Beginner vragen

Alles over de nagels, het gebit, de vacht e.d.
Mette
Aantal fretten: 1

Re: Beginner vragen

Bericht door Mette »

Welkom op het forum! Hartstikke fijn dat je ons hebt gevonden, want volgens mij is dit inderdaad het enige forum dat goed actief is en Facebook tipt er op geen enkele manier aan vind ik zelf. Het is toch een heel ander contact wat je zo hebt onderling :).

Ik kan je vooral aanraden langs 2 a 3 adressen te gaan om nog net even wat meer persoonlijk contact op te doen met fretten en echt een beeld te krijgen van de inrichting en gevaren. Je kunt er veel over lezen, maar ze echt even zien bewegen en met ze spelen geeft een veel levendiger beeld. Niemand houdt fretten op exact dezelfde wijze dus het is ook prettig om te luisteren naar welke keuzes de eigenaar waarom maakt. Als tussen die adressen minimaal 1 opvang of fokker zit en minimaal 1 maar liever 2 particulieren zitten met 1 fret krijg je een heel goed beeld.
Wat betreft de zolder zul je die dan in zijn geheel fretproof moeten maken. Een baby hekje met gaas is dat bijv. niet; daar klimmen ze met gemak in en overheen. Beter maak je een type halve deur van een goede MDF plaat, waar ze niet in kunnen klimmen. Uiteraard geen objecten in de buurt waar ze dan op kunnen klimmen als opstapje, anders springen ze er alsnog overheen.
Een dekentje op het bed gaat niet helpen tegen dat je fret eronder, ertussen en erover zal willen lopen en zijn geur afgeven. Ik zou het beddengoed gewoon in een andere ruimte leggen tot je het nodig hebt.
Qua bank: stof is prima en zolang je het fretje laat castreren of een implantaat geeft, en goed de doeken in de kooi verschoond, zul je daar weinig last van hebben. Ja je ruikt het als je een fret in huis hebt…, maar je ruikt het ook als iemand een hond in huis heeft. Heeft iemand 4 honden, dan ruik je dat een stuk sterker dan bij maar 1. Het is soortgelijk bij fretten. Maar enorme stinkende dieren zijn het niet als je ze goed onderhoud.

Wat betreft 1 of 2 fretten, daar is genoeg over gezegd, ook ik zou zeker 1 aanraden. En mannetje / vrouwtje verschil zou ik vooral op je gevoel voor het karakter af gaan. Vrouwtjes zijn wat sneller en flexibeler in hun bewegingen, waar de mannen wat beter te volgen zijn qua snelheid, en soms ook iets gewilliger zijn even bij je te blijven zitten voor een knuffel. De klik die jij met een fretje voelt is uiteindelijk het belangrijkst, of je nu met een volwassen fretje of een pup begint; als je voor de juiste staat dan zegt je gevoel dat wel.

Ook over voeding is genoeg gezegd. Volg het advies van de opvang of fokker waar je het fretje haalt. De fret is immers al iets gewend, en ik neem aan dat het een degelijk adres is die je kiest waar ze verstand van zaken hebben.
Gewoon geen vlees geven momenteel, niet rauw, zeker ook niet gebakken, mogelijk gekookt maar enkel als snoepje en uiteraard is het een gezonde keuze om bij snoepjes wel voor 100% vleesversies te gaan, maar ook dan is het niet rauw vlees.

De Ferplast kooien zijn heel rot in onderhoud. Ze zijn diep (door vierkant) en je moet je arm in bochten wringen om alles goed schoon te maken. Bovendien heeft de bodem van de kooi ribbels; iets dat niet nodig is voor fretten en het schoonmaken bemoeilijkt. Ga voor schoonmaakgemak en niet voor de looks. Een degelijke kooi is de Ferret Nation inderdaad, en je kunt als je echt voor de looks wilt gaan ook zelf een kast ombouwen, of als je toch 30 m2 beschikbaar hebt een hoek van de kamer afzetten en als kooi inrichten. Fretten hebben uiteindelijk meer aan horizontale ruimte dan de hoogte in te gaan.
Als je de Ferret Nation wilt combineren heb ik nog een leuk voorbeeld voor je. Deze eigenaresse heeft 1 fret en de zijpanelen ertussen weggelaten:
dubbele Ferret Nation.png
dubbele Ferret Nation.png (884 KiB) 6553 keer bekeken
Ik zou zeker blijven mailen met Stichting de Fret, het is 1 van de (naar mijn mening) 2 beste opvangen in Nederland dus het zou zonde zijn als je het voorbij laat gaan door zoiets. De beheerders bij SDF zijn niet in hun 20, dus ik snap dat mailen prettiger werkt dan via een app.
Animal Lover

Bericht door Animal Lover »

