Vragen en opmerkingen
- Frettenvraagbaak
Vragen en opmerkingen
Heb je vragen en/of opmerkingen over de Wiki van de Frettenvraagbaak of heb je een nuttige aanvulling dan kun je dat hier kwijt.
Re: Vragen en opmerkingen
Ik hou bijna op met posten (ik word alleen maar verdrietig van mijn eigen verhalen), maar ik wil nog best een aanvulling schrijven over teken? Het seizoen begint weer en ik kwam bij de zoektocht naar foto's nog een tekenfret tegen . Zal ik hem gewoon posten en dan zie maar wat je ermee doet.
Dat had ik ook hoor Birgit tijdens het schrijven van sommige stukjes.
En een stuk over teken voor op de Wiki (en het forum?) lijkt mij super!
En een stuk over teken voor op de Wiki (en het forum?) lijkt mij super!
De tekst op de wiki bij Teken en vlooien is aangevuld, mede door jouw ervaringen Birgit, nogmaals dank daarvoor !
Inderdaad ligt het heel vaak erg gevoelig om weer terug te gaan naar de ervaringen en verhalen van je eigen fretjes, ik loop daar zelf ook steeds tegen aan. Maar te weten dat er andere fretjes mee geholpen kunnen worden verzacht het wel weer wat. Maar soms is het best pittig ja, en moet je weer even afstand nemen .....
Inderdaad ligt het heel vaak erg gevoelig om weer terug te gaan naar de ervaringen en verhalen van je eigen fretjes, ik loop daar zelf ook steeds tegen aan. Maar te weten dat er andere fretjes mee geholpen kunnen worden verzacht het wel weer wat. Maar soms is het best pittig ja, en moet je weer even afstand nemen .....
Ziet er goed uit! Babyteekjes ziet er alleen in de tekst wat raarder uit. Eigenlijk zijn het larven (eerste stadium) of nimfen (volgende stadium). Maar zie maar of je dat aanpast
Dank je .
Oh noemt men ze dan zo, dan zet ik dat er toch nog wel even bij, dan leert men dat ook weer. Ik wist dat ook niet hoor, dat men ze dan zo noemt, ik had het zo uit de tekst gehaald en babyteekjes daar kon ik me wel wat bij voorstellen.
Maar dit is ook wel leuk om te weten natuurlijk. Alhoewel ik me bij nimfen wel iets meer feërieks voorstel.
Dat is het leuke van wiki he, dat het altijd blijft groeien en nooit af is. We hopen ook echt veel info binnen te gaan krijgen van luitjes die ons hier komen bezoeken, zodat we alles steeds weer kunnen uitbreiden, hoe meer info we verzamelen met z'n allen hoe beter we (beginnende) frettenbaasjes weer kunnen helpen of van advies kunnen dienen !
Oh noemt men ze dan zo, dan zet ik dat er toch nog wel even bij, dan leert men dat ook weer. Ik wist dat ook niet hoor, dat men ze dan zo noemt, ik had het zo uit de tekst gehaald en babyteekjes daar kon ik me wel wat bij voorstellen.
Maar dit is ook wel leuk om te weten natuurlijk. Alhoewel ik me bij nimfen wel iets meer feërieks voorstel.
Dat is het leuke van wiki he, dat het altijd blijft groeien en nooit af is. We hopen ook echt veel info binnen te gaan krijgen van luitjes die ons hier komen bezoeken, zodat we alles steeds weer kunnen uitbreiden, hoe meer info we verzamelen met z'n allen hoe beter we (beginnende) frettenbaasjes weer kunnen helpen of van advies kunnen dienen !
Zo onderhand heb ik geloof ik de hele wiki al drie of vier keer door gelezen... heel fijn om al die informatie zo bij de hand te hebben!
Het viel me alleen op dat er bij 'voeding' nog enthousiast wordt geschreven over prooi en kvv.
Zou het misschien een idee zijn om daar een kanttekening bij te maken over de problemen van de laatste jaren?
