Reizen met het vliegtuig

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Plaats reactie
Nikitha

Reizen met het vliegtuig

Bericht door Nikitha »

Hallo allemaal,

Ik zou graag met mijn fretje op reis gaan met het vliegtuig maar vind geen maatschappij waarbij dit mogelijk is.
Zou iemand mij hierbij kunnen helpen?
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten
Nikitha Delaey
Marjan

Re: Reizen met het vliegtuig

Bericht door Marjan »

Naar aanleiding van jou eerdere mail aan de frettenvraagbaak heeft Karen het een en ander hierover uitgezocht dus ik wacht haar reactie hierover even af.
Maar misschien kun je wel alvast wat meer achtergrond info geven over het waarom, waar naartoe en voor hoelang zodat we misschien andere opties kunnen bedenken voor je.
Karen

Bericht door Karen »

Ik heb nog niet alle vlieg maatschappijen benaderd of niet van iedereen een compleet antwoord binnen. Voor zover bekend, kun je alleen met FinAir een fret meenemen.
Bij enkele andere maatschappijen word ik naar de Cargo afdeling verwezen, maar heb daar dus nog geen complete antwoorden van binnen.

Waarom zou je jouw fret mee willen nemen in het vliegtuig? Ga je emigreren, dan zou ik eventueel kunnen uitzoeken hoe het in het specifieke land geregeld kan worden en welke maatschappijen naar dat land vliegen.

Een vliegreis is voor een fret een erg stressvolle en alles behalve leuke ervaring. Fretten hebben na een vliegreis echt een aantal weken nodig om bij te komen, dat is bekend van fretten die naar verre bestemmingen verkocht en vervoerd zijn. Om je fretje dus voor een paar weekjes vakantie mee te nemen in het vliegtuig zou ik niet willen aanraden.

Laat maar weten waar ik je eventueel mee verder kan helpen :)
Mette
Aantal fretten: 1

Bericht door Mette »

Hey Nikitha! Ook wij hadden eerder al contact via e-mail en ik verwees je toen ook naar Finnair. Van meer is niet bekend dat ze fretten vervoeren. In het oorspronkelijke bericht schreef je toen dat het voor een vakantie bedoeld was en ik sluit mij zeker aan bij Karen dat dit voor een fret niet aan te raden is. Ook ik ben nieuwsgierig naar je bestemming en of we andere mogelijkheden voor je kunnen bedenken.
Nikitha

Bericht door Nikitha »

Alvast bedankt voor de reacties.

De reden dat ik mijn fretje wil meenemen op reis is omdat ik hem niet graag achterlaat.
Ikzelf woon in België.
Ik had 2 jonge fretjes, 1 tje is heel onverwachts overleden. Kort na het overlijden van mijn fretje ging ik op reis vertrekken naar Nederland en gingen beide fretjes normaal zelf op fretten hotel. Door het overlijden van het ene fretje kon ik het niet over mijn hart krijgen om Mauro mijn 2de fretje helemaal alleen weg te doen waardoor ik hem dan voor de eerste keer mee genomen heb op vakantie met de auto naar Nederland.
Had verwacht dat dit moeilijk ging zijn zowel voor mijn fretje als voor mijzelf. Maar integendeel dit was een zeer goede ervaring en ook mijn fretje heeft hier enorm van genoten.
Mauro is een zeer gevoelig beestje waarmee ik wil zeggen dat hij zeer angstig is en niet iedereen wil aanvaarden.
In het begin toen hij bij mij was beet hij regelmatig volgens mij uit angst. Naar mij bijt hij nu niet meer maar als er andere personen bij hem in de beurt komen bijt hij naar die personen.
Dit is de reden waarom ik mijn fretje zoveel mogelijk wil meenemen ook op reis als dit kan.
Ik zou graag richting Spanje of Italië ofzo weg gaan naar warmere oorden niet te warm omdat dit dan teveel invloed zou hebben voor Mauro maar toch warmer dan in België.
Alvast bedankt dat jullie willen helpen.

Met vriendelijke groeten
Nikitha Delaey
yvonne

Bericht door yvonne »

Ik zou er absoluut voor kiezen om mijn fret naar de vakantie opvang te brengen, dat is een vele malen minder stessvol dan een vliegreis! Mauro is vaker uit logeren geweest begrijp ik, dus je hebt een vertrouwd adres voor hem. De eerste keer (alleen) zal misschien even moeilijk zijn, maar meer voor jou dan voor je fret. Dieren denken en redeneren niet zoals mensen doen, en je doet hem echt geen plezier door hem mee te nemen in een vliegtuig. Stel dat er iets misgaat of je fret is totaal van slag, dan heb je ook niks aan je vakantie. Als je hem echt niet meer naar die vakantie opvang wil brengen, kijk dan eens of iemand (met ervaring) hem in huiselijke kring kan opvangen of bij jou thuis kan verzorgen.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik ben het met Yvonne eens, voor een vakantie zou ik je fret echt al die stress van het vliegen en een lange tijd in een carrier zitten niet aandoen. En wat als hij ziek wordt tijdens je vakantie, waar moet je in het buitenland zo snel met een fret naartoe?
Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een goed vakantieadres, desnoods bouw je dat logeren langzaam op zodat je fretje eerst een beetje kan wennen bij een ander. Hier op het forum zou je ook een oproep kunnen doen, we hebben daar een apart subforum voor.
Nikitha

