Mijn naam is...

Hier kun je laten weten wie je bent, dit is niet verplicht maar wel leuk
Plaats reactie
Michael
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 apr 2018 17:16
Aantal fretten: 0
Locatie: Groenlo

Mijn naam is...

Bericht door Michael »

Hallo,

Mijn naam is Michael en ben op moment van schrijven 32 jaar en woon in Groenlo, Oost-Gelderland.

Een jaar of 15 geleden hebben wij thuis een fret gehad, een kleine zwart voet met de naam Rex. Deze at en dronk mee, sliep op de bank of op je schoot (het liefst in je trui) en rende het hele huis door. Later zijn er nog 2 fretten bij gekomen van de zelfde leeftijd die van een ander gezin af kwamen.

Ik heb fretten altijd mooie leuke beesten gevonden en heb altijd graag zelf weer een fret willen hebben. Nou zit ik er sterk aan te denken om dit dan ook te doen alleen is het al zolang geleden, en ik was nog best jong, dat ik niet meer bekend ben in die wereld. Ik wil voordat ik begin eerst wat informatie, een goede buiten kooi bouwen met binnen nachtverblijf en ik wil wat mensen leren kennen in mijn omgeving. Ik vind het belangrijk iemand in mijn omgeving te hebben die bekend is met fretten en die wel eens wil oppassen als ik een weekendje niet thuis ben of toe ben aan een langere vakantie.

Wij gaven onze fret altijd kattenbrokken en hij ging ook altijd op de kattenbak. Nou lees ik heel veel berichten dat mensen hun fretten vooral (rauw)vlees en prooidieren geven. Wat geef jij je fret te eten?

Ik wil buiten een betonnenbak plaatsen met daarin wat zand, gras en misschien wat water. De kooi wordt denk ik 2 meter hoog, 2 meter lang en 1 meter breed met wat tunnels, planken, trappen, boomstammen, etc. Waar moet je op letten, wat is gevaarlijk (wat als ie van 2 meter naar beneden valt?), wat is bijv. giftig (denk aan plastic, geïmpregneerd hout, planten, etc.). De plek die ik in gedachten heb staat niet pal in de zon.

Ik hoop hier mensen te leren kennen, ideeën te kunnen delen en hopelijk kan ik over een tijd mijn nieuwe vriend voorstellen.

Michael
Gebruikersavatar
Kick
Berichten: 13397
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:51
Aantal fretten: 1

Re: Mijn naam is...

Bericht door Kick »

Hoi Michael! Welkom op ons forum :D

Goed om te horen dat je fretten zo leuk vindt, wij hier namelijk ook :mrgreen:

Ik denk dat je toevallig in een goede hoek woont want er zitten een paar forumleden niet al te ver bij jou vandaan. Top dat je je weer gaat inlezen en je zult hier veel antwoorden vinden. Lukt het niet dan vraag je gewoon in het betreffende subforum wat je weten wilt.

Over (rauw)vlees en prooi kan ik duidelijk zijn; Niet doen! Lees even deze site door: werkgroep-fret.nl en lees de topics door in het subforum Voeding.

En wist je al dat we 20 mei weer een Frettendag hebben? Je bent dan welkom om allemaal leuke mensen te ontmoeten ;)
Michael
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 apr 2018 17:16
Aantal fretten: 0
Locatie: Groenlo

Re: Mijn naam is...

Bericht door Michael »

Hallo Kick,

Bedankt voor je warme verwelkoming!

Ik ben erg benieuwd wie er allemaal bij mij uit de buurt komen dan. Dat is n.l. wel mijn eerste prioriteit voordat ik eraan begin. Even de buren de hond uitlaten lukt wel, maar zodra je met een fret aan komt...?

Ik las inderdaad dat er een frettendag aan zit te komen en ook het stukje dat het geld daarvan naar het onderzoek gaat voor zieke fretten die mogelijk (rauw)vlees of prooi krijgen in het nest en daardoor later darm klachten krijgen.
Mag ik dan vragen wat jouw fret(ten) te eten krijgt?
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Mijn naam is...