Er wordt hier op het forum wel uitgebreid over gesproken, maar ik weet niet of iedereen die de wiki vindt, ook het forum meteen gaat doorspitten.
Het viel me alleen op dat er bij 'voeding' nog enthousiast wordt geschreven over prooi en kvv.
Zou het misschien een idee zijn om daar een kanttekening bij te maken over de problemen van de laatste jaren?
Er wordt hier op het forum wel uitgebreid over gesproken, maar ik weet niet of iedereen die de wiki vindt, ook het forum meteen gaat doorspitten.
Wat fijn dat je de wiki zo nuttig vindt
Je hebt helemaal gelijk met je opmerking over de voeding die geadviseerd wordt aldaar!
Ik ben degene die de verantwoording heeft over de wiki. Ik moet daar ook nodig een en ander gaan bijwerken en dit is een belangrijk punt daarin.
Mijn excuses dat het nog niet gebeurd is...
Je hebt helemaal gelijk met je opmerking over de voeding die geadviseerd wordt aldaar!
Ik ben degene die de verantwoording heeft over de wiki. Ik moet daar ook nodig een en ander gaan bijwerken en dit is een belangrijk punt daarin.
Mijn excuses dat het nog niet gebeurd is...
Goed idee Hedera en top dat je de wiki zo fijn vindt
Er moet inderdaad een en ander aangepast worden mbt de kennis die er nu is over kvv en prooi. Wat Karen al zegt zal zij dit gaan doen maar ik hoop dat je weet dat Karen nu in een moeilijke periode zit, juist door alles wat er nu speelt met kvv en prooi. Verwacht dus niet dat het volgende week allemaal aangepast is
Er moet inderdaad een en ander aangepast worden mbt de kennis die er nu is over kvv en prooi. Wat Karen al zegt zal zij dit gaan doen maar ik hoop dat je weet dat Karen nu in een moeilijke periode zit, juist door alles wat er nu speelt met kvv en prooi. Verwacht dus niet dat het volgende week allemaal aangepast is
Ja, dat snap ik!
Het is ook zo ontzettend naar allemaal.
Het lijkt me gewoon zo triest als er nu mensen de wiki lezen en doen wat ze denken dat het beste is, en dat er daardoor nog meer fretjes zo ontzettend ziek worden.
Juist omdat de rest van de wiki zo goed is, dan komt het minder snel bij mensen op om bij het gedeelte over voeding vraagtekens te zetten.
Misschien is het in eerste instantie niet eens nodig de hele pagina te herschrijven; een grote, rode link bovenaan naar de werkgroep rauwvoeding zou al veel schelen.
Of de pagina vervangen door een 'under construction' bericht, maar dat is weer zo'n paardemiddel.
Bij voorbaat mijn excuses als ik uit m'n nek klets; ik heb geen enkele ervaring met het opstellen van wiki's, alleen met het lezen ervan.
Het is ook zo ontzettend naar allemaal.
Het lijkt me gewoon zo triest als er nu mensen de wiki lezen en doen wat ze denken dat het beste is, en dat er daardoor nog meer fretjes zo ontzettend ziek worden.
Juist omdat de rest van de wiki zo goed is, dan komt het minder snel bij mensen op om bij het gedeelte over voeding vraagtekens te zetten.
Misschien is het in eerste instantie niet eens nodig de hele pagina te herschrijven; een grote, rode link bovenaan naar de werkgroep rauwvoeding zou al veel schelen.
Of de pagina vervangen door een 'under construction' bericht, maar dat is weer zo'n paardemiddel.
Bij voorbaat mijn excuses als ik uit m'n nek klets; ik heb geen enkele ervaring met het opstellen van wiki's, alleen met het lezen ervan.
Op zich geen verkeerd idee hoor
Karen en Mayke lezen dit ook dus zij zullen nog van zich laten horen
Karen en Mayke lezen dit ook dus zij zullen nog van zich laten horen
Zo'n rode tekst is een goed idee ensnel gedaan!
Ik ben zo vrij geweest er iets neer te zetten(met grote letters) hopelijk is het duidelijk genoeg.
