Shiro

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Gebruikersavatar
Belin
Berichten: 345
Lid geworden op: 22 jun 2018 20:02
Aantal fretten: 3

Re: Shiro

Bericht door Belin »

Ik heb geen idee, hij is deze week zo'n 40 gram aangekomen, mijn schoonmoeder heeft hem gewogen tijdens onze afwezigheid en volgens haar woog hij toen 1266 gram. Volgende week donderdag weeg ik hem weer zelf.
Misschien maak ik me zorgen om niks en is dat zo'n beetje normaal? In het begin kwam hij natuurlijk mega veel aan per week. Ik weet niet precies wat de normale groei van een jonge fret is qua gewicht per week gemiddeld gezien. Qua formaat vind ik hem persoonlijk best flink, hij is mooi in proportie en niet spekkig maar echt gespierd.Ik weet niet precies waarom maar vind het vreemd dat hij niet zo'n interesse meer in z'n eten lijkt te hebben, niet zoals eerst in ieder geval. Toen viel hij er echt op aan en nu neemt hij een paar happen en wil dan eerst spelen voordat hij de rest op eet. Ik heb eens goed op hem gelet maar qua speelgedrag,bewegingen of gedragingen zie ik niks wat ik er uit kan pikken als tekenen dat hij zich misschien niet lekker voelt.
Hij is nu het wat koeler is geweest wel duidelijk energieker dan toen het nog zo heet was.
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Shiro

Bericht door Marjan »

Misschien dat hij in het begin nog een beetje last had van voedselnijd? In het nest heeft hij zijn eten moeten delen met de rest van zijn broertjes en zusjes dus misschien heeft hij daar dat gulzige eten nog even van aangehouden.
Hij zal nu weten dat zijn eten er alleen voor hem is en daardoor gewoon wat rustiger zijn.
En zolang hij aankomt, ook al is het weinig, en hij verder niet schonkig wordt en geen ingevallen flanken heeft zou ik mij niet echt ongerust maken.
Gebruikersavatar
Belin
Berichten: 345
Lid geworden op: 22 jun 2018 20:02
Aantal fretten: 3

Re: Shiro

Bericht door Belin »

Ja dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Ik heb vandaag zijn gewicht vanaf het begin dat ik hem had tot nu op een rijtje gezet.

9 weken: 660 gram
10 weken: 774 gram
11 weken: 890 gram
12 weken: 1021 gram (ineens een hele sprong)
13 weken: 1086 gram
14 weken: 1158 gram
15 weken: 1227 gram
16 weken: 1266 gram
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Shiro

Bericht door Marjan »

Ziet er volgens mij niet verkeerd uit hoor.
Gebruikersavatar
Kick
Berichten: 13397
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:51
Aantal fretten: 1

Re: Shiro

Bericht door Kick »

Als je het in excel zet dan kun je er een mooi grafiekje van maken ;)
NKW
Berichten: 1221
Lid geworden op: 22 nov 2016 09:41
Aantal fretten: 1

Re: Shiro

Bericht door NKW »

Zolang je niets anders aan hem merkt en hij aankomt/op zomergewicht blijft kan het niet zo veel kwaad lijkt me.

Was het ook niet zo dat pups de neiging hebben meer te eten in verhouding dan wanneer ze volwassen zijn?
Gebruikersavatar
Belin
Berichten: 345
Lid geworden op: 22 jun 2018 20:02
Aantal fretten: 3

Re: Shiro

Bericht door Belin »

Ik denk dat ik me gewoon zorgen maak om niks :oops: een fret zien opgroeien is voor mij ook een nieuwe ervaring en met alle zieke fretjes overal maak ik me extra snel zorgen.
NKW
Berichten: 1221
Lid geworden op: 22 nov 2016 09:41
Aantal fretten: 1

Re: Shiro

Bericht door NKW »

Belin schreef:Ik denk dat ik me gewoon zorgen maak om niks een fret zien opgroeien is voor mij ook een nieuwe ervaring en met alle zieke fretjes overal maak ik me extra snel zorgen.
Dat is heel begrijpelijk gezien de omstandigheden van zoveel andere frettenliefhebbers en fretjes inderdaad...
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Shiro

Bericht door Marjan »

Bij fretten kun je nooit oplettend genoeg zijn hoor. :D
Gebruikersavatar
Karen
Berichten: 12910
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:24

Re: Shiro

Bericht door Karen »

Nou dat dus Marjan. Zonder ook onnodig gelijk in de paniek te schieten natuurlijk!

Shiro is best een flinke pup en hij moet voor zijn grootte ook echt nog wel meer gaan aankomen. Het kan heel goed dat hij nu even wat rustiger aan doet met eten, maar over een maandje moet hij toch eigenlijk weer wat enthousiaster op zijn eten afduiken om winterspekkies te gaan kweken. Een pup is in zijn eerste winter het zwaarst en voor zijn grootte zou hij over een maand of 2-3 toch wel rond de 1800 moeten zitten. Ik verwacht dat zijn volwassen gewicht, na de eerste winter rond de 1600 zal gaan liggen.

Geen spoken zoeken, maar wel je oog er op houden ;)
Gebruikersavatar
Belin
Berichten: 345
Lid geworden op: 22 jun 2018 20:02
Aantal fretten: 3

Re: Shiro

Bericht door Belin »

Karen schreef:Nou dat dus Marjan. Zonder ook onnodig gelijk in de paniek te schieten natuurlijk!