Bericht door Marjan »

Hallo Michael, ook van mij welkom op dit forum! Super ook dat je je eerst weer even gaat inlezen hier voordat je aan een fret begint. Er is best veel verandert de afgelopen 15 jaar. :D

Prooi en vers vlees kun je voorlopig beter even niet geven, er staan inderdaad het een en ander daarover op het forum.
Onze fretten (van Kick en mij) krijgen sinds een half jaar ook geen vlees meer, dat was best een dingetje want Shae is met prooi opgevoed en at de laatste jaren alleen maar eendmix. We hebben haar langzaam maar zeker over gezet op vleesbrokken van Ziwipeak en brij van blikvoer, ook van Ziwipeak. We hebben daar ook een topic over: viewtopic.php?f=20&t=794" onclick="window.open(this.href);return false;

Over hoe je het beste een kooi en buitenverblijf kunt inrichten is al een hoop geschreven in het subforum "huisvesting". Over het algemeen zijn fretten geen goede klimmers zoals katten dus ik zou zeker niet teveel in de hoogte gaan bouwen in een buitenkooi. Zandbakken en plantenbakken zijn wel altijd een feest voor ze. :D
Op onze Wiki staat trouwens een heel stuk over welke planten giftig zijn voor een fret: https://www.frettenvraagbaak.nl/wiki/Hu ... _artikelen" onclick="window.open(this.href);return false;
NKW
Berichten: 1221
Lid geworden op: 22 nov 2016 09:41
Aantal fretten: 1

Re: Mijn naam is...

Bericht door NKW »

Hoi Michael,

Ook van mij welkom op het forum :)

Klinkt allemaal heel goed wat je van plan bent voor je toekomstige huisgenootje!

Qua voer geef ik zelf ziwipeak blikvoer. Voor het vlees/prooi sluit ik me aan bij Kick en Marjan; eerst sowieso de onderzoeken afwachten lijkt me zeer verstandig. Ik blijf wel voorstander van zo natuurlijk mogelijk voeren en heb voor mijn Smokey ook een voedingsdeskundige geraadpleegd (vooral ivm chronisch maagdarmprobleem). Weinig koolhydraten, geen granen (teveel gezondheidsklachten meegemaakt met carnivoren en granen), hoog vleespercentage... En volgens mij waren er nog een aantal dingetjes die specifiek voor fretten golden in bijv. brokvoeding, maar daar kunnen anderen vast meer advies over geven.

Veel leesplezier op het forum alvast verder!
Michael
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 apr 2018 17:16
Aantal fretten: 0
Locatie: Groenlo

Re: Mijn naam is...

Bericht door Michael »

Hallo Marjan, hartelijk bedankt voor je verwelkoming en je berichtje!

Onze fretten kregen altijd kattenbrokken en ook heb je deze brokken speciaal voor fretten. Raden jullie dat dan niet aan? Bij jullie krijgen ze alleen zacht voer?

Ik dacht dat fretten het juist leuk vonden om te klimmen, dit doen ze in het wild (bunzing, marter) toch ook? Toch maar goed dat ik het hier eerst vraag :-)

Ik zal de topics over huisvestiging nog eens doorzoeken en je link naar giftige planten is erg handig!
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Mijn naam is...

Bericht door Marjan »

Ik ken die brok niet. Ziwipeak kent ook een droge brok, die krijgt Shae naast het zachte blikvoer.
Ahron krijgt overigens naast de brij van Ziwipeak blik ook nog een droge brokkenmix van Virbac Baby Pre Neutered Cat, Orijen kitten kip en Totally Ferret.
Gebruikersavatar
Kick
Berichten: 13397
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:51
Aantal fretten: 1

Re: Mijn naam is...

Bericht door Kick »

Je hebt er klimmers bij maar wij hebben er nooit eentje gehad. Feit blijft wel dat je je huis (of de frettenruimtes) écht fretproof moet maken. Hebben ze ergens wat ontdekt wat ze willen onderzoeken dan is het moeilijk om ze daar weer van af te leiden. Leer kijken en denken als een fret, dan scheelt het een hoop zorgen ;)
Michael
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 apr 2018 17:16
Aantal fretten: 0
Locatie: Groenlo

Re: Mijn naam is...

