Vreemd iets in/van muis

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
Marjan

Vreemd iets in/van muis

Bericht door Marjan »

Net hoorde ik Donna in haar kooi overgeven en zag dat haar hele vachtje uit stond.
Ik pakte haar uit haar nachthok en ze was nog steeds aan het kokhalzen. Ik zag op haar lip iets vleesachtigs zitten en gokte erop dat ze iets had zitten eten wat nu een beetje klem zat ergens.
Bij Max gebeurd dat ook wel eens wanneer hij zijn muis te gulzig heeft gegeten en meestal helpt een beetje waltham het dan wel doorspoelen zeg maar.

Maar Donna moest niets weten van de waltham en het schuim stond op haar bekje. Ik heb haar toen toch maar in haar nekvel gepakt om zo in haar bekje te kijken. Normaal staat ze dit echt niet toe maar nu haalde ik iets hards uit haar bekje. Het leek in eerste instantie op een stukje plastic.
Toen ik het afgespoeld had leek het zelfs een beetje op een menselijke nagel.

Ik heb gelijk haar nachthok geïnspecteerd en jawel hoor, daar lag een onthoofde muis en daar zat nog zo'n stukje kraakbeenachtig iets aan vast.
Zelf kan ik dit helemaal niet plaatsen, is het een onderdeel van de muis of iets wat het dier gegeten had of iets? Ik herken het in ieder geval niet. Ik heb er foto's van gemaakt en ben benieuwd of jullie hier iets mee kunnen.
Ik heb ook Nanja (van prooidier) al een mail gestuurd, misschien dat zij dit kan verklaren.

Donna lustte uiteindelijk de waltham wel en is nu alweer lekker aan het rond scharrelen maar ik schrok er toch wel weer van. Ik ben in ieder geval blij dat we thuis waren.

Afbeelding

Afbeelding
ray
Aantal fretten: 1

Re: Vreemd iets in/van muis

Bericht door ray »

Ik weet niet wat het is, maar ziet er niet echt goed uit.
Gelukkig was je er op tijd bij zeg!
Karen

Bericht door Karen »

Dat ziet er heel raar uit :shock:
Marjan

Bericht door Marjan »

Nanja heeft het ook nog nooit gezien, die wil die stukjes ook zien dus die bewaar ik voor haar.
Kick

Bericht door Kick »

Het lijkt wel iets van een schub van een vis.... Het buigt maar breekt niet. Erg vreemd :roll:
yvonne

Bericht door yvonne »

Het lijkt wel kraakbeen :?:
Marjan

Bericht door Marjan »

Ja precies, daar moest ik ook aan denken. Maar van wat dan zo aan of in de kop van de muis? Voor het schedeltje lijkt het mij veel te dun.
Mayke

Bericht door Mayke »

Kraakbeen, dat hoofdzakelijk in het skelet en in de luchtwegen voorkomt, is vast, maar reageert elastisch op druk en buiging. Dit wordt mogelijk gemaakt door de grondsubstantie (intercellulaire substantie), die samen met de kraakbeencellen het kraakbeenweefsel vormt. Afhankelijk van de verhouding tussen de grondsubstantie en de cellen onderscheidt men: hyalien of glasachtig kraakbeen, vezelig kraakbeen en elastisch kraakbeen.

Kraakbeencellen zijn meestal rond en komen in groepen in de grondsubstantie voor. Deze bestaat voor 70% uit water,de rest is samengesteld uit vezelbundels met collageen, eiwit en elastine.
Het kraakbeen wordt via de het kraakbeenvlies (perichondrium) of via de gewrichtssmeer (synovia) verzorgd. In de loop van ons leven daalt de toevoer van voedingsstoffen, wat kan leiden tot slijtageverschijnselen van de gewrichten (arthrosis). Hyalien of glasachtig heeft een blauwachtig-melkachtige kleur en lijkt wel wat op glas. Men vindt het vooral aan de gewrichtsvormende uiteinden van beenderen. Verder komt het voor als ribkraakbeen en in het skelet van het strottehoofd.

Vezelig kraakbeen bestaat uit een vlechtwerk van talrijke sterke kleine vezels. Het heeft een hoge trekvastheid en is te vinden in de meniscus, de tussenwervelschijven en vormt de verbinding tussen de beide schaambeenderen. Chrondrocyten produceren permament de bestanddelen van de kraakbeenmatrix, zoals (type II) collageen (dat als “netwerk” functioneert), proteoglycanen, hyaluronan en elastinevezels en produceren tevens enzymen die zorgen voor het opruimen ervan als ze zijn opgebruikt.

Kraakbeen kan dus echt glasachtig zijn....heel apart hoor !
Misschien heeft die muis dat zelf al gegeten en is het blijven steken...... ?
Of zeg ik nu iets heel raars ?? :oops: :lol:
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik denk ook dat het kraakbeen is maar van wat? Het is te groot lijkt mij om van de muis zelf te zijn.
Ik heb ook gedacht aan iets wat de muis zelf zou hebben opgegeten dus dat vind ik geen gekke gedachte maar de stukjes lijken mij ook te groot voor een muizenbekkie.
Ik heb gewoon echt geen idee eerlijk gezegd.
Birgit
Aantal fretten: 0

Bericht door Birgit »

Ik heb er ook naar zitten kijken, maar geen idee wat het kan zijn. Een muis heeft echt maar een klein mondje en kan dit volgens mij niet zelf eten. Het kan natuurlijk iets van de muis zijn dat heel raar afgebroken/ afgebeten is. Het kan niet iets zijn wat aan de muis 'geplakt' zat en van buiten komt?
Marjan

Bericht door Marjan »

Nee volgens mij niet, het stukje wat nog aan de muis vast zat moest ik ook een beetje los trekken. Op de foto zie je ook dat er nog wat weefsel aan vast zit.
Maar ik heb ook niets aan de nog ongeschonden muis gezien, als dat aan de buitenkant geplakt had gezeten had dat toch wel opgevallen lijkt mij.....
Natascha
Contacteer:

Bericht door Natascha »

Ik ben het hier ook wel eens tegen gekomen bij een weanerrat...zal er wel eens op letten als Timon er eentje opeet
Marjan

Bericht door Marjan »

Oh ja? Ik ben benieuwd of je kunt ontdekken waar dat dan vandaan komt. Dus welk onderdeel het betreft van de rat.
Danielle

Bericht door Danielle »

ik blijf het een raar iets vinden
Birgit

Bericht door Birgit »

Ik ook, maar ik vind de foto zo 'vies' dat ik er niet heel lang naar kan kijken :oops: . Ik kan er niet zo goed tegen dat ik niet weet naar welk onderdeel ik aan het staren ben :roll: :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Nou jaaaa, dat verwacht ik dan weer niet van jou. :lol:
Birgit

Bericht door Birgit »

Ik kan er best tegen als ik het in het echt zie, maar foto's zijn anders ofzo. Foto's van secties etc. hou ik ook niet van, terwijl ik wel een muis kan doodslaan.
Mayke

Bericht door Mayke »

Dat heb ik precies andersom, geef mij maar foto' s van secties, dan laat ik die muis aan jou over Birgit..... ( of toch maar niet, zo zielig ) .... ;)
Natascha
Contacteer:

Bericht door Natascha »

Oohh, dat kan ik goed hebben allemaal, heb met Virginia ooit eens een muis sectie op gedaan 8-)
Marjan

Bericht door Marjan »

:shock:
Plaats reactie