Het staat bovenaan bij voeding op de wiki.
Is het niet goed dan hoor ik het wel, Karen.
Prima Mayke
Mayke schreef:Ik ben zo vrij geweest er iets neer te zetten(met grote letters) hopelijk is het duidelijk genoeg.
Ow, wat fijn!
Misschien ook nog een link ergens naar de werkgroep?
Hoe meer bekendheid daarvoor hoe beter.
Kan m'n vorige bericht niet meer editen, maar zou het ook handig zijn het woord 'gezondheidsproblemen' oid te vermelden?
Ik heb jarenlang fret, katten en hond met volle overtuiging rauw gevoerd - achteraf vraag ik me af of er zelfs bij de hond ook al wat mis was (bovenop de ouderdoms ziektes die ze had).
Maar je had me toendertijd denk ik heel erg moeilijk van het rauw vlees af kunnen krijgen!
Het vervelende is dat rauw voer *zo* duidelijk beter is als je het verschil ziet met brokken, zelfs met goede brokken... maar de gevolgen kunnen nu zo gruwelijk zijn.
Weet iemand of dit ook in het buitenland speelt?
Ik lees ook hier en daar op internationale forums (fora?) en daar hoor ik er eigenlijk niets over - ook / juist niet op plaatsen (zoals het Holistic ferret forum) waar ze ontzettend fanatiek pro-rauw zijn.
(En helaas ook erg pro-groep voor fretten, voor het grootste deel)
Misschien wordt het daar (nog) niet opgemerkt?
Pfff, het houdt me erg bezig, merk ik!
Slaap ook erg slecht & weinig met dit weer, dan ga ik malen....
Ik heb jarenlang fret, katten en hond met volle overtuiging rauw gevoerd - achteraf vraag ik me af of er zelfs bij de hond ook al wat mis was (bovenop de ouderdoms ziektes die ze had).
Maar je had me toendertijd denk ik heel erg moeilijk van het rauw vlees af kunnen krijgen!
Het vervelende is dat rauw voer *zo* duidelijk beter is als je het verschil ziet met brokken, zelfs met goede brokken... maar de gevolgen kunnen nu zo gruwelijk zijn.
Weet iemand of dit ook in het buitenland speelt?
Ik lees ook hier en daar op internationale forums (fora?) en daar hoor ik er eigenlijk niets over - ook / juist niet op plaatsen (zoals het Holistic ferret forum) waar ze ontzettend fanatiek pro-rauw zijn.
Misschien wordt het daar (nog) niet opgemerkt?
Pfff, het houdt me erg bezig, merk ik!
Slaap ook erg slecht & weinig met dit weer, dan ga ik malen....
Ik denk eigenlijk dat voeding momenteel wel een beetje wereldwijd probleem is als ik eerlijk ben. Steeds meer mensen, steeds meer productie in steeds kortere tijd. Zgn. "gezond voedsel" wordt daardoor te weinig tijd voor genomen om het goed te checken, behandelen, controleren, etc. Grond blijkt over het algemeen veel armer aan voedingsstoffen te zijn dan 50-100 jaar geleden dus de gewassen die erop geteeld worden ook qua voedingsstoffen (er zijn holistisch artsen naar mijn weten die tegenwoordig standaard voedingssupplementen voorschrijven zelfs bij een gezond geacht voedingspatroon ivm dat te weinig voedingsstoffen). En dan het vlees dus waar ik steeds vaker doemberichten over zie dat er veel te weinig controle op is, controles zijn NB aangekondigd (echt een raadsel waarom voor mij), vlees wordt schoongespoeld of afgeveegd als er ontlasting op zit ipv dat het wordt weggesneden zoals eigenlijk moet en te vaak berichtgevingen gezien afgelopen tijd van bacteriën op het vlees die er dus niet op horen. En dan is er ook nog de andere kant: Voedsel wordt extreem bewerkt, sausjes, pakjes, met allemaal spul wat ze erin doen wat in de natuur helemaal niet voorkomt. Mensen hebben weinig tijd en is snel klaar dus... Persoonlijk krijg ik steeds meer het idee dat ze de maatschappij aan het ver-robotiseren zijn. Maar goed, dat is misschien wel heel negatief gedacht van me en ook redelijk uit de richting.Hedera schreef:Ik lees ook hier en daar op internationale forums (fora?) en daar hoor ik er eigenlijk niets over - ook / juist niet op plaatsen (zoals het Holistic ferret forum) waar ze ontzettend fanatiek pro-rauw zijn.