Bericht door Michael »

Marjan, bedankt voor je voedeltips. Ik zal er tegen die tijd eens naar kijken.

Kick, dat ontdekken ken ik nog wel ja :-) De onze zat vaak op de vensterbank, in de bloempotten, of in de opbergla van de oven of ergens anders waar je em niet kon vinden en ineens naar uren weer tevoorschijn kwam.

Zoals ik al zei wil ik een frettenverblijf buiten maken. Er is hier een topic voor buitenverblijven, maar daar is helaas al 4 jaar niks in geplaatst en veel afbeeldingen doen het niet meer. Ik zal daar nog even mijn ideeën delen zodat het hier niet teveel uitweid.
Michael
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 apr 2018 17:16
Aantal fretten: 0
Locatie: Groenlo

Re: Mijn naam is...

Bericht door Michael »

NKW bedankt voor de tips! Ik heb denk ik een beetje over je bericht heen gelezen :-) De ideeen zijn er wel, maar nu nog de (goede) uitvoering ;-) Daarom eerst nog maar wat rond informeren. Ook wil ik eerst nog wat mensen in mijn omgeving zien te vinden die mogelijk een keer kunnen oppassen. Voor een hond is makkelijk iemand gevonden, maar voor een fret is dat anders.
Gebruikersavatar
Mette
Berichten: 4624
Lid geworden op: 15 jul 2014 16:07
Aantal fretten: 1
Locatie: Enschede

Re: Mijn naam is...

Bericht door Mette »

Hallo Michael, welkom!

Over rauwvoeding en prooi is genoeg gezegd :D. We zitten eig. 'allemaal' weer op steriele voeding, en dan kom je dus toch op brok uit, sinds een tijd. Beaphar en eigenlijk alle frettenmerken brokken, zijn geen beste kwaliteit brokken. Ze zetten een foto of plaatje van een fret erop en dus denk je als consument dat het op een fret is afgestemd, maar dat is toch helaas echt niet zo. Er worden momenteel eig. maar 2 hoofdmerken brok gevoerd: Virbac pre neutered baby cat, en Orijen cat & kitten.

Het is natuurlijk ook erg afhankelijk van de uiteindelijke fret die je op het oog hebt wat die al krijgt, en of je daarop voort kunt borduren.

Ik las je andere bericht ook al, maar het is al laat, dus reageer morgen weer wat uitgebreider!
Michael
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 apr 2018 17:16
Aantal fretten: 0
Locatie: Groenlo

Re: Mijn naam is...

Bericht door Michael »

Hallo Mette, bedankt! Ik ken Beaphar omdat we hier ook altijd het hamstervoer van hadden. De hamster was er dol op en als je em wat anders gaf at ie dagen niet tot ie weer Beaphar kreeg. Het is fijn om van andere mensen hun ervaringen te horen en zo het beest de beste voeding en verzorging te kunnen geven.
Ik zal tzt eens kijken naar Virbac, Orijen en Ziwipeak (zie ik ook vaker voorbij komen).
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Mijn naam is...

Bericht door Marjan »

Michael schreef:Zoals ik al zei wil ik een frettenverblijf buiten maken. Er is hier een topic voor buitenverblijven, maar daar is helaas al 4 jaar niks in geplaatst en veel afbeeldingen doen het niet meer.
Dat hebben we helaas aan Photobucket te danken. :???: Ik zal de TS eens benaderen of zij deze foto's opnieuw kunnen aanleveren in ieder geval.
Gebruikersavatar
yvonne
Berichten: 5980
Lid geworden op: 16 mar 2013 22:36
Aantal fretten: 1
Locatie: Oostvoorne (zuid holland)

Re: Mijn naam is...

Bericht door yvonne »

Hoi Michael, ook van mij welkom op het forum.
Je hebt al aardig wat tips gekregen zie ik en de foto’s van mijn voormalige buitenverblijf zal ik voor je opzoeken, uiterlijk dit weekend. Momenteel heb ik 1 fret en die zit binnen, dus het buitenverblijf heb ik niet meer.
Leuk dat je weer een fret wil en heel goed dat je je eerst in gaat lezen.
En wie weet zien we je op de frettendag?!
Gebruikersavatar
Karen
Berichten: 12910
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:24

Re: Mijn naam is...