Shiro is best een flinke pup en hij moet voor zijn grootte ook echt nog wel meer gaan aankomen. Het kan heel goed dat hij nu even wat rustiger aan doet met eten, maar over een maandje moet hij toch eigenlijk weer wat enthousiaster op zijn eten afduiken om winterspekkies te gaan kweken. Een pup is in zijn eerste winter het zwaarst en voor zijn grootte zou hij over een maand of 2-3 toch wel rond de 1800 moeten zitten. Ik verwacht dat zijn volwassen gewicht, na de eerste winter rond de 1600 zal gaan liggen.

Geen spoken zoeken, maar wel je oog er op houden ;)
Ik ben benieuwd of hij deze week wat meer in gewicht is toegenomen. Het knaagt toch aan me. Ik heb qua samenstelling van zijn voer niks veranderd maar hij lijkt op de een of andere manier sneller verzadigd. Arrow heeft vannacht in 1x een portie droge brokjes weggewerkt waar Shiro een week mee doet bijvoorbeeld. (Handje vol). *pieker* :|
Gebruikersavatar
Helen
Berichten: 2837
Lid geworden op: 11 feb 2014 22:05
Aantal fretten: 2
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Shiro

Bericht door Helen »

Shiro is een broertje van Stilton toch? Uit het kazennest?
Stilton vreet als een dijker :-o
Had van de week per ongeluk Virbac in zijn bakje gedaan i.p.v. Orijen, hij schoof er net zo gemakkelijk overheen :lol:
Is er een nieuwe zak open gemaakt misschien? Soms kan de smaak per zak variëren heb ik het idee.

Ik begrijp je zorgen hoor, in principe kijk ik ook anders naar fretten nu.
Minst geringste sla ik alarm in de kop... het is lastig om niet in paniek te schieten nu.
Gebruikersavatar
Belin
Berichten: 345
Lid geworden op: 22 jun 2018 20:02
Aantal fretten: 3

Re: Shiro

Bericht door Belin »

Helen schreef:Shiro is een broertje van Stilton toch? Uit het kazennest?
Stilton vreet als een dijker :-o
Had van de week per ongeluk Virbac in zijn bakje gedaan i.p.v. Orijen, hij schoof er net zo gemakkelijk overheen :lol:
Is er een nieuwe zak open gemaakt misschien? Soms kan de smaak per zak variëren heb ik het idee.

Ik begrijp je zorgen hoor, in principe kijk ik ook anders naar fretten nu.
Minst geringste sla ik alarm in de kop... het is lastig om niet in paniek te schieten nu.
Nog steeds dezelfde zak voer, hij doet het bij z'n droge brokjes en bij z'n kippenbrij en bij z'n ziwipeak ook.
Vandaag vond ik rare ontlasting in zijn bak..echt een vreemde diarree achtige drab met hier en daar een raar kleurtje.
Hij heeft voor zijn speeltijd een paar happen ziwipeak genomen en na het spelen is hij meteen gaan slapen..in het begin at hij alles voor het spelen al op,daarna is het langzaam aan veranderd in 1 helft voor het spelen en 1 helft na het spelen. En nu laat hij dus gewoon voer staan.
Morgen is het zijn weegdag, is hij weer amper aangekomen ga ik toch eens Hanneke bellen want het zint me niks..
Gebruikersavatar
Kick
Berichten: 13397
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:51
Aantal fretten: 1

Re: Shiro

Bericht door Kick »

Tip; maak meteen een fot van de ontlasting als je iets geks ziet.

Maar ik kan de bezorgdheid begrijpen...
Gebruikersavatar
Helen
Berichten: 2837
Lid geworden op: 11 feb 2014 22:05
Aantal fretten: 2
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Shiro

Bericht door Helen »

Wat Kick zegt, van alles dat er anders uit ziet een foto maken!
Poepbak in daglicht en plaatje schieten. Met flits of kunstlicht zie je niet echt hoe het er echt uit ziet.
Gebruikersavatar
Belin
Berichten: 345
Lid geworden op: 22 jun 2018 20:02
Aantal fretten: 3

Re: Shiro

Bericht door Belin »

We hebben op aanraden van de fokker net een waltham testje gedaan en haar het filmpje opgestuurd. Ik ben iig niet blij van wat ik zag..even afwachten wat ze gaat zeggen. Heb een enorme knoop in mijn maag..
Gebruikersavatar
Belin
Berichten: 345
Lid geworden op: 22 jun 2018 20:02
Aantal fretten: 3

Re: Shiro

Bericht door Belin »

https://www.youtube.com/watch?v=Vy9L_AsCD8E

Lijkt me duidelijk..meteen Hanneke gemaild. :cry:
Gebruikersavatar
Mette
Berichten: 4624
Lid geworden op: 15 jul 2014 16:07
Aantal fretten: 1
Locatie: Enschede

Re: Shiro

Bericht door Mette »

Dat is meer dan niet goed inderdaad :cry:
Gebruikersavatar
Helen
Berichten: 2837
Lid geworden op: 11 feb 2014 22:05
Aantal fretten: 2
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Shiro

Bericht door Helen »

Nee hè..... :sorry:
Gebruikersavatar
Kick
Berichten: 13397
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:51
Aantal fretten: 1

Re: Shiro

Bericht door Kick »

Nee, die is duidelijk misselijk :???:
Plaats reactie