ook nog steeds graag gegeten, maar ik houd het ivm de probleempjes en daar ik heel blij ben dat het nu eindelijk stabiel blijft bij Smokes toch voorlopig op alleen hert. Hoewel hij van de week een keer had dat het bakje niet helemaal leeg was gegaan en toen had hij het voor elkaar gekregen de laatste resten op de muur achter de kooi te spatten :roll:
Minka

Bericht door Minka »

Ik snap dat je niet zo graag een andere soort wil proberen, maar ik heb ook wel goede ervaringen met de rund. Ik blijf nu ook alleen op Ziwipeak zitten. Het hoofdbestanddeel is dan de hert of rund aangevuld met lam of lam/makreel.
NKW

Bericht door NKW »

Ik schop deze even omhoog. Het valt mij namelijk op dat sinds Smokey op de ziwi zit (blikvoer met water erbij nog altijd) de tandsteen bij hem vermindert is. Voordat hij overging op de ziwipeak (was nog met de virbac brokkenbrij) had hij echt behoorlijk tandsteen en bedacht ik me dat hij mogelijk al voor een gebitscontrole (en misschien ook reiniging) zou moeten bij de dierenarts. Zijn er meer met deze ervaring? (Vind het namelijk behoorlijk bijzonder, want behalve wat harde touwspeeltjes waar hij, alsof het een prooi is, soms in bijt eet hij tot nu toe verder geen hard voedsel.)
Marjan

Bericht door Marjan »

Hier hebben ze ook gen last van tandsteen maar ik weet niet of dat te wijten walt aan de ziwipeak want ze hebben hier maar heel kort op de brokkenbrij gestaan.
Minka

Bericht door Minka »

Ik kan dit nu nog niet beoordelen. Madam Mila staat nog in winter modus en is niet erg meewerkend. De laatste keer bezoek aan de dierenarts is niet echt veel over de staat van het gebit van Mila gezegd. Zodra mila weer wat meer in haar voorjaars karakter gaat komen, kan ik er meer over zeggen. Als Mila weer wat opener naar mij wordt, kan ik dit beter beoordelen.

Nog even geduld aub en Mila heeft wat geduld nodig. :clown:
Belin
Aantal fretten: 3

Bericht door Belin »

Ziwipeak blikvoer eet Shiro heel graag, Venison (Hert) is tot nu toe wel favoriet qua smaakjes. Ik had ook een sample van Ziwipeak droogvoer bij mijn bestelling gekregen en een beetje vermengt met zijn Orijenbrokjes. Blijkbaar vind hij het gigantisch lekker want hij zoekt echt de stukjes Ziwipeak er tussenuit (Beef smaak). Ik vind alleen wel dat ze fantasieprijzen vragen voor dat voer..voor een lullig zakje van 400 gram moet ik 17 euro neertellen..vind ik niet echt realistisch om als volledig voer te gaan geven eigenlijk gezien de hoeveelheid die hij wegwerkt per dag. :?:
Mette

Bericht door Mette »

De prijs staat gelijk aan wat je betaalde voor rauwvoeding voorheen. Het is juist een voorrecht om 'weer goedkope brok' te mogen gaan voeren op financieel vlak. Her en der wat ziwipeak staat nog steeds niet gelijk aan hoe absurt veel we kwijt waren voor prooi. Ik snap je afweging hoor, maar zonder enige gein heeft iedereen dat jarenlang uitgegeven aan hun fretten. Zeker een ram in de groei was je soms met gemak 100 euro per maand aan kwijt.
Belin
Aantal fretten: 3

Bericht door Belin »

Hmm dus misschien geen slecht idee om het toch maar aan te schaffen dan. Ik wil zeker niet dat hij iets te kort komt. Hij krijgt nu ziwipeak blikvoer, lang doorgekookte kip (vel/kraakbeen/vlees gepureerd tot pap) gemixt met Orijen en de hele dag door sowieso toegang tot droge Orijen brokjes. Ik heb niet zoveel verstand van wat prooi kostte, dit kwam gewoon nogal prijzig op me over. Het lijkt me ook dat ze minder vol zitten van droge brokken dan prooi en er ook meer van wegwerken?
Mette

Bericht door Mette »

