Veeltepel muizen fokken

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
Animal Lover

Veeltepel muizen fokken

Bericht door Animal Lover »

Ik wil over 1 a 2 jaar een fret halen. Omdat ik nu denk aan zelf gekweekte verse prooi denk ik dat het 2 jaar word want dan kan ik op mezelf wonen. Dan zou ik kunnen kweken.

Ik wil veeltepelmuizen kweken omdat die blijkbaar meer en grotere jongen geven en niet zo stinken. Ze komen bij mij dan wel echt in huis dus de geur is wel belangrijk. Als ik op mezelf woon zal er zowiezo wel een 2e slaapkamer zijn van 8 a 9 vierkante meter. Dat word dan een kweek kamer.

Oke nou komen mn vragen <:)
1. Zal de kamer wel alsnog stinken omdat er zoveel muizen zullen zijn?
2. Ik las dat je ze gewoon kan koppelen. Ze vechten even en accepteren elkaar. Dus dan kan ik meerdere vrouwtjes en 1 mannetje bij elkaar zetten toch?
3. Ik las over kweekbakken. Ik doe het liever met 2ehandse aquariums van meerdere vrouwtjes samen dat ze voor elkaars babies zorgen want blijkbaar doen deze muizen dat. kunnen ze op glas klimmen?
4. Hoe herken je het geslacht? Of kan ik ze zodra ze bij de moeder wegkunnen voeren aan mn fret? Ik kan op google niks vinden. Ik zocht veeltepelmuis geslacht herkennen.
5. Is het goed geneog voor een fret om altijd het zelfde te eten?

Ik dacht aan deze omdat ze groter zijn en voor elkaars jongen zorgen in plaats van ze op te eten. Heb liever langs de muren allemaal aquariums staan dan allemaal bakjes wat klinkt als veel werk..

En heb je nog tips hoe ik het t beste aan kan pakken in een ruimte van 8 a 9 vierkante meter ? Ik dacht aan aquariums op lage tafels zoals tv kasten ofzo zodat ik er makkelijk bij kan. En dat in die kasten dan de hennep bodem, hooi, voer, hondenbrokjes en schoonmaakspullen ligt voor de muizen. Ik las ook dat je kweekt, en dan de mannetjes en vrouwtjes in aparte bakken legt, laat groeien en dan voert? Als ik dat zou doen, zijn 3 aquariums dan genoeg? Ik dacht eraan om ook 1 pensioen aquarium te maken voor als de dames oud zijn waarin ze dan nog een goed levem kunnen hebben en dan ook aan de fret gevoerd worden.
Kick
Aantal fretten: 1

Re: Veeltepel muizen fokken

Bericht door Kick »

Hier zul je weinig antwoorden krijgen vrees ik. Er zijn er maar weinig hier die hun eigen muizen kweken (voor zover ik weet maar eentje) en we zijn een forum over fretten en niet over het kweken van muizen.

Ik snap je vragen en dat je het goed wilt doen maar ik denk dat je je informatie beter elders kunt halen.

Zoals al eerder aangegeven zijn we in de frettenwereld nogal afwachtend ten aanzien van prooi (wel of niet zelf gekweekt) en meer info vindt je hier: https://www.werkgroep-fret.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;.

Eerlijk gezegd hoop ik dat je van je plannen met betrekking tot eigen kweek afziet. Het heeft een hoop voordelen en je fret doet het uitstekend op ander voer ;)
Stridder

Bericht door Stridder »

Je hebt iig ook een bak nodig voor het mannetje, het zijn sociale dieren dus het mannetje zit waarschijnlijk liever niet alleen dus dan zou je daar weer een gecastreerd maatje bij kunnen zetten misschien. Maar je kan het mannetje waarschijnlijk niet bij de jongen zetten. En als je de moeders iets van rust wil gunnen ook niet bij de zogende moeders want die worden dan mogelijk al zwanger als ze nog zogen.
Ik moet toegeven dat ik zelf alleen ratten heb gehad en daar veel over ingelezen. Veeltepelmuizen gedragen zich wellicht weer anders.
Wellicht kun je ook eens op reptielen fora kijken, daar zijn ook veel mensen zie zelf de prooi fokken.

Maar idd houd ook rekening met de risico's. Coor je beslist of je dit gaat doen.
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Ik ben de enige nog die een muizenkweek heeft denk ik. Ik heb je al via PB gesproken, maar van veeltepel muizen weet ik weinig. Wat ik belangrijk vind is dat de dames niet het ene nest naar het andere krijgen, dat lijkt me niet bevorderlijk voor de gezondheid. De man hopt bij mij van kooi naar kooi.

Denk hier wel goed over na ivm de gezondheidsproblemen die er momenteel spelen bij de fretten.
Animal Lover

pas over 2 jaar woon ik op mezelf en ik denk dat tegen die tijd het wel goed moet zitten met prooidieren. Ik wil ze ook niet constant met het mannetje laten maar weet niet hoe ik dit aan moet pakken. Maar is goed ik zal wel op reptielen forums kijken :)
Karen

Bericht door Karen »

Bovendien is niet elke fret gecharmeerd van veeltepelmuizen.....even afgezien van het hele gezondheid aspect.
Animal Lover

oke ik heb een nachtmerrie gehad en lig daardoor al uren wakker... door die droom heb ik me helemaal bedacht over fretten.. ik las al dat brokken niet goed zijn. alleen prooi is beter. maar nou had ik een droom dat een fret een konijn (ik hou van konijnen... ) op at. echt stukken er af trok. en dan was het ineens 5 minuten later en zaten er steeds meer gaten in het konijntje en zag ik botten kapot gebeten worden door de fret. en toen opende het konijntje zijn oogjes terwijl de helft van het lichaam ontbrak.. jezus..
ik schrok me kapot.. ik denk dat een fret niet het juiste huisdier is voor mij...

toch wil ik jullie allemaal op het forum bedanken voor al jullie tijd. ik neem wel gewoon konijnen. die hoeven geen rauw vlees..
Karen

Bericht door Karen »

:shock:
Mette

Bericht door Mette »

Door 1 droom omgedraaid terwijl je juist momenteel wordt afgeraden prooi te voeren? Ik vind het bijzonder :| . Niet dat je fretten moet verder, ik ben de laatste die ze opdringt..., maar wel dat je zo snel omslaat :lol: .
Helen
Aantal fretten: 2
Contacteer:

Bericht door Helen »

Wat Mette zegt dus....

Ik zeg, neem een hond of kat... oh wacht... katten eten ook brokjes :-o
De oudste fretten op brokken zijn 9 geworden, oudste kat 23.. de rest heeft ook de 18 ruim overschreden.
Niet alles wat je op het internet leest is waar, blijf gewoon bij 1 groep want straks lees je nog ergens dat
melk en brood goed voor ze is -_-
Animal Lover

Ik las dat ze van brokjes ziek worden. Dat is dus niet waar??
Kick

Bericht door Kick »

Waar lees je dit dan?
Helen
Aantal fretten: 2
Contacteer:

Bericht door Helen »

Jonguh... er zijn fretten 14 geworden op brokken.
Er zijn mensen die dit ook over katten roepen, de oudste werd 23, de rest is ook 18+ geworden.
Ja goedkope zooi... daar kan geen enkel dier gezond van blijven maar als jij voor goed voer
zorgt kunnen ze heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel oud worden!
Stridder

Bericht door Stridder »

Er zijn inderdaad helaas ook brokjes die claimen voor fretten te zijn die niet goed zijn voor fretten. Gelukkig wil dat niet zeggen dat er geen brokjes zijn waar fretten het wel goed op doen.
Even half offtopic maar de gepinde topic met als naam voeding is achterhaald en kan verwarrend zijn. Misschien moet die aangeoast worden?
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Als je erover gaat dromen, dan moet je niet met fretten icm prooidieren beginnen buiten dat daar heel veel onduidelijkheid is mbt gezondheid. Ik heb altijd moeite gehouden met het zelf fokken van de muizen voor mijn eigen fret. Dat juist heeft me geleerd respect te hebben voor het prooidier en het beste daarvoor te doen "ook al" is het prooi.

Nu ben ik al sterk verminderd in het fokken van prooi ivm de gezondheidsproblemen bij de fret, maar elk dier verdient respect. Als je dit al dromen geeft, dan moet je niet beginnen aan fokken van prooidieren, want het blijft moeilijk daar ben ik eerlijk in.

Eerst maar eens afwachten wat uit de onderzoeken gaat komen of alleen brok geven of inderdaad helemaal niet aan fretten beginnen.
Marjan

Bericht door Marjan »

Stridder schreef:Even half offtopic maar de gepinde topic met als naam voeding is achterhaald en kan verwarrend zijn. Misschien moet die aangeoast worden?
Gaan we zeker doen, of in ieder geval alvast een aantekening erbij. :D
Animal Lover

Kick schreef:Waar lees je dit dan?
http://www.ferretsworld.net/voeding" onclick="window.open(this.href);return false;
Animal Lover

welke merk frettenbrokken zijn de beste? want ik wil heel graag een fretje maar ook al word prooi veilig in de toekomst.. ik zou het niet kunnen :( alleen muis wat al dood is bestellen kan wel.. de rest niet :(
Marjan

Bericht door Marjan »

Ten eerste is dit een artikel uit 2002 en ten tweede lees ik nergens dat fretten van een (kwaliteits)brok ziek zouden worden.
In principe is dit verhaal ook nog steeds kloppend, ware het niet dat op dit moment het meeste verse vlees en prooi van dermate slechte kwaliteit is dat je inderdaad nu beter brokken kunt geven om elk risico op ziektes te beperken. Maar dit kan zo weer anders zijn over een of twee jaar. Dus in jou geval zou ik mij voorlopig maar niet al teveel verdiepen in welke voeding het beste is voor je fret. ;)
Animal Lover

Ja maar weet je wat het is.. als mn fret ineens ziek word kan ik niet superveel geld missen voor de dierenarts. Maximaal 200 kan ik wel maar als ik constant terug moet of dure operatie of constant medicatie moet betalen kan ik dat niet.. vandaar dat ik het wel jammer vind dat er over brokken EN prooi gevaarlijke dingen zijn..
Plaats reactie