Bericht door Karen »

Hoi Michael, welkom hier :D
Wat leuk dat je weer een fretje wilt aanschaffen. Er is in de afgelopen jaren zeker heel veel veranderd. Er wordt meer (kleinschalig) onderzoek naar de fret gedaan, dus kennis is erg toegenomen.

Over de voeding is al genoeg gezegd. Neem het serieus....ik ben een van de mensen waarbij het mis gegaan is met rauw vlees en heb er veel zieke en overleden dieren door (gehad).
Inmiddels heb ik al een antwoord gegeven in het topic huisvesting over de buiten verblijven en de rennen.
Ik heb wel een aantal uitstekende klimmers (gehad) dus je zal daar ook wat aanpassing voor vinden. In de regel vinden fretten in een gesloten verblijf, kooi of hok loopruimte het fijnst. Het hoeft dus niet hoog te zijn en is dat het wel, bouw er dan veel verdiepingen in om de ruimte optimaal voor je fretje te kunnen gebruiken.

Het zou leuk zijn als je langskomt op de frettendag. Een uitstekende gelegenheid om vele leuke frettenmensen te leren kennen en unieke items te kopen zoals de beroemde gele buizen en uitgeholde boomstammen! Artikelen die je niet zomaar ergens anders kunt kopen, als je geen specifieke connecties hebt.
Michael
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 apr 2018 17:16
Aantal fretten: 0
Locatie: Groenlo

Re: Mijn naam is...

Bericht door Michael »

Yvonne, bedankt en ben benieuwd naar je foto's! Ik twijfel nog over de frettendag :-)

Karen, dankje! Fijn dat er meer wordt gedaan voor de fret. Het blijft een onbekend beestje voor velen.
Oei wat vervelend voor je zieke beesten! Ik ben blij met de tips zodat dit kan worden voorkomen.
Die gele buis ziet er inderdaad leuk uit. Misschien moet ik alleen daarvoor al naar de frettendag ;)
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Mijn naam is...

Bericht door Marjan »

Die gele buis is in ieder geval een hele goede reden om te komen. :lol:
Gebruikersavatar
Mayke
Berichten: 6620
Lid geworden op: 17 jan 2013 11:58

Re: Mijn naam is...

Bericht door Mayke »

:lol: :lol:

Hoi Michael, wat leuk dat je hier bent op het forum waar alleen maar frettengekken zijn.
Er is over voeding en huisvesting al heel wat gezegd, lees ook eens over alles in onze wiki, ideaal als je begint aan een fret waar je aan moet denken. Goed om je eerst in te lezen, je bent goed bezig in ieder geval. :D

Kom naar de frettendag op 20 mei in Leerdam, daar wordt veel over fretten verteld en kun je ons alles vragen, en dan kun je ons allemaal in levende lijve ontmoeten.
En wij jou !! :dans:
Gebruikersavatar
Stridder
Berichten: 630
Lid geworden op: 11 apr 2017 17:49

Re: Mijn naam is...

Bericht door Stridder »

Welkom!
Ik heb zelf geen fretten maar ben me er wel al lang in aan het verdiepen omdat ik ze zo leuk vind. Ik merk dat de ideeën over de jaren sterk veranderd zijn. Voor een belangrijk deel door nieuwe kennis uit onderzoeken.
Het is daarom goed dat je je nu opnieuw inleest voor je weer begint!

Het is al een beetje benoemd maar als je graag de hoogte in wil dan kan je het beste verdiepingen maken die over het hele oppervlak van de kooi doorlopen, zo kunnen ze geen grote afstanden vallen en hebben ze ook wat aan het oppervlak.
Gebruikersavatar
yvonne
Berichten: 5980
Lid geworden op: 16 mar 2013 22:36
Aantal fretten: 1
Locatie: Oostvoorne (zuid holland)

Re: Mijn naam is...

Bericht door yvonne »

:shock:
Niet twijfelen hoor, gewoon komen!
Plaats reactie