Reacties op "De veiligheid van prooidier en KVV voeding"

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
Helen
Aantal fretten: 2
Contacteer:

Re: Reacties op "De veiligheid van prooidier en KVV voeding"

Bericht door Helen »

Om die reden gaan de prooi etende logees als laatste los en worden als zij klaar zijn, de bakken ontsmet en met de stoomreiniger schoongemaakt. Inclusief de vloer. Die zelfde logees hebben ook hun eigen setje speelgoed, mandje e.d.
Hun spullen en die van eigen fretten en/of andere logees worden gescheiden gehouden en vaker gewassen dan ze lief is.

Voordeel daarvan is ook dat het grootste deel van de geur weg is.
Het is een hoop werk maar als je de voordelen van alleen de geur al ziet en hoe de overige fretten
zich gedragen dan is het wel de moeite waard.

En handen wassen! Ook iets wat door veel mensen onderschat wordt.
Ben je zelf naar het toilet geweest, eerst handen wassen voor je je fretten aanraakt.
Heb je in de zak muizen zitten graaien, handen wassen.
Ik kleed me zelfs om tegenwoordig als ik prooi etende fretjes in huis heb geknuffeld.
Likken in gezicht wil ik dan ook niet. Als ik me bedenk hoe vaak Natsumi mij in het gezicht
heeft gelikt.

Je moet niet té paranoïde worden anders heb je geen leven maar wel gewoon zo schoon mogelijk
werken. Dat is vaak al het halve werk :-)

Ik vind het heel erg zorgelijk zoals het nu gaat. Heb al wat mensen gewaarschuwd die hun fretjes hier
brachten en 2 zijn al gestopt met prooi/vlees. Het is lastig uitleggen aan de mensen van de huidige
logees, ze spreken geen Nederlands. Zij komt uit Peru en hij uit Spanje. Zij geven het want hun fokker zegt ......
Tsja, zie daar eens tegen op de boksen?
Mette
Aantal fretten: 1

Bericht door Mette »

Gewoon tegenop blijven boksen met de juiste uitleg. En blijven aangeven dat ze zelf mogen kiezen, maar er gewoon hele recente ontwikkelingen zijn die nog niet overal bekend zijn etc., dan prik je daar echt wel doorheen. Niet gezegd dat ze het doen, maar als de boodschap/waarschuwing maar overkomt is dat ook genoeg. Ik ben pro ieder heeft een eigen keuze te maken.
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Tot zover al 2 mensen overtuigd, nu deze nog.. zo niet dan niet.
Kan niet alle dieren op de planeet redden, 2 is al heel wat :-)
Mette

Bericht door Mette »

Zo is dat :juich:
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Ja toch, niet dan? Zonietdantoch!
Karen

Bericht door Karen »

Naar aanleiding van de eerdere berichten omtrent gezondheidsproblemen welke mogelijk gerelateerd zijn aan rauwe/prooivoeding, willen wij graag een update met jullie delen.

Afgelopen woensdag heeft er in kleine kring een vergadering plaatsgevonden om te kijken welke stappen er genomen kunnen worden om nader gedegen onderzoek te doen en zo mogelijke oorzaken te gaan achterhalen van de stijging in de grote getale zieke fretten de afgelopen jaren.

Er is een kleine werkgroep opgericht van enkele fokkers, opvangen en frettenarts Hanneke Roest van De Frettenkliniek. Daarnaast zal er gebruik worden gemaakt van de diensten, bacteriologen/pathologen, internisten, et cetera. Wij zijn op dit moment bezig met het maken en uitschrijven van plannen, het opstellen van protocollen en het maken van een financieel plaatje.

Zodoende kunnen wij op dit moment nog geen uitspraken doen over hoe het er exact uit zal komen te zien, maar willen jullie wel laten weten dat de werkgroep een feit is en wij jullie hopelijk spoedig op de hoogte kunnen stellen van onze plannen.