Ze zitten wel vol, maar ze halen er niet genoeg voedingswaarde uit. Een volwassen fret wel, maar een pup heeft hier helaas niet genoeg aan. Ziwipeak helaas ook niet overigens; het is geen vervanger voor de voedingswaarde die prooi gaf. De mix die jij hebt leren maken vanuit de fokker was de juiste; ik heb specifiek met haar afgestemd of ze geen 'brokkenpups' had die nog honger hadden, maar ze hadden geen van deze signalen. Ze heeft dus het juiste recept weten te vinden. Hou dat zeker tot 6 maanden vol en dan zit je goed :). Ziwipeak hoofdvoeding maken is echt niet persé nodig, maar ik denk dat het een fantastische toevoeging is naast de brok, blikvoer en vleesmix die je maakt. Ik moet daar wel bijzeggen dat de vraag "is ziwipeak veilig" momenteel nog bij de Frettenkliniek ligt. De vleesstukjes bevatten immers rauwe delen, waardoor het voor mij nog niet is uitgesloten of daar niet ook e-coli in zou kunnen schuilen. Neemt niet weg dat ook de afkomst van de dieren erg goed is, dus het lijkt me heel sterk ondanks dat het proces het misschien mogelijk zou maken.
NKW

Bericht door NKW »

Belin: Ik voer mijn ram van ruim anderhalve kg standaard ziwipeak blikvoer en ben tussen de 50-75 euro per maand kwijt... Onze kat krijgt biologische kvv, weegt ruim 5kg en die kost de helft per maand... Dus ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel met je eens ben dat het vrij prijzig is tov andere voedingen in ieder geval (prooi van "goede" kwaliteit niet meegerekend dan).
Mette schreef:De vleesstukjes bevatten immers rauwe delen, waardoor het voor mij nog niet is uitgesloten of daar niet ook e-coli in zou kunnen schuilen. Neemt niet weg dat ook de afkomst van de dieren erg goed is, dus het lijkt me heel sterk ondanks dat het proces het misschien mogelijk zou maken.
Zou je hier meer informatie over willen geven Mette? In principe is blikvoer namelijk altijd gestoomd of gekookt dus ik vraag me af welk proces Ziwipeak dan gebruikt dat er rauwe stukjes in zouden zitten. Dat idee vindt ik niet zo fijn, zeker omdat het gwn in een koele en donkere ruimte bewaard wordt (niet eens in de vriezer). Dus als je toelichting hebt hierover heel graag :)
Minka

Bericht door Minka »

Als je op de website van Ziwipeak kijkt, wordt het blikvoer ook op een bepaalde tempertuur verhit. Dit voldoet aan de voorschriften die hiervoor zijn opgesteld. Ik heb alleen nog niet kunnen achterhalen op welke temperatuur dit is.

Ik ben hier ook ingedoken maar verder dan dit kwam ik niet.

Als je het niet vertrouwt, dan kun je hetzelf nog in een snelkook pan doen bijv voor de zekerheid. Ik heb dit als tip van iemand gekregen laatst.
Marjan

Bericht door Marjan »

Hoe kom je er nu bij dat het rauwe ingrediënten zou bevatten? :?:
Hanneke weet ook dat wij dit voeren aan onze fretten en die heb ik er niet over gehoord dus ik vind dit een vreemd verhaal eerlijk gezegd.

En duur is het inderdaad, dat viel mij ook wel tegen. Maar ik denk altijd maar dat een fret veel kleiner is dan een hond of kat en dat het dan wel meevalt. 8-)
Minka

Bericht door Minka »

Wat je zegt klopt ook Marjan. Hanneke heeft er tegen mij ook niets van gezegd. Zelfs toen Mila werd ingeslapen, zei ze dat Ziwipeak misschien wel het voer is voor een fret. Ze vond Mila er echt goed uitzien qua vacht. Jammer dat het innerlijke zo verziekt was.

Ik begrijp aan de ene kant wel de twijfels denk ik, want als je het blik open doet, dan ziet het er erg vers uit. Het wordt echter wel verhit volgens de geldende richtlijnen. Die richtlijnen zijn toch ook zorgvuldig opgesteld.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ja precies, anders ga ik de fabrikant wel eens benaderen maar ik geloof het eerlijk gezegd niet.
Minka

Bericht door Minka »

Ik zou dan ook twijfels gaan zetten bij greenwoods. Daar zitten zelfs hele harten in volgens mij. Misschien een domme vraag maar een bacterie kan niet in brok zitten. Als het niet goed wordt schoongemaakt de machines bijv. Je kunt dan toch overal je twijfels bij gaan zetten?

Ik ben benieuwd Marjan of je antwoord krijgt. Ik heb een half jaar geleden een vraag gesteld en zit nog steeds te wachten op antwoord.
Minka

Bericht door Minka »

Dit heb ik gevonden op internet ivm nat voer

http://www.fao.org/docrep/010/ai407e/AI407E22.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie