Candalf word mager en gedraagt zich anders.

Voor alle vragen m.b.t. de gezondheid van de fret zoals bijv. vaccinaties, jaarlijkse controle, oormijtbestrijding, vlooien en teken
Candalf+Ted
Aantal fretten: 2

Candalf word mager en gedraagt zich anders.

Bericht door Candalf+Ted »

Canaf mijn mannetjes fret van bijna 7 maanden begint magerder te worden en hij gedraagt zich anders.

Candalf is een micro kruising gewone fret.
Hij eet fretten brokken gemixt met katten brokken en kuikens.
Hij is heel speels maar tegenwoordig is hij angstiger en hij krabt de hele tijd.
Ik ga hem iets tegen parasieten geven en ik wil naar de dierenarts maar alle dierenartsen in mijn buurt (zevenbergen) nemen geen fretten aan.
Er is een paar weken geleden een andere mannetjes fret bij gekomen maar ik laat ze niet bij elkaar.
Candalf is een dekfret en mag over een paar weken zijn eerste vrouwtje dekken en ik wil dan graag weten dat hij gezond is.

Zal iemand me kunnen helpen met een goede dierenarts aan te kunnen wijzen die niet heel duur is want ik ben pas 13 en spaar nog.
Of weet iemand wat er aan de hand kan zijn.
Mvg sienna
Karen

Re: Candalf word mager en gedraagt zich anders.

Bericht door Karen »

Hoi Sienna,
Tja, wat ga ik hier op antwoorden, zonder een heel boekwerk te schrijven?

Ten eerste een vraag... waarom wil jij in hemelsnaam je fret ter dekking stellen? Ga je zelf fokken of ‘leen’ je zijn diensten uit aan iemand anders?

Nu ga ik toch wel een verhaal schrijven.
Een fret van bijna 7 maanden hoort niet mager te worden! Dan is er iets aan de hand. Ben je op de hoogte van het nieuwe fretten Corona virus wat momenteel rond gaat? Een van de signalen is vermagering en gedragsverandering. Precies wat jij aangeeft eigenlijk...
Daarnaast is het nu de tijd dat je mannetje bronstig wordt. Zijn hormonen schieten omhoog, zijn ballen worden zichtbaar, hij wordt onzindelijk(urine sporen) en gaat sterk ruiken. Ze kunnen dan ook wat drammerig, chagrijnig en happerig( meer bijten) worden omdat hun kop alleen aan vrouwtjes denkt.
Het vele jeuken hoort bij een fret en kan komen door de vermeerdering van huidsmeer bij bronstige rammen. Geef vooral niet zomaar iets tegen parasieten!! Veel middelen zijn ernstig giftig voor fretten en over het algemeen hebben ze geen last van de reguliere parasieten als vlooien, luizen en wormen. Heeft hij wel vlooien, moet je jezelf eens goed achter de oren krabben of je hygiëne in orde is. Fretten kunnen wel heel veel last hebben van oormijten. Die richten veel schade aan in het binnen oor en geven veel jeuk rond de kop/oren. Fretten moet je echt regelmatig daartegen behandelen. Noodzakelijk! De enige geoorloofde middelen voor fretten zijn Stronghold (de roze variant in jouw geval voor Candalf en de paarse variant voor je andere fret) en Advocate. Niets anders!

Dan nog over je voeding. Je schrijft dat je gemixte fretten en kattenbrokken geeft. Op zich is dat prima, mits de kwaliteit daarvan goed is. Fretten zijn zeer strikte carnivoren(vlees eters) en kunnen geen plantaardige materialen verteren. In heel veel brokjes zitten juist veel plantaardige materialen. Daar worden fretten ziek van en moeten ze ook nog eens veel te veel van eten om aan voldoende voedingsstoffen te komen. Welk merk brokjes geef je?
Kuikens zijn echt onverantwoord om te geven momenteel. Ten eerste zit er heel weinig bruikbare voedingsstoffen in en is het een erg grote maaltijd voor een fret. Vergelijk het met jouw goede avondmaaltijd vervangen voor uitsluitend een zak chips. Daarnaast zitten er in kuiken veel (mogelijk gevaarlijke) bacteriën die je fret ziek kunnen maken, naast allerlei andere chemische verontreinigingen die op kippenboerderijen nou eenmaal gebruikelijk zijn.

Veel verantwoordelijke fokkers zijn juist gestopt vanwege dit virus, wat overal en bij iedereen zit, ondanks dat er nog steeds mensen zijn die menen er geen last van te hebben. Fokken is iets meer dan een man en vrouw bij elkaar brengen en leuk baby’s knuffelen :lezen: juist bij specifieke dieren zoals fretten heb je veel kennis nodig om te gaan fokken. Door de vragen die jij nu stelt, laat je al zien niet over die kennis te beschikken. Ik snap je enthousiasme, maar met dat alleen kun je veel ellende veroorzaken voor de dieren en de toekomstige eigenaren. Weet je dat jij als fokker altijd verantwoordelijk blijft voor de door jou gefokte dieren en aansprakelijk gesteld kan worden als dingen niet in orde zijn? Als je in een pech situatie terecht gaat komen, zijn het in dit geval jouw ouders omdat je nog minderjarig bent. Zoiets kan soms in de €10 tot 100.000 euro kosten lopen! Het gebeurt ook steeds vaker dat eigenaren fokkers aansprakelijk stellen voor geleden schade of fokfouten.

Daarnaast geef je aan dat je 13 jaar oud bent en weinig geld hebt. Dan heb je een probleem! Fretten kosten veel geld om ze gezond te houden en dierenarts kosten lopen snel op. Een goede fretten dierenarts ontkom je niet aan. Alle fretten worden ziek. Nu zijn er mensen die gewoon niet naar een dierenarts gaan en hun fret laten sterven als het niet gezond is of “als zijn tijd gekomen is”. Behoor jij tot die groep, dan zit je hier op het verkeerde adres! Wij zijn hier allen mensen die hun dieren fatsoenlijk behandelen en daar hoort regelmatig dierenarts bezoek bij; een jaarlijkse keuring voor de broodnodige enting tegen hondenziekte en hulp bij allerlei kwaaltjes als ze op leeftijd komen. Daarnaast is het bij fretten zeker zo dat een ongeluk in een klein hoekje zit en je dan ook voor hoge dierenarts kosten komt te staan...of je je fret gewoon laat lijden en sterven.....
Wil je een fret (ram of moer) gaan inzetten voor de fok, dan is het in onze opinie noodzaak om het een gedegen onderzoek te geven en gezond te laten verklaren door een dierenarts met de juiste kennis. Die zijn er zeer weinig. Er bestaat een speciale frettenkliniek, maar die neemt momenteel geen nieuwe patiënten aan vanwege de enorme drukte door alle zieke fretten met Corona virus. In Brabant is dierenkliniek De Langstraat op verschillende locaties. Er zijn locaties waar ook fretten behandeld worden. In Roozendaal zit dierenhospitaal Visdonk, welke ook een dierenarts heeft met (enige) kennis van fretten.
Als allereerste zou ik je ram maar eens goed laten nakijken of hij wel gezond is, voordat je er ook maar aan denkt om hem te laten dekken! Misschien kunnen je ouders daarbij financieel helpen?

Dan nog een vraag? Waarom heb je er een tweede fret bij genomen als je al aangeeft weinig geld te hebben?

Het is alsnog een heel verhaal geworden :D
Als je echt hulp en informatie zoekt ben je hier aan het juiste adres en zijn we zeker bereid om je te steunen. Zijn jouw vragen echter uitsluitend bedoeld om aan een goedkope dierenarts te komen en wil je verder geen advies in het belang van je fret, dan kun je beter ergens anders je info halen :)
Candalf+Ted

Ik ben inderdaad 13 en de deal met mijn ouders is dat ik de aankoop van de kooi en het dier zelf betaal en het voedsel en de andere kosten betaalen mijn ouders dus ik ben niet arm nee.
Ik fok zelf geen fretten maar mensen die ik ken wel en die wilde candalf omdat hij uit een jachtlijn komt en niet te groot en niet te klein is.
Ik had een dierenarts waar ik heen ging maar hij is er mee gestopt en mijn 2 de optie wilt geen dieren meer ontvangen omdat ze een wachtrij hebben van meer als een half jaar dus ik heb flink na gedacht over dierenarts en dergelijken.
De kuikens is omdat hij uit een jachtlijn komt en ook kuikens heeft leren eten.
Ook vind ik dat u niet netjes bent om me gewoon uit te schelden met te weinig ervaring ik geef veel om mijn dieren en heb ook een dierenopvang en heb meer dieren levens gered van de dood.
Ik wil geen goedkope dierenarts nee ik wil er een met ervaring want de meeste artsen hebben die niet met fre ten.
De 2 de fret is er omdat het goed ging met candalf en ik er weer een fret bij wilde.
En ervaring heeft mijn familie wel want dit is niet onze eerste fret al een met die andere konden we mee naar de dierenarts die nu gestopt is.
De kwaliteit van het voer is ook prima en met de verzorging is er niks mis en dat van de parasieten is een of ander spul waarvan je het op tijd moet geven tegen beestjes in de oren ben al een de naam vergeten dit is niet schadelijk.
En hij heeft geen vlooien fretten krijgen heel zelden vlooien en geen van mijn huisdieren heeft smerige beestjes.
Karen

Bericht door Karen »

Niet zo snel op je teentjes getrapt zijn! :D
Wij kennen je niet en je komt hier met beginners vragen. Wij kunnen niet zien hoe het er thuis bij je aan toe gaat en hoe jij je zaken geregeld hebt met je ouders!

Daarnaast is er zeer veel foutieve informatie in omloop over fretten. Als jij vragen stelt, willen we je de juiste antwoorden geven en niet wat je ook op faceboek kunt vinden. Ik snap dat onze antwoorden jou misschien niet helemaal aanstaan, maar je hoeft niet gelijk in de verdediging te schieten.
Overigens is er hier niemand aan het schelden en dieren redden van de dood geeft je nog geen ervaring en kennis. Wel een goed hart :lol:

Er zijn duidelijk nog heel veel dingen die je moet leren, ondanks dat jij en je ouders bekend zijn met fretten. Daarnaast zijn er zeer veel nieuwe inzichten bij gekomen de laatste jaren. Fretten zijn nog relatief nieuwe huisdieren waar steeds heel veel over bij geleerd wordt. Trouwens niemand is te oud om te leren en de meest ervaren mensen en artsen leren nog steeds bij.

Nogmaals, we willen je graag helpen en advies geven, maar daar moet je dan ook wel voor open staan
Candalf+Ted

Oke het spijtme ik ben snel op mijn tenen getrapt omdat ik veel haat krijg over het fijt dat ik een kleine dieren opvang hen
De beginners vragen kan kloppen omdat mijn vorige fretten deze symptomen nooit hadden.
1 was er wel ziek maar dat was een verlamming waardoor we hem helaas ook moesten laten in slapen op jongere leeftijd 5 jaar.
Ik sta open voor advies maar ik heb liever geen opmerkingen over te weinig ervaring want elk van ons heeft ooit zonder ervaring moeten beginnen en ik heb wel ervaring.
Mvg sienna
Candalf+Ted

Hoe kan ik een foto van candalf sturen ? Ben pas net op deze site
Karen

Bericht door Karen »

Niemand haat hier, tenzij dieren mishandelt worden! Iedereen is als beginner begonnen en iedereen, hoe ervaren ook loopt soms tegen problemen aan en vraagt advies. Ook de grootste fokker en de dierenarts. Er is dus helemaal niets mis met het feit dat je iets niet weet of weinig ervaring hebt. Je hoeft je daar echt niet persoonlijk op aangevallen te voelen!
Ik snap dat je het allemaal heel goed bedoelt en je heel enthousiast bent.

Er komt ook naast enthousiasme ook verantwoording kijken bij het hebben en houden van dieren. Ermee fokken gaat nog een stap verder.
Ik weet hoe het fokken bij jagers er aan toe gaat en ook bij huisdierfretten fokkers. Ja er is een hele run op ‘verse’ en unieke bloedlijnen en niet in het minst waar micro fret in zit. Laat je niet opjagen en onder druk zetten hoor, omdat er iemand is die jouw Candalf graag wil gebruiken voor zijn bloedlijnen! Jij bent zijn eigenaar en jij bepaalt of dat gaat gebeuren of niet. Een stelregel in de algehele verantwoordelijke fokkerij is dat je niet fokt met zieke dieren. Heb je vermoeden dat hem iets scheelt, laat hem dan eerst door en goede dierenarts nakijken voordat je toezegt hem te gebruiken. Sterker nog, met het hele Corona gebeuren ben je momenteel alleen maar bezig met nog verder verspreiden van het virus als je aan fokken denkt. Geef Candalf liever een implantaat en hou hem gezellig als jouw huisdier :D Jouw kennis vindt echt wel een andere ram om zijn moertjes te dekken als hij zo nodig wil doorfokken...
Karen

Bericht door Karen »

Candalf+Ted schreef:Hoe kan ik een foto van candalf sturen ? Ben pas net op deze site
Als je onder aan de pagina kijkt zie je de optie “bijlage toevoegen” als je daar op klikt kun je uit je bestand een foto kiezen en hier plaatsen. Soms zijn bestanden te groot en moet je ze eerst even kleiner maken. Probeer het eerst maar eens
Candalf+Ted

Dat is wel slim ja ik sta in de wachtrij voor een castratie maar omdat die dierenarts heel populair is duurt het een half tot een heel jaar.
Ik zal me minder aan gevallen voelen sorry.
Candalf is een hele mooie micro kruising en een goede jachtlijn en een prachtig karakter dus die man wil het graag en ik wil het wel maar eerst laat ik candalf controleren.
De reden dat ik hem laat dekken is ook omdat ik benieuwd ben naar de jongen die er zullen komen en in eerste instantie was het de bedoeling dat ik 1 jong mocht houden maar nu wil ik er geen meer door de
komst van Ted.
yvonne
Aantal fretten: 1

Bericht door yvonne »

Hallo Sienna,

Wat jammer dat je de, in mijn ogen, geweldige adviezen van Karen opvat als uitschelden.
Wij, iedereen op dit forum, proberen mensen met weinig fretten ervaring te helpen en dat doen we niet alleen in het belang van de fretten eigenaren maar vooral in het belang van de fret. Fokken met een zieke fret is gewoon ONVERANTWOORD.
Het doet er in dit geval niet toe of je zelf fokt of je fret “uitleent” voor de fok, als je geen zieke pups op de wereld wil zetten tenminste. Ik sluit me volledig aan bij het antwoord van Karen. Jammer als je je daardoor aangevallen voelt, maar je komt hier (niet voor niets) voor advies dus doe er je voordeel mee.
Zorg eerst dat (de gezondheid van) je eigen fretten op orde hebt en laat het fokken cq uitlenen van je fret voor een dekking over aan de échte fokkers. Ga naar een van de dierenklinieken die Karen heeft genoemd en laat je fret goed nakijken.
Wat betreft je opmerking over het voer, de kwaliteit van het voer zal best goed zijn maar of het qua samenstelling ook geschikt is voor fretten daar kun je vraagtekens bij zetten. Daarom de vraag, welk merk voer geef je je fretten? En als laatste, waar (veel) dieren bij elkaar zitten is het altijd mogelijk dat ze “smerige beestjes” (om even in jouw termen te blijven) hebben of krijgen en dan is het van belang er een extra strenge hygiëne op na te houden om kruisbesmetting te voorkomen. Er is niemand die zegt dat jij niet goed voor je dieren zorgt en je streven om dieren te redden is heel nobel, maar ik het geval van de fretten sla je helaas de plank volledig mis. Als zelfs de zeer ervaren fretten eigenaren en fokkers stoppen met fretten houden vanwege een zeer ernstig virus (het Corona mutatie virus) dan moet je dit toch niet willen??? Ik hoop dat je iets met onze adviezen kan en wil doen, en voel je niet aangevallen of beledigd of whatever, we zeggen dit allemaal echt uit belang voor jou en je fretten.
En je mag altijd vragen stellen, daar zijn we voor ;)

Edit : ik zie dat er al meer reacties van Karen en jou zijn, goed bezig! :D
Laatst gewijzigd door yvonne op 29 feb 2020 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Candalf+Ted

Bij mij staat er niks over bestand toevoegen wel van url en zo
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik kan het niet beter verwoorden als dat Karen hier al heeft gedaan. Ik ben bang dat jouw fretje op dit moment verre van gezond is. Ik denk dat er ook nog heel wat te lezen valt met betrekking tot het corona virus waar momenteel heel veel fretten last van hebben, informatie daarover vind je o.a.hier

En Karen gaf het al aan, je kunt foto's plaatsen direct op dit forum, een uitgebreide uitleg lees je hier
yvonne

Bericht door yvonne »

Ja kan ook hier je foto uploaden en dan via de forumlink hier toevoegen.
https://www.mupload.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Candalf+Ted

https://www.mupload.nl/img/f303tf.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan u met deze link de foto van ted zien ?
Ik stap over naar nieuw voer geen kuikens meer en ik ga zo snel mogelijk naar de dierenarts.
Bedankt voor de informatie.
Kick

Bericht door Kick »

Hoi Sienna, als je de link naar de foto tussen de Img tags zet dan komt de foto hier ook zichtbaar ;)

Ik heb dat even voor je gedaan.

Afbeelding
Candalf+Ted

O dankjewel dat is ted in de auto na het wandelen.
Ik heb gekeken en heb een arts gevonden maar die zit ook al vol.
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Is dat Zevenbergen Noord-Brabant? Ik woon ook in Zevenbergen en wil je helpen en langs komen.

Ik ga naar de frettenkliniek maar weet niet of ze nog nieuwe fretten aanneemt.

Zelf heb ik een chronisch zieke fret Bindi.
Candalf+Ted

Zevenbergen vlak bij Breda kan ik op deze site ook privé berichten sturen dan kan ik u mijn adres geven
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Ja daar woon ik dus ook. Stuur me maar een PB voor je adres en kijken of we wat af kunnen spreken om langs te komen.

Ik kan je wel advies geven over voeding en papjes en pipetjes voor vlooien, maar belangrijk is wel dat je ook langs een dierenarts gaat.
Candalf+Ted

Als het goed is heb ik u een e-mail gestuurd
Plaats reactie