Marianne Boymans
Chaimel Lerou
Karen Pedro
Rochelle vd Brink
Mette v Eck
Birgit
Aantal fretten: 0

Bericht door Birgit »

Heel goed initiatief! Wat ik me afvraag, is in hoeverre er samenwerking wordt gezocht (tzt) met de kattenwereld? Bij honden zal het wat minder spelen, omdat honden toch wat ander maagdarmstelsel hebben (zijn meer aaseters dan kat en fret, dus die zullen minder snel last hebben). En met het buitenland, speelt het daar ook?
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Vorig jaar oktober 2 honden en 1 kat in 1 week bij mijn DA.
Alle 3 ingeslapen... alle 3 aan rauw vlees.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ja precies, ik begreep dat een hond het ook al fataal geworden was. Dus het speelt op een veel breder vlak allemaal. :(
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Vreselijk... en had begrepen dat slangen er net zo ziek van kunnen worden en nog gevoeliger zijn. Die hebben echt een probleem want die zet je niet even over op brokjes :-o
Honden zijn overigens net als katten gevoelig voor Salmonella dus ook daar kun je de mist in gaan.
Veel katten krijgen nog kuikens bijvoorbeeld en stukjes kipfilet die mensen niet lekker vinden.
Het is denk ik ook maar net hoever een DA wil gaan met onderzoek. Het zal heus wel eens afgedaan worden
als een virus o.i.d. en niet zo nauwkeurig onderzocht worden bij iedereen. Of ze zien het gewoon niet.

Hanneke zei eens dat als je die vervuilde KVV aan een wilde bunzing zou geven die even hard om zou vallen.
Omdat het bacteriën zijn die in principe niet voorkwamen in natuurlijk levend prooi.
Karen

Bericht door Karen »

Wij als groep trekken geen vergelijking met katten. Mogelijk dat er vanuit Utrecht informatief materiaal doorgespeeld kan gaan worden als er iets uit de kweken gaat komen, maar voor nu zijn ze daar niet happig op. Inderdaad wordt er veel te weinig echt gekweekt en al gauw het labeltje Salmonella aan gehangen.

Wat fretten betreft is er al een EU groep waar we info delen. Ook daar komt het voor, vooral eigenlijk bij landen en adressen waar regelmatig gevogelte gegeven wordt of bij een bepaalde groothandel aangeschaft is. Mensen buiten NL die rauw voor humane consumptie aanschaffen en daar een dieet mee samenstellen of zelf gefokte prooidieren geven, hebben opvallend genoeg geen last van deze problemen.
Bij eerder internationaal contact werd het ook al duidelijk dat het veel voorkomende middenoor probleem ook opvallend minder frequent voorkomt in het buitenland. Terwijl er juist zeer veel rauw vlees gevoerd wordt, maar er dus weinig tot geen commerciele rauwe/prooihandelaren zijn.
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Niet vergeten dat de "Nederlandse" kip niet altijd Nederlands is.. er wordt veel geïmporteerd uit landen als Thailand enz.
Dus dat daar rare dingen in zitten vind ik dan niet zo raar. Andere wetten, andere manier van behandelen enz enz...
Kip is daar niet zo duur dus reken maar uit.
Heb ze in een docu vis voor blik zien behandelen, nou... was meteen genezen!
Dat terzijde, had ook al eens gehoord inderdaad dat in die landen fretten op rauw eigenlijk amper problemen
hebben met de dingen die je hier (vooral ) de laatste tijd ziet.
En verder wat Karen zegt...

Heb daar ook wel over liggen nadenken tijdens slaaploze nachten..
Birgit
Aantal fretten: 0

Bericht door Birgit »

Honden en katten worden natuurlijk ook in compleet andere aantallen gehouden dan fretten. Katten iets van 2.6 miljoen, honden 1.5 miljoen, reptielen 650.000 en fretten 25.000. Van alle soorten zal een fractie rauw gevoerd krijgen. Maar één of enkele overleden hond maakt nog geen 'probleem' (los van voor de eigenaar).

Juist omdat de frettenwereld een stuk kleiner is, valt het ook meer op natuurlijk als het mis gaat. Relatief gezien lijken meer fretten problemen te hebben als ik het zo lees?

Maar in hoeverre is bijvoorbeeld MOO er niet in het buitenland of wordt het niet herkend?
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Of wij horen het gewoon meer van fretten omdat we meer met frettenmensen omgaan.
Toen ik nog op het kattenforum zat kwam ik daar eigenlijk dezelfde soort verhalen tegen.
Met dezelfde eigenwijze personeelsleden die het altijd beter wisten dan de dierenarts,
die een negatief advies gaf over rauw vlees. Wat dacht die arts wel!
Ik zie ze nog steeds maar nu bij fretten personeel.

Ieder dier dat door die reden omvalt is er 1 teveel, als er 400 mensen in een groep/forum
zitten en er zijn er 100 ziek is dat teveel. Van die 300 die overblijven zijn er altijd mensen
die het niet zien/willen zien, het beter weten dan de artsen en gewoon doorgaan.
Als er een fractie van honden en katten omvallen is dat ook nog teveel, de 2 honden en 1
kat in 1 WEEK was een greep uit wat hij meemaakt. Dus die fractie is toch iets meer dan dat.
De "hype" gaat niet alleen bij fretten maar ook bij andere roofdieren. Bijna alle hondenmensen
die ik ken, geven rauw vlees. (inclusief mijn zusje) dan heb ik toch al over een stuk of 20.

