Micro fretten
Re: Micro fretten
Oke, da's duidelijk, dankje Mette, zag even verschillende gewichten voorbij komen, dat ik het even niet meer kon volgen haha.
We missen een thumbs up icon . Zo even duidelijker op een rijtje dan
Mee eens met Mette.
-
- Aantal fretten: 2
- Contacteer:
Marjan schreef:Ik heb er nog nooit van gehoord en ik hou er ook niet van wanneer fretten speciaal op uiterlijke kenmerken worden gefokt. Dus ik zou mij er maar verre van houden.
Wij hebben een fret die een stuk groter is dan menig fret.. Wat moet hij voor fret zijn dan? Ik denk dat het gewoon om fretten gaan die enig groeiachterstand hebben, zoals vele andere dieren en mensen ook wel eens hebben. Het hoeft niet meteen aan de manier fokken te liggen.
Uhh, ja ik ben ooit tegen een fokker aangelopen die micro-fretten en frunzen vanuit Engeland gewoon in Nederland als NLse fokker fokt en zowel jacht als gezelschapsdieren verkoopt (was toen ik net meer ging inlezen over de fret, ruim 2 a 3 jaar terug dus).Mette schreef:Ze komen nog niet in de gezelschapswereld van weldenkend NL voor gelukkig, en ook ik hoop dat zo te houden. Maar het is mede een reden waarom ik ze nog niet in handen heb gehad, hun gezondheid heb kunnen zien en controleren, of ooit heb gehoord wat voor leeftijden ze bereiken (hoewel ze daarvoor eig. nog te kort bestaan).
Ik houd helemaal niet van op uiterlijk fokken omdat ik van andere dieren weet dat dit vaak ten koste gaat (evt. icm inteelt) van de gezondheid (denk hierbij aan de kleine chihauhau's). Nope, niet mijn ding dus en zou het zeker niemand aanraden.
Oh nou en of dat micro fretten aan de manier van fokken en keuzes daaromtrend ligt
Volgens mij werkt het bij bunzingen (en fretten dus ook) een beetje zoals bij goudvissen. Ze passen zich aan aan de hoeveelheid en soort beschikbaar voedsel.
Je ziet namelijk dat sommige populaties bunzingen, zoals in Polen waar ze veel moeten lopen om aan voedsel te komen, de bunzing gemiddeld een stuk kleiner is dan in gebieden waar de bunzing bijvoorbeeld op konijnen jaagt. Voor konijnen is het handiger om wat groter te zijn, voor muizen kun je beter iets kleiner zijn.
Ik heb zo de gemiddelde afmetingen niet bij de hand, maar het staat me bij dat het echt behoorlijk scheelt.
Dus in die zin denk ik ook dat een fret relatief makkelijk groter of kleiner te fokken is. En hoeft het ook niet eens heel erg te zijn, tenzij je er natuurlijk in doorschiet of fretten gaat ondervoeden.
Je ziet namelijk dat sommige populaties bunzingen, zoals in Polen waar ze veel moeten lopen om aan voedsel te komen, de bunzing gemiddeld een stuk kleiner is dan in gebieden waar de bunzing bijvoorbeeld op konijnen jaagt. Voor konijnen is het handiger om wat groter te zijn, voor muizen kun je beter iets kleiner zijn.
Ik heb zo de gemiddelde afmetingen niet bij de hand, maar het staat me bij dat het echt behoorlijk scheelt.
Dus in die zin denk ik ook dat een fret relatief makkelijk groter of kleiner te fokken is. En hoeft het ook niet eens heel erg te zijn, tenzij je er natuurlijk in doorschiet of fretten gaat ondervoeden.
Toch gevonden. De bovenste populatie is uit Polen, die van Lode zijn uit Frankrijk. In principe zijn die Poolse bunzingen van nature dus als bijna microHet gemiddelde gewicht van de mannelijke dieren was 854 gram en 423 gram bij de vrouwelijke dieren (Brzezinski, 1992). Ter vergelijk: bij het onderzoek van Lodé waren de mannelijke dieren gemiddeld 1458 gram en de vrouwelijke dieren 755 gram (Lodé, 1999).
Wat leuk Birgit, dank voor de info