Bericht door Nikitha »

Mijn fretje is nog nooit ergens op vakantie geweest enkel met mij mee.
Mijn fretje heeft het heel moeilijk met andere personen. Ik ben nu al 100% zeker dat de mensen in de opvang er niks mee zullen kunnen doen. Hij bijt naar iedereen dat hij niet kent. Mijn zus heeft hij nu al enkele malen gezien en toch blijft hij ook steeds naar haar bijten. Daarom wil ik hem zo graag bij mij houden.
Marjan

Bericht door Marjan »

Maar je zus heeft waarschijnlijk geen frettenervaring en is misschien ook wel een beetje bang voor hem en dat voelt hij direct.
En mocht je fret inderdaad zo eenkennig zijn dat hij alleen jou in zijn directe omgeving accepteert, dan zou ik in plaats van een vliegvakantie toch maar voor een auto of treinvakantie gaan. Want ik ben bang dat hij van een vliegreis en alles wat daar omheen hangt heel erg gestrest van zal raken.
yvonne

Bericht door yvonne »

Precies dat wat Marjan zegt, je hebt bij een fret die bijt (uit angst?) iemand nodig met ervaring.
En die niet bang is. Maar goed, je vraagt om advies en dat heb je gekregen.
In het belang van je fret zou ik de adviezen niet in de wind slaan.
En ik begrijp het misschien verkeerd, maar je zegt toch zelf in je post hierboven dat je fretten “op fretten hotel gingen”
Dus ik nam aan dat je vakantie opvang bedoelde.
Mette

Bericht door Mette »

Ik lees vooral in je berichtje dat je nog vrij menselijk over fretjes nadenkt. Dat je meer moeite hebt met hem alleen naar een pension brengen, dan toen ze met zijn tweeën waren. Daar zit voor hem natuurlijk 0,0 verschil in.

Ook komt het een beetje over alsof je vooral de verkeerde oppas / pension hebt gehad. Niet dat ik daarmee bedoel dat hij slecht is, maar je hebt gewoon niet de juiste gevonden waar jij je helemaal goed bij voelt. Helen hier op het forum is voor velen een vertrouwd pension adresje, maar moet je 'net tussen kunnen'. Ze doet dat niet voor iedereen. Bij mij komt mijn moeder altijd thuis langs, 2x daags, vanwege de medicatie die ze krijgen. Ze vult dan ook gelijk water en brokjes aan voor de poezen en verzorgd wat planten. Voor mij een vertrouwd gezicht, zelfde niveau van hygiene en ik weet exact hoe ze communiceert als er iets aan de hand zou zijn. De fretjes blijven lekker in hun vertrouwde omgeving en het zal ze echt niet uitmaken of ik of mijn moeder nu langskom, als ze maar hun lekkernijen (medicijnen en brokkenpap) krijgen.

Dat een ander niets met hem zou kunnen vind ik, met ruim 12 jaar ervaring, zo ontzettend relatief. Het maakt mij niet uit wat hier aan komt zetten; ik weet mij overal wel raad mee intussen. Dan heb je de juiste met genoeg ervaring gewoon nog niet getroffen ;).

Het is je al een keer goed bevallen om hem mee te nemen met de auto dus daarom zou ik zeggen "waarom niet", maar een vliegtuig is wel van een andere orde dan de auto. Als je hem mee wilt nemen, zou ik vooral zorgen dat je met de auto gaat. Als je met het vliegtuig wilt, zou ik vooral zorgen dat je een goed en vertrouwd adres of oppas aan huis gaat vinden waar je je echt goed bij voelt. Soms kost het gewoon enkele pogingen voordat je de juiste hebt, maar dan heb je een hoop minder gepuzzel en zorgen tijdens de vakanties.
Karen

Bericht door Karen »

Ik sluit mij geheel aan bij bovenstaande reacties.
Goed ervaren fretten verzorgers draaien hun hand niet om voor een bijter. Die hebben daar handigheid in en mocht hij dan toch nog eens happen, is er ook niets aan de hand. Grote kans dat je fret niet eens hapt in de handen van een breed ervaren persoon.

Een vakantie met een auto is heel iets anders dan met een vliegtuig voor je fret. De meeste fretten reizen prima in een auto en zullen het meest van de tijd lekker slapen als de auto in beweging is. Je kunt stoppen wanneer je fretje dat nodig heeft en hem wat eten, drinken of loopruimte geven.
In een vliegtuig krijgt hij zeer stressvolle ervaringen te verduren; veel herrie, veel geuren en drukverschillen voor de zeer gevoelige frettenoortjes. Hou je er ook rekening mee dat een fret die in het koele België woont zich niet prettig gaat voelen in het warme en droge Spanje of Italië? Op veel plekken zal je niet welkom zijn met een fret, zeker in Spanje niet. Bovendien moet je het risico van ontsnappen of ongelukjes niet onderschatten op een vreemd adres.

Ik zou de tijd echt gebruiken om een vertrouwde oppas te regelen, aan huis of uitbesteedt. Daar doe je je fret en uiteindelijk jezelf een groter plezier mee.

Maar hė, je doet uiteindelijk wat je zelf het beste vindt. Wij geven alleen advies ;)
Kick

Bericht door Kick »

Ik ben het helemaal met Karen eens.
Plaats reactie