En ja, ik lachte ook een beetje om het advies tegen rauw vlees in 2007 bij mijn slechte
dierenarts die niet snapte dat dieren vlees moesten eten. Later snapte ik dat hij dat ook wel
wist maar hij ook wist dat het vlees gewoon niet goed en vervuild was. Kun je nagaan, toen
had hij er al nare ervaringen mee.

Hoelang hebben we allemaal niet zo gedacht?

Heb een tijdje op een Australisch forum gezeten, daar hoorde ik eigenlijk nooit iets over oren.
Wel bijnier gedoe bij oudere fretten. Geen of weinig rauw vlees maar wel dingen als eendensoep.
Oh en guava juice daar tegen... right -_-
Kan intussen ook anders zijn hoor ;-)

Maar MOO, in hoeverre is dit toegewezen aan vlees of beter gezegd de bacterie/parasiet er in?
Er werd voorheen altijd naar oormijt gewezen.. ik heb er een paar gehad die wel eens oormijt
hadden maar geen van alle hield daar een MOO aan over. Dat is lang geleden hoor..

Enneh.. 25.000 fretten is aardig wat :-)
Je zal ze allemaal in huis hebben :lol:
Mette

Bericht door Mette »

Chronische MOO is verder niet erkend, bekend en/of wordt ook niet goed herkend. Nico Schoemaker ontkent zelfs het bestaan ervan ondanks erop te zijn gewezen door Hanneke. Hanneke is de enige die het erkend en actief behandeld.

Dat ze er niet zijn, is een 2e. Veel van de symptomen worden gezien als 'erbij horen' zoals kruimelen met brokjes (hoeveel fretten doen dat wel niet?), of "mijn fret heeft gewoon bijna geen nekvel", en ga zo maar door. Ze leven er ook best prima mee, maar wil niet zeggen dat ze niet secundair problemen in andere organen krijgen door de pijnklachten als gevolg van die chronische MOO. Soms zullen die mensen daarom jarenlang klachten behandelen als gevolg van MOO, zonder de oorzaak te pakken te krijgen. En een hoop fretten doen het er verder ook vrij prima mee en doorstaan de pijn. Daardoor is het best een lastig onderwerp.

Acute MOO wordt uiteraard wel herkent, al jaren, incl. voor gewaarschuwd.... omdat die wel zeer goed herkenbaar is.

Het probleem is inderdaad heel groot Birgit. Laten we voorop stellen dat nog niet bekend is of het echt aan rauwvoeding ligt maar dat vermoeden groot is. Wat we willen weten, is waarom er zo ontzettend veel (zeer jonge) fretten ziek zijn. Dat staat dus verder ook nog los van katten of honden. Daarvoor moeten we eerst meer informatie zien te vinden bij fretten zelf.
Karen

Bericht door Karen »

Bij enkele dierenartsen is het moo probleem wel al in enige mate bekend en is er ook contact met Hanneke over geweest. Met name in Denemarken. Ik kom daar al jaren en heb ook contact met dierenartsen daar. Heb hun op de problematiek gewezen en er zijn een paar fretten met duidelijke symptomen ook geprobeerd te behandelen. Met dezelfde slechte resultaten als hier overigens. Spoelen durven ze nog niet aan.
Een ander nadeel in het behandelen van ernstig zieke fretten in het buitenland is het antibiotica beleid, naast het gebrek aan specifieke fretten kennis. Hanneke gaat een zeer zieke fret eerst behandelen en verantwoordt erna wel waarom ze specifieke ab gebruikt heeft. In sommige landen gaat dat niet zo makkelijk of 'durven' dierenartsen het niet omdat ze die verantwoording niet willen of kunnen dragen. Als je ervaringen beperkt zijn, kun je ook erg moeilijk verantwoorden waarom je specifiek voor die medicatie hebt gekozen en niet eerst iets anders geprobeerd hebt. In veel gevallen is de fret al overleden, voordat uitslagen terug zijn. De meeste praktijken hebben ook niet, zoals Hanneke, de beschikking over eigen apparatuur om bloedonderzoek te doen.

Toevallig afgelopen weekend in contact gekomen met een dierenarts uit Tsjechië, die zich op fretten aan net toeleggen is. Ze wil heel graag meer leren, maar is al erg goed bezig. Ik heb haar naar Hanneke verwezen. Zij was nog niet bekend met het moo en rauw vlees probleem. Is zelfs van mening dat een rauw vlees dieet noodzakelijk is om een fret gezond te houden.