Oke bedankt voor t advies :) ik zal t zeker zo aanpakken :)
Animal Lover

Oohh dat met die kooi is super ! Dus je kan ze verbinden door gewoon simpel er iets uit te halen? Super ! Jaa dat ga ik doen ! Is ook mooier dan de ferplast vind ik :)
Animal Lover

Ik haal dan wel zo een hekje en leg t wel om mn bed heen als mn fretje los loopt :) makkelijk opgelost :)
Mette

Bericht door Mette »

Niet uit te halen maar gewoon er niet in zetten. Dat is het zijpaneel :). Je kunt de tralies daar ook uit laten ipv ze in het frame te hangen bij het opzetten. En de kwaliteit en het schoonmaakgemak van deze kooien zijn groot.

Het bed afschermen van de rest is inderdaad ook prima. Maar een fretproof hekje vinden is bijna geen optie, dus hou rekening met zelf moeten maken. Alles wat gaas is of horizontale lijnen heeft is klimbaar, en de hoogte moet minimaal 80cm zijn bij de meeste fretten.
Animal Lover

Ik zit die ferret nation op te zoeken en kan niks vinden over 2 grote aan elkaar verbinden. Het lijkt me erg leuk om 2 grote en 1 kleine te verbinden. Of kan dat niet? Zit echt te zoeken hier. In het engels en nederlands. Niks :/
Animal Lover

Ooh ik dacht ik koop gewoon een konijnen hekje lol oke dat gaat dus niet werken. Ik ben handig met hout dus ik haal dan wel dunne platen die weinig wegen en maak ze aan elkaar vast met scharnieren als een hek :)
Animal Lover

Is die ferret nation dan niet minder stevig als je dat er uit laat ?
Helen
Aantal fretten: 2
Contacteer:

Bericht door Helen »

Wij hebben ze hier voor de slaapkamer zodat de katten kunnen vluchten, heeft Fred bij de Praxis gehaald. Was een tuintegel van hout is nu een hekje :-p
Heb er 2, 1 is uitwisselbaar omdat de zijkamer soms ook dicht moet kunnen.
Oogje in de deurpost, haakje aan de plank en klaar :-)
Mette

Bericht door Mette »

Daar zul je ook weinig over lezen want uitbreidingen doen ze alleen in een losse 3e verdieping bovenop.

Je kunt de Ferret Nation 182 en 181 gewoon op die wijze zoals op de foto verbinden, dat is een dubbele (182) en een enkele (181) verdieping, beide met onderstel zodat hij van de grond staat.

Hij wordt daar zeker niet minder stevig van, de verbindingsbuizen zul je er nog steeds tussenzetten, alleen het gaas niet. Dat maakt geen verschil en het is juist een super degelijke stevige kooi.
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Het hekje..
Bijlagen
20171218_130636.jpg
20171218_130636.jpg (120.55 KiB) 6545 keer bekeken
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Het haakje + oogje.
In dit geval houd de deur de andere kant tegen, in geval van geen deur 2x haakje + oogje.. optillen er in en klaar :-)
Bijlagen
20171218_130652.jpg
20171218_130652.jpg (76.52 KiB) 6545 keer bekeken
Animal Lover

Ooh dat is een heel goed idee om de trap af te sluiten! Ziet er ook veel mooier uit dan wat ik van plan was haha xD dankjewel !
Animal Lover

Kan ik ook 2 ferret nations 182 aan elkaar verbinden want dat is de grootste als ik t me goed herinner toen ik t net opzocht :o
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Volgens mij heeft Karen 2 FN's naast elkaar verbonden. Maar het vergt volgens mij wel wat laswerk...
Mette

Bericht door Mette »

Ja 2 van 182 kun je ook aan elkaar verbinden. Waarom laswerk? Je laat gewoon de zijpanelen van het ene model rechts en de andere links eruit, en je kunt zo simpel als met tyraps ze aan elkaar maken. Lassen is nergens voor nodig (en zonde als je hem ooit weer wilt verkopen?).
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

daarom staat er ook "volgens mij" bij.... omdat ik het niet zeker meer wist hoe Karen dit gedaan had ;-)
Marjan

Bericht door Marjan »

Remco van Mayke heeft dat gedaan, die heeft het traliewerk er tussenuit gehaald met een slijptol. Dus redelijk rigoureus en alleen weer te herstellen door laswerk. Volgens mij staat het zelfs hier op het forum ergens. *gaat zoeken*
Marjan

Bericht door Marjan »

Gevonden! viewtopic.php?p=1875#p1875" onclick="window.open(this.href);return false;
Mette

Bericht door Mette »

Maar waarom? Het zijn gewoon tralies die je in de steunbalken 'prikt', oftewel er ook gewoon tussenuit kunt laten..
Plaats reactie