Wel heb ik het idee dat mensen er vaak hun ogen gewoon voor sluiten of het zelfs "normaal" vinden als hun dier meerdere malen per week diarree heeft. Laat ik het erop houden dat ik best wel wat honden ken die ik zielig vindt om oa bovenstaande reden. Dus het zou heel goed kunnen dat ze het in buitenland niet opmerken of gewoon niet willen zien. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat er daar niets aan de hand is, maar dat geloof ik niet zo eerlijk gezegd.
Vragen en opmerkingen over het rauw voer gebeuren graag in het daarvoor bestemde topic
Ik kom toch nog even terug op de voedings-wiki.
Dit staat er nu bij:
HIERBIJ WILLEN WIJ EROP WIJZEN DAT ER MOMENTEEL EEN DIEPGAAND ONDERZOEK LOOPT NAAR WAT DE MEEST GESCHIKTE VOEDING IS VOOR DE FRET. DE ONDERSTAANDE TEKST OVER WAT DE BESTE VOEDING IS VOOR DE FRET KLOPT DUS NIET HELEMAAL, ZODRA WIJ MEER WETEN OVER DE RESULTATEN BEHAALD IN HET ONDERZOEK LATEN WE DIT UITERAARD WETEN EN PASSEN WIJ ONZE TEKST DAARAAN AAN. HET TEAM.
Maar daarna volgt nog steeds het hele verhaal over vers en kvv.
Pas op het einde van de wiki worden brokken genoemd, met de opmerking dat je je 'niet schuldig' hoeft te voelen als je bokken geeft, wat naar mijn idee aangeeft dat het toch niet de eerste keuze zou moeten zijn.
Zou het mogelijk zijn de waarschuwing specifieker te maken?
Nu hebben mensen die het lezen nog steeds geen idee dat er een probleem is met specifiek rauwvoeding.
Bv iets korts en krachtigs, zoals
"LET OP: in verband met de vele fretjes die de laatste tijd ziek zijn geworden van rauw voedsel, raden wij dat op dit moment af!
Zie ook de werkgroep Rauwvoedingsziekte" (en dan een link naar hun pagina)
Dit staat er nu bij:
HIERBIJ WILLEN WIJ EROP WIJZEN DAT ER MOMENTEEL EEN DIEPGAAND ONDERZOEK LOOPT NAAR WAT DE MEEST GESCHIKTE VOEDING IS VOOR DE FRET. DE ONDERSTAANDE TEKST OVER WAT DE BESTE VOEDING IS VOOR DE FRET KLOPT DUS NIET HELEMAAL, ZODRA WIJ MEER WETEN OVER DE RESULTATEN BEHAALD IN HET ONDERZOEK LATEN WE DIT UITERAARD WETEN EN PASSEN WIJ ONZE TEKST DAARAAN AAN. HET TEAM.
Maar daarna volgt nog steeds het hele verhaal over vers en kvv.
Pas op het einde van de wiki worden brokken genoemd, met de opmerking dat je je 'niet schuldig' hoeft te voelen als je bokken geeft, wat naar mijn idee aangeeft dat het toch niet de eerste keuze zou moeten zijn.
Zou het mogelijk zijn de waarschuwing specifieker te maken?
Nu hebben mensen die het lezen nog steeds geen idee dat er een probleem is met specifiek rauwvoeding.
Bv iets korts en krachtigs, zoals
"LET OP: in verband met de vele fretjes die de laatste tijd ziek zijn geworden van rauw voedsel, raden wij dat op dit moment af!
Zie ook de werkgroep Rauwvoedingsziekte" (en dan een link naar hun pagina)