Ik zie om mij heen dat als de kennis van de frettenhouders breder wordt, de dierenartsen ook meer op zoek gaan. Er moet toch antwoord komen op vragen, als een simpel 'ja dat is nou typisch iets van fretten' niet meer geaccepteerd wordt en er andere oplossingen aangedragen worden. Met name vanuit Nederland dan, maar er zijn meerdere dierenartsen (in opleiding) die zelf enthousiaste fretten eigenaren zijn en zich gaan verdiepen.
Zo zie ik in het buitenland (EU) veel meer rauw gevoerde fretten dan hier in NL. Met uitzondering van Denemarken, daar zijn het slechts enkelen. Vlees en prooi is daar erg prijzig.
Karen

Bericht door Karen »

Oh en Helen, ik voer al meer dan 30 jaar 'natuurlijk'. Katten en honden dus rauw. In de begin periode was het heel erg lastig (lees: haast onmogelijk) om aan prooidieren te komen. Ik loste dat op door zelf samen te stellen met humane producten en zg slachtafval erbij te kopen via de slager. Het was toen wel makkelijker om aan allerlei orgaan vlees te komen, wat tegenwoordig niet meer zo is. Ik weet dat ik mijn katten en honden ook altijd een percentage groente erbij gaf, wat ik overigens wel kookte. Nooit problemen mee gehad en altijd gezonde dieren gehad, die oud werden. Juist allerlei opvangers die ik tijdelijk had deden het plotseling veel beter op die voeding. Ook de jonge kittens werden met rauw opgevoed en kregen zelfs kuikens te eten. De problematiek die ik bij de fretten zie heb ik echt nog nooit zo gezien bij honden en katten. Natuurlijk werd er af en toe wel eens een ziek door een besmetting via rauwe voeding, maar dat kan je ook gebeuren met een slechte batch brokken , blikvlees of snacks (wat ook wel eens gebeurd is). Net zoals Birgit aangeeft, een enkel geval geeft nog geen "groot probleem". Zelfs enkele gevallen in een week bij 1 dierenarts, maakt het niet ineens een groot probleem, als het percentueel gezien erg weinig is op het hele honden/katten bestand.
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Ja maar, Karen... jij weet wat je doet en dat is bij een hoop mensen helaas niet zo.
Je wil niet weten hoeveel mensen hun dieren kilo knallers geven. Die gaan niet op zoek naar schoon vlees omdat ze
het ook gewoon niet weten. We horen het misschien niet altijd, misschien moeten ze vragen DA's op te geven op een meldpunt voor dit onderwerp? Zodat het beter in kaart gebracht kan worden.
2 honden en 1 kat van drie eigenaren vind ik al heel veel en dit is maar 1 die ik noem, hij heeft er meer zo gehad.
Bijna allemaal door vlees uit supermarkten. 1 persoon is beiden honden kwijt geraakt door Lotgering (ofzoiets) dit was een vage kennis. Mijn zusje geeft dit dus enthousiast dus die heb ik wel gewaarschuwd maar gewoon doorgaan.

Jij weet het 1 en ander van voeding en bacteriën enz, de meeste mensen hebben geen idee en doen maar wat.
Veel dieren kregen vroeger geen eens rauw vlees omdat ze er "wild/vals" van zouden worden :lol:

Oudste overleden kat van mij was 23 op dieetvoer voor zijn blaas en nieren.
De rest allemaal tussen de 15 en 20+ op brokken. Als tussendoortje deelde ik een haring met ze.
Pech voor hun dat ik geen vis en vlees meer eet :-p

En ja, het Tom Poes verhaal staat mij ook nog vers in het geheugen, dan noem je ook een merk op zeg...
Heeft een flink aantal katten om zeep geholpen begin jaren 90 ergens. Veel lege schappen in de winkels, weet ik nog.
Karen

Bericht door Karen »

Ja en jij noemt dan Lotgering...het grootste bagger merk op KVV gebied wat er op de markt is :lol: Daar zijn al zoveel honden en katten ziek van geworden. Snap niet dat het nog verkocht mag worden.
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

tsja, mijn zusje zweert erbij. Gaat het vers halen en zegt dat die dame het met zorg doet.
Gaat het zelf halen bij de slacht en het is kakelvers... ik knik dan alleen maar. Maar heb haar gewaarschuwd..
Bica is er 12 op geworden dus ze zal wel geluk hebben gehad haha!
